Jump to content
Annons

Gejta pukor, hur?


BaldByChoice

Recommended Posts

Jag har gjort ett litet frihandssolo med EZ drummer som jag testar att mixa. Själva soundet funkar överlag men jag tycker pukorna sjunger lite väl länge. Därför tänkte jag lägga en gejt (gate) på pukkanalen. Jag har lagt gejten först i effektkedjan. Jag lyckas ställa in den så pukorna sjunger lagomt länge men precis när gejten aktiveras så får jag ett fladder på ljudet under någon hundradels sekund. Det verkar inte spela någon roll hur jag ställer in gejten. Detta händer enbart på pukorna. Virvel och bastrumma funkar klockrent. Vad gör jag för fel?

P.S. Jag använder GVST GGate... D.S.

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det låter ju onekligen som om det är något knas med attacken på din gate.

Jag antar att du redan provat ratta med den inställningen, så jag skulle nästan rekommendera dig att prova med någon annan vst-gate och se ifall samma problem uppstår även där till en början.

Edit - Stafvning

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag återkommer när jag kommit hem från jobbet och testat de gejtarna Linus tipsat om. 😕

En annan sak:

Om man spelar väldigt dynamiskt, med en massa spökslag och liknande, antar jag att det blir svårt att gejta? Går det då att styra en gejt med MIDI istället för audio?

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Elof (oregistrerad)
FLOORFISH var den plugg som jag föll för. 😳

I like! 😄

Solot för den som vill höra mästerverket: 😛

EZSolo

Jag tycker att floorfish kan vara lite för långsam ibland, även på snabbaste inställningen och med rätt sidechainfilter inställt.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Fan vad bra dina pukor lät! *avundsjuk* Kör ju själv EZDrummer och tycker inte jag får sånt mäktigt ljud. Är väl för dålig på att mixa. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

FLOORFISH var den plugg som jag föll för. 😮

I like! 🙂

Jag tycker att floorfish kan vara lite för långsam ibland, även på snabbaste inställningen och med rätt sidechainfilter inställt.

Håller med Baldis här. De gånger jag använder gate på pukor funkar Floorfish bäst. Men jag håller också med dig Elof om att attacken kan vara lite trög. Men å andra sidan öppnar och stänger den på ett "snyggt" sätt (till skillnad mot den inbyggda gate'en i Cubase t ex).

Ibland kan man få till en snabbare attack genom att key'a "fel" frekvenser. Till exempel hitta en överton eller själva anslagsklicket i stället för pukans grundton.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...