Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan

Min första egna trÄd pÄ detta forum.

Har varit flitig lÀsare i ett par mÄnader men nu Àr det dags.

I augusti började jag och en polare att bygga en kombinerad studio och replokal. Rummet har mÄtten 3x8 meter och 238cm i takhöjd.

SÄ hÀr sÄg det ut innan vi startade. OBS, stirra inte direkt pÄ tapeten, epelepsivarning.

1.jpg

Samma dörr fast frÄn andra hÄllet. DÀr borta till vÀnster om altandörren kommer mixplatsen.

2.jpg

SÄ vi satte igÄng med att flytta den dÀr vÀggen och smÀllde upp dubbla vÀggar, den mot sjÀlva lokalen Àr vinklad och den mot mixplats Àr rak.

Varje vÀgg har 3+1 13mm gips. SÄ totalt 8 gipsskivor skiljer rummen frÄn varandra.

3.jpg

De tvÄ vÀggarna i nÀrbild. (NÄgon som vet om vi ska fylla detta hÄlrum med lite isolering eller om vi skall lÄta det vara?)

4.jpg

Vi skuttar fram ett par dagar och har hÀr mÄlat och smÀlt upp 2 st rejÀla skoldörrar som vi kom över helt gratis. Samt lagt gips i tak och pÄ golv.

6.jpg

Vi passade Ă€ven pĂ„ att göra en vĂ€ggmĂ„lning med gruppens logga, bara för att vara lite coola đŸ˜Č ... eller nĂ„tt... Resultatet blev iaf sĂ„ hĂ€r:

7.jpg

Nu Àr vi hÀr och har funderingar pÄ taket. Vi har kommit över ett par akustikplattor som man har haft i skolsalar och hoppas att dessa kommer att hjÀlpa lite grann, för just nu ekar rummet rÀtt mycket och Àr lite villrÄdiga pÄ hur vi lösa detta pÄ bÀsta sÀtt. NÄgon som har nÄgon bra input? Vad finns mer att göra?

/Malu

Annons
Postat

Àr det nÄgon slags gammal lÀgenhet eller vad Àr det??

Postat

Lovely. Har lÀngtat som FAN pÄ en ny bildbygge trÄd!

kommer följa denna med stort intresse!

Btw; Grymt vÀlkommen hit!

Postat

Tackar, nej det Ă€r bakom ett garage i en enplansvilla. Avskilt frĂ„n brĂ„kiga grannar och dylikt. 😏

Imorgon ska vi försöka lÀgga golv.

Postat
Tackar, nej det Ă€r bakom ett garage i en enplansvilla. Avskilt frĂ„n brĂ„kiga grannar och dylikt. 😏

blir det flytande golv?

Postat
Tackar, nej det Ă€r bakom ett garage i en enplansvilla. Avskilt frĂ„n brĂ„kiga grannar och dylikt.  😆

blir det flytande golv?

med guldfiskar o allt.. 😆

Postat

Är tyvĂ€rr inte sĂ„ insatt pĂ„ vad ett flytande golv Ă€r. Men det lĂ„ter som om det inte skall ha nĂ„got kontakt med reglar etc?

Golvet vi lÀgger blir ett vanligt klickgolv med foam under direkt pÄ golvgipset. Guldfiskarna lÀggs ovanpÄ.

Postat
Är tyvĂ€rr inte sĂ„ insatt pĂ„ vad ett flytande golv Ă€r. Men det lĂ„ter som om det inte skall ha nĂ„got kontakt med reglar etc?

Golvet vi lÀgger blir ett vanligt klickgolv med foam under direkt pÄ golvgipset. Guldfiskarna lÀggs ovanpÄ.

om dom ska ligga ovanpĂ„ Ă€r det bĂ€ttre med fiskpinnar.. 😆

Postat

LITA Dynamic clic? 😆

Jobbade pÄ ett lager för sÄna bl.a. förrut...

Postat
SÄ hÀr sÄg det ut innan vi startade. OBS, stirra inte direkt pÄ tapeten, epelepsivarning.

1.jpg

Neejj!! Jag stirrade för lĂ€nge.... 😆

Postat

En grej.. Fyll mellanrummet mellan vÀggarna med nÄgon slags isolering, tungt och vibrationsdÀmpande Àr bra.

Postat
De tvÄ vÀggarna i nÀrbild. (NÄgon som vet om vi ska fylla detta hÄlrum med lite isolering eller om vi skall lÄta det vara?)

ARGHHHH! du skulle ha postat tidigare, blev misstÀnksam nÀr du skrev 3+1 gipslager. Det innersta gipslagret mÄste bort, din vÀgg kommer fungera MYCKET bÀttre utan det "tredje" lagret.

Isolering hoppas jag ni redan har mellan reglarna sÄ det ska INTE in nÄgon isolering i hÄlrummet mellan vÀggarna.

Nu vet jag inte hur jobbigt det hÀr kommer bli för er, jag hoppas ni kan montera bort det innersta lagret utan att riva vÀggen. Om ni vill lÀsa pÄ mer om vad jag pratar om sÄ lÀs den hÀr: Understand Tripple Leaf

dÀr kan Àven se vilken skillnad det blir i dÀmpning om du tar bort gipset.

lycka till

a

😕

Postat (redigerat)

OJ! 😉 Nu blev jag alldeles svettig, varm och orolig...

Jag förstÄr inte riktigt triple leaf.

RĂ€tta mig om jag har fel.

"The air in the cavity acts like a spring, and creates a resonance" Det Àr hÀr vi kommer fÄ problem eller?

Det hÀr lÀt ju inte speciellt tilltalande heller:

Triple leaf (or quadruple or higher # of leaf) constructions should be avoided like the plague

SÄ ser det ut, alltsÄ JA vi har isolering mellan skivorna.

8.jpg

Om vi bryter bort större delarna av dom inre gipsskivorna pÄ innervÀggarna (nu ritat pÄ utsidan pga av att jag inte hade en bÀttre bild), kommer det att bli ett bÀttre resultat? Eller kommer det inte hjÀlpa alls eller Àr jag HELT ute och hojjar i mörkret nu?

9.jpg

Redigerat av Clayman
Postat

Det andreasb menar Àr att ni ska ta bort de ensamma gipsplattorna.

AlltsÄ de som ligger mot tomrummet.

DĂ„ blir det:

LOKAL

GIPS - GIPS - GIPS - REGLAR (med isolering)

LUFTSPALT

REGLAR (med isolering) - GIPS - GIPS - GIPS

MIXPLATS

PÄ sÄ sÀtt blir det reglarna och isoleringen i bÄda vÀggarna som "tittar pÄ varandra".

Ingen gipsskiva som blockerar dÀr och kan komma i svÀngning eller nÄgot sÄdant, tror jag det handlar om. Jag har sjÀlv fÄtt tipset frÄn den fantastiske andreasb till mitt eget pÄgÄende projekt (finns löpande bilder i forumet ocksÄ)

Postat

Det stÀmmer som andreasb och coverman sÀger. Ni fÄr slita bort de enskilda lagren i mitten. Jag undrar ocksÄ hur ni har tÀnkt med kablar som skall löpa frÄn inspelningsrummet till kontrollrummet, t. ex XLR-kablar som skall in i bordet?

Sitter det tvÄ dörrar mellan kontrollrum och inspelningsrum, och Àr de ordentligt tÀtade med gummilister?

Hur har ni det med ventilation i kontrollrum och inspelningsrum?

Postat

Det dÀr var ett bra inlÀgg av Hellhoff.

Jag tror det Àr lÀtt hÀnt att man mitt i allt bygge glömmer bort vÀsentliga bitar.

En liten checklista kanske man skulle lÀgga upp nÄgonstans. Jag kom sjÀlv pÄ mitt i min egen planering att jag hade glömt tÀnka pÄ ventilationen. Men lyckligtvis kom jag pÄ detta i tid innan bygget pÄbörjats.

Kablar ska jag sjÀlv dra i rör och sedan ska jag bygga nÄgon liten lÄda som gÄr att skruva upp mot vÀggen. DÀr ska jag fÀsta 2 19" plÄtar med hÄl för kontakter.

DÀr kan man dÄ löda fast XLR/Tele i combo och kanske en nÀtverkskontakt, usb eller firewire.

DÄ har man garderat sig för framtiden, som nÄgon skrev till mig i ett tidigare inlÀgg nÄgonstans.

Ventilation ska man ju köra med ljudfÀllor, sÄ man inte bara kastar ut ovÀsen eller in oljud frÄn utsidan. Och sÄ Àr det visst ganska viktigt hur man dimensionerar ventilationen och det verkar inte vara vÀrldens lÀttaste uppgift.

För nÄgra veckor sedan kunde jag inget om dessa saker jag skriver om nu, men man har fÄtt lÀra sig en hel del i detta forum och pÄ andra hÄll.

Men regel ett Àr vÀl att tÀnka efter före.

Postat

Kanske skulle slÀnga in ett litet tips, som jag sjÀlv inte anvÀnt, men ska vÀl göra i min egen studio.

Ni frÄgade tidigare om dÀmpning i det studsande rummet som nu bara har gips pÄ vÀggarna.

En kompis hade gjort följande och det verkar fungera fint.

Man kan skruva fast tunna reglar lÀngs en vÀgg (en regel högst upp, en pÄ mitten och en lÀngst ner). I denna hÀftar man fast ett ganska tjockt tyg. Sedan lÀgger man panel som man fÀster i listerna och sÄ har man lite olika mellanrum mellan panelen, sÄ att ljudet kan krypa in och fastna i tyget. Efter tyget blir det ju dÄ en liten luftspalt, som ocksÄ plockar upp ljudet pÄ vÀgen.

Det blir ocksÄ vÀldigt snyggt om man vÀljer snygg fÀrg pÄ tyget och panelen. T ex en sÄn epilepsi-grön variant.

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Kanske skulle slÀnga in ett litet tips, som jag sjÀlv inte anvÀnt, men ska vÀl göra i min egen studio.

Ni frÄgade tidigare om dÀmpning i det studsande rummet som nu bara har gips pÄ vÀggarna.

En kompis hade gjort följande och det verkar fungera fint.

Man kan skruva fast tunna reglar lÀngs en vÀgg (en regel högst upp, en pÄ mitten och en lÀngst ner). I denna hÀftar man fast ett ganska tjockt tyg. Sedan lÀgger man panel som man fÀster i listerna och sÄ har man lite olika mellanrum mellan panelen, sÄ att ljudet kan krypa in och fastna i tyget. Efter tyget blir det ju dÄ en liten luftspalt, som ocksÄ plockar upp ljudet pÄ vÀgen.

Det blir ocksÄ vÀldigt snyggt om man vÀljer snygg fÀrg pÄ tyget och panelen. T ex en sÄn epilepsi-grön variant.

Ja, eller sÄ kan man sÀtta reglar, lÀgga isolering, spÀnna tyget o sen panelen. Suger lite mer Àn bara tyget.

Postat

Alltid lika kul att lÀsa Andreas inlÀgg. Mycket informativt Àven om jag ibland kunde önska att du uttryckte din kunskap lite tydligare för oss som har lite dÄlig koll.

Stort tack iaf, man lĂ€r sig en massa fast man inte bygger sjĂ€lv för tillfĂ€llet. 😛

Postat

Tackar för alla goda tips och idéer.

Vi har faktiskt tÀnkt pÄ ventilationen, fast inte sÄ mycket. Vi trodde det inte var sÄ komplicerat.

Ventilationen för lokalen kommer att tas frÄn det intilliggande garaget. Vi har faktiskt inte tÀnkt hur vÀl dimensionerat denna ventilation blir i förhÄllande till rummet. Vi hade mest tÀnkt en ingÄng med flÀkt som trycker in luft och ett uttag dÀr luften rimligtvis borde försvinna ut.

Kablar in och ut kommer att gÄ genom en multikabel med 16 in 4 ut, som vi helt enkelt borrar hÄl för genom vÀggen som vi sedan tÀtar med silikon runt kabeln. Placering vi hade tÀnkt blir under fönstret.

Finns det bilder pÄ era ljuduppfÄngar-mojÀnger?

LĂ€nk? 😛

Postat

andreasb la upp tvÄ exempel pÄ ljudfÀllor i den hÀr trÄden.

Intressant trÄd för övrigt, jag blir grymt avundsjuk. Hoppas det blir precis som ni tÀnkt er.

Postat
Ja, eller sÄ kan man sÀtta reglar, lÀgga isolering, spÀnna tyget o sen panelen. Suger lite mer Àn bara tyget.

Jo, MrPhil. Jag menade givetvis att den dÀr tygbiten skulle sitta pÄ den nya gipsvÀggen.

SÄ den dÀmpar deras redan uppsatta gipsvÀggar. SÄ det alltsÄ blir:

REGLAR (med isolering) - GIPS - GIPS - GIPS - LÄKT - TYG - PANEL

Ibland skriver jag för snabbt...

Postat

Coverman my man, skönt att höra nÄgon som kan ta över en del frÄgor/svar, det Àr sÄ man lÀr sig.

Och ja Clayman, tyvÀrr Àr det sÄ att du kommer fÄ en hel del problem med det tredje/fjÀrde lagret gips. Och med tanke pÄ att du har ett sÄpass ambitiöst bygge tycker jag att du ska ta bort det och flytta det till utsidan om det gÄr behÄlla skivorna i helhet.

Köp gÀrna en tunna dÀmplim, Coverman hittade en billig leverantör i GBG som kan skicka en tunna för ett par hundringar sÄ kan du limma och skruva dina vÀggar för ett Ànnu bÀttre resultat. 3 lager gips med en sÄ stor luftspalt som ni har bör ge en riktigt bra dÀmping mellan rummen.

Vidare kan det ju diskuteras om ni behöver flyta golv eller inte. Det Àr inte för sent att göra det efter att vÀggarna Àr pÄ plats Àven om jag rekommenderar att bygga vÀggarna sÄ att de vilar pÄ det flytande golvet. Bygg klart först, spela bas i "live rummet" och sÀtt örat mot golvet sÄ fÄr du se om det uppstÄr flanking mellan rummen. Om inte, grattis!

a

😕

Postat

Jag visade denna trÄden för polarn och förklarade att vi gjort ett fatalt misstag. Han blev imponerad och tog det bra och vi kommer idag att pulverisera de 2 inre gipsskivorna. De kommer inte att gÄ att behÄlla dom i sin helhet. Vi fÄr helt enkelt köra med 2 fÀrre gipsskivor och hoppas att det rÀcker.

VÀggarna stÄr pÄ gummilister. Fick höra nÄgonstans att detta var ett bra alternativ.

VÄr takhöjd Àr nu nere pÄ ca 230 cm. LÀste ditt (andreasb) recept pÄ flankningsbotning i en annan trÄd mitt tips Àr, platon, stepisol eller Ànnu hellre neopren pÄ trÀreglar, isolering emellan och sen dubbla lager 2mm spÄnskivor som du limmar ihop med dÀmplim. Det lÄter som om detta bygger rÀtt bra pÄ höjden?

Isf tror jag vi fÄr chansa och köra utan.

Coverman: Jag tror jag förstÄr din beskrivning. Ska ha den konstruktionen i bakhuvudet dÄ vi nu snart nÀrmar oss slutklÀmmen.

Vill Àn en gÄng passa pÄ att tacka alla som kommer med kommer med inlÀgg och tips och tricks. Ni Àr guld vÀrda.

Postat

Vi tvekar pÄ att ta bort inre gipsskivorna för att vi kom pÄ en snilleblixt som ville rÄdfrÄga expertisen (ni) om.

Hör pÄ detta.

Hur tror ni att det blir om vi lÄter gipset vara kvar och lÀgger nÄgon form av kompakt isoleringsskiva pÄ. DÄ kommer vÀl resonansen mellan vÀggarna att sugas upp av dessa?

Postat (redigerat)

Gör som andreasb sa tidigare. LÀs pÄ sidan om de tre löven.

HÀr Àr en lÀnk till en pdf som beskriver tankarna:

TripleLeaf

Det Àr nÄgonting med att ha antalet hÄrda material i rad.

Är osĂ€ker pĂ„ hur det funkar om man gör som ni sĂ€ger, men dĂ„ Ă€r ju fortfarande en hĂ„rd yta kvar i ledet. Men lĂ€s den dĂ€r filen och kolla Ă€ven pĂ„ deras websida (dĂ€r lĂ€nken hamnar), sĂ„ finns en massa matnyttigt.

Givetvis Àr det andreasb som skrivit om detta tidigare och tipsat mig om i min trÄd som ligger i forumet ocksÄ. Skumma igenom min trÄd som heter typ lÄgt i tak med betong. DÀr har det blivit lösningar pÄ en del saker som kanske kan vara intressanta Àven för er.

Redigerat av coverman
Postat

Jaja vi tar vĂ€l bort gipsen dĂ„ 🙂

Vi var givetvis tvungen att kolla en sista gÄng innan vi skrider till verket.

Tack igen! đŸ˜±

Postat

Men kolla med andreasb nÀr han svarar.

Jag har ju tummen mittihanden och har lÀrt mig frÄn folk hÀr.

Jag kanske har fel.. vem vet?

Ville bara ge er lÀnken och lite mer info som jag fÄtt tidigare.

Postat

Jo det Àr riktigt, ni ska ta bort det innersta lagret(n) och om ni ska ha kvar ert triple leaf sÄ gÄr det Ät en herrans massa gips pÄ insidan för att kompensera förlusten. Inte vÀrt det mao. Sorry..

a

😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.