Jump to content
Annons

Äter kompressorn upp reverbet?


JimmyN

Recommended Posts

Om jag gör 2st FX-channels. En med dynamics (den inbyggda kompressorn) och en med reverb. Sen skickar jag 3st sångspår igenom med sends på samtliga spår. Om kompressorn ligger som nummer 3 i listan. Innebär det då att den kompressar signalen när den redan fått reverb eller spelar det ingen roll?

Jag får för mig att reverb försvinner nämligen.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För att kompressorn ska arbeta som du vill måste du ha en instans per kanal, ja. Och när du skickar något till en Effektkanal i cubase så får du ju både den rena och den "blöta" signalen till utgången. Så vill du normalt inte att ett komprimerat spår ska uppföra sig. Använder du kompressorn som en insert och skickar en send till reverbet så kommer du få den reverberade och komprimerade signalen ut via effektkanalen OCH den torra komprimerade signalen ut blandat. Nivåerna mellan blöt och torr ställer du med hjälp av hur mycket du skickar till efx-spåret.

edit: joachimes lösning funkar också bra (om inte i vissa fall bättre), men förutsätter att sångspåren "tål" att komprimeras ihop.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Skicka alla tre sångspår till en och samma grupp. Lägg kompressor på gruppen och tappa sedan signal därifrån till FX (reverb, delay etc...).

Det borde vara det mest resurssnåla alternativet.

Egentligen kräver väl det lika mycket processorkraft? Att bussa som att lägga enskilt, menar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Att lägga kompressorn som insert gäller nog endast om det är leadvocen.

Kompressorn är ingen effekt, o ska således med ytterst få undantag insertas, antingen direkt på kanal eller på buss.

Till skillnad från effekter som tappas och blandas med orginalljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Skicka alla tre sångspår till en och samma grupp. Lägg kompressor på gruppen och tappa sedan signal därifrån till FX (reverb, delay etc...).

Det borde vara det mest resurssnåla alternativet.

Egentligen kräver väl det lika mycket processorkraft? Att bussa som att lägga enskilt, menar jag.

en kompressor på en buss bör väl dra mindre kraft en tre kompressorer på varsin kanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att lägga kompressorn som insert gäller nog endast om det är leadvocen.

Kompressorn är ingen effekt, o ska således med ytterst få undantag insertas, antingen direkt på kanal eller på buss.

Till skillnad från effekter som tappas och blandas med orginalljudet.

Det beror väl på hur du använder den?

Om den inte är en effekt vad är det då?

Menar du att tex Leadvocen skall dela kompressor med andra instrument?

Vid vilka ytterst få undantag skall den insertas då?

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Att lägga kompressorn som insert gäller nog endast om det är leadvocen.

Kompressorn är ingen effekt, o ska således med ytterst få undantag insertas, antingen direkt på kanal eller på buss.

Till skillnad från effekter som tappas och blandas med orginalljudet.

Det beror väl på hur du använder den?

Om den inte är en effekt vad är det då?

Menar du att tex Leadvocen skall dela kompressor med andra instrument?

Vid vilka ytterst få undantag skall den insertas då?

Nä, du fattar/läser fel. 😳 Det är endast i undantagsfall den INTE ska insertas.

Insert betyder att man stoppar in kompressorn (som är en ljudprocessor, alltså den förändrar ljudet, inte bara lägger till nåt) i signalkedjan, precis som eq. Det som kommer ut är det som passerat igenom och blivit förändrat.

En effekt som t ex chorus, reverb, delay etc läggs parallellt (oftast). Man skickar en viss mängd av orginalljudet till effekten, och blandar sen det rena orginalljudet med det "våta". Alternativt kan man sätta en effekt som insert oxå, o då ställa blandningen mellan rent o effektsatt ljud i själva effektburken istället.

Och nej, leadvoxen bör inte dela kompressor med andra instrument, däremot kan ett kör/stämparti dela kompressor genom att man skickar stämmorna till en buss, o sen insertar en kompressor på bussen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompressorn är ingen effekt, o ska således med ytterst få undantag insertas, antingen direkt på kanal eller på buss.

Till skillnad från effekter som tappas och blandas med orginalljudet.

Hmmm. Även om jag förstår vad du menar så är visst kompressorn en effekt. Man delar upp effekterna i huvudsak i två grupper, dynamiska effekter och tidseffekter. Dynamiska effekter är sådana som påverkar dynamiken (volymen) i ljudet och tidseffekter är sådana som genom att "förvränga" ljudet tidsmässigt förändrar ljudet.

Exempel på dynamiska effekter:

Kompressor

Limiter

Equaliser

...

Exempel på tidseffekter:

Reverb

Delay

Flanger

Chorus

...

Däremot har du helt rätt i att dynamiska effekter använder man oftast som inserts och tidseffekter används oftast på separata bussar som man tappar ljudet ut till från de olika kanalerna. Men ingen regel utan undantag... Låter det bra så har man gjort rätt! 😳

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om jag förstår vad du menar så är visst kompressorn en effekt. Man delar upp effekterna i huvudsak i två grupper, dynamiska effekter och tidseffekter. Dynamiska effekter är sådana som påverkar dynamiken (volymen) i ljudet och tidseffekter är sådana som genom att "förvränga" ljudet tidsmässigt förändrar ljudet.

Man kan dela upp det i en massa olika grupper. Ett sätt, som gör det enkelt att placera saker på ett rimligt ställe, är att skilja på seriella och parallella effekter/processer.

Seriell innebär att man vill påverka ljudet i sig (alltså förändra grundljudet). EQ, kompressor, gate och distortion används ofta på det här sättet.

Parallell innebär att man vill addera något till ljudet men inte påverka själva grundljudet. Reverb, delay och chorus brukar användas på det här sättet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
MrPhil (oregistrerad)
Man delar upp effekterna i huvudsak i två grupper, dynamiska effekter och tidseffekter.

Hm, håller inte med dig. Enl vilken ISO-standard har detta bestämts?

Jag håller på min gamla invanda praxis sen analog-tiden.

Sen var olika effekter/processer hamnat i olika menyer i den digitala eran är en annan historia. 😆

Nåt som förändrar grundljudet är för mig en processor. Nåt som lägger till något, en effekt. Sen finns det överlappande gränsfall förstås.

Men vi vet vad vi menar så skit egentligen samma! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...