Jump to content
Annons

En film utan H-moll


Så vad tycker ni?  

16 röster

  1. 1. Så vad tycker ni?

    • 5 - bra på riktigt
      2
    • 4 - bra
      3
    • 3 - rätt okej
      5
    • 2 - inte så bra
      1
    • 1 - inte alls bra
      0
    • Vet ej / gillar inte genren
      0
    • Hallå, fixa en mp3-länk NU!
      4


Recommended Posts

LÅTNAMN: En film utan H-moll

ARTIST/GRUPP: Diwic

GENRE: Orkester/filmmusik

LÅTLÄNGD: 3.52

KOMPOSITÖR: Diwic (David Henningsson)

PRODUCENT: Diwic

EV. MEDVERKANDE: EWQLSO

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: ogg / mp3

STORLEK: 4.6 MB

STATUS: Troligen klar.

LÅTLÄNK: ogg / mp3

Ok. Skaffade mig orkesterbiblioteket EWQLSO för ett tag sedan, började leka lite med det, jobbade vidare, och här är resultatet.

Namnet "En film utan H-moll", kommer från att det skulle kunna funka som filmmusik, och för att det inte finns något H-moll i låten.

Ska bli spännande att höra era kommentarer nu 😎

Edit: okej okej, jag fixar väl en mp3:a också då 😲

Edit 2: Ny mix uppe (2006-07-30, 15:20).

Edit 3: Ännu en ny mix uppe (2006-08-01, 20:30). Mörkare virvel och lite mer reverb är de största ändringarna.

Redigerat av Diwic
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter som många drakar, stora troll och magiska artefakter 😄

Inget fel med det, om man är inne i den stilen... Men det låter mer som ett powermetal-intro än filmmusik på sina ställen alltså. Kan bero på att tempot kanske är några bpm för högt? Lite tunnt ljud samt lite old-school midikänsla ibland...

Jäkligt snygga progressioner! Gillar heltonsänkningen i "refrängen" 😆

Jag tycker du lägger lite virvlande baskaggar, überdistade gitarrer och en trippelkastrerad eunuck på falsettsång över det här så har du en helgjuten hårdrocksdemo hehe 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med tbruce. På med mer reverb, i alla fall i de magra bitarna.

Virveltrumman låter oerhört tunn. Feta upp den och dränk den i eko så ska du se att det ordnar sig 😉😱

I allmänhet tycker jag att det var en låt bestående av sköna melodier och intressanta idéer men det låter för tunt. Jag vill ha mer i instrumentväg. Låt oss tro att detta framförs av en hel symfoniorkester istället för en ensamble som har samlats i ett medelstort garage 😎

Härligt dock med den här typen av musik på forumet. Jag blir lika glad varje gång. Keep em comming 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med tbruce. På med mer reverb, i alla fall i de magra bitarna.

Virveltrumman låter oerhört tunn. Feta upp den och dränk den i eko så ska du se att det ordnar sig 😄😉

I allmänhet tycker jag att det var en låt bestående av sköna melodier och intressanta idéer men det låter för tunt. Jag vill ha mer i instrumentväg. Låt oss tro att detta framförs av en hel symfoniorkester istället för en ensamble som har samlats i ett medelstort garage 😎

Härligt dock med den här typen av musik på forumet. Jag blir lika glad varje gång. Keep em comming 🙂

Tack för kommentaren!

- Hur "fetar man upp" en virveltrumma? Att dränka den (och resten av låten) i eko kan jag väl klara av, men jag vet inte om jag vill 😉

- I "refrängen" har du allt från kontrabas till piccoloflöjt. Jag tycker det låter som en symfoniorkester. Är det något särskilt du saknar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter för torrt! Men rätt schysst komposition. 😉 Vissa grejer är riktigt snygga, andra är inte lika klockrena kanske.

Okej, så vad är snyggt, vad är "inte lika klockrent"? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det filmmusik i högsta grad riktigt tjusigt gjort du kan det helt klart Diwic! 😉 Visst finns det lite skavanker slags dropout ibland i växlingar i musiken annars

bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det filmmusik i högsta grad riktigt tjusigt gjort du kan det helt klart Diwic! 😉 Visst finns det lite skavanker slags dropout ibland i växlingar i musiken annars

bra.

Tack! Vad menar du med dropout?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter för torrt! Men rätt schysst komposition.  😉 Vissa grejer är riktigt snygga, andra är inte lika klockrena kanske.

Okej, så vad är snyggt, vad är "inte lika klockrent"? 😄

Hmm, alltså jag kan inte mycket om "sån här" musik, men vissa partier lät i mina öron som att de mkt väl skulle kunna spelas in av en riktigt symfoniorkester och låta proffsigt, medans andra delar inte lät lika övertygande liksom. 😉

Gör du mycket sånt här eller var det ett experiment bara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, alltså jag kan inte mycket om "sån här" musik, men vissa partier lät i mina öron som att de mkt väl skulle kunna spelas in av en riktigt symfoniorkester och låta proffsigt, medans andra delar inte lät lika övertygande liksom. 😉

Gör du mycket sånt här eller var det ett experiment bara?

Okej, men vilka partier är du nöjd med och vilka partier är inte lika övertygande?

Om man tänker sig att låten har delarna Intro, A, A, B, A2, C, B, där B är den pampigaste delen, vilka av delarna är bra och vilka sämre?

Och nej, jag gör inte mycket sånt här. Jag köpte EWQLSO för någon månad sedan, och förutom ett helt misslyckat försök till en cover på en annan låt, så är det här "första låten" med det samplingsbiblioteket.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tänker sig att låten har delarna Intro, A, A, B, A2, C, B, där B är den pampigaste delen, vilka av delarna är bra och vilka sämre?

Ska dra snart så jag hinner tyvärr inte göra nån sån analys nu, kanske senare.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det filmmusik i högsta grad riktigt tjusigt gjort du kan det helt klart Diwic! 🙂 Visst finns det lite skavanker slags dropout ibland i växlingar i musiken annars

bra.

Tack! Vad menar du med dropout?

Jag lyssnade nu i genom mina monitorer det är inget dropout bara att det kändes

så när jag lyssnade igenom det då, ändå lyssnade jag genom dom första partierna

flera gånger då och upplevdes det hade så i mina hörlurar, hade nog knäck örat. 😎

Känns bättre ljudet den nya versionen på nåt nåt sätt hur som helst riktigt bra Diwic blir lite sugen själv på nåt sådant symfonisoftare. 😄

Redigerat av P-O
Link to comment
Dela på andra sajter

Sånt här är ju alltid lika spännande.

Jag tänker på BF2 när jag hör det här (ett krigsspel)

Tror själv jag måste testa mig på något liknande för att kunna avgöra en svårighetsgrad. Sitter dock på en riktigt tråkig Casio WK1800 synth, så jag vet inte hur bra det kommer gå 🙂

Hur har du själv spelat in alla stråkar etc?

Helt ärligt så låter dom lite "platta" och inte så här maffiga så man ryser, som ganska ofta eftersträvas då man talar film/spelmusik, tycker jag iaf?

Hehe, hoppas du har något roligt förslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror själv jag måste testa mig på något liknande för att kunna avgöra en svårighetsgrad. Sitter dock på en riktigt tråkig Casio WK1800 synth, så jag vet inte hur bra det kommer gå 🙂

Hur har du själv spelat in alla stråkar etc?

Helt ärligt så låter dom lite "platta" och inte så här maffiga så man ryser, som ganska ofta eftersträvas då man talar film/spelmusik, tycker jag iaf?

Hehe, hoppas du har något roligt förslag.

Hej och tack för lyssningen!

Alla ljud kommer från orkesterbiblioteket EWQLSO Silver, så jag har inte spelat in något själv.

Och jag har inte behövt mixa så mycket faktiskt, så för mig var det ändå ganska enkelt att få till det här. Mest justerat volymen lite, annars är samplingarna så pass bra att det inte behöver göras så mycket. Lite credit till min morbror dock, som kommit med bra förslag och kommentarer.

Något roligt förslag? Tja, du kan ju göra en film till låten om du vill 😉

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

HEj!

Jag har känt dig länge, och gillade dina trackerlåtar redan när vi höll till på fidonet.. 🙂

Detta är ett mästerligt hantverk! Att få in så många ackord och ändå få det att låta filmiskt är mästerligt indeed!

Tror jag inte en Hans Zimmer klarar 😉

Naturligtvis gillar jag mina egna filmiska stycken mer, men vilken kompositör gör inte det 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

- Hur "fetar man upp" en virveltrumma? Att dränka den (och resten av låten) i eko kan jag väl klara av, men jag vet inte om jag vill 😉

- I "refrängen" har du allt från kontrabas till piccoloflöjt. Jag tycker det låter som en symfoniorkester. Är det något särskilt du saknar?

Virveltrummsamplingarna är lite tunna i EWQLSO Silver. Ja har inte själv exprimenterat med vad man skulle kunna göra, men man kanske förslagsvis kan blanda den med en virvel från en rocktrumma eller något.

I refrängen är det bra. Där är det röj och ös. Det är bitarna emellan jag tycker kändes lite tunna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dubba virveltrumman 4 ggr panna ut dem som en solfjäder, förskjut dem lite i tiden mellan varandra, och lägg till sist en kompressor på hela paketet.

Edit: lite olika eq på dem är inte fel heller, men inte för mycket.

Redigerat av claypool
Link to comment
Dela på andra sajter

Var inte så dyr faktiskt! Nu var det också nedsatt pris det under 1400:-

på Sounds Online Diwic blev jag ännu mer sugen usch hjälp! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter den ostadiga inledningen blir det jättebra. Som andra tycker jag att det är för torrt. Försiktigt med rumsklang på eller mjuka till den wed warmifiers eller vad såna där pluggar kallas. Kanske du skulle komprimera låten lite innan du rumsklangar den? Virveln kan du feta till genom att komprimera den rätt så mycket. Jag tror det hjälper.

Kompositionsmässigt tror jag att du kan göra inledningen bättre om du lägger till en sektion kontrabasar en oktav eller ett kontrasterande intervall djupare, kanske med längre stråk.

Jag skulle vilja göra en sån här sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med föregående talare, det är igentligen bara det långa introt som du skulle kunna bygga upp lite mer, med spänning.

fortsätt i samma anda så har du storslagna verk, inte riktigt framme där än 😱

Redigerat av kirtaphus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...