Jump to content
Annons

Behöver hjälp o välja rätt mikrofon


Reason_user

Recommended Posts

Har varit inne på JAM o köpt 3 olika mikar men vet inte vilken jag ska välja mellan eller om de finns någon bättre där ute för ungefär samma pris

Mikarna jag testat är

JJlabs C010B 795,00

JJlabs BMC2 995,00

AKG C2000B 1 895,00

Så jag tycker AKG C2000B låter mest proffsig framhäver ljudet som tydligast, men undrar om de finns någon likvärdig produkt som e lite bättre?

Kanske finns de en sån där favorit alla väljer för rap musik? 😱

Tack,

Redigerat av Reason_user
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mitt tips är att skaffa en Studio Projects B1. Kostar under tusenlappen, och ger mycket ljud för pengarna.

Snart kommer nog också Claes och tipsar om sin hemsida med mictester! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

A jag har kollat in den Studio Projects B1 det står bra grejer om den...hur e de med Studio Projects B3, Studio Projects C1? jag kan tänka mig betala så mycket om micken låter bättre liksom...kanske även betala för Studio Projects C3 om det är nån skillnad mellan den o B1? eller dom andra...liksom priset kvittar om micken e bra...så länge de inte blir för dyrt...o jag inte betalar några tusen extra för en liten skillnad som går o få fram genom o mixa lite i cubase liksom...

Redigerat av Reason_user
Link to comment
Dela på andra sajter

B1 och B3 är samma mikrofoner - men B3 har dubbla membran för att kunna ge olika upptagningskarakteristiker, medan B1 bara är cardioid.

C1 och C3 har för kraftig topp enligt min smak - så jag tycker bättre om den billigare B-serien.

Andra som kan vara värda en tanke, är bl a Studio Projects T3, Oktava MK319, Violet Design Black Knight, ADK Hamburg, för att nämna några.

Som sagt, så kan du titta in på min testsite och hämta ljudexempel på en massa olika micar där. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

De svårt o välja ett ljud liksom föränn man vet själv hur man låter i dom...men ADK Hamburg lät lite annorlunda från dom andra...

Ja tyckte ADK Hamburg lät som en bättre version av Studio Projects B1 men nästan likvärdiga i sig...

C1:an var lite skarpare, e inte heller så förtjust i micen när den blir för sss-iig

T3:an lät lite annorlunde vet ej hur jag skulle låta i den ärligt...den lät lite instängd...

De verkar som om de lutar åt B1 hållet, den tycks passa rap vokaler och är varken vass eller för basig..den låter naturlig tycker jag...

Men är Studio Projects B1 bättre än JJLABS BMC2? fanns tyvärr ingen test på just den micken...

Redigerat av Reason_user
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...