Jump to content
Annons

Varför mastering i separat program?


Thir13teen

Recommended Posts

Kan ju iofs kanske vara jag som är extreeemt lååångsam 😎!

Måånga timmar tar en 3 minuter kort låt att mastra, i synnerhet när man då lär sig mastering medans man mastrar 😲!

Det handlar om att ha fantasi och försöka förstå för vilken lyssnare man mastrar.. helt enkelt! (fast det är i verkligheten svårt).. Att mastra är lite att manipulera lyssnarna 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hegobald, Menade inte slarvigt 10 ggr snabbare utan de facto bara 10 ggr snabbare, hade nyligen nöjet att få se ett proffs in action och honom

gjorde väl typ ungefär samma grejor som jag kommit på av mig själv... dock bättre samt med bättre prylar och då just 10 ggr snabbare... än mig.

Aha.. Jo.. det är klart att kan man sina prylar så kan man alltid jobba snabbare.. Men jag gillar att jobba långsamt.. Lägga bort och ta fram igen.. Försöka få masteringen att passa till just det jag mastrar.. Själv jobbar jag ofta med ljudläggning till film.. Och i bland för att anpassa media till olika distributionsformat.. Internet streaming, DVD, CD etc.. Men är det en artistiskt sak.. (en låt med känsla, ett sound för en skräckfilm etc etc) så vill jag ta min tid och känna in att det blir rätt. Pengar är av underordnad betydelse.. Jag råkar ha en mångfaceterad lyssning.. (allt från pissig mono till feta 7:1 surround) som jag har lång erfarenhet av.. Men att mastra snabbt för mig skulle jag inte godkänna.. Jag vill verkligen "lyssna in" mig så jag vet vad jag gör och för vem jag gör.. Limiter/kompressor är inte ett av mina förstahandsval.. Snarare en bra extern EQ 😲

Jobbar du verkligen med ren 7.1 till filmläggningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbar du verkligen med ren 7.1 till filmläggningen?

Näe.. Jag har iof tillgång till 7:1 men det har inte blivit mer än 5:1 än så länge. Och bara vid 2 tillfällen ännu så jag är lite nybörjare på det hela.. Men det är kul :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu såg jag att t.o.m. Normalize, Remove DC offset och allt det där OCKSÅ fanns i Cubase ... Lol! Kan nån säga helt specifikt vad det är för verktyg/möjligheter som finns i Wavelab som inte finns i Cubase?

wavelab o cubase är ju båda produkter från steinberg, och är även båda två VST-kompatibla program, grejjen med wavelab är att där redigerar du ett stereo- (eller mono- om man vill det)spår i taget, och cubase har du möjligheten att redigera flera spår! när jag använder wavelab är det för att det är lättare att se vad som behövs göras i mastring, och även är finns möjligheten att bränna i WL.. wavelab använder jag endast när jag arbetar i en polares studio. i min använder jag hellre soundforge, tycker att det är lite enklare att fixa med, dessutom fick jag en demo av soundforge 5, när jag köpte en JoeMeek preamp för ngra år sen och köpte senare uppgraderingen till fullversion!!!

edit: jag vet inte om jag svarade på ngn fråga!! 😄 men fick en massa skrivet iaf!! 😆

Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu såg jag att t.o.m. Normalize, Remove DC offset och allt det där OCKSÅ fanns i Cubase ... Lol! Kan nån säga helt specifikt vad det är för verktyg/möjligheter som finns i Wavelab som inte finns i Cubase?

Framför allt de verktyg som behövs för att utföra sånt som gör att det kallas mastering.

Helt enkelt PQ-kodning mm... för mer info om det hänvisar jag till sökfunktionen, det har vi nämnt tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wavelab är helt enkelt mer lättjobbat om man enbart jobbar med mastering, ljudläggning av filmer, sammanställning av redbook CD, PQ-kodning, ISRC-kodning etc. sen har den ett läge som kallas Audiomontage som gör att man kan jobba med flera separata stereo och monospår.

Men är det som så att du gör enstaka låtar i Cubase och helt enkelt vill få dom att låta bra utan tanke på att göra en "riktig" cd och ge ut så duger naturligtvis Cubase lika bra att redigera och finslipa materialt i.

Här hittar du en bild hur ett audiomontage kan se ut då man jobbar med surrondlju till en DVD-film t.ex. Skärmbild Audiomontage

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...