Jump to content
Annons

Timberman

Recommended Posts

Tjena!

Jag undrade bara över en grej, är jag den enda som jobbar enbart i piano rolls 🙂? Jag antar att jag missat någonting stort och jag har bara hållt på med programmet i en dryg månad nu men jag undrade är det acceptabelt att arbeta i piano rolls helt och hållet eller är det bara onödigt? Jag såg på basshunter video grejjen och såg att han arbeta i playlist med olika patterns 😉

aja ursäkta om frågan är dum men jag är ny:P

tack på förhand

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
awt (oregistrerad)

Du får ju självklart jobba precis som du vill, allt är acceptabelt sålänge det funkar för dig.

"Jag såg på basshunter video grejjen och såg att han arbeta i playlist med olika patterns" playlisten är FL studios sätt att arrangera själva låten på, att upprepa olika patterns eller lägga ut och byta ut olika patterns för att skapa olika typer av arrangemang, annvänder du inte playlisten utan bara gör allting i en enda jätte lång piano rulle ? 🙂 att arbeta i playlisten med olika patterns hänger mycket på vad för musik du gör, gör du trance med väldigt "upprepande/loopande" trummor så är det ju enklast att göra ett pattern eller två med dina trummor i och sedan lägga ut dem i playlisten på ett sätt så att de upprepas sålänge du vill eller så lite, gör du dock tio minuter långa midi improvisationer på keyboard så har ju inte playlisten lika stor betydelse...

FL studios manual är också bra, var längesedan jag rotade i den men jag skulle tro att de har en sektion där de förklarar patterns och playlisten och deras samband där någonstans om du bara kikar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

I början körde jag också helt utan patterns, eftersom det blev så svårt att få någon dynamik i låtarna. Fast nu kör jag i princip bara med patterns, tkr det faktiskt funkarl ite bättre än "klippa-klistra" i piano roll. Fast det beror ju helt på vad man ska göra för musik.

Är det techno som gäller då är det ju klart att man kör med patterns, för där är det ju inte så mycket som förändras i låtarna. Vill man däremot kanske göra lite "vanlig" musik som låter som riktiga instrument så använder iaf jag uteslutande en enda lång pianoroll, just för att det blir lite otajt och dynamiskt - precis som det ska vara i vanlig musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

I början körde jag också helt utan patterns, eftersom det blev så svårt att få någon dynamik i låtarna. Fast nu kör jag i princip bara med patterns, tkr det faktiskt funkarl ite bättre än "klippa-klistra" i piano roll. Fast det beror ju helt på vad man ska göra för musik.

Är det techno som gäller då är det ju klart att man kör med patterns, för där är det ju inte så mycket som förändras i låtarna. Vill man däremot kanske göra lite "vanlig" musik som låter som riktiga instrument så använder iaf jag uteslutande en enda lång pianoroll, just för att det blir lite otajt och dynamiskt - precis som det ska vara i vanlig musik.

Eftersom jag enbart försöker mig på områden inom techno/trance så använder jag patterns. När jag däremot försöker mig på en cover någon gång så importerar jag noter från midi-filer, vilket brukar resultera i en enda lång pattern som jag delar upp på flertalet andra. Kul att du citerar mig förresten :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...