Jump to content
Annons

It´s okay


Recommended Posts

Artist:Harmonica mike

Musik:HM

Text:HM

Producent:Hm

Mix:Hm

Övrigt slammer:Förutom alla grannar,min skällande hund,brandbilar och andra störande moment..så är det jag.

Status:Demo,nästan i varje fall(får se vad som sägs)

Storlek.3,7 meg

Genre: Ballad kanske..

Tillverknings år:Juli -06

Bäst före datum:Förhoppningsvis aldrig..

Hej.

Städat ordentligt i den här.Fixat pianot,skurit i eq:n lite här och var,panorerat sången samt pianot,gjort ett outro,fixat till lite några sångstämmor bland annat..

Nu behöver jag FEEDBACK på den här,sågningar samt hyllningar skulle sitta fint!

This one is for you Mum

MVH

Harmonica mike

Redigerat av Harmonica mike
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

It's ok 😕...

Tycker det är skön känsla i låten, diggar ju din röst som du vet. Bra melodi som känns självklar.

Mixen är lite grötig. Känns som allt ligger ovanpå varandra i mitten. Försök kanske panorera ut lite mera. Var lite sparsam med bastonerna i pianot som grötas ihop med basen.

En låt som absolut skall vara väldigt spartansk vad gäller arret och mer bäras upp av rösten. Kanske skulle du ta bort hihaten på vissa delar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst!! Jäkligt schysst t.o.m.

Håller inte med stajo om nakenheten dock...

Du har inte funderat på att göra låten lite svartare och dra på ordentligt, gärna en gospelkör nånstans? 😉🙂

Tror det skulle funka, om trummorna blir snyggt programmerade och du känner några duktiga soulsångerskor som kan köra 😉

Är inget fan av percussiongrejen som ligger hela tiden och pianot är lite stelt. Låtidén känns ju inte så lite kyrka (inte våra tråkiga, vita, svenska kyrkor alltså) så lite mer drag i pianot både ljud och spelmässigt skulle inte göra ont. Kanske öka anslaget genom hela låten och slänga på ett luftigt reverb?

Sen låter du lite för mycket Christer Sjögren i andra versen för min smak men det är ju som sagt min smak hehe... Lite läspande s-ljud finns här och var också.

Nog med kritik...gillar låten skarpt!

EDIT: Har lyssnat på låten några gånger till... hade nog fel angående kyrkan där kanske hehe...

Redigerat av Bullfrog
Link to comment
Dela på andra sajter

Skön låt och med din uttrycksfulla röst...bra! Skulle vilja att du inte sjunger kör med dig själv eller dubbeltrackar rösten. Blir lite grötigt barytonområdet.. Därför låter det bäst mellan 01:30-02:22. Håller med stajo om att pianobasandet kolliderar med elbasen. Fin gospel/blueskänsla i denna. Skulle också valt bort stråkarna.

En sättning med tjejkör, kompgitarr, hammond och call-responsspelande piano mot din snygga röst vore önskedrömmen. Ursäkta om jag låter kritisk men det är för att jag gillar dina låtar mycket och blir engagerad. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Antingen mer naken eller mer gospel. I mitten av låten får man känslan av att en gospelkör skulle lyfta låten rejält. Men om det är en svartare känsla du vill ha gör tvärtom. Håller med Bullfrog vad gäller percussionprylen och equality vad gäller stråkarna. Hammond istället eller varför inte göra en munspelspryl i bakgrunden.

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo,

Grymt bra sång o melodi :rolleyes:

Lite haltande komp kanske...Lyssnar i mina söndersupna freestyle hörlurar så någon kommentar om mixen vågar jag mig inte på...

Tror nog oxå att låten skulle göra sig mer rättvisa med en mer avskalad instrumentering -bara piano o munspel? o sen kommer stråkar och tamburin in mot slutet 😄

Eller varför ínte toka till det, -arra den som "keep on running" med "spencer davis group" -med en annan attack på sången? -skulle sitta som en smäck!

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

OK medan jag lyssnar då...

* Ekot på rösten... eller är det en kör? Låter lite fel! Stör mig lyssningen med för lång fördröjning på något sätt. Annars är det cool sång från dig, bra!

* Congas... kanske inte skulle klappra hela tiden? ...å så slutade de precis när jag skrev detta. :rolleyes:

* En kvinnlig stämma i refrängen hade nog varit trevligt.

* Ligger inte alla instrumenten centrerade just nu? Kanske är en grej för slutmixen iofs.

Skön låt som passar din röst som handsken. Tycker nog att något mer kompinstrument kunde fått plats och fyllt ut lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du sjunger grymt bra och låten har potential. Däremot är arrangemanget helt upp åt väggarna fel i mina öron:

- Basgången låter inte som en basgång, vet inte vad som gör det, kanske något med musikteori som jag inte kan sätta fingret på eftersom jag är okunnig i sådant.

- Pianot borde på sina ställen bindas ihop med lite sustainpedal. Dessutom tycker jag den är för jazzig i versen och att det är för mycket ackord med vänsterhanden.

- Kongas och hihat som rytm känns inte som bästa valet. Varför inte ett vispigt trumset, eller köra helt utan trummor?

- Stråkarna grötar mest till det ännu mer.

Sången och melodin är som sagt riktigt bra, och jag tycker låten är värd ett bättre arrangemang. Fast det är ju bara vad jag tycker då, andra verkar ju gilla det :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Matsmats (oregistrerad)

JAHADÅ!! SONEN

mike... låten är ju under uppbyggnad. så jag får väll komma med lite kritik då.

jag är inte så bra på sånt hära.

men i gitarr låtarna du brukar köra... det låter nästan som om nån har suttit i ditt girtarr fodral? stämmer det?

Link to comment
Dela på andra sajter

JAHADÅ!! SONEN

mike... låten är ju under uppbyggnad. så jag får väll komma med lite kritik då.

jag är inte så bra på sånt hära.

men i gitarr låtarna du brukar köra... det låter nästan som om nån har suttit i ditt girtarr fodral? stämmer det?

🙂😄

Var tog kritiken vägen då? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Matsmats (oregistrerad)

oj helvete 😕 jag dricker Whiskey å glömmer...

å nu kommer jag tyvärr inte på den :rolleyes: ska ta det i morgon när jag e nykter å normal igen =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns som om att det är för mycket av allt - hela tiden. Normalt är att lägga på saker allteftersom. Håller med om vad andra tycker om bongos.

Lite mer sparsamt är bättre.

Alltså uppbyggnaden är lite knas.

Några önskar gospelkörer. Jo, jag tackar jag. Det är bara å ringa 30-40 män och kvinnor nånstans och be dom ställa upp i lägenheten.

Skön röst. Skön låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena boys,då ska jag se vad ni skrivit..

Stajo:Ja, mixen är inte klar än,fick lite ide torka och tänkte kolla vad jag fick för feedback på den här.Var lite nervös på vad du skulle tycka om piano liret,jag vet ju vad du går för..Egentligen så skrev jag låten för Piano/akke gura..Därav de distinkta ackorden på piano basen.Trummorna var bara utfyllnad,så att det skulle bli mera rytmiskt - så att säga.Jag har städat upp i det,skippat en del samt gjort congas liret lite mer sparsamt..Panoreringen tänkte jag fixa när mixen är klar.Om du har tid så får du väldigt gärna lira in nåt typ/hammond eller stråkar..Om du nappar så kör vi samma deal som på No child..

Bullfrog:Det där med gospel kören var ingen dum ide´...Jag har tillgång till en duktig sångerska,så vi ska prova och lägga på nåt arrangemang - åt gospel hållet..Sången är 2 olika tagningar,de i min omgivning tycker att den senare delen är mer uttrycks full..så det lutar mot Christer Sjögren.. 😉

Trummorna ska givetvis ses över - jag får väl göra som alla andra,köpa ez drummer...

equality:Sång tagningarna på första delen är mera av ett experiment,för att hitta stämmorna - så den biten är inte klar.Jag har städat upp i stämmorna för att bygga upp sången lite mer.På reffarna så börjar allt lugnt med 2 stämmigt sedan smyger jag in de andra stämmorna plus lite kraft fullare lead -det gjorde susen...lite dynamik liksom. Stråkarna var bara en ut fyllnads grej - det skall dit akustisk gura.Hammond har jag funderat på - men jag testar guran först mot piano/bas,så får jag se hur det låter..Det blir också tjej stämmor i den här.

Berch:Se mina svar ovan..Munspelet har jag testat,lite lir i första position.Det blev inte fel män ändå inte rätt..Jag tyckte inte att det stämde.Men inget är ju spikat,när guran är på plats så ska jag testa och blåsa in nåt..

Baktakt:Jag tyckte också att kompet haltar,därav stråkarna/trummorna/bas(låten skrevs för piano/gura)..har städat upp trummorna skippar nog stråkarna....men gör slut putsen kring det efter guran som ska dit.Spencer davis group..nja,det känns som lite över kurs 😄 fast man vet ju aldrig - jag gillar ju att toka till det..

Hellpig:Det är lite som du säger i sången,drog lite i stereo reglaget,inte så lyckat.Jag blev lite less att mixa så jag la upp den för kritik.Man blir ju lite döv efter ett tag.Nu har jag städat upp i stämmorna och körerna,satsat på dynamik och låtit de olika stämmorna växa in under reffarna.Det blev betydligt bättre.

Efter allt är dit lagt gura/tjejröst/Gospelkör 🙂 så ska det slut mixas med panoreringar och dylikt.

Fidden:Kanske är det basgången som gör att det haltar lite,lyssnat separat på den - det finns nån ton som inte riktigt harmonierar mot resten.Problemet är att drar jag upp dom en oktav så blir den lite vass..Det kan också ha att göra med alla ackorden som spelas på pianot.Jag ska städa upp i pianot först,så kanske det löser sig - lite sustain som du skrev.Jag har faktiskt provat utan trummor,och det lät inte så dumt.Men det låter mera rätt när jag plockat bort lite av congas liret,samt hög hatten..stämmorna i sången kom fram på ett annat sätt.

MatsMats:??

Tokai:Helt rätt det är för mycket av allt.Jag håller på och städar upp för att skapa lite dynamik.Skissen börjar ta form efter alla bra tips jag fått.Gospel kören får jag nog fixa själv med hjälp av en duktig sångerska 😛 Jag bor i en etta så det skulle bli lite trångt 😮

Till samtliga:Jag bugar och bockar för bra feedback.Skriva text och melodi har jag inga problem med,det är sen det börjar - det svåra.Nu har jag fått en massa värdefulla tips på hur jag ska gå vidare med den här.

Känner mig stolt över att samtliga gillar låten och min röst.

MVH

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en gräslig trumprogrammering. Låten är helt ok, men fixa till bas och trummor. Allt känns stressigt som det är nu. Ett mer tillbakalutat komp skulle få sången otroligt mycket mer intressant dessutom. Congasarna är fruktansvärt irriterande i mina öron faktiskt. Låten är värd nåt bättre.

Ta bort stråkarna. Det blir bara grötigt som det är nu.

testa att mutea allt utom piano och sång, ta en paus, lyssna. Vad saknar du? Förmodligen inte stressiga congas, irrationella stråklinjer eller en midihihat.

Hårda ord, men menar absolut inget illa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra! Men jag sitter lite och väntar på att det ska "dra iväg" lite mot slutet men det gör det aldrig! Lite fetare mot slutet vore alltså inte fel (i mina öron).

Fast bra var det ju!

Redigerat av Jejje
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Harmonica Mike,

Sounds a like I dont know, men jag känner igen melodin på något sätt.

Du sjunger väldigt bra. Skönt pianolir. Skönt med något som inte ska låta

2000-tusental hela tiden. Saknar lite gitarrer en bit in i låten. Men helt ok

i övrigt. Mama called me up caused I low...Men vem var det som gjorde dig "low" ? Olycklig romans kanske...Bra tema.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Harmonica Mike,

Sounds a like I dont know, men jag känner igen melodin på något sätt.

Du sjunger väldigt bra. Skönt pianolir. Skönt med något som inte ska låta

2000-tusental hela tiden. Saknar lite gitarrer en bit in i låten. Men helt ok

i övrigt. Mama called me up caused I low...Men vem var det som gjorde dig "low" ? Olycklig romans kanske...Bra tema.

Tjena spaceman.

När det gäller melodin så vet jag inte..Den påminner inte om nåt jag hört,men å andra sidan det finns ju så mycket musik.

Funderar på lite akustisk gura på den här - vi får se hur det går med det..Vill du lira så är du välkommen..

Texten: Det kanske är lite svårt att höra vad jag sjunger,men strofen du citerade går så här: "Mama called me up the day when I felt low"...Nere kan man ju vara av olycklig kärlek..Bra koppling där!!

Tack för feedback

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Bongos. Nu lite lägre, bättre. Men vänta till sången börjar. Vänta ännu längre, tycker jag.

Skulle ha kunnat varit en Elvissång från 70-talet

Du har stråkar i början, vore coolt att få in dom i andra versen

Kantslagen på trummorna är väl ok, men väntar mig efter ett tag kanske vanliga virvelslag - när låten kommer igång. Alltså det är fortfarande det här med uppbyggnaden som borde bli bättre. Jag menar, det känns som att låten håller på att bygga upp nåt slags klimax. Nu slutar låten ganska tidigt. Men om du förlänger den vore det kanske inte helt fel att dra på lite mot slutet. Varför inte med munspel?

Gospelkörerna väldigt bra. Och det var bra att du fick in dom i din etta 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Tokai.

Tack för feedback.Någon ville ta bort stråkarna,så jag behöll dom bara i introt - tyckte att det passade.Jag tycker att congas liret kom mer till sin rätt när jag fixade resten av drumsen..När det gäller låtens fortsättning,funderat mycket kring det..tyckte inte att det skulle passa om jag flippar ut i ett rå ös.

Men jag skulle ju kunna spinna vidare på kör arr,samt eventuellt lite munspel..Men det blir nog inget rock drag i så fall..

Det vart lite trångt med kören 😕

Ingen mer som har nåt att säga efter min om mixning?

MVH

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt intro. Fin sång med bra melodi. Här finns potential. Men...allt spretar ju åt alla håll! Gör en basgång och ett trumkomp, ta bort congasen. Mixa om och lägg upp. Ska bli kul att höra en ny version. 😉

Mvh

Tobbe

Tjena Tobbe.

Tack för feedback.Nu har jag varit på den med lite mix,lagt lite mer trummor,men jag behöll congasen(fast jag städade upp dom),,,samt meckat lite i basen skippat stråkarna förutom på introt, bättre/sämre?

Tycker du att jag ska göra en helt ny basgång,mera sammanhängande typ - eller vad?

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns fortfarande lite spretigt, kan bara inte sätta fingret på varför. Trummor/percussion mycket bättre nu. Kanske lite mer statiska trummor (hihat, jämna åttondelar) skulle ge ett bättre flyt/driv i låten. Håller inte med Tokai om uppbyggnaden, det är breaken med "gospelkören" som gör låten intressant.

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Stajo:Ja, mixen är inte klar än,fick lite ide torka och tänkte kolla vad jag fick för feedback på den här.Var lite nervös på vad du skulle tycka om piano liret,jag vet ju vad du går för..Egentligen så skrev jag låten för Piano/akke gura..Därav de distinkta ackorden på piano basen.Trummorna var bara utfyllnad,så att det skulle bli mera rytmiskt - så att säga.Jag har städat upp i det,skippat en del samt gjort congas liret lite mer sparsamt..Panoreringen tänkte jag fixa när mixen är klar.Om du har tid så får du väldigt gärna lira in nåt typ/hammond eller stråkar..Om du nappar så kör vi samma deal som på No child..

Tjena har inte lyssnat på de ändringar du gjort ännu...

men om det du skrev gäller ännu så testar jag gärna lite, gillar starkt melodin, kan först börja kika i mitten av nästa vecka. Hör av mig, hejhej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Droppar in på forumet, händer inte så ofta numera, och hittar lite norrlandsguld.

Du vet vad jag tycker Micael :-) Dina låtar, din sång, dina musikaliska ideér... toppklass i min bok. Visst låter det midi och demo osv, men din ambition ligger ju inte på den nivån, utan det är låtarna det handlar om.

Se till att få tummen ur Micael och sätt några låtar med lite snajdiga musiker (jag vet att du har kontakterna) och gör en riktig "demo" på ett sånt sätt som dina låtar och din röst förtjänar. Folk måste ju fatta hur bra det är.

Gospelkör på denna? Jajamensan, det skulle smaka hjortronsylt det.

/ Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Mats.

Fick lite tunghäfta nu..men ok mina låtar förtjänar kanske ett bättre öde..Visst har jag tillgång till musiker som förmodligen skulle kunna lyfta allt ett par snäpp.Men det är lite som du skrev,låtarna i första hand - hur det låter midi/plast det spelar inte så stor roll för mig. Jag har ju inga artist ambitioner,allt jag vill är att skriva låtar - det är ju det som är kul..Jag har ju harvat runt rätt länge med andras musik(repat,stökat, krökat och hm hm.. 😆 )så kanske det är dags att sätta ihop ettt band och köra min pryl..men men,jag donar på tills jag har ett gäng låtar,sedan får vi se vad som händer.

Tack för dina fina ord Mats,dom värmde verkligen.

Du vet att jag ställer upp med sång och munspel om du har nåt alster på gång..

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns fortfarande lite spretigt, kan bara inte sätta fingret på varför. Trummor/percussion mycket bättre nu. Kanske lite mer statiska trummor (hihat, jämna åttondelar) skulle ge ett bättre flyt/driv i låten. Håller inte med Tokai om uppbyggnaden, det är breaken med "gospelkören" som gör låten intressant.

Tjena berch.

Skrev denna i någon sorts tre takt..har inte testat raka åttondelar på highaten..vet inte om det skulle funka? Är väl inte så kunnig i musik teori - gillar mer att exprimentera praktiskt ..

Det "spretiga" i låten fattar jag inte.Menar du att låten är orytmisk kanske?

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte hört tidigare verioner, men jag tycker det låter bra..det enda som jag stör mig lite på är att det är vibrato även på körerna och som gör att det låter lite märkligt ibland.. men det är väl en petitess 😛. Du sjunger bra med mycket botten och gjort en lite annorlunda och skön låt.. bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tjena bra grejor det här laidback och trevligt på alla sätt 6/8 tror jag det ska räknas som. Ska lyssna lite mer intensivt när jag får tid men en spontan komentar ang. basen. Det ska nog vara långa toner på den, typ om du räknar 6/8 så blir det långa toner på 1 och 4 och korta typ bjud/uptaktstoner lite på synkop före. Då tror jag du får det där sugande häftiga svänget som jag tycker mig höra att du är ute efter. Har lite ont om tid just nu men jag testar gärna att lägga bas i ett senare läge om du vill.

Fortfarande inget svar på songbox dessvärre ang. WAHCF.

Ha det bra, återkommer senare.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...