Jump to content
Annons

En film utan H-moll


Så vad tycker ni?  

16 röster

  1. 1. Så vad tycker ni?

    • 5 - bra på riktigt
      2
    • 4 - bra
      3
    • 3 - rätt okej
      5
    • 2 - inte så bra
      1
    • 1 - inte alls bra
      0
    • Vet ej / gillar inte genren
      0
    • Hallå, fixa en mp3-länk NU!
      4


Recommended Posts

Efter den ostadiga inledningen blir det jättebra. Som andra tycker jag att det är för torrt. Försiktigt med rumsklang på eller mjuka till den wed warmifiers eller vad såna där pluggar kallas. Kanske du skulle komprimera låten lite innan du rumsklangar den? Virveln kan du feta till genom att komprimera den rätt så mycket. Jag tror det hjälper.

Kompositionsmässigt tror jag att du kan göra inledningen bättre om du lägger till en sektion kontrabasar en oktav eller ett kontrasterande intervall djupare, kanske med längre stråk.

Jag skulle vilja göra en sån här sak.

Du är inne på ungefär samma sak som andra, så det här är ett svar till er allihop. Tack för kommentarerna, först!

Jag har lagt upp en ny mix nu.

Virveltrumman - jag provade att komprimera den, men det lät inte så bra. (Eller så lyckades jag inte hitta en bra inställning på kompressorn...) Däremot tyckte jag att det hjälpte att stämma ner den lite, så det har jag gjort. Den blir inte lika "struttig" då.

Reverb - tja, det känns som en smaksak. Jag har ökat på lite generellt sett, men jag vet inte om jag tycker det gör så stor skillnad varken från eller till.

Jag provade också att lägga till kontrabasar i inledningen, men det tyckte jag inte alls om. Och nej, Viktor, inga blåsmattor heller (stråkmatta är där redan, dock bara av altfiol). Och anledningen är att det blir mer dynamik i stycket som det är, inte bara när det gäller volymen utan också tonomfånget. Och det tycker jag om.

Annars blir det lite som att sitta och titta på menyn på en restaurang och beställa in alla efterrätterna, för att de är godast. Resultatet blir att man får ont i magen - eller som i det här fallet, ont i öronen - och att man inte har lika mycket att se fram emot på något vis... 🙂

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
HEj!

Jag har känt dig länge, och gillade dina trackerlåtar redan när vi höll till på fidonet.. 🙂

Detta är ett mästerligt hantverk! Att få in så många ackord och ändå få det att låta filmiskt är mästerligt indeed!

Tror jag inte en Hans Zimmer klarar 🙂

Naturligtvis gillar jag mina egna filmiska stycken mer, men vilken kompositör gör inte det 😄

Tack! På sätt och vis var det du som inspirerade mig till att göra orkestermusik öht, bara så du vet!

Tyckte att folket här verkade impade över dina orkesterstycken så jag tänkte visa att jag också kunde... 😮

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevlig komposition och trevligt arr!

Jag gillar ljuden! Är den här pluggen väldigt minnes- och cpukrävande?

/Daniel

Tackar!

Nja, med mina mått mätt är de ganska krävande. CPU'n är uppe i sisådär 40-50%, och de 512 MB som jag har i min dator känns det att den gärna vill ha alltihop av. (Man märker att byter man program så blir det swappande till disk...)

Ett eller två instrument är ju inga problem, men när det börjar gå upp emot 15-20 samtidigt (som i den här låten) så märks det att den hade uppskattat lite mer minne.

Men å andra sidan - jämför du med Gold edition av samma bibliotek så gissar jag att det här är småpotatis 🙂

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...