Jump to content
Annons

Löda instrumentkablar på audiofilernas sätt!?


red_house_painter

Recommended Posts

Har köpt på mig några bra meter mogami mikrofonkabel och en drös neutrik XLR och telepluggar (mono).

Hur gör jag bra instrument kablar? Mickkablarna är ju bara till att löda ihop men det finns väl något sätt man ska göra för att få bra mycket bättre instrumentkbalar.

Audiofilernas sätt är ju att man skär av skärmen precis med kablegummit i ena änden av kabeln.

Men nu till mitt problem.

Dom vinklade monokontakterna har ju två hål (poler heter det väl?) där man kan löda fast kabel. Men dom raka har bara ett (eller då en pol)! Ska jag då ha samma kabel lödd mot själva "pinnen" och sen den andra i metallchassiet? Samma med skärmen. Ska den vara i metallchassiet också då i ena änden??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ska du löda obalanserad telekontakt kan du strunta helt i ena ledaren av mogamikabeln. Löd signalen mot stiftet och skärmen mot metallchasiet.

Att klippa skärmen i ena änden kan lösa problem med jordloopar. Har du inga såna problem är det ingen vits.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du löda obalanserad telekontakt kan du strunta helt i ena ledaren av mogamikabeln. Löd signalen mot stiftet och skärmen mot metallchasiet.

Att klippa skärmen i ena änden kan lösa problem med jordloopar. Har du inga såna problem är det ingen vits.

Okej, men ska inte skärmen vara lödd mot chassiet där signalden kommer ifrån? Alltså i den kontakten som sitter i gitarren för bästa effekt?

Och i den andra änden... Ska jag då bara klippa bort skärmen helt och hållet och bara ha lött den ena kabeln? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Red_House_Painter,

Det är ingen bra idé att använda en "parad" mikrofonkabel som gitarr/instrumentkabel, (även om det är en högkvaliativ mick.kabel) att bara använda den ena innerledaren eller att ansluta den överblivna till jord, ger högre kapasitans, d.v.s. kan ge hörbar diskantavskärning om kabeln är längre än några meter.

Som instrumentkabel skall du änvänd en enkel-ledad skärmkabel av tjockare typ, så det blir avstånd mellan innerledare och skärm, för lite kapasitans.

(finns även tunna kablar med låg kapasitans, men då blir innerledaren enormt tunn, och är lätt att rycka av)

Mogami har en som heter 3082, som är mer lämpad som instrumentkabel, men det finns en hel del andra hyffsade kablar ute på marknaden.

Se bara upp med en del typer som har ett tunt svart lager av kontuktiv plast isolering överdraget på innerledarens isolering, (finns även på en del parade mick-kaplar) detta "skinn" skall du skala av, så att du ser den riktiga isoleringen som antagligen är röd eler transparent i färgen.

Detta konduktiva "skinn" har kontakt med skärmen, ock kommer att "spöka" som kortslutning till innerledarens lödningspunkt, om inte det avlägsnas.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...