Jump to content
Annons

Filmljud!


pirateKING

Recommended Posts

Hallå!

Jag har sedan länge hållet på med film på olika sätt men har aldrig riktigt fattat hur professionella filminspelningar kan få ljudet så perfekt. Precis som om de vore inspelat i en speakerbox.

Nästan alltid när amatörer gör film (inkluderat mig) så blir ljudet burkigt och alldeles för mycket ljud från omgivningarna plockas upp. Jag förstår inte hur dom gör. Jag får aldrig till det :/

Är det någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hollywoodfilm dubbar och lägger på det mesta. Det finns nåt som heter foley-artister, och dom gör mängder av ljud live mot filmen. Fottramp t ex. Edit: fast i en studio då alltså..

Men sedan handlar det väl om att ha en ljudtekniker på plats som står med välriktade mikrofoner strax utanför det som filmas. Ibland tror jag dessutom (nmär det är praktiskt möjligt) att skådisarna har myggor på sig.

Att stå med en DV-kamera med inbyggd mikrofon blir aldrig bra.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Hollywoodfilm dubbar och lägger på det mesta. Det finns nåt som heter foley-artister, och dom gör mängder av ljud live mot filmen. Fottramp t ex. Edit: fast i en studio då alltså..

Men sedan handlar det väl om att ha en ljudtekniker på plats som står med välriktade mikrofoner strax utanför det som filmas. Ibland tror jag dessutom (nmär det är praktiskt möjligt) att skådisarna har myggor på sig.

Att stå med en DV-kamera med inbyggd mikrofon blir aldrig bra.

Tack för det snabba svaret.

Jag är införstådd med typ allt du räknar upp. Men även fast jag har en mikronfon upkörd i ansiktet på dom så blir ljudet inte riktigt bra. Som typ när man spelar in i ett vanligt rum. Det blir för mycket rumsklang typ, vill få det att låta som i en speakerbox 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

varför då, är väl bättre att det låter som miljön varje scen innehar,annars blir det konstlat,man talar om 2 saker (minst) dialog och miljöljud som alltså är bilar,vind,regn,musik etc och som spelas in separat förstås, välriktade supernjurar är att rekommendera för dialog om den skall spelas in live...

Link to comment
Dela på andra sajter

Man spelar ofta in röster med så riktade mikrofoner som det går och sen spelar man även in "tystnaden" i rummet och atmosfäriska ljud. Sen blandar man dessa tills det låter bra och naturligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tekniken har du redan fått förklarad för dig men det hänger mycket på vad du har för grejer också. Dålig mick = dåligt ljud.

Skulle gissa att det burkiga ljudet snarare har med rummet och mikrofonplaceringen/tekniken att göra och inte själva mikrofonen.

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Tekniken har du redan fått förklarad för dig men det hänger mycket på vad du har för grejer också. Dålig mick = dåligt ljud.

Skulle gissa att det burkiga ljudet snarare har med rummet och mikrofonplaceringen/tekniken att göra och inte själva mikrofonen.

Det skulle jag också tro men det kan försvåra arbetet om han har dåliga mickar. Dessutom var det burkiga ljudet inte heller det enda problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hepp!

Kör med en kombination av rikt-mickar samt sändar myggor på skådisarna. Vid vida bilder så är oftast bommen (där riktmicken sitter) oanvändbar pga avståndet till skådisen och då är det bra att ha myggan som backup. Sen är det en bra grej att komma överens med kostym tjejen/killen om att tänka på vilka material i kläderna man avvänder. Det är trist med en massa klädprassel i en i övrigt bra tagning.

Är det ett rum med mycke resonanser så lär dom komma med på band också, dämpa upp med tyg eller madrasser utanför bild så kan du få ner resonansen något.

Allmän gäller : "Det är alltid lättare att lägga till i efterhand än att ta bort senare."

Sennheiser gör bra mickar för filmbruk. KMH 416 är ett exempel på en bra riktmick samt Sennheiser MKE2 myggan är liten och låter helt ok.

Och som VacUm säger så eftersynkas det vansinnigt mycket på film. (inte i Sverige lika mycket som utomland där pengarna finns.) Har för mig att endast några få procent av replikerna i Sagan om ringen trilogin är direktljudet vid tagning, allt annat är eftersynkat i studio.

Lycka till // Olle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...