Jump to content
Annons

Absorbentbygge


DrHans

Recommended Posts

vart sugen på att bygga lite idag efter allt tal om absorbenter på forumet. Vart inga basabsorbenter till hörnen skall fundera vidare på dem. Vart två stycken absorbenter att hänga upp i taket istället. Tänkte att någon skulle tycka det var kul om jag bjussa på lite bilder så varågoda.

Dom är byggda med 120mm stenull. Panel som ramverk ( för att hålla vikten nere och för att jag hade det hemma ). Sen vart det lite tyg.

Grymt jobbigt att klura ut hur man skall vika hörnen när man tapetserar ramen.

Skall hänga upp dem i studion såklart men måste köpa krokar först.

abs1.jpg

abs2.jpg

abs3.jpg

abs4.jpg

abs5.jpg

abs6.jpg

abs7.jpg

abs8.jpg

abs9.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 60
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

För att få ännu lite bättre resultat, så kan du prova att göra en tunnare ram som mest går runt hörnen - eller om du tar upp hål med en hålsåg i sidor och topp/botten. Då vinner du lite extra absorberande yta och konstruktionen blir lite lättare. Alternativet kan också vara att använda aluminiumprofiler av något slag...

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få ännu lite bättre resultat, så kan du prova att göra en tunnare ram som mest går runt hörnen - eller om du tar upp hål med en hålsåg i sidor och topp/botten. Då vinner du lite extra absorberande yta och konstruktionen blir lite lättare. Alternativet kan också vara att använda aluminiumprofiler av något slag...

Hur menar du? Ramen är ju rätt tunn som den är nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få ännu lite bättre resultat, så kan du prova att göra en tunnare ram som mest går runt hörnen - eller om du tar upp hål med en hålsåg i sidor och topp/botten. Då vinner du lite extra absorberande yta och konstruktionen blir lite lättare. Alternativet kan också vara att använda aluminiumprofiler av något slag...

Hur menar du? Ramen är ju rätt tunn som den är nu.

Ok - det blir kanske för tunt för att bära upp vikten då? Annars är det bra om även sidorna kan vara med och absorbera. Det kan göra en rejäl skillnad - speciellt som de hänger fritt. Annars kan man förstås komplettera med en till om man behöver mer dämpning... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få ännu lite bättre resultat, så kan du prova att göra en tunnare ram som mest går runt hörnen - eller om du tar upp hål med en hålsåg i sidor och topp/botten. Då vinner du lite extra absorberande yta och konstruktionen blir lite lättare. Alternativet kan också vara att använda aluminiumprofiler av något slag...

Hur menar du? Ramen är ju rätt tunn som den är nu.

Ok - det blir kanske för tunt för att bära upp vikten då? Annars är det bra om även sidorna kan vara med och absorbera. Det kan göra en rejäl skillnad - speciellt som de hänger fritt. Annars kan man förstås komplettera med en till om man behöver mer dämpning... 😱

Panelen i sig är ju ganska tunn och vinglig, tror inte det hade gått med så mycket tunnare.

Hur lång skall dom sitta från taket tror du? jag har ju lämnat en rejäl luftglipa emellan.

Link to comment
Dela på andra sajter

fanken va snyggt det blev..kanske nallar ditt recept till min studio..😱

Tackar, sno på du 😉

tackar!! jag blev verkligen inspirerad av dessa bilder o tips!! skitskoj!! dom blev verkligen hur snygga som helst.. antar att dom är väldigt praktiska med, dvs. har en bra roll i akustiken!!!

jag hade planer på ett bygge med världens mest komplicerade ramar och allt möjligt, men detta blir det nog!!

skitsnyggt det blev by the way!!

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få ännu lite bättre resultat, så kan du prova att göra en tunnare ram som mest går runt hörnen - eller om du tar upp hål med en hålsåg i sidor och topp/botten. Då vinner du lite extra absorberande yta och konstruktionen blir lite lättare. Alternativet kan också vara att använda aluminiumprofiler av något slag...

Hur menar du? Ramen är ju rätt tunn som den är nu.

Ok - det blir kanske för tunt för att bära upp vikten då? Annars är det bra om även sidorna kan vara med och absorbera. Det kan göra en rejäl skillnad - speciellt som de hänger fritt. Annars kan man förstås komplettera med en till om man behöver mer dämpning... 😱

Panelen i sig är ju ganska tunn och vinglig, tror inte det hade gått med så mycket tunnare.

Hur lång skall dom sitta från taket tror du? jag har ju lämnat en rejäl luftglipa emellan.

Det brukar vara lagom med 7-10cm mellan.

Det blev i alla fall riktigt tjusigt! 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

fanken va snyggt det blev..kanske nallar ditt recept till min studio..😱

Tackar, sno på du 😉

tackar!! jag blev verkligen inspirerad av dessa bilder o tips!! skitskoj!! dom blev verkligen hur snygga som helst.. antar att dom är väldigt praktiska med, dvs. har en bra roll i akustiken!!!

jag hade planer på ett bygge med världens mest komplicerade ramar och allt möjligt, men detta blir det nog!!

skitsnyggt det blev by the way!!

Ja det vart fint.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få ännu lite bättre resultat, så kan du prova att göra en tunnare ram som mest går runt hörnen - eller om du tar upp hål med en hålsåg i sidor och topp/botten. Då vinner du lite extra absorberande yta och konstruktionen blir lite lättare. Alternativet kan också vara att använda aluminiumprofiler av något slag...

Hur menar du? Ramen är ju rätt tunn som den är nu.

Ok - det blir kanske för tunt för att bära upp vikten då? Annars är det bra om även sidorna kan vara med och absorbera. Det kan göra en rejäl skillnad - speciellt som de hänger fritt. Annars kan man förstås komplettera med en till om man behöver mer dämpning... 😱

Panelen i sig är ju ganska tunn och vinglig, tror inte det hade gått med så mycket tunnare.

Hur lång skall dom sitta från taket tror du? jag har ju lämnat en rejäl luftglipa emellan.

Det brukar vara lagom med 7-10cm mellan.

Det blev i alla fall riktigt tjusigt! 😉

Skall måtta och se om det vart nog då, kanske inte riktigt vart 7cm

Jag har sett några som vinklat sådanna här takabsorbenter emot sig ovanför monitorerna. Finns det någon vits med det?

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få ännu lite bättre resultat, så kan du prova att göra en tunnare ram som mest går runt hörnen - eller om du tar upp hål med en hålsåg i sidor och topp/botten. Då vinner du lite extra absorberande yta och konstruktionen blir lite lättare. Alternativet kan också vara att använda aluminiumprofiler av något slag...

Hur menar du? Ramen är ju rätt tunn som den är nu.

Ok - det blir kanske för tunt för att bära upp vikten då? Annars är det bra om även sidorna kan vara med och absorbera. Det kan göra en rejäl skillnad - speciellt som de hänger fritt. Annars kan man förstås komplettera med en till om man behöver mer dämpning... 😱

Panelen i sig är ju ganska tunn och vinglig, tror inte det hade gått med så mycket tunnare.

Hur lång skall dom sitta från taket tror du? jag har ju lämnat en rejäl luftglipa emellan.

Det brukar vara lagom med 7-10cm mellan.

Det blev i alla fall riktigt tjusigt! 😉

Skall måtta och se om det vart nog då, kanske inte riktigt vart 7cm

Jag har sett några som vinklat sådanna här takabsorbenter emot sig ovanför monitorerna. Finns det någon vits med det?

Eventuellt - åtminstone om tyget är tätt och har en hård yta som kan reflektera höga frekvenser. Om du i så fall vinklar skivorna lite bakåt, så kommer dessa studsar att hamna bakom dig i stället för att komma lagom till dina öron, tidsförskjutet jämfört med direktsignalen från monitorerna. Kolla med spegelmetoden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren Claes!

Har material kvar för minst två till tror jag om någon som inte orkar snickra vill köpa klara 😄

2 frågor. vart finns du med dom? vad ska du ha för dom!?

men inte ifall jag vill köpa, eftersom detta inte e ett köp/säljforum.. 😄

pma mig isf. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

tar upp en gammal tråd , DrHans jag undrar var du fick tag på så stora bitar av den skumgummit du hade på väggarna ? (den som ser ut som äggkartonger)

De hemmabyggda stora absorbenterna är nog väldigt mycket effektivare än det skummaterialet. Det ser ut att vara väldigt tunt och kommer därför bara att dämpa diskant...

Det finns bra akustikskum från t ex Auralex och GoldenAge. Bara att kolla hos närmaste butik eller hos undertecknad... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

tar upp en gammal tråd , DrHans jag undrar var du fick tag på så stora bitar av den skumgummit du hade på väggarna ? (den som ser ut som äggkartonger)

De hemmabyggda stora absorbenterna är nog väldigt mycket effektivare än det skummaterialet. Det ser ut att vara väldigt tunt och kommer därför bara att dämpa diskant...

Det finns bra akustikskum från t ex Auralex och GoldenAge. Bara att kolla hos närmaste butik eller hos undertecknad... 😉

Jag ber om ursäkt om jag kapar tråden lite...

Men jag har en fråga till den gode Claes... 😠

- När jag sätter en skum-basfälla som "typ" FoamZorb LF Trap300 då säljs ju i paket om 4st 600x300mm...

Hur högt (eller lågt) ifrån golvet bör dessa oftast placeras för att få maximal effekt... ?

Edit: Ändrade till "den gode Claes"

Vh, Lilleman

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

"orakel" är väl att ta i va...alla pratar vi för våra produkter etc om vi är säljare eller så, ett orakel är någon som siar om okända ting och händelser bortom tid och rum under influenser av kemiska substanser/gaser etc...ett ljudorakel skulle då vara någon som avslöjar dolda ting om ljudutrustning på ett revolutionerande och omkullkastande sätt vilket inte torde vara fallet här... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

"..jag har en fråga till oraklet Claes...  😠  "

verkar snarare lite ironi över de hela.. 😛

😉

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

tar upp en gammal tråd , DrHans jag undrar var du fick tag på så stora bitar av den skumgummit du hade på väggarna ? (den som ser ut som äggkartonger)

De hemmabyggda stora absorbenterna är nog väldigt mycket effektivare än det skummaterialet. Det ser ut att vara väldigt tunt och kommer därför bara att dämpa diskant...

Det finns bra akustikskum från t ex Auralex och GoldenAge. Bara att kolla hos närmaste butik eller hos undertecknad... 😉

Jag ber om ursäkt om jag kapar tråden lite...

Men jag har en fråga till oraklet Claes... 😠

- När jag sätter en skum-basfälla som "typ" FoamZorb LF Trap300 då säljs ju i paket om 4st 600x300mm...

Hur högt (eller lågt) ifrån golvet bör dessa oftast placeras för att få maximal effekt... ?

Vh, Lilleman

Orakel? Njae - som Florian säger, så är det definitivt att ta i...

Jag försöker bara vidarebefordra sådant som jag har snappat upp här och där genom åren, på Nätet och av egen erfarenhet. Jag har ingen formell akustikutbildning, så det finns säkert flera i forumet som är betydligt mer kunniga på området än jag...

Nåja - för att det ska bli mest effektivt med LF Trap 300 eller liknande (LENRD från Auralex etc), så ska man sätta dem hela vägen från golv till tak - och gärna i vinkeln mellan vägg och tak också, om det behövs - men det blir billigare och ännu lite effektivare (tyvärr också mer jobb) med mineralullskivor som man klär in, som Hans har gjort. Nu tänker jag på ett kontrollrum och väggen bakom högtalarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Orakel? Njae - som Florian säger, så är det definitivt att ta i...

Jag försöker bara vidarebefordra sådant som jag har snappat upp här och där genom åren, på Nätet och av egen erfarenhet. Jag har ingen formell akustikutbildning, så det finns säkert flera i forumet som är betydligt mer kunniga på området än jag...

Nåja - för att det ska bli mest effektivt med LF Trap 300 eller liknande (LENRD från Auralex etc), så ska man sätta dem hela vägen från golv till tak - och gärna i vinkeln mellan vägg och tak också, om det behövs - men det blir billigare och ännu lite effektivare (tyvärr också mer jobb) med mineralullskivor som man klär in, som Hans har gjort. Nu tänker jag på ett kontrollrum och väggen bakom högtalarna...

Jaha, men jag har sett på många reklam bilder att dom sätter dom, typ i mitten av väggen. Typ 60cm ifrån golvet och taket...

Jag har lite problem, speciellt i ett hörn i inspelningsrummet... Jag skulle tro att dom frekvenserna ligger strax över 400...

Faktum är att det inte är så svårt att få bort dom, en stol med en jacka eller så i hörnet tar bort dom, men det ser ju inte så proffsigt ut... 😉

Problemet med att ha skummaterial ända ner till golvet är ju att det lätt blir sunkit och missfärgat... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Orakel? Njae - som Florian säger, så är det definitivt att ta i...

Jag försöker bara vidarebefordra sådant som jag har snappat upp här och där genom åren, på Nätet och av egen erfarenhet. Jag har ingen formell akustikutbildning, så det finns säkert flera i forumet som är betydligt mer kunniga på området än jag...

Nåja - för att det ska bli mest effektivt med LF Trap 300 eller liknande (LENRD från Auralex etc), så ska man sätta dem hela vägen från golv till tak - och gärna i vinkeln mellan vägg och tak också, om det behövs - men det blir billigare och ännu lite effektivare (tyvärr också mer jobb) med mineralullskivor som man klär in, som Hans har gjort. Nu tänker jag på ett kontrollrum och väggen bakom högtalarna...

Jaha, men jag har sett på många reklam bilder att dom sätter dom, typ i mitten av väggen. Typ 60cm ifrån golvet och taket...

Jag har lite problem, speciellt i ett hörn i inspelningsrummet... Jag skulle tro att dom frekvenserna ligger strax över 400...

Faktum är att det inte är så svårt att få bort dom, en stol med en jacka eller så i hörnet tar bort dom, men det ser ju inte så proffsigt ut... 😉

Problemet med att ha skummaterial ända ner till golvet är ju att det lätt blir sunkit och missfärgat... 😠

Det är ju inte säkert att du behöver ha hela vägen - men du frågade ju efter hur det blir mest effektivt... 😛

Om man tittar på t ex ett sångbås, så kan det räcka att ha sådana ungefär i huvudhöjd och det behövs kanske inget alls under eller ovanför det. Det beror på hur det ser ut och hur mycket problem man har...

Räcker det, som du säger, att hänga upp en jacka på en stol som står i hörnet, så räcker det säkert att sätta LF Traps i ungefär den höjden.

Link to comment
Dela på andra sajter

jaha, är det någon som passat på att spela in ute i det fria, nu när det är varmt ute?

ja, med tanke på att slippa reflektioner.

Grannarna har kanske synpunkter - men annars hade det ju varit perfekt. Det är förstås lite jobbigt att köra med luftkonditionering och sådant skoj om man är utomhus - och så får man diverse "trevliga" miljöljud i stället för reflektioner... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Orakel? Njae - som Florian säger, så är det definitivt att ta i...

Jag försöker bara vidarebefordra sådant som jag har snappat upp här och där genom åren, på Nätet och av egen erfarenhet. Jag har ingen formell akustikutbildning, så det finns säkert flera i forumet som är betydligt mer kunniga på området än jag...

Nåja - för att det ska bli mest effektivt med LF Trap 300 eller liknande (LENRD från Auralex etc), så ska man sätta dem hela vägen från golv till tak - och gärna i vinkeln mellan vägg och tak också, om det behövs - men det blir billigare och ännu lite effektivare (tyvärr också mer jobb) med mineralullskivor som man klär in, som Hans har gjort. Nu tänker jag på ett kontrollrum och väggen bakom högtalarna...

Jaha, men jag har sett på många reklam bilder att dom sätter dom, typ i mitten av väggen. Typ 60cm ifrån golvet och taket...

Jag har lite problem, speciellt i ett hörn i inspelningsrummet... Jag skulle tro att dom frekvenserna ligger strax över 400...

Faktum är att det inte är så svårt att få bort dom, en stol med en jacka eller så i hörnet tar bort dom, men det ser ju inte så proffsigt ut... 😆

Problemet med att ha skummaterial ända ner till golvet är ju att det lätt blir sunkit och missfärgat... 😕

Det är ju inte säkert att du behöver ha hela vägen - men du frågade ju efter hur det blir mest effektivt... 😉

Om man tittar på t ex ett sångbås, så kan det räcka att ha sådana ungefär i huvudhöjd och det behövs kanske inget alls under eller ovanför det. Det beror på hur det ser ut och hur mycket problem man har...

Räcker det, som du säger, att hänga upp en jacka på en stol som står i hörnet, så räcker det säkert att sätta LF Traps i ungefär den höjden.

Då får jag nog sätta upp en sådan paket på önskelistan då...

1400 var ju inte så farligt för 2 hörn...

Och det skulle ju se bra ut också... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...