Jump to content
Annons

Sennheiser e604 (trumm mick)


mange_andersson

Recommended Posts

Annons
I C O N (oregistrerad)

Hade lite funderingar över dessa men efter att ha testat lite så vettefan... Tycker det går alldeles utmärkt att fortsätta att micka pukor med vanlig hederlig SM57:a samt en bra Eq...

Link to comment
Dela på andra sajter

604 har två starka sidor: Den tar liten plats och är smidig att montera.

Det är lätt att fästa en 604 på pukan, även om det är trångt och cymbalerna ligger strax ovanför. Ännu mindre plats tar dem om man använder en vinklad XLR-kontakt på mickkabeln.

Ljudmässigt är den en medelbra dynamisk mikrofon. I klass med SM57 alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

som joachime sa så är den liten och lätt at fästa vilkte är anledningen till att den i sverige är mer eller mindre branchstandard på PA-företag.

I studio skulle jag dock välja SM57 framför 604an då den är snäppet vassare enligt mig.

Jag skulle dock kollan in e904 om jag var du. låter mer lik SM57an är 604an tycker jag.

/Filip

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa med 604 är att den tål stryk!

Inte så svårt att förstå varför den finns hos varenda PA uthyrare då!!

Ljudmässigt ligger den inte i närheten av en SM-57 på långa vägar!!!

604 är gjord för trummor och blås och låter bättre än en 57:a på trummor.

Ska du in i en studio så hade jag valt Sennheiser 421!

Sätt den vart du vill och det låter rätt direkt.

Jag har inte använt 904 själv ännu men alla jag pratar med säger att den är otrolig!

Take care!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du in i en studio så hade jag valt Sennheiser 421!

Sätt den vart du vill och det låter rätt direkt.

Jag har inte använt 904 själv ännu men alla jag pratar med säger att den är otrolig!

Jag tycker att 604'ans mellanregister paminner om 421'ans. Fast den har inte samma botten.

Jag har anvant 904 i livesammanhang. Den later bra och det vore intressant att testa den i en inspelning. Den kostar inte sa mycket mer an SM57 och 604.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

okej!

tack för tipsen, jag tolkar det så att det verkar vara en shysst mick i klass med en sm-57, när det gäller trummor då givetvis..

jag har en sennheiser md 421 från sent -60 eller tidigt -70 tal.. men att skaffa så många som man behöver blir ju rätt dyrt.. 😆

edit.

det är nämligen så att jag funderar på att köpa ett sett mickar av en kille.. det består av

3 x sennheiser e604, 1 x sennheiser e602 (för baskagge) och 2 st. BEYERDYNAMIC Opus 53 till OH..

låter detta som ett okej kit att starta med?

Redigerat av mange_andersson
Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt 😱 , jag har A/B testat ett gäng mickar i studio på trummor och därbland så var SM57an och e604 med. Den största skillnaden som jag upplevde var att 604an hade med botten än 57an (runt 100-150hz). Men oxå lite luddigare i toppen och trögare än 57an, Vilket är till fördel tycker jag. Då slipper man en massa skrammelslask från cymbaler. Och låter pukorna bra så är det banne mig svårt att misslyckas. Plus att det är röätt bra separation. En57a är rätt kass överlag. En smäll så sitter plastkransen löst och skramlar. Plus att den är väldigt proximitydämpad. Däremot så är den riktigt bra till att micka högtalarlådor. Vilket av 99% av alla gör. 😆

Annars så låter Audix mickar förbannat bra, dom har jag annars hatat i alla tider, till nu typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...