Jump to content
Annons

Släppa cd utan skivbolag


brynge

Recommended Posts

Hej jag ar i england och skriver darfor utan vara tre sista bokstaver i alfabetet.

Jag tankte pa en grej, och lyckades inte soka upp en liknande trad (men det borde kanske finnas?) till saken iallafall:

Hur mkt jobb ar det egentligen om man valjer att slappa en skiva sjalv, utan skivbolag. Hur mkt fixar dom at en och ar det ens mojligt? Hon dar hello saferide verkar ju fixa det iofs... Missar man en massa viktiga kontakter som oppnar dorrar till ditten och datten? jaja, kom a tanka pa det mest bara.

Detta borde vara ratt amne va? Det handlar om att trycka upp cd skivor sjalv.. eller? 😉

Ha det bra!

Redigerat av emil_brynge
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Fruppe69 (oregistrerad)

Din enda chans att få en egen cd-produktion att gå runt är att sälja skivan när du spelar ute. Och det krävs många gigs! 😎

För du hade väl inte tänkt starta ett eget skivbolag?

Isåfall krävs distribution, marknadsföring och en hel del administration.

Och det kommer ändå inte gå runt. 🥰

Antingen satsar du på att göra en skiva som du vet kommer bli en förlustaffär, för att du tycker det är kul - eller så sätter du igång / signar upp till en on demand-tjänst och "tillverkar" skivor när någon beställer. Börjar bli stort på (före detta) demoscenen.

Kolla http://www.cafepress.com/ till exempel!

Redigerat av Fruppe69
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah okej. Jag tankte inte gora det, var mest nyfiken. Men det borde val funka om man trycker upp en massa skivor (pressade och sadar), trycker upp planscher och blabla. Lixom allt som skivbolaget gor at en, bara att det blir en otrolig massa jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Ah okej. Jag tankte inte gora det, var mest nyfiken. Men det borde val funka om man trycker upp en massa skivor (pressade och sadar), trycker upp planscher och blabla. Lixom allt som skivbolaget gor at en, bara att det blir en otrolig massa jobb.

Tror du skivbolagen mest sysslar med att "trycka upp planscher och blabla"?

Utan distribution är du rökt.

Men du verkar ju inte bry dig, så jag skiter i att förklara.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Om han trycker upp 100 skivor och säljer dom för zeroprofit åt sina kompisar är ju distributionen klar. Jag tror inte att det eftersträvas nånslags marketshare eller annat fint här i detta sammanhang!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte bättre och billigare att köra en release på nätet? Visst många vill säkert ha en skiva men om du släpper det på nätet så kan man knyta kontakter runt omkring för att sedan släppa "en skiva".

Polare, som pysslar med hiphop, har istort sätt fått alla sina fans via nätet. Nu har han kommit så långt att han jobbar på en fysisk skiva som han ska släppa snart.

Off topic:

Nätet är ett bra verktyg om man använder det rätt. Att knyta kontakter med andra artister är inte svårt om man bara vågar och inte är så där typiskt svensk "Nää varför skulle jag skicka ett mail till honom/henne, han/hon har säkert inte tid att lyssna på en nybörjare som jag".

Har fixat flera artister på detta sätt till spelningar till ett kraftigt reducerat pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en bekant som med ojämna mellanrum har fått pressat en omgång skivor (har för mig att det brukar vara 1000st) och köper dem MED distributionsavtal. De säljs för strax över 100:- på några olika nätbutiker om jag kommer ihåg rätt - och jag har för mig att de också hamnar i vissa vanliga butikers skivdiskar. Avtalet gör att han tjänar omkring hälften av försäljningspriset. Ganska ok deal, men eftersom han också måste skicka gratisexemplar till ett antal radiostationer och recensenter etc, så blir det i slutänden inte någon stor vinst... Om man sedan skulle trycka affischer och göra radioreklam etc, så hade det förstås blivit stora förluster i stället, så länge man inte kan räkna med att sälja väldigt mycket större upplagor...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en bekant som med ojämna mellanrum har fått pressat en omgång skivor (har för mig att det brukar vara 1000st) och köper dem MED distributionsavtal. De säljs för strax över 100:- på några olika nätbutiker om jag kommer ihåg rätt - och jag har för mig att de också hamnar i vissa vanliga butikers skivdiskar. Avtalet gör att han tjänar omkring hälften av försäljningspriset. Ganska ok deal, men eftersom han också måste skicka gratisexemplar till ett antal radiostationer och recensenter etc, så blir det i slutänden inte någon stor vinst... Om man sedan skulle trycka affischer och göra radioreklam etc, så hade det förstås blivit stora förluster i stället, så länge man inte kan räkna med att sälja väldigt mycket större upplagor...

men om man gör som din käre vän, så tjänar man ju på det i längden. ett band jag jobbat med förrut släpper allt sitt material på eget bolag, och dom ger bort väldigt många skivor i promosyfte.. som sagt tjänar man på det i längden. folk får veta vem man är....!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

mallorcamange (oregistrerad)

Det enklaste är ju att sälja skivan där du spelar. När jag spelar så har jag med mig alla skivor jag gjort och inför sista låten så kan man ju säga i micen något så kul som att efteråt så finns det möjlighet att köpa skivor, signerade idolkort m.m.m.m min kropp? beroende på vad man nu vill sälja.....

Sen kör man sista låten och därefter riggar man upp borta vid baren ett ställ med skivor, idolkort och så kramas man och säljer..........

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah okej. Jag tankte inte gora det, var mest nyfiken. Men det borde val funka om man trycker upp en massa skivor (pressade och sadar), trycker upp planscher och blabla. Lixom allt som skivbolaget gor at en, bara att det blir en otrolig massa jobb.

Tror du skivbolagen mest sysslar med att "trycka upp planscher och blabla"?

Utan distribution är du rökt.

Men du verkar ju inte bry dig, så jag skiter i att förklara.

Att jag i detta nu inte ar i all hast att valja hurvida jag ska skota allt sjalv eller inte betyder val inte att jag inte bryr mig?

Att starta en trad om det ar att bry sig.

Redigerat av emil_brynge
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte bättre och billigare att köra en release på nätet? Visst många vill säkert ha en skiva men om du släpper det på nätet så kan man knyta kontakter runt omkring för att sedan släppa "en skiva".

Polare, som pysslar med hiphop, har istort sätt fått alla sina fans via nätet. Nu har han kommit så långt att han jobbar på en fysisk skiva som han ska släppa snart.

.

Det ar lite sa jag ocksa tanker. Jag har en hemmagjord variant som jag saljer, sen har jag MySpace o.s.v dar folk kan lyssna och ladda ner. Nu funderar jag pa att trycka upp nagot som ser proffsigare ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jag ar i england och skriver darfor utan vara tre sista bokstaver i alfabetet.

Jag tankte pa en grej, och lyckades inte soka upp en liknande trad (men det borde kanske finnas?) till saken iallafall:

Hur mkt jobb ar det egentligen om man valjer att slappa en skiva sjalv, utan skivbolag. Hur mkt fixar dom at en och ar det ens mojligt? Hon dar hello saferide verkar ju fixa det iofs... Missar man en massa viktiga kontakter som oppnar dorrar till ditten och datten? jaja, kom a tanka pa det mest bara.

Detta borde vara ratt amne va? Det handlar om att trycka upp cd skivor sjalv.. eller? 😆

Ha det bra!

Om det är så att man älskar allting runt om kring musiken (PR, plancher, CD-pressning, avtal, distribution etc), så ska man nog funderar på om man ska vara skivbolag/förlag eller artist/musiker. Man hinner nämnligen inte både och, man måste helt enkelt välja.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Det beror på hur stor man är. Är man en liten artist/grupp kan man nog fixa marketingbiten också, precis som att många småföretag producerar varor/tjänster och inte anlitar reklambyråer, marknadsundersökningsföretag etc.

😆

MallorcaManges förslag var riktigt bra! Det behöver inte vara så formellt.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en bekant som med ojämna mellanrum har fått pressat en omgång skivor (har för mig att det brukar vara 1000st) och köper dem MED distributionsavtal.

Får man fråga vart det är han köper skivorna med distributionsavtal? Det vore intressant att veta vilka som erbjuder det.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ja har svar på din fråga. Det är svinmycke jobb att få till ett skivbolag som distribuerar din egen musik. Speciellt om du själv äger bolaget. Fast när du väl är framme och har alla papper och lagliga rättigheter för att sälja skivan via en distibutör. Och har en revisor som fixar bokföringen åt dig, (Själv så jobbar vår trummis som sån haha så vi har haft tur) så kan du skratta dig lycklig.

Fast det är ingen dans på rosor. Fallen Leafs har varit nära att splittrats flera gånger pga av detta. Eftersom det blir mer jobb än kul att hålla på med sin musik. Fast nu börjar det ljusna och man kan se änden på tunneln. När vi e klara med allt och har sålt slut på våra första 1000 skivor kan vi börja ta in andra artister. Förhoppningsvis 😳

Så svaret kortfattat till dig MrDweeb är:

Jobb o Slit -----> Mycke Jobb o Slit -----> Ännu mer Jobb o Slit -----> Mycke Jobb o Slit -----> Jobb o Slit (Där vi är nu) -----> Mer Kul än jobb -----> Bara Kul 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjosan.

Jag håller på inom "folkmusiksvängen" och där händer det ganska ofta att folk gör egna skivor.

Ett hett tips är väl att inte boka upp nån svindyr studio för att göra skivan, utan att man får klara sig på sina egna (eller snälla polares) saker.. utnyttja gentjänster... Trycka skivorna i Tjeckien osv.. Man kan gå breakeven på 300 plattor... Fördelen, om man har hand om allt själv.. är väl att det kan vara "lättdeklarerat" 😳

Sen är det ju som sagt nästan endast på gig som man säljer, samt till närmast sörjande

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...