Jump to content
Annons

Mackie 1604 vlz pro


_johnny_

Recommended Posts

Kan nån hjälpa mig att förstå hur man får effekter i lyssningen, när man använder ett mackie 1604 vlz pro? Alltså effekterna på AUX 3 å 4 in i AUX 1 å 2. Det ska gå, det finns en ratt som är till för just det, men ja har läst instuktionen ett par gånger nu, och förstår inte... kan nån hjälpa mig?

Sen undrar jag en sak till. Jag har ett Hercules fw kort, men kommer bara ner i 23 millisekunder i latency... Men det spelar väl igentligen ingen roll när ja inte kör lyssningen genom datorn å kortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Första illustrationen (Tracking) i Mackies Hookup-guide visar tydligt hur det ska kopplas... 😉

EDIT:

Läste kanske inte riktigt allt... 😉

Kan du beskriva hur du har kopplat, så att man har lite mer att gå på...?

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har effektreturerna in på AUX Return, så kommer de in parallellt med kanalerna och kan inte skickas till AUX-utgångarna samtidigt - så enda sättet att få med effekterna i medhörningen, är troligen att du kopplar effektreturerna till ett par vanliga kanaler. Då kan du utan problem skicka ut effekterna i valbar mängd i de AUX som du använder till monitorlyssning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Okej, tack! Kommer AUX tappningen på den kanalen fungera som en master då? att man kan ställa in på varje kanal hur mycket av effekten man vill ha, å sen höja å sänka den totala effekt mixen på dom två kanalernas aux. Oj det blev lite rörit.. hoppas du förstår.

EDIT: Nu har ja kopplat från AUX 3 & 4 send, genom effekten, och tillbaka till AUX return 3 & 4.

Redigerat av _johnny_
Link to comment
Dela på andra sajter

Exaktamente!

Tar du in effektreturen på vanliga kanaler, så har du ju samma funktioner där. Se bara till att inte dra upp fel Send - för då blir det cirkelpromenad genom effekten... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

aah tack för d tipset... d hade ja inte tänkt på =)

Men min andra fråga då? spelar latecyn någon roll om ja kör lyssningen genom mixerboret? för det är väl ett mått på hur lång tid det tar för ljudet att gå in i datorn å sen ut igen, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

aah tack för d tipset... d hade ja inte tänkt på =)

Men min andra fråga då? spelar latecyn någon roll om ja kör lyssningen genom mixerboret? för det är väl ett mått på hur lång tid det tar för ljudet att gå in i datorn å sen ut igen, eller?

Nej - latencyn spelar ingen roll alls om du kör lyssningen direkt på inkommande signal. Stäng av monitorlyssningen i Cubase - för annars får du ju både direktsignalen och den fördröjda...

Enda gången du kommer att märka av latency när du kör lyssnignen på detta sätt, är när du spelar in midi och tar ljudet från något VSTi...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...