Jump to content
Annons

Mick råd


Jagärsnabb

Recommended Posts

Tjenna!

tänkte höra om nån av er testat JJlabs EA009B rörmikrofon?

hur låter den? kostar ju 2895:- på jam.. eller finns de nått annat ni skulle rekomendera i den prisklassen?

äger en AKG perception 100 och skulle gärna vilja ha en mick till som dessutom har lite annan karaktär =) gärna lite rörvärme och så

tack för svar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

RÖDE NT2 är ju en favorit bland många. 3600:- tror jag den går på.

Har inte använt själv, men hört andras åsikter.

jag är snabbare än dig 😉

Redigerat av adama
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
har den ett lite varmt å skönt sound?

är de nån som testat en AKG perception 100 å kan ha lite jämnförelser me andra mickar? vad som är lite varmare och lite bättre till sång å så?

Beror ju lite på hur du sjunger...

Är du kvinna eller man?

Hur lågt/högt ligger ditt register?

Link to comment
Dela på andra sajter

är man jag.. hehe..

sjunger lite olika kan man nog säga..

men är varken högt eller lågt egentligen tror ja..

har du några mickar att rekomendera? som låter bra i prisklassen men som inte är helt stela och tråkiga så att säga..

Link to comment
Dela på andra sajter

Studio Projects T3 är skitbra! En av mina favoriter. 😮 Listpriset är 4995:-.

En annan mycket trevlig mic i rätt prisläge, är Violet Designs Black Knight. Den har inte rör, men den låter bra ändå... 🙂 Den fanns med i senaste MM också. 😮

En liten anmärkning i sammanhanget:

Det här med rör är inte någon ultimat genväg till det perfekta ljudet, utan en kondensatormic kan låta precis lika "varm". Det är en myt att det alltid låter bättre med rör.

Nåja - lyssna gärna på smakprov på hur de kan låta, på min testsite. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Studio projects T3 lät faktiskt riktigt bra..

den där röde NT2 lät inge vidare tyckte jag.. inge rolig iaf..

hur låter AKG solidtube jämnfört me T3? har du testat den?

den går ju att köpa till ganska liknande peng som T3 om man köper från england t.ex..

nån som har en aning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan passa på att fråga om ja kanske bör köpa ett micpreamp i samband me en sån mick?

har ett lexicon omega ljudkort nu och använder preampsen i den.. som ska va ganska bra.. men nån som kan rekomendera nått preamp som kan ge ett lyft i ljudet? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

ta o checka in claes sajt. där finner du vtb1 o b1 i en bundle. är nog forumets populäraste paket. kolla på studio projects paketet

edit: den ÄR  forumets populäraste mick! 😉

Det går ju att fixa ihop ett paketpris på annat också - om det nu var T3 som var mest aktuell... 😄

Solidtube har jag inte testat något nämnvärt, men för ett par år sedan, hade vi en Sverigeträff med VST-forum, där vi testade en massa micar. Om jag inte kommer ihåg helt fel, så fanns Solidtube med där också - men det var T3 som alla fastnade för. 🙂

VTB-1 är en väldgt bra preamp för pengarna. Joemeek ThreeQ och SixQ är också trevliga preampar.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

ta o checka in claes sajt. där finner du vtb1 o b1 i en bundle. är nog forumets populäraste paket. kolla på studio projects paketet

edit: den ÄR  forumets populäraste mick! 😉

Det går ju att fixa ihop ett paketpris på annat också - om det nu var T3 som var mest aktuell... 😄

Solidtube har jag inte testat något nämnvärt, men för ett par år sedan, hade vi en Sverigeträff med VST-forum, där vi testade en massa micar. Om jag inte kommer ihåg helt fel, så fanns Solidtube med där också - men det var T3 som alla fastnade för. 🙂

VTB-1 är en väldgt bra preamp för pengarna. Joemeek ThreeQ och SixQ är också trevliga preampar.

eller en micromeek MQ1. schysst är den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att ADK Hamburg och Vienna är de mest prisvärda man kan köpa – man ska upp i prisklassen runt 8-10000 kr för att hitta något som kan röra dem. Tycker inte alls att Røde, billigare AKG eller StudioProjects är mycket att hurra för (med undantag för SP's B1 som verkligen är prisvärd, men också ganska tråkig till sång). Vill du ha ett "varmt" ljud är det Hamburg du bör gå efter.

Preamp – i de lägre prisklasserna finns det ingen som klår LineAudio DMP. Den är minst lika bra som preamparna i mitt mixerbord, som kostar 200 lakan.

Bara en åsikt bland andra, förstås...

Redigerat av Vogel
Link to comment
Dela på andra sajter

ojsan.. låter ju onekligen som ett bra köp isf.. om de verkligen är så väldans bra?

är dom preampsen verkligen så bra? känns ju lite otroligt tycker jag.. varför har inte alla sånna då?

hehe man blir ju alltid lite skeptisk när saker höjs till skyarna.. eller?

kan du nämna nån artist me liknande sound på sången som adk hamburg har.. så man vet åt vilket håll soundet är.. om du förstår?!.. hehe..

Link to comment
Dela på andra sajter

ojsan.. låter ju onekligen som ett bra köp isf.. om de verkligen är så väldans bra?

är dom preampsen verkligen så bra? känns ju lite otroligt tycker jag.. varför har inte alla sånna då?

hehe man blir ju alltid lite skeptisk när saker höjs till skyarna.. eller?

kan du nämna nån artist me liknande sound på sången som adk hamburg har.. så man vet åt vilket håll soundet är.. om du förstår?!.. hehe..

Jag är mer förtjust i Hamburg än Vienna - men det finns flera andra mikrofoner som jag gillar bättre.

Det finns ljudexempel att hämta, på min testsite, så kan du lyssna själv hur det kan låta. 😳

När det gäller preamp, så kan jag bara hålla med Henrik. Line Audios preampar är helt suveräna i sin prisklass och en bit upp. Både lågbrusiga och ofärgande. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

ojsan.. låter ju onekligen som ett bra köp isf.. om de verkligen är så väldans bra?

De är iallafall väldans prisvärda. Jag har inte hört någon stormembrans konsensatormik i prisklassen 5-6000 kr som jag tycker är riktigt prisvärd. Då är det bättre att pröjsa mindre för samma kvalitet, eller ta klivet upp till 8-10.000. Även i den prisklassen är det tunnsått med riktigt prisvärda mikar, Microtech Gefell M930 är ett undantag och jag ser mycket fram emot att testa nya Milab-miken DC-196 som jag tror kan bli en kioskvältare. Brauner Phantom AE är också helt OK.

är dom preampsen verkligen så bra? känns ju lite otroligt tycker jag.. varför har inte alla sånna då?

hehe man blir ju alltid lite skeptisk när saker höjs till skyarna.. eller?

Det är ett välkänt marknadspsykologiskt faktum att man utgår ifrån att det som är dyrare alltid är bättre. Den viktigaste grejen med LineAudios låga priser är att Roger sköter sin svenska distribution själv, det är alltså ett mellanled mindre som inte ska ha sin marginal på 40%...sedan är hans allmänna inställning till livet inte att roffa åt sig så mycket det går, utan att enbart ta betalt för vad det kostar honom i tid och material att bygga prylarna.

Sedan jämför jag då med mitt mixerbord som kostar en rätt stadig slant – men egentligen är det ju inte så dyrt med 200.000 kr för ett bord med 32 kanallimpor. 6250 kr per kanal låter ju genast lite mer rimligt, typ på nivå med någon Joemeek-limpa eller så...

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan jämför jag då med mitt mixerbord som kostar en rätt stadig slant – men egentligen är det ju inte så dyrt med 200.000 kr för ett bord med 32 kanallimpor. 6250 kr per kanal låter ju genast lite mer rimligt, typ på nivå med någon Joemeek-limpa eller så...

hehe sant.. tänkte inte så långt 😳

isf känns de ju som en sån LineAudio DMP är väldigt intressant iaf..

har lyssnat lite på testerna på din sida claes.. har svårt att bestämma mig för vilken ja tycker om mest utav Studio Projects T3 och ADK Hamburg fakitkst..

hehe..

ADKn har ju lite mera karaktär måste ja ju påstå faktiskt..

blir till att fundera grovt nu lönen kommer nästa vecka 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan jämför jag då med mitt mixerbord som kostar en rätt stadig slant – men egentligen är det ju inte så dyrt med 200.000 kr för ett bord med 32 kanallimpor. 6250 kr per kanal låter ju genast lite mer rimligt, typ på nivå med någon Joemeek-limpa eller så...

hehe sant.. tänkte inte så långt 😳

isf känns de ju som en sån LineAudio DMP är väldigt intressant iaf..

har lyssnat lite på testerna på din sida claes.. har svårt att bestämma mig för vilken ja tycker om mest utav Studio Projects T3 och ADK Hamburg fakitkst..

hehe..

ADKn har ju lite mera karaktär måste ja ju påstå faktiskt..

blir till att fundera grovt nu lönen kommer nästa vecka 😉

Framförallt har ju ADK'n botten och kropp, där åtminstone jag tycker att StudioProjectsmikarna bara ger en massa ettrig diskant – T3 är snällare än C1/C3, men fan inte mycket... Och eftersom ADK'n kostar 40% av SP'n (2000 kr resp 5000 kr) får du ju pengar över till smågodis, eller något annat schysst – kanske en bra dynamisk mik, så att du får ytterligare bredd. Vad som är det klokaste valet beror ju på hur du ska använda prylarna.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

jag h[ller med vogel. spelade in ackegura i en studio f;r ngt [r sen med 2 hamburg o 2 vienna..!!!!

ab p[ hamburgarna o ambient med viennorna.. l't s[ j'drans bra!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag h[ller med vogel. spelade in ackegura i en studio f;r ngt [r sen med 2 hamburg o 2 vienna..!!!!

ab p[ hamburgarna o ambient med viennorna.. l't s[ j'drans bra!!!!

förövrigt snygg stavning på de hela taget.. å, ä och ö är inte att tänka på 😎

haha 😛

och jag håller nog åxå med faktiskt.. känns smart att lägga mindre pengar å få en lika bra grej.. om inte bättre till mitt ändamål som blir mestadels sång..

fast de kommer nog hända att de blir en hel del akustisk-gitarr åxå..

kanske i nån form av stereomickning tillsammans med min AKG 100 perception?!

man måste ju testa iaf 🙂 hehe

känner mig ganska inriktad på ADK Hamburg och en LineAudio DMP..

borde ju ge ett rejält lyft och liv i inspelningarna..

hehe lär ju ändå inte bli sista micken man köper ändå så 😎

så nu är de bara att vänta på att pengarna rullar in på kontot då.. hehe

tackar för all hjälp å alla råd 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag h[ller med vogel. spelade in ackegura i en studio f;r ngt [r sen med 2 hamburg o 2 vienna..!!!!

ab p[ hamburgarna o ambient med viennorna.. l't s[ j'drans bra!!!!

förövrigt snygg stavning på de hela taget.. å, ä och ö är inte att tänka på 😉

haha 😄

och jag håller nog åxå med faktiskt.. känns smart att lägga mindre pengar å få en lika bra grej.. om inte bättre till mitt ändamål som blir mestadels sång..

fast de kommer nog hända att de blir en hel del akustisk-gitarr åxå..

kanske i nån form av stereomickning tillsammans med min AKG 100 perception?!

man måste ju testa iaf 🙂 hehe

känner mig ganska inriktad på ADK Hamburg och en LineAudio DMP..

borde ju ge ett rejält lyft och liv i inspelningarna..

hehe lär ju ändå inte bli sista micken man köper ändå så 😎

så nu är de bara att vänta på att pengarna rullar in på kontot då.. hehe

tackar för all hjälp å alla råd 🙂

åäö är för amatörer.. (oj var det där motsägelsefullt) 😎

ne, men mitt tangentbord cpade o behövde uppdaterade drivrutiner! men nu funkar det!

lycka till me mickarna, jag hämtade ngra av mina mickar från en polares studio. ska lägga sång på ngra nya låtar till plattan ikväll 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...