Jump to content
Annons

Oblivion


Dividend

Vad tycks  

12 röster

  1. 1. Vad tycks

    • Beethoven
      3
    • Hyfsat
      7
    • Du borde ägna dig åt annat än musik!
      0


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Oblivion

* ARTIST/GRUPP: Per Rosqvist

* GENRE: filmmusik

* LÅTLÄNGD: 3:40

* KOMPOSITÖR:Per Rosqvist

* PRODUCENT: densamme

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 3445kb

* STATUS: Skiss

Behöver råd här, soprankören låter inte naturlig när den går upp på höga C. Frågan är om den låter naturlig överhuvudtaget. ;-/ Kanske byta instrument, fan ta dig LH 😕

I vilket fall som helst så är detta mitt första försök att sätta noter till en SORGLIG visa. Nån snubbe tyckte jag bara gjorde pampiga, bombastiska grejer, så laddar ni ner får ni veta om jag lyckats. 🤪

Bytte ut soprankören mot inget alls, och nån oboe där det passade istället

/Per

Per_Rosqvist___Oblivion.mp3

Redigerat av Dividend
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En del musik pockar på uppmärksamheten och blir snabbt intressant för att sedan lika snabbt bli ointressant och tråkig.

Den andra typen växer för varje lyssning och glädjs av ett uppmärksamt öra, och det är just till denna kategori som denna låt tillhör.

En form av soft klassisk musik med sköna teman som vävs in i varandra. Ganska mycket snabba byten emellan dem. Kören kan enkelt bytas mot något annat så känns låten mer som en helhet då kören sticker ut en del.

På den tekniska sidan skulle de låta gött med lite fylligare arr, och lite mjukare reverb. Pröva t.ex. att skära ned övre frekvenserna på reverbet.

Vissa gillar tydlighet i musiken som kommunikation (läs poplåtar) andra det mer tillbakalutade, och ibland även svårfångade.

Det vore intressant att höra vad ni andra tycker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm,, Jag visste inte att Beethoven använder sig av syntar... ;-)

Det är fantastiskt bra, och jag har svårt att se hur man skulle kunna göra det mycket bättre utan att använda akustiska instrument.

Det är spännande och ger mig direkt ett behov av att lyssna igen, att analysera och vilja ha mera.

Tänk om detta stycke kunde framföras med akustiska instrument och en stor kör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm,, Jag visste inte att Beethoven använder sig av syntar...  ;-)

Det är fantastiskt bra, och jag har svårt att se hur man skulle kunna göra det mycket bättre utan att använda akustiska instrument.

Det är spännande och ger mig direkt ett behov av att lyssna igen, att analysera och vilja ha mera.

Tänk om detta stycke kunde framföras med akustiska instrument och en stor kör.

Tackar kul att du gillade den färdiga versionen, utan sopransång 😆

Olikt forumet här så har jag fått en del kritik från kunniga i harmonilära och musikteori överlag. Till dem har jag bara ett svar:

"I do popmusic with classical instruments. If I felt like learning rules, I could do classical music in 20 years or so. But i dont, because i am a creator, and no servant of the Masters or Allah"

Full är jag också, men det är ju fredag...

THere are three types of men, the ruler, the creator and the servant.

Redigerat av Dividend
Link to comment
Dela på andra sajter

För det första vill jag påpeka att jag nyligen börjat göra musik så ta inte mina ord på för stort allvar..

Jag gillar den men den är i mitt tycke lite osammanhängande. Det saknas ett ledmotiv. Iofs så kanske den kommer efter några lyssningar. Hur som helst är jag imponerad av den. Det är exakt det jag själv försöker lära mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första vill jag påpeka att jag nyligen börjat göra musik så ta inte mina ord på för stort allvar..

Jag gillar den men den är i mitt tycke lite osammanhängande. Det saknas ett ledmotiv. Iofs så kanske den kommer efter några lyssningar. Hur som helst är jag imponerad av den. Det är exakt det jag själv försöker lära mig.

Ett tips! Lyssna flera gånger....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar den men den är i mitt tycke lite osammanhängande. Det saknas ett ledmotiv. Iofs så kanske den kommer efter några lyssningar. Hur som helst är jag imponerad av den. Det är exakt det jag själv försöker lära mig.

Var inte alltför imponerad, jag kan inget om kontrapunkt, dock liiite harmonilära, så som "riktiga" klassiska musiker kan... Har inte tid och studera det heller, så se det som popmusik med klassiska instrument (om du kan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter helt okej! Arret låter dock lite tunt i vissa delar- Kanske skulle "vräka på" lite mer? (men det är ju en högst personlig smaksak iofs)

Jag gillar att "vräka på", lyssna på mina andra verk. Men detta är menat att vara lite nedtonat, sorgligt, vemodigt. Timpanis rular!!! (dock)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag tycker nog inte att detta hör till dina bättre stycken, kanske för att jag också saknar ett sammanhängande ledmotiv, även om jag hör lite av det nu efter några lyssningar. Det är dock en del av din musikstil att inte ha så tydliga ledmotiv och det kan man gilla eller inte gilla...

Men; det är lite för mycket dur-ackord för att låta sorgligt. Ska du få till nåt sorgligt så är du på rätt håll men långt ifrån framme.

Lyssna på följande ackordslinga t ex: Am, Em/G, Fmaj, Em, Dm, Am/C, Hm7b5, E7 och om igen. Jag säger inte att det är rätt slinga för din låt, utan det är mer ett exempel på en sorligare ackordslinga än den du har nu (låten börjar ju t ex med Dm, C, F/A, Am/E, G, ganska "dur"-igt i mina öron).

Arret är generellt dock rätt okej. Ibland låter solostråkarna lite onaturligt kan jag tycka, kanske kunde du variera artikulationen mer. Men annars helt okej.

// Ers hovkommentatör

Redigerat av Diwic
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag tycker nog inte att detta hör till dina bättre stycken, kanske för att jag också saknar ett sammanhängande ledmotiv, även om jag hör lite av det nu efter några lyssningar. Det är dock en del av din musikstil att inte ha så tydliga ledmotiv och det kan gilla eller inte gilla...

Men; det är lite för mycket dur-ackord för att låta sorgligt. Ska du få till nåt sorgligt så är du på rätt håll men långt ifrån framme.

Lyssna på följande ackordslinga t ex: Am, Em/G, Fmaj, Em, Dm, Am/C, Hm7b5, E7 och om igen. Jag säger inte att det är rätt slinga för din låt, utan det är mer ett exempel på en sorligare ackordslinga än den du har nu (låten börjar ju t ex med Dm, C, F/A, Am/E, G, ganska "dur"-igt i mina öron).

Arret är generellt dock rätt okej. Ibland låter solostråkarna lite onaturligt kan jag tycka, kanske kunde du variera artikulationen mer. Men annars helt okej.

// Ers hovkommentatör

Tack för din kommentar. Men det finns många sorgliga stycken som går mest i dur, och många glada stycken som går i moll....

Fick jag lära mig av min musiklärare på högstadiet.

Annars tack för din informativa och ärliga kommentar

Link to comment
Dela på andra sajter

hej på dig

lyssnar nu på kompositionen

bitvis har den helt klart stuk av filmmusik över sig och det är ju i sig coolt, men just de partierna låter precis som t.ex. pirates of the caribbean, dvs. sånt som man hört tidigare.

sedan så blir en del partier, speciellt med en solo viol väldigt långtråkig. positivt är att du använder lite timpani och körsång som kör andra sätt. men givetvis låter t.ex. kören inte naturlig utan synth aktig.

generellt på denna låt bör du absolut se över dina instrument, införskaffa dig typ ett riktigt bra bibliotek med orkesterljud för en del ljud låter väl mycket midi. sen ett schysst grej man kan göra, antingen skaffar man sig typ tc electronics M6000 eller så försöker man hitta nån konsert hall så man får en känsla av att det hela har spelats in i en fin akustisk konsterhall.

keep on working, så att säga, dvs. att denna låt är historia, men det kommer förhoppningsvis nya hädanefter, så det är bara att fortsätta komponera

lycka till med det!!

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart intressant...

Jag kan ju inte särskilt mycket om denna stil..men visst låter det som filmmusik, och pampigt emellanåt..körerna känns dock oäkta och då särskilt på delen..

3:03 - 3:06 men det är ju en smaksak...😲

Annars tycker jag du gjort ett bra jobb...

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart intressant...

Jag kan ju inte särskilt mycket om denna stil..men visst låter det som filmmusik, och pampigt emellanåt..körerna känns dock oäkta och då särskilt på delen..

3:03 - 3:06 men det är ju en smaksak...😄

Annars tycker jag du gjort ett bra jobb...

Lycka till!

Jag tycker körerna just där låter VÄLDIGT roliga, så jag kunde inte få mig till att ändra/ta bort just den biten 😆

Förstör kanske känslan av att vara ett sorgligt stycke dock... 😳

Kul att du gillade det.

Link to comment
Dela på andra sajter

generellt på denna låt bör du absolut se över dina instrument, införskaffa dig typ ett riktigt bra bibliotek med orkesterljud för en del ljud låter väl mycket midi. sen ett schysst grej man kan göra, antingen skaffar man sig typ tc electronics M6000 eller så försöker man hitta nån konsert hall så man får en känsla av att det hela har spelats in i en fin akustisk konsterhall.

keep on working, så att säga, dvs. att denna låt är historia, men det kommer förhoppningsvis nya hädanefter, så det är bara att fortsätta komponera

lycka till med det!!

MVH Anders

Tack! För dina kommentarer. Vad är tc electronivs M6000?

Konsert hall i beijing? Haha, ja varför inte

Link to comment
Dela på andra sajter

Endast billiga pc-högtalare nu men jag tycker det låter fint. Snygg pampig väv av slingor får mig att tänka på filmmusik till något antikt eller medeltida drama. De högsta stråkarna snurrar mest kring samma toner och blir lite tjatiga men det kanske är meningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter väldigt naturligt så när på att man saknar mer attack i stråkarna. Blanda stråkmattorna med olika stråkar som har olika attacker. Men spela in dem på separata midispår utan kvantisering så att anslag och start skiljer sej en aning. (Olika stråkljud som spelar samma melodi). För övrigt en eloge för bra arr och melodier!

Link to comment
Dela på andra sajter

Endast billiga pc-högtalare nu men jag tycker det låter fint. Snygg pampig väv av slingor får mig att tänka på filmmusik till något antikt eller medeltida drama. De högsta stråkarna snurrar mest kring samma toner och blir lite tjatiga men det kanske är meningen?

Förstår vad du menar. Tror nog dock denna låt är historia nu. Tjatighet är jobbigt som attans! 😕 Får bättra mig tills nästa gång..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...