Jump to content
Annons

Synthköp - 76 tangenters


Robeloto

Recommended Posts

Hejsan!

Jag sökte i forumet och hittade konstigt nog ingen liknande tråd.

För det första...jag vet nästan inget om synthar, bara om keyboards och pianon, men vet att synthar är mycket bättre om man vill skapa egen musik. I alla fall, nu är det så att till hösten hade jag tänkt köpa mig en Synth. Eftersom man spelat piano en hel del förut skulle jag vilja ha en synth med minst 76 tangenter. Jag hade inte tänkt mig någon riktig monstersynth utan söker en i prisklassen 0 - 6000 kr. Det är ingen här på forumet som vet någon hyfsad synth runt det priset?

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tycker du ska söka efter en begagagnad Kurzweil K2600

Lite mer info på http://www.kurzweilmusicsystems.com/products.html?Id=351

Har vi hört den förrut? 😕

Allvarligt talat så finns det nog en hel del att välja på. Frågan är ju VAD du vill ha för synt? Gammalt och analogt (lite sämre midihantering, om det ens finns) eller moderna VA syntar som låter trääänz vad man än trycker på. (Känske är lite partisk...). nu är jag ingen tangenträknare, men tips på lite halvmoderna syntar som med lite tur hamnar i din prisklass:

Yamaha EX-5, grym synt som av någon anledning är billig, helt galet. Polyfonisk aftertouch och hela köret. Du borde kunna hitta en för det priset.

Roland JD 800 - stort jävla monster, låter bra och om du har tur kanske du hittar en billig

Waldorf Q - skoj färg, bara det! Låter finemang också.

Virus - Givetvis, finns många begagnade, lätt att göra trance med, även om de kan mycket mycket annat.

Nordlead 2 - Med lite tur kanske du hittar en billig. Inga inbyggda effekter, men den låter bra som fan. Snygg röd färg också.

Alla ovanstående har rätt egen karaktär, så försök hitta ljudexempel på internet om du kan. Ex5an gillar jag skarpt på grund av att den är så flexibel, kan mycket, har massa funktioner plus att klaven är mycket skön. Vi har den som masterklav. Synd bara att den är tung om man skulle få för sig att flytta den....

Vill du köra analogt finns det mängder av andra syntar att titta på, men ofta är gamla syntars klavar av varierande kvalité. En del jättesköna, andra skräp. De kan gå sönder ofta, eller inte. De har midi, eller inte. beror helt på märke och modell.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips! Registrera dig på Bluesynths så kommer du kunna hitta mycket matnyttig info och BRA ljudklipp från diverse syntar. Ofta när man googlar och så annars hittar man ljudklipp, men som av lite si och så kvalle, svårt att avgöra hur bra synten låter osv. Annars kan jag rekommendera vintagesynth eller sonicstate. Båda har rätt gedigna databaser över syntar och deras karaktär, uppskattat värde, vissa ljudklipp och användarrecensioner.

Orkar inte kolla stavning

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Om Du ska spela mycket piano tycker jag Du ska ha vägda tangenter

med tanke på vad bra dagens ljudbibliotek är.

Man får en helt annan upplevelse på vägda tangenter än "ett vanligt syntmasterkeyboard". 😕

😉 Ah .det var ju fel svar.Du fråga efter synth ! 😉

Köp Roland. dom är lättare att jobba med än t.ex Yamaha. 😄

Redigerat av fogden2000
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vilja börja med att kommentera att man skulle göra bättre musik med en synt... Det gör man INTE! Om man vill ha ett synt-ljud så är det bättre med e nsynt än med ett piano, men det blir inte bättre musik för det!

Om du inte vet så mycket om syntar så kan jag nog rekommendera t.ex. en Korg Triton eller liknande, kanske en Nova Supernova II. Du hamnar i övre regionen för din budget, men jag tror att du kan klara dig med en Triton rätt länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allvarligt talat så finns det nog en hel del att välja på. Frågan är ju VAD du vill ha för synt? Gammalt och analogt (lite sämre midihantering, om det ens finns) eller moderna VA syntar som låter trääänz vad man än trycker på. (Känske är lite partisk...). nu är jag ingen tangenträknare, men tips på lite halvmoderna syntar som med lite tur hamnar i din prisklass:

Yamaha EX-5, grym synt som av någon anledning är billig, helt galet. Polyfonisk aftertouch och hela köret. Du borde kunna hitta en för det priset.

Roland JD 800 - stort jävla monster, låter bra och om du har tur kanske du hittar en billig

Waldorf Q - skoj färg, bara det! Låter finemang också.

Virus - Givetvis, finns många begagnade, lätt att göra trance med, även om de kan mycket mycket annat.

Nordlead 2 - Med lite tur kanske du hittar en billig. Inga inbyggda effekter, men den låter bra som fan. Snygg röd färg också.

Neko - Tack för tipsen! Ärligt talat är jag inte riktigt säker på vad jag vill ha för synth. Men man vill ju ha någon som håller ett tag och som man kan ha riktigt kul med iaf. De där halvmoderna syntharna som du tipsa om såg lovande ut. Jag håller mig dock fast vid att köpa en synth med åtminstone 76 tangenter

Yamaha EX-5 var som du sa riktigt billig. Jag hittade tyvärr bara gamla annonser när jag sökte på google. Men får hålla utkik på den iaf!

Roland JD 800 var också billig, men den verkade bara ha 61 tangenter, så den är utesluten.

Waldorf Q - Fanns tydligen i några olika färger, men den har inte 76 tangenter :rolleyes:

Virus - Inte hunnit kolla upp det

Nordlead 2 - Tyckte de var grymt dyra, iaf av de jag hittade, och färgen passar mig inte heller eftersom jag tycker röd är en riktigt ful färg, men det spelar nog ingen större roll om synthen är bra.

Tips! Registrera dig på Bluesynths så kommer du kunna hitta mycket matnyttig info och BRA ljudklipp från diverse syntar. Ofta när man googlar och så annars hittar man ljudklipp, men som av lite si och så kvalle, svårt att avgöra hur bra synten låter osv. Annars kan jag rekommendera vintagesynth eller sonicstate. Båda har rätt gedigna databaser över syntar och deras karaktär, uppskattat värde, vissa ljudklipp och användarrecensioner.

Orkar inte kolla stavning

Tackar tackar. Ska kolla upp det 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Du ska spela mycket piano tycker jag Du ska ha vägda tangenter

med tanke på vad bra dagens ljudbibliotek är.

Man får en helt annan upplevelse på vägda tangenter än "ett vanligt syntmasterkeyboard". :rolleyes:

😄 Ah .det var ju fel svar.Du fråga efter synth !  😆

Köp Roland. dom är lättare att jobba med än t.ex Yamaha. 😄

Det är sant det du säger. Man får en helt annan upplevelse på vägda tangenter. Dock är jag ganska less piano, är så begränsat, iaf för den musik jag vill skapa. Därför vill jag testa på synth.

Märket har aldrig spelat roll för mig. Är synthen grym och i rätt prisklass så köper jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vilja börja med att kommentera att man skulle göra bättre musik med en synt...  Det gör man INTE! Om man vill ha ett synt-ljud så är det bättre med e nsynt än med ett piano, men det blir inte bättre musik för det!

Om du inte vet så mycket om syntar så kan jag nog rekommendera t.ex. en Korg Triton eller liknande, kanske en Nova Supernova II. Du hamnar i övre regionen för din budget, men jag tror att du kan klara dig med en Triton rätt länge.

Jag menade inte att det blir bättre musik, men den musik jag vill skapa så är det bättre att användasig av en synth än ett piano. Piano är ganska begränsat när det gäller att göra egen musik.

Jag vill fortfarande inte ha någon monstersynth. Har tyvärr inte råd.

Redigerat av Robeloto
Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt krav om 76 tangenter begränsar det hela ganska så mycket. Det är mest workstationsynthar som har det, men å andra sidan skulle jag tro att det är det du skulle ha mest nytta av till att börja med.

Så kolla in vad Korg, Roland, Yamaha och Kurzweil har gjort för nåt i rätt "storlek" och prisklass. De nyaste modellerna är dyrare, så du får nog försöka hitta nån lite äldre modell...

(Alla de syntharna som Neko tipsade om har (max) 61 tangenter, EX5/7 kan finnas som större, men jag är inte säker.)

Ett annat alternativ är att köpa en midiklaviatur (t.ex. CME UF7/8) och sedan en (eller flera!!) synthmoduler som du kan koppla till klaviaturet.

Link to comment
Dela på andra sajter

(Alla de syntharna som Neko tipsade om har (max) 61 tangenter, EX5/7 kan finnas som större, men jag är inte säker.)

Som sagt, jag räknar inte tangenter;) och ska du spela synt så har du sällan användning för alla tangenter i ett och samma ljud, på syntar finns det inga garantier för att ljud låter superbra över hela klaviaturen ändå. Dessutom kan du allt som oftast transponera hela klaviaturen upp eller ner en eller flera oktaver, så det är sällan ett problem.

Ex5an har dock 76 tangenter. Stort monster, men den kan ruskigt mycket (inte bara låta "synt"). Saxar in lite nedan från vintagesynth. Fattar fortfarande inte varför den är så billig... Den är helt klart prisvärd om du kan hitta en i regionen kring 6000 kronor.

Polyphony - 128 voices maximum Oscillators - AWM (Advanced Wave Memory) Synthesis, AN (Analog Physical Modeling) Synthesis, FDSP (Formulated Digital Sound Processing) Synthesis, Virtual Acoustic (VL) Synthesis Sampler - 1 MB, expandable to 65 MB using SIMMs; optional EXFML1 Flash Memory Boards(4 megabyte each) add additional 8 MB; Mic or Line input Sequencer/Arpeg - 16-Track Sequencer, 8-Track Pattern Sequencer; 30,000 note memory; MIDI clock sync, MTC (Midi Time Code)

4-Track Arpeggiator with 50 preset and user patterns Effects - System - Reverb (12 different reverb-related effects) and Chorus (17 effects including flanging, phasing, symphonic, and others)

Insertion Effects - 79 additional effects like chorus, distortion and overdrive, amp simulation, auto wah, equalization, delay, reverb, and other effects via two independent effects units Keyboard - 76 keys with 16 assignable zones, EX Key Mapping, initial and aftertouch response Memory - 512 preset voices (256 preset+256 internal); 128 performance setups Control - 2 MIDI IN, 2 MIDI OUT, 1 MIDI Thru; each 16-parts multitimbral Date Produced - 1999 - 2000

Hela sidan här.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...