Kapten dread Postat 13 juni 2006 Dela Postat 13 juni 2006 Vet att det finns en drös me trådar om detta men jag har fortfarande inte fått svar på alla frågor. Tänkte bygga ihop något så att jag kan göra lite reggae!! Skulle helst inte vilja lägga ut mer än ca 5000:- (PC och cubase har jag) men har mer pengar om det skulle behövas. 1. Ska man köpa ett externt eller internt ljudkort? vad är det för skillnad förutom att ett sitter i datorn och det andra utanför? 2. Jag funderar på att köpa M-AUDIO Firewire audiophile, 2195:-. vad anser ni om det? 3. behöver jag en micpreamp? och vad ska man ha det till? (ganska nollstäld på det här med teknik) 4. Läste om isolering av studion, är det nått jag behöver tänka på? (ska inte spela in trummor) Det är de frågorna jag kommer på nu! Tack på förhand! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MusicGene Postat 13 juni 2006 Dela Postat 13 juni 2006 isolering behöver du inte, men du behöver dämpa när du spelar in. mikpreamp behöver du till din mikrofon. jag skulle satsa på nått motsv ljudkort som du har, en kondensator mik för 995:-, en mixer (med två preampar och två aux-tappar), ett mikstativ, sladdar, och en utslängd tjock matta på golvet och ett äckligt gammalt tjockt täcke som du hänger på dig som en superhjälte när du ska spela in. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Piccazzo Postat 13 juni 2006 Dela Postat 13 juni 2006 4. Läste om isolering av studion, är det nått jag behöver tänka på? (ska inte spela in trummor) Om du inte har grannar att tänka på så är isolering inget måste. Då kan det vara att rekkomendera att anpassa studio akustiskt för en mer korrekt lyssning men detta är oftast enbart nödvändigt om du tänker jobba mer proffesionellt med inspelning. För hemmanivå räcker nog rummet som det är. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kapten dread Postat 13 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 13 juni 2006 men angående micpreamp och mixer och så... Jag va på 4sound idag och snackade lite... han sa ingenting om att jag behövde nån micpreamp, och jag frågade om mixern och den sa han att jag inte behövde till detta ljudkortet! Och nej! grannar har jag inga som jag behöver tänka på, men familjens sömn kanske blir lite störd då och då! hehe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baktakt Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 Jodå, Till "Firewire Audiophile" kortet behöver du extern preamp...lämpliga kort från M-Audio med inbyggd preamp är "Firewire Solo", "Fast track pro" Eller "black box" som jag kör med...fast det är ju bara aktuellt om du lirar gura eller/och bas förstås... Hoppas du kommer igång snart så vi får njuta av lite sjysst reggae 😏 Tjohopp! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kapten dread Postat 14 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 14 juni 2006 Hade tänkt spela gitarr och bas... trummorna gör en kompis, och resten hade jag tänkt göra me en midisynt! Men vad gör micpreampen?? kan ingenting om sånt!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 (redigerat) Micpreampen ger dig möjlighet att spela in med en mikrofon. Om du använder en kondensatormikrofon eller annan som kräver fantommatning, så kan micpreampen lämna matningsspänningen till micen. Vissa micpreamps har även inbyggd högohmig instrumentingång, som gör att ljudet blir lite bättre om man skulle vilja koppla in gitarr eller bas direkt, utan att micka upp en stärkare. Kopplar man gitarr/bas tillen vanlig lineingång, så får man som regel sämre ljud, där en del bas tappas på grund av dålig impedansmatchning. Med en högohmig ingång, belastar man gitarens micar mindre och får därför in ljudet som det ska vara... Redigerat 14 juni 2006 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kapten dread Postat 14 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 14 juni 2006 MÅSTE man ha en micpreamp??? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 MÅSTE man ha en micpreamp??? Du behöver ingen separat mikpreamp om det finns inbyggt i ljudkortet, vilket är fallet med många modeller. Inte just den modellen du nämner dock, men däremot med många av M-Audios andra ljudkort. Kolla deras sortiment. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kapten dread Postat 14 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 14 juni 2006 är ljudkortet: M-Audio FireWire Solo, för samma pris ett bättre val än ljudkortet ovan??? och hur fet dator behöver jag??? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FredrikMikaelsson Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 fan va fint med reggae! Vi behöver mer sånt skönt folk på forumet 😄😕 /FredAsp Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kapten dread Postat 14 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 14 juni 2006 Ska köpa ny dator också... har plockat ihop två förslag och tänkte kolla vad ni tycker om dom (hade tänkt spela spel på den me): Nr 1: Pentium 4 631 3.0GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt Artikelnr: 317592 Lagerstatus: 7 st. på lager 1750 kr -------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------- Gigabyte GA-8N-SLI, nForce4 SLI, ATX, Socket-775, SATAII, GbLAN, DDR2,PCI-Ex16 Artikelnr: 318278 Lagerstatus: 9 st. på lager 965 kr -------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------- Samsung SpinPoint T133S 300GB SATA2 8MB 7200RPM Artikelnr: 313322 Lagerstatus: 100+ st. på lager 895 kr -------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------- Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB Artikelnr: 313834 Lagerstatus: 50-99 st. på lager 1649kr -------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------- Cooler Master Centurion 534 Svart/Silver Aluminium Front (utan nätagg) Artikelnr: 318667 Lagerstatus: 100+ st. på lager 649 kr -------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------- NorthQ 4001EXT, Silent ATX 400W, 140mm Fan, 12-17dBA, 2xSATA, PCI-E, 20/24pin Artikelnr: 313802 Lagerstatus: Preliminärt 299 st. 2006-07-01 549 kr -------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------- XFX GeForce 6600GT 256MB GDDR3, PCI-Express, Tv-Out/DVI, Retail Artikelnr: 308130 1579 kr totalt 8036:- Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kapten dread Postat 14 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 14 juni 2006 Nr 2: Intel Pentium 4 640 Prescott 3.2GHz EM64T Hyperthreading 2Mb 800MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket775 P4-32EM64TR Webpris 1989.00 Gigabyte GA-8N-SLI nForce4 SLI Intel Edition 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX GIG8N-SLI Webpris 975.00 CompuCase CI-6A21 Super Miditower Black Ultra Silent 350W ATX CI-6A21BL Webpris 749.00 Point of View GeForce 7600GT 256Mb DDR3 TV-out DVI SLI-ready RETAIL PCI Express POVPCX76GT Webpris 1789.00 Western Digital Caviar WD3200JD 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA150 WDC320JD Webpris 989.00 Corsair TWIN2X1024-5400C4 XMS2-5400 2x512Mb (tot. 1024Mb) DDR2 PC5300 4-4-4-12 667MHz with Heatsink 2X512DDR2CA667 Webpris 1095.00 Samsung SH-S162A Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 16X DVD+R 8X DVD+RW 16X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BLACK/SVART bulk IDE + NERO Software SAMSH-W162CBL Webpris 395.00 Totalt inkl moms 7981.00 Dom duger till studion va?? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 är ljudkortet: M-Audio FireWire Solo, för samma pris ett bättre val än ljudkortet ovan??? och hur fet dator behöver jag??? Har egentligen ingen erfarenhet av de där korten... men du kan jämföra dom här: http://www.m-audio.com/products/en_us/FireWireSolo-main.html http://www.m-audio.com/products/en_us/Fire...phile-main.html Firewire Audiophile har som sagt ingen mik-preamp, medans Firewire Solo inte har någon MIDI in/ut. Sen finns det t.ex Firewire 410 och 1814 som har både dubbla mik-preampar, MIDI in/ut och fler ingångar/utgångar: http://www.m-audio.com/products/en_us/FireWire410-main.html http://www.m-audio.com/products/en_us/FireWire1814-main.html Det hela beror ju på vad du har för krav. Jag var själv inne på nåt av M-audios större kort först, men jag ville ha både dubbla mik-preampar, dubbla MIDI in/ut samt 10+ line-ingångar, vilket de inte har någon produkt som uppfyller. Fick bli ett Hercules FW 16/12 istället för min del. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 räkna med att byta ut fläktarna i alla standardsetups (boxed m fläkt), dom fläktarna låter som jävla turbiner och driver en till vansinne. för 50€-70€ får du proper _tyst_ fläkt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kapten dread Postat 15 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 15 juni 2006 Hörde att man inte ska använda datorn som man har till studion till att spela spel på.... vad säger ni??? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
easy_dog Postat 15 juni 2006 Dela Postat 15 juni 2006 kapten dread: Det underlättar ju helt klart om man har en dedikerad studiodator. Då kan man optimera datorn bättre. Men alla har inte råd med den lyxen, jag har studio/spel dator i ett. Funkar väl helt ok men skulle kunna vara stabilare. Funderat på dubbla OS på datorn, det skulle ju vara en lösning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 15 juni 2006 Dela Postat 15 juni 2006 Jag har alltid kört allt i samma dator - och det har aldrig hittills orsakat några problem för mig. Cubase rullar på hur stabilt som helst, timme efter timme - och jag är alltid uppkopplad på Nätet (alla auto-uppdateringar o dyl avstängt förstås...) - och har både Office och ett fåtal spel installerade. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 15 juni 2006 Dela Postat 15 juni 2006 Jag har alltid kört allt i samma dator - och det har aldrig hittills orsakat några problem för mig. Cubase rullar på hur stabilt som helst, timme efter timme - och jag är alltid uppkopplad på Nätet (alla auto-uppdateringar o dyl avstängt förstås...) - och har både Office och ett fåtal spel installerade. Exakt samma här. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dancedancedance Postat 15 juni 2006 Dela Postat 15 juni 2006 det där med ny fläkt är väll ingen topprioritering direkt. har själv den fläkt som följde med och det har inte varit några problem. dock står datorn ganska svalt så det kan ju bero på det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MusicGene Postat 15 juni 2006 Dela Postat 15 juni 2006 dock märkte jag att Visual Studio .NET käkade datorprestanda när man installerat det. Rekommenderas inte att ha på sin studiodator. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kapten dread Postat 15 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 15 juni 2006 dock märkte jag att Visual Studio .NET käkade datorprestanda när man installerat det. Rekommenderas inte att ha på sin studiodator. vad är det då?? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 15 juni 2006 Dela Postat 15 juni 2006 dock märkte jag att Visual Studio .NET käkade datorprestanda när man installerat det. Rekommenderas inte att ha på sin studiodator. vad är det då?? Du menar Visual Studio .NET? Om du inte vet vad det är, behöver du inte oroa dig. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kapten dread Postat 16 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 16 juni 2006 Så... Nu har jag kollat upp vad jag (förmodligen) ska köpa! tog ett nytt ljudkort med preamp! Presonus Inspire. Firewire ljudkort. 1995:- M-Audio Keystation 49e mikiklaviatur 965:- AKG K-66 Hörlurar 350:- TSM MT-87 stormembransmikrofon kondensator 695:- Tornado mikrofonstativ 195:- Kablage: Mellan ljudkort och stereo. Tele till RCA 144:- Mikrofonkabel mellan mick och ljudkort 187:- Totalt: 4531:- =4495:- Vad tycker ni??? och är det allt jag behöver?? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 17 juni 2006 Dela Postat 17 juni 2006 Notera att dedikerad dator och dedikerad operativsystemsinstallation är två olika saker. Spela du på bara med samma dator, men en skild musikoperativnstallation utan nät etc. gör livet lättare (bl.a pga du kan köra utan virusskydd om du vill, jag vill i varje fall). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 17 juni 2006 Dela Postat 17 juni 2006 (redigerat) Notera att dedikerad dator och dedikerad operativsystemsinstallation är två olika saker. Spela du på bara med samma dator, men en skild musikoperativnstallation utan nät etc. gör livet lättare (bl.a pga du kan köra utan virusskydd om du vill, jag vill i varje fall). Utan virusskydd? Det har jag gjort i alla år - och tack vare en kompetent brandvägg, har jag aldrig fått in något skräp i datorn. Till saken hör kanske också, att jag aldrig hämtar någonting från Nätets mörkare vrår... Redigerat 17 juni 2006 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 21 juni 2006 Dela Postat 21 juni 2006 (redigerat) Så... Nu har jag kollat upp vad jag (förmodligen) ska köpa! tog ett nytt ljudkort med preamp! Presonus Inspire. Firewire ljudkort. 1995:- M-Audio Keystation 49e mikiklaviatur 965:- AKG K-66 Hörlurar 350:- TSM MT-87 stormembransmikrofon kondensator 695:- Tornado mikrofonstativ 195:- Kablage: Mellan ljudkort och stereo. Tele till RCA 144:- Mikrofonkabel mellan mick och ljudkort 187:- Totalt: 4531:- =4495:- Vad tycker ni??? och är det allt jag behöver?? dom lurarna kommer du efter ett tag ångra att du köpte! det är nog bland världens sämsta lurar, enligt mig! lägg en tusing eller dylikt o köp bra lurar! beyerdynamic dt250 kostar runt tusingen o dämpar skitbra jämfört med k66 som är dåliga hifilurar!!! edit: bra val av mick!! jag har stereopar med TSM mt87s. funkar galant!! Redigerat 21 juni 2006 av IDF Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kapten dread Postat 22 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 22 juni 2006 Tack för tipsen!!! Har dock inte en tusenlapp att lägga på hörlurar!! Om det är någon som vill tycka till om grejerna så gör det!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 22 juni 2006 Dela Postat 22 juni 2006 Har du några studiomonitorer då? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kapten dread Postat 22 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 22 juni 2006 Nja.. har en duglig stereo... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.