Jump to content
Annons

NI's Akoustik Piano vs Synthogy's Ivory


wovenhand

Recommended Posts

Någon som har provat bägge och kan ge mig för- och nackdelar med de två?

Har lyssnat på demos från bägge, men det är svårt att avgöra,

man märker ju först när man själv sitter och pillar med de hur bra de verkligen är liksom.

Ni som bara har erfarenhet av en av dessa är såklart också välkomna att dela med er

av era erfarenheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad jag har förstått (har itne testat något av pluggarna) så är Ivory mer anpassat till klassisk musik. Medans NI Akoustik Piano passar bättre till popproduktioner. Men det är bara vad jag har hört, jag låter er som kört båda säga vad ni tycker.

Något att hålla ögonen på är väl iaf Reason Pianos. Ska bli intressant och se om det blir flipp eller flopp.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag föredrar akoustik, både till jazz/klassiskt/pop. den låter klart bättre. men. det är väldigt subjektivt. som vanligt.

Här en recension som jämnför Ivory med A Piano

tackar för länken, det verkar som AP är stråt vassare.

jag och killen som skrivit recensionen verkar resonera på samma vis,

så jag tror jag blir jäkligt nöjd med AP.

blir ett inköp å det snaraste!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag föredrar akoustik, både till jazz/klassiskt/pop. den låter klart bättre. men. det är väldigt subjektivt. som vanligt.

Här en recension som jämnför Ivory med A Piano

tackar för länken, det verkar som AP är stråt vassare.

jag och killen som skrivit recensionen verkar resonera på samma vis,

så jag tror jag blir jäkligt nöjd med AP.

blir ett inköp å det snaraste!

Det är väl bättre om du skaffar dig en egen uppfattning än att tro på en recention?

Native Instrument - Akoustik Piano

Synthogy - Ivory

Link to comment
Dela på andra sajter

jag föredrar akoustik, både till jazz/klassiskt/pop. den låter klart bättre. men. det är väldigt subjektivt. som vanligt.

Här en recension som jämnför Ivory med A Piano

tackar för länken, det verkar som AP är stråt vassare.

jag och killen som skrivit recensionen verkar resonera på samma vis,

så jag tror jag blir jäkligt nöjd med AP.

blir ett inköp å det snaraste!

Det är väl bättre om du skaffar dig en egen uppfattning än att tro på en recention?

Native Instrument - Akoustik Piano

Synthogy - Ivory

Jo, som jag skrev i mitt första inlägg har jag lyssnat på demos från bägge

men det är en annan sak när man sitter själv och pillar.

Var därför jag ville kolla om det var någon här som hade erfarenhet

av att jobba med antingen AP eller Ivory.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pianomoduler är som baken, det beror på smak och tycke - och inte att förglömma: sammanhang. Ingen av dessa två är bättre än den andra. det är två helt olika, men mkt bra pianopluggar. (själv så saknar jag min Kurzweil P1000, en av de bästa samplade pianoljud och det var 1990 - ha det ni!) 😄

Jag föredrar NI. Och anser att klangen är lite bättre - speciellt i de övre registeren. Men det är jag. 😉

Man måste prova själv. Samt välja - jag vet - vilken ångest! Varför kan jag inte ha båda? Jo vänta nu . . jag har båda! Men två pianobibliotek på ca 40 Gb var är det inte lite onödigt? Tänk hur mkt trumloopar och och och trumbibliotek jag kan ha i stället! Men vänta nu . . det har jag ju också! Hmm får plats med lite mer orkesterljud då? Hmmm det har jag redan! Hjälp!!!!

😳

Kanske dags att återgå till musik . . . det var så det hela började . . . musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som den pianist jag är så säger jag att ingen av dem är i närheten av en riktig flygel och man kommer troligen aldrig att komma i närheten av en riktig flygel då det är så mycket som blandas med pedal, resonans, rumsklang, strängvibration etc som är omöjligt att återskapa samplingsväg.

Av det skälet så är klassisk musik och dylik komplex musik nästan otänkbart att spelas virtuellt med gott resultat. Det är nästan så att jag inte förstår hur en del företag kan lägga ut vissa demo-inspelningar. Fast å andra sidan så är det ärligt.

Man kan göra hur många tester man vill och kolla nivåer och kurvor, men i slutändan så är det bara örat som kan avgöra vad som låter bra eller inte.

Jag har inte provat NI Akoustik, men skulle jag ha gått på resp. företags demos så hade jag valt Ivory även om denne har en del stolpskott också.

Jag kör visserligen Ivory själv så det är väl en smula partiskt, men de NI A-demosarna som jag har hört har varit lite väl detaljfattiga.

Någon jämförelse dem emellan i en större mix vågar jag inte uttala mig om.

Link to comment
Dela på andra sajter

av vad jag hört tycker jag det känns som att NI's piano kanske har lite mer klös

och kanske kommer passa bättre ihop med feta isis-gitarrer, osv.

det är inte många ställen pianot kommer vara solo med långa, vackra smäktande toner,

utan det kommer tampas med feta trummor, gitarrer, osv.

oavsett så vill man ju ändå ha det som är "bäst".

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Att jämföra Ivory med Akoustik är ju som att jämföra en fisk med en lax.

Ivory, 3 pianon=41 gig

Ak. Piano, 4 pianon=16 gig

Det är ojämförbart. Ivory är så brutalt otroligt mycket bättre, även om det inte är som att spela på en riktig flygel..

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Cris säger så är det förståss en smaksak. Jag håller nog med om att Synthogy generellt sett låter bättre. Men det är fler aspekter som skall vägas in förstås. Vilket typ av ljud löetar du efter, vilken musik skall det vara till. Det finns ju billiga alternativ som låter helt okej. Till och med gratis alternativ av samplad Steinberg flygel.

http://come.to/bovbjerg + en soundfontsspelare klarar man sig ett tag på.

Om man inte är pianist som Chopin, men en flygel är en flygel är en flygel.

Vi har en liten hema faktiskt och fast det inte är en stor och maffig flygel så låter den alltid bättre än mina pianopluggar och mitt midikeyboard. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

min ytterst obetydliga åsikt. Skall man köpa pluggen så är det smartare att köpa ett begagnat piano, visst klangen kanske inte är lika bra men det låter desto bättre på något sätt, jag tycker att till och med ett halvdåligt riktigt piano låter bättre än alla pianosynthar på marknaden, om inte annat så blir det personligare, lyssna bara på "imagine" med john lennon.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

magine there's no samples

It's easy if you try

No synths below us

Above us only sky

Imagine all the people

Leaving vst today...

Imagine there's no cubase

It isn't hard to do

Nothing to kill or die for

And no windows too

Imagine all the people

Playing live for real

Link to comment
Dela på andra sajter

magine there's no samples

It's easy if you try

No synths below us

Above us only sky

Imagine all the people

Leaving vst today...

Imagine there's no cubase

It isn't hard to do

Nothing to kill or die for

And no windows too

Imagine all the people

Playing live for real

Fin tanke, men tyvärr får jag inte in ett riktigt piano på mina 21 kvadratmeter. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

magine there's no samples

It's easy if you try

No synths below us

Above us only sky

Imagine all the people

Leaving vst today...

Imagine there's no cubase

It isn't hard to do

Nothing to kill or die for

And no windows too

Imagine all the people

Playing live for real

Fin tanke, men tyvärr får jag inte in ett riktigt piano på mina 21 kvadratmeter. 😉

Ähh...allt går om man vill.

Kasta ut sängen...Köp en flygel och sov i den...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Cris säger så är det förståss en smaksak. Jag håller nog med om att Synthogy generellt sett låter bättre. Men det är fler aspekter som skall vägas in förstås. Vilket typ av ljud löetar du efter, vilken musik skall det vara till. Det finns ju billiga alternativ som låter helt okej. Till och med gratis alternativ av samplad Steinberg flygel.

http://come.to/bovbjerg + en soundfontsspelare klarar man sig ett tag på.

Om man inte är pianist som Chopin, men en flygel är en flygel är en flygel.

Vi har en liten hema faktiskt och fast det inte är en stor och maffig flygel så låter den alltid bättre än mina pianopluggar och mitt midikeyboard. 🙂

Var på denna sida laddar man ner "ljudfonten"? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar på demos med mina mest kritiska öron.

Boesendorfer 290 Imperial - NI AP & Synthogy Ivory

(Jag har aldrig hört någon live så jag vet inte hur den skall låta)

Skulle vilja ha något mitt emellan. NI AP låter tydlig men lite hård och basfattig (eller saknar värme) i de lägre registren (inkl. mellanregister) men klar och tydlig i de övre medan Synthogy Ivory låter mustig och härlig men även lite dov och saknar en klar topp.

Båda låter väldigt bra men ändå inte ur min önskesynpunkt. Jag fattar inte riktigt hur man kan göra sådana här jätteprojekt men ändå inte få till det. Varför stannar man innan man är i mål? Kanske kan man inte göra bättre helt enkelt? Men varför får den ena produkten fram vissa egenskaper bra men har lite brist på andra egenskaper och tvärtom? För att ta Synthogy Ivory - varför fortsatte man inte tills man nådde ett bättre resultat avseende brillans/topp?

-----

De som jag tycker låter bäst med Ivory är egentligen två demos av Steinway Concert Grand D:

Maurice Ravel, Gaspard de la Nuit & Larry Hopkins, Steinway Ballad (Jazz trio). Här tycker jag det fungerar riktigt bra.

Men samma gäller även NI AP. I JazzTrio demon med Steinway Concert Grand D känns ljudet riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag satt just och funderade på om man skulle införskaffa en pianoplugg, så dök den här tråden upp.

Vad jag förstår av samplingarna så är det exakt som chris säger, NI är mer för pop, därav den mer definierade och "hårda" känslan. Ivory skulle aldrig funka i en popmix direkt, men det låter bra solo. Akoustik är för hård för solospel, men mer anpassad för att tränga igenom en popmix, det är min uppfattning iaf.

Jag har mickat bösendorferflygel med väldigt bra utrustning och noga placerade mickar, det är något extra som pluggarna saknar, men om man ska ha det att sitta som komp i en popmix och få ett bra pianoljud, då skulle jag inte bemöda mig att micka ett piano, hitta rätt placering/mickar/preamps och hålla på och tjafsa.

Då köper jag hellre en plugg som går att uppdatera med nya ljud och som inte stämmer ur sig 😉

Det skulle bli NI för mig eftersom den tränger igenom bra, skulle inte ha någon avändning för den extra bas och klang som ivory erbjuder eftersom jag inte producerar klassisk/lugnare musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte. Men dom poplåtar där jag använder Ivory så låter det rent ut sagt skitbra. Mig veterligen finns inget som slår Ivory. Den prisklassen.

Dessutom så finns det många parametrar att kunna ludda till/ändra/försköna/fula till ljudet. Akoustik Piano låter som kass mp3a eller nåt.

Har du något/några exempel på hur du med dessa parametrar får Ivory att fungera i olika sammanhang?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...