Jump to content
Annons

Klagande grannar när det gäller Gitarrspel?


Recommended Posts

Har på senare tid fått klagomål från grannarna över mig och mittemot om att dom tycker det låter för högt när jag spelar gitarr och min bror sa att det förmodligen var så att ljudet fortplantade sig i golvet väldigt mycket så jag tänkte höra om någon vet något om detta och om nån vet hur man på ett billigt sätt kan "isolera" lite...ställa stärkaren på något bra dämpande material? Alla tips/Erfarenheter/Funderingar är välkommna 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

... Lägre volym, is the shit.. 😄

Allvarligt, behöver du spela så högt? Om du hör dåligt, så ställ upp stärkan på något så den kommer upp i öronhöjd....

Jag lägger bas-spår t.ex, mitt i natten.... hörlurar, is the shit 🙂

Ha de' gött 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett gäng öronproppar i brevinkastet?

Nä men att få upp stärkaren från golvet hjälper defenitivt. Men hörlurar är ju faktiskt inte så dumt heller om man har en bra förstärkarsimulator. Nog för att det är skillnad i känslan, men grannarna blir ju glada iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag inte bara har grannar som skulle klaga utan även flickvän och barn så har jag en Pod XT. Inte samma kräm som en stärkare men det duger gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den perfekta lösningen är Auralex Gramma:

gr_2.jpg

- eller så kan du pilla ihop något liknande själv om du har tid och ork...

Den gör att du inte längre får ner ljud direkt i golvet, där det förstärks. Att sätta någon sorts absorbent på väggen bakom stärkaren hjälper också - och sedan kan du kanske sätta någon sorts skärm ett par meter framför stärkaren, så att direktljudet också dämpas lite innan det når grannarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

dom kom o klagade när jag spikade ihop två brädor klockan 20:00 en kväll

😕😮

det är riktigt skumt. där jag bor finns det massvis med barnfamiljer, o ganska många ensamstående. flera gånger har folk haft såna riktigt galna o högljudda fester, riiiiktigt länge.

finnen som bor ovanför mig hade fest till kl 12 DAGEN EFTER!!!!! sen försvann han (jag antar på efterfest) o kom tillbaks kl 8 på kvällen o var skitpackad. helt plötslitgt ringdxe det på min dörr, och där stod han, och ville typ säga åt oss att sänka ljudet ( vi skulle precis ha kalas vi me) o på ngt märkligt sätt blev jag hans bästa vän!! 😆

men isolera undertill, eller skaffa en grym pedal. jag har ju min GT3a som jag kör både gitarr elorglar o analogsynthar igenom. låter lite extra argt med en sweetass dist!!

😄

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite o.t. men det finns ingen regel som säger att man får föra liv till en viss tidpunkt som så populärt ofta påstås... snarare är det så att man får inte störa någon överhuvudtaget. Sedan är det förstås en fråga om hur långt man är villig att gå för att klaga på grannar. Men det är väl detta som gör det möjligt för folk att stämma någon som pippar för högljutt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Frigolit är långt ifrån optimalt eftersom det är ganska hårt. Det blir något bättre, men för att det ska bli en rejäl förbättring, så behövs ett absorberande material.

Eftersom du behöver en budgetlösning, så blir som sagt Gramma i höftigaste laget... 😎

Köp ett polyeten-liggunderlag på Rusta för ett par tior - och klipp sönder det i lagom stora bitar och lägg kanske 5-6 lager på varandra, så bör det bli ganska hyfsat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frigolit är långt ifrån optimalt eftersom det är ganska hårt. Det blir något bättre, men för att det ska bli en rejäl förbättring, så behövs ett absorberande material.

Eftersom du behöver en budgetlösning, så blir som sagt Gramma i höftigaste laget... 😱

Köp ett polyeten-liggunderlag på Rusta för ett par tior - och klipp sönder det i lagom stora bitar och lägg kanske 5-6 lager på varandra, så bör det bli ganska hyfsat.

Om jag använder 50 lager då? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att vara tråkig. Har man inte tillgång till en vettig lokal där man kan spela in en stärkare och kräma på lite så känns det ganska onödigt att försöka. Med en Tonelab eller PodXT kan man få fullt tillräckligt bra ljud. Jag har fått många positiva kommentarer på det jag spelat in med min Tonelab SE och folk har gissat att jag använt alla möjliga dyra vintage-förstärkare.

Men det är klart, har man en bra stärkare med det soundet man vill ha så känns det ju surt att gå över till modellering. Men det är så mycket mer praktiskt för heminspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

SvenGr (oregistrerad)

Jag köpte dämpkuddar till min förstärkare, och det funkade mkt bra! Håller med om att man nog ska undvika frigolit..

Duddarna är av någon slags skum. Färgen är röd, men tydligen varierar det efter vikten på förstärkaren. Är väldigt nöjd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte dämpkuddar till min förstärkare, och det funkade mkt bra! Håller med om att man nog ska undvika frigolit..

Duddarna är av någon slags skum. Färgen är röd, men tydligen varierar det efter vikten på förstärkaren. Är väldigt nöjd!

Hur mycket betalade du? vart köpte du den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...