Jump to content
Annons

Studiomikrofon


Anarchos

Recommended Posts

Tja, är just nu ute på Musikbörsens hemsida för att köpa mikrofon men jag skulle vilja veta vilken ni tycker är bäst och så.

Jag kan nämligen inget om bra mikrofoner, har bara pengar (cirka 1000-1500) 🙂

Redigerat av Anarchos
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 62
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Brauner. Förslagsvis Brauner Phantom C, bara njure, eller V, njure, åtta, omni.

ca 11 lök resp 19.

VIll du pynta lite mer tjakkar du Brauner Valvet. Grym rörmikrofon. ca 23-26 laxar tror jag.

Om du verkligen har spendérbyxorna på så varför inte Brauner VM1? Eller möjligen kanske Manley Gold? Eller allra helst, en skön fet Didrik DeGeer mikrofon, handbyggd och i kopparhölje.

Skämt åtsido så är Brauner att rekomendera om du skall upp över 10 000kr.

Annars tycker jag du ska kolla in Claes´micktestsajt.

Claes micktest

Link to comment
Dela på andra sajter

I det prisläget tycker jag att Studio Projects B1 är bäst. Vill man ha en lite annan färgning, så är också Oktava MK319 en mycket trevlig modell.

Du kan hämta ljudexempel på nästan 100 olika modeller, på min testsite - så kan du jämföra de förslag du får och se (höra... 😏 ) vilken skillnad det är mellan dem. 🙂

En kondensatormic är att föredra, tycker jag (B1 och MK319 är sådana). Enda "nackdelen" om man inte redan har allt som behövs, är att man måste ha en preamp med 48V fantommatning. Behöver du en sådan, så kan exempelvis Studio Projects VTB-1 eller Joemeek ThreeQ vara lämpliga val.

Kompressor är inte nödvändigt enligt min mening, men det beror på hur man väljer att jobba...

EDIT: Läste tydligen slarvigt. Eliasson hade redan tipsat om min testsite... 😄

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Annars är det så att alla studiofolk rekommenderat mig att köpa Röde NT-1A för 1995 SEK om jag ska välja en mik som är tyst och neutral. Fick dock upp ögonen för JJ Labs HRM-4 Ribbon i lördags. Den kostade 1795 SEK. Är den väl så bra för sång?

rodeNT1Any.jpg

Röde NT-1A

JJlabsHRM4smm.jpg

JJ Labs HRM-4 Ribbon

😱

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Det beror nog mycket på vad du har för mikrofoner sedan tidigare. Jag skulle inte rekommendera en bandmic som första och enda mic...

Sedan tidigare har jag tre stycken Sony-mikar.

En mono elektret kondensator (min bästa),

en gammal (1979) stereo kondensator och

en ny (2005) stereo elektret kondensator.

😏

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte testat JAM:s bandmicar, så jag vet inte säkert - men misstänker att de är väldigt lika GoldenAge-modellerna...

Ett par av GoldenAges bandmicar finns med på min testsite. Får väl snacka snällt med JAM, så att jag kan låna deras bandmicar någon av de kommande inspelnings-omgångarna...

Generellt så är bandmicar oftast avrundade i toppen och faller rejält någonstans vid 10-15kHz, så de är raka motsatsen till Röde... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Annars är det så att alla studiofolk rekommenderat mig att köpa Röde NT-1A för 1995 SEK om jag ska välja en mik som är tyst och neutral.

Tyst och neutral stormembranare – StudioProjects B1. Vill du ha en mer smickrande och snygg mik tycker jag att ADK Hamburg och Vienna är extremt prisvärda. Alla dessa är i mitt tycke långt bättre än NT1, som jag upplever har allt det där som kinamikarna är ökända för – ett mycket ettrigt högt mellanregister som skär genom märg och ben.

Kan du tänka dig en småmembranare är det ju LineAudio CM3 som gäller.

Jag håller med Claes om att en bandmik kanske inte är ett bra första köp. De är alltför färgad och icke-allround – även om den färgning de ger kan vara jättehäftigt på vissa saker. Undantagen är väl Beyers bandmikar, de är förhållandevis ljusa men kostar också en del mer.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Fick min Studio Projects B1 & preampen idag. Trodde att sladd ingick men så var inte fallet. Snåljåpar... 😄

Vad var det för preamp? VTB-1, eller någon annan? Köper man på rätt ställe, så finns det paketpris på B1, VTB-1 och mickabel... 😉 Det finns i alla fall ett par handlare som är så galna... 😆🙂

Tänkte du förresten på att köpa ett puffskydd också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Preampen är en Tube Ultragain Mic200 från Behringer. Puffskydd vet jag inte riktigt va det är just nu, står helt still i huvudet. Om det är den feta svarta saken som satt på micen när jag öppnade paketet så ingick den

Link to comment
Dela på andra sajter

Preampen är en Tube Ultragain Mic200 från Behringer. Puffskydd vet jag inte riktigt va det är just nu, står helt still i huvudet. Om det är den feta svarta saken som satt på micen när jag öppnade paketet så ingick den

Nej - det som följer med micen är ett vindskydd, för att reducera vindljud om man är utomhus. Ett puffskydd är ett sådant skydd som man sätter framför micen - ofta en rund ram med typ damstrumpor uppspända i... Studio Projects' egen modell är en trekantig som är helt i metall. Riktigt läcker. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - det som följer med micen är ett vindskydd, för att reducera vindljud om man är utomhus. Ett puffskydd är ett sådant skydd som man sätter framför micen - ofta en rund ram med typ damstrumpor uppspända i... Studio Projects' egen modell är en trekantig som är helt i metall. Riktigt läcker. 😳

Helt i metall!? Måste vara riktiga hårdrockare för att få sången att kunna passera igenom metallen och in i micken då.

Ey... jag är nyvaken 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick min Studio Projects B1 & preampen idag. Trodde att sladd ingick men så var inte fallet. Snåljåpar... 😉

Varför handlade du inte av Claes direkt (Vogel åxo för den delen)??

Han/De har ju redan bevisat här för dig att bättre support kan du inte få!

(+Då hade du förmodligen fått en kabel oxå 😳 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick min Studio Projects B1 & preampen idag. Trodde att sladd ingick men så var inte fallet. Snåljåpar... 😳

Varför handlade du inte av Claes direkt (Vogel åxo för den delen)??

Han/De har ju redan bevisat här för dig att bättre support kan du inte få!

(+Då hade du förmodligen fått en kabel oxå 😆 ).

Citat från Lille Skutt i Bamse: Tänkte inte på det 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag fått sladden. Testade micen idag. Resultat: Bajs.

Kom bara små fragment av rösten. Känns nästan som att ha blivit bestulen 🙁🙁

Små fragment av rösten...?

Något liknande har jag aldrig ens hört talas om - eller så tolkar jag dig helt fel... 😛

Det är ju hopplöst svårt att beskriva hur ljud låter, men du kan kanske försöka, så att man kan försöka komma på vad som är fel...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag fått sladden. Testade micen idag. Resultat: Bajs.

Kom bara små fragment av rösten. Känns nästan som att ha blivit bestulen 😄  😄

Små fragment av rösten...?

Något liknande har jag aldrig ens hört talas om - eller så tolkar jag dig helt fel... 🙂

Det är ju hopplöst svårt att beskriva hur ljud låter, men du kan kanske försöka, så att man kan försöka komma på vad som är fel...?

Naturligtvis.

Här är ett test

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag fått sladden. Testade micen idag. Resultat: Bajs.

Kom bara små fragment av rösten. Känns nästan som att ha blivit bestulen 🙂  😎

Jag gillar verkligen dig Anarchos 😄

Tack för att du finns.

Åh, du din busgrabb 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...