Jump to content
Annons

Mjukvarusynthar i Livesammanhang


jonnerstone

Recommended Posts

Hej kära medmusikanter.

Hoppas någon kan svara på min fråga!!

Jag sjunger och spelar keyboard i rockband (korea) och använder mig för tillfället av en Korg M1:a som masterklaviatur och en Korg triton i rackformat för ljuden. Det har med tiden börjat bli ganska otymligt att släpa runt på dessa på alla gig, och dom blir mer och mer stötta i kanterna trots gigväskor dessutom är det krångligt med ljudbyten mm när man dessutom sjunger. Min tanke har varit att gå över till ett shysst midi-keyboard och en laptop. Frågan man ställer sig är då följande. Hur ska man på smidigast sätt utföra detta. Antag att en låt innehåller ett ljud från t.ex Atmosphere i refrängen , The Grand i versen och ett basljud från Absynth i sticket. Nästa låt i live setet har helt andra ljud och synthar. Finns det nåt smidigt sätt att konfiguera detta så det inte behöver ta 5 min att byta ljud till varje låt. Helst ska det gå med bara en knapptrycking eller musklick. Vi kör INTE med klick!! Jag vill alltså att varje låt ska kunna ha sin helt egen uppsättning synthar och ljud, och att detta ska gå att ändra så smidigt och fort som möjligt från låt till låt.

Hoppas att jag formulerat mig tydligt nog, skulle hemskt gärna vilja få lite förslag på lösningar.....Majken??? :-)

Med hopp om många svar

Micke

www.myspace.com/koreasweden

www.koreaband.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En möjlighet är att använda olika midi-kanaler där instrumenten endast lyssnar på en kanal. Om detta är möjligt beror lite på inspelningsprogrammet som agerar värd där det måste finnas en funktion som låter dig filtrera bort midi-kanaler på varje spår.

Ett tips om du planerar att spela live är annars att skaffa ett mjukvaruinstrument med kort laddningstid och flera typer av olika inbyggda ljud. Ett exempel är Steinberg Hypersonic, ett annat är Luxonix Purity. Där kan du nog i stort sett byta ljud mitt i låten utan problem.

Sedan finns förståss en uppsjö lösningar på program för att köra syntarna i, allt ifrån virtuella rack till små enkla värdprogram som Minihost vilket stjäl minimalt med resurser.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

gör en setup i typ reason eller cubase för varje låt med syntharna, o sen spara som de olika låtnamnen, o sen väljer du bara olika midikanaler för olika synthar o sen prickar av o på olika kanaler för vilket instrument du vill lira!!

en laptop o en klaviatur om man så önskar!!

peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv planer på att sätta upp ett liknande system men har ännu inte hittat något klockrent. Kör nu ett MIDIinterface samt Behringer FCA202 till en laptop, och testar Sonicbytes Phrazor som värdprogram. Dock är det hela allt annat än stabilt just nu så jag letar andra virtuella rack. Orsaken till problemen behöver inte vara just värdprogramet men jag behöver ha lite alternativ.

Sedan finns förståss en uppsjö lösningar på program för att köra syntarna i, allt ifrån virtuella rack till små enkla värdprogram som Minihost vilket stjäl minimalt med resurser.

Har du några andra tips på virtuella rack? Jag vill (som i Phrazor) kunna ladda flera pluggar och sätta upp dem med splitpunkter etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv planer på att sätta upp ett liknande system men har ännu inte hittat något klockrent. Kör nu ett MIDIinterface samt Behringer FCA202 till en laptop, och testar Sonicbytes Phrazor som värdprogram. Dock är det hela allt annat än stabilt just nu så jag letar andra virtuella rack. Orsaken till problemen behöver inte vara just värdprogramet men jag behöver ha lite alternativ.
Sedan finns förståss en uppsjö lösningar på program för att köra syntarna i, allt ifrån virtuella rack till små enkla värdprogram som Minihost vilket stjäl minimalt med resurser.

Har du några andra tips på virtuella rack? Jag vill (som i Phrazor) kunna ladda flera pluggar och sätta upp dem med splitpunkter etc.

V-Stack kanske?

V-Stack

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat Kore, och jag har varit på en Kore-demo där man gick igenom allt, jo nästan allt...

Kore är förmodligen jättebra för dig! Men den kostar en slant, för du "måste" ha allt till den. Så en grymt bra och användbar kontroll/arrangemangs-enhet kommer att kosta dig 15-16.000:- Tyvärr så passar den nog dina behov som handen i handsken.

(För mig så är Kore helt ointressant! Förutom att den är snygg)

Om jag inte missat något så är det så att du vill ha en knapptryckning för att byta till den aktuella låtens setup?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle aldrig våga använda Kore i ett livesammanhang efter att ha läst Peffs senaste blogginlägg, en redogörelse av en Kore-demo han just besökt: "it only crashed twice during the four hours, so it’s pretty stable".

PRETTY STABLE!? 😉

I övrigt verkar det ju vara en cool produkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör nu ett MIDIinterface samt Behringer FCA202 till en laptop, och testar Sonicbytes Phrazor som värdprogram. Dock är det hela allt annat än stabilt just nu så jag letar andra virtuella rack.

Kan säga att jag nu verkat få mitt system stabilt nu, med senaste Phrazor-betan och lite handpåläggning, tex några work-arounds i Phrazor och dödande av ett antal överflödiga Windowsprocesser.

Ska bli skoj att testa live...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat Kore, och jag har varit på en Kore-demo där man gick igenom allt, jo nästan allt...

Kore är förmodligen jättebra för dig! Men den kostar en slant, för du "måste" ha allt till den. Så en grymt bra och användbar kontroll/arrangemangs-enhet kommer att kosta dig 15-16.000:- Tyvärr så passar den nog dina behov som handen i handsken.

(För mig så är Kore helt ointressant! Förutom att den är snygg)

Om jag inte missat något så är det så att du vill ha en knapptryckning för att byta till den aktuella låtens setup?

Jo precis så e de jag vill ha det, en knapptryckning för varje låt. Har varit inne på kore också, men det känns som om det finns för mycket barnsjukdomar än så länge.

Kan man inte göra några liknande setups i Cubase SX3? Och i så fall hur, jag vill ju ha friheten att välja mella olika synthpluggar och inte vara låst till en.

Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...