Jump to content
Annons

impedans, balanserat, obalanserat


Dan Ö

Recommended Posts

Hej!

Jag har en bandare med rca input/output och ett mixerbord som blivit omlödat till, vad säljaren sade, "proffsstandard dvs +4dBu.

Vad jag har läst så är detta ingen bra kombination utan något måste göras.

Mina alternativ så som jag ser det:

- Löda om bordet. Hur jobbigt/svårt är det, eller vad kostar det.(plus att om man skulle byta bandare så måste man ändra tillbaka)

- Köpa någon form av adaptor.

Någon som har några bra tips eller ideer kring detta? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Koppla en vanlig obalanserad kabel, så ändras mixern till att fungera som obalanserad - och allt blir frid och fröjd. Så länge man inte kör med för långa kablar eller är oförsiktig med kabeldragningen, så är det oftast inga problem med att köra obalanserat.

+4dB och -10dB är bara frågan om signalstyrka - och det går att reglera med volymkontrollen om det behövs, så det är inte heller något problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar. 😉

Jag har provat det lite och tycker att volymkompenserandet innebär vissa problem. Först så får jag vrida upp så himla mycket. Sätter jag sedan på ljud ifrån någon annan källa så måste jag först sänka för att inte konerna på mina högtalare ska landa i mitt knä.

Sen undrar jag hur det blir när jag ska spela in, då det hela blir omvänt dvs. från +4dBm till -10dBV. Gör jag det utan först sänka allt på kanalen som jag precis krämat upp så blir det en så jäkla stark signal in i bandaren.

Läst i en bok om detta och det står så här: "Going from a +4dBm output to a -10dBv input will be less of an impedance problem because outputs like to "look up to inputs in terms of impedance. The level difference can be compensated for if there is some kind pad, trim, or level control on the input. Going the other way, a-10 dBV output to a +4dBm input may be more of a problem. It may require a professional level and impedance matching device manufactured by various recording equipment companies."

Jag har sett en "impedans matchare" men den stödde bara 4 kanaler, vilket blir lite jobbigt när man ska ha till 24.

Vad tror du om lödningen, är det för svårt? (Har bara lödat lite kablar och smågrejer tidigare.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Dan,

Det brukar vara svårt att kompensera för skillnaden mellan -10 dB och +4 dB på mixerbordet.

Som du själv har upptäckt redan, så blir det för högt till din bandare, då reglar/rattar på bordet hamnar ganska långt ner, och dessutom så ser du för lite utslag på mixerns VU gämfört med bandarens.

Åt andra hållet, d.v.s. uppspelning från bandaren, så blir det för svagt, rattar/reglar hamnar på max, och det är inte säkert att det räcker till i alla fall, om inspelningen råkar vara svag.

Skillnaden är alltså 14 dB (omkring 1 volt), och det är förmycket nivå-skillnad för att kunna leva med på detta sätt, det är alldeles för besvärligt och irreterande att alltid ta hänsyn till när man sitter och jobbar.

Åt ena hållet d.v.s. från mixerns +4 dB utgång till bandarens -10 dB ingång, är enkelt att fixa rätt nivå med en passiv 14 dB:s dämpning "PAD" bestående av två motstånd som kan lödas in i någon av kontakterna på sladden mellan mixern och bandaren.

Ett motstånd på 4,7 kohm i serie med signal-ledaren, och ett motstånd på 1 kohm som skall ligga efter seriemotståndet till jord, d.v.s. rätt över bandarens ingång.

Men åt andra hållet från bandarens -10 dB utgång till mixerns +4 dB ingång är det svårare att fixa, då du behöver ett förstärkarsteg som lyfter nivån 14 dB.

Det går att bygga med en op-amp för varje kanal, men då bör du vara händig med lödkolven, och byggt med elektronik tidigare.

Så det bästa är nog att låta säljaren "löda tillbaks" bordet till -10dB semi-pro standard igen, så blir livet mycket enklare för dig.

PS! säg till om du vill bygga en "dubbelriktad" -10 till +4 omvandlare, så kan jag lägga ut ett schema, men som jag sa, det är bra om du har byggt några små elektronik pryttlar tidigare.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...