Jump to content
Annons

Mp3 spelare


Coffeemidget

Recommended Posts

Har plöjt ner ca: 3 - 4 timmar sammanlagt de senaste dagarna på att kamma igenom världens utbud av mp3-spelare, och det irriterar min kräkreflex. Så fort jag hittar en anständig spelare så visar det sig att man måste installera nån jävla Safety-mit-zehr-copyrights ALÀ AJ-TJUNZ program för att bara beaffra över några låtar på sin spelare. Klämmer inte skon där, så klämmer den på batteritid, pris, interfejs, kapacitet, stöttade format eller något annat.

Har lekt lie med en Ipod black 30GB och gillar dem, men avskyr att låtar man lägger över konverteras innan de förs över. Plus att man måste ha skit Itunes på datorn.

Nån som kan rekomendera något? eller åtminståne en bra Mp3spelare sida/forum som man kan kamma igenom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sorry, kan inte rekommendera nåt annat än just iPod, och märk då att jag är PC-användare. Tycker iTunes är ett finfint program nu, var motsträvig i början.

Vad menar du egentligen med att "låtar man lägger över konverteras innan de förs över"?

Menar du direkt från CD eller? Ja de måste ju rippas först. Men det låter som om du missat en inställningfunktion. Jag behöver då minsann inte konvertera om mina mp3-filer innan jag exporterar dem till min lilla vita.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har stört mig på detta länge med vettu. Sony är riktiga kräk på den punkten. Itunes kan jag accpetera till viss grad pga att det åtminstone är stabilt. Sonys program är ett crashhelvete utan like. 😄

Det jag gjorde var att strunta i en MP3 spelare. Jag stoppa istället i ett 1 gig minneskort i min K750i. Har du en telefon med stöd för MP3 och drag and dropp rekomenderar jag detta istället. Nu när MS släppt sitt urge(iofs inte här) och sin WMP11 beta börjar allt fler spelare stödja överföring via denna istället. 😄

Redigerat av L.C
Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, kan inte rekommendera nåt annat än just iPod, och märk då att jag är PC-användare. Tycker iTunes är ett finfint program nu, var motsträvig i början.

Vad menar du egentligen med att "låtar man lägger över konverteras innan de förs över"?

Menar du direkt från CD eller? Ja de måste ju rippas först. Men det låter som om du missat en inställningfunktion. Jag behöver då minsann inte konvertera om mina mp3-filer innan jag exporterar dem till min lilla vita.

Jao. När du för över låtar från din burk genom Itunes till din Ipod så formateras dom tydligen på något vis. Vi kan säga att det är obekräftat, för jag har ju inte provat själv. Tycker fortfarande att det är en fekaliedusch i ögat att man inte bara kan föra över fritt å lätt som en regular HD.

Link to comment
Dela på andra sajter

iRiver H100 / iRiver H300

Spelar MP3, WAV, WMA, ASF, Ogg Vorbis och FM-radio.

Inspelning från analog eller digital ingång, från intern eller extern mikrofon eller från radion.

Inget programkrav och inga drivrutiner. Kasta över filerna fram och tillbaka med Utforskaren likt ett USB-minne/extern hårddisk.

Bra ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, det finns en anledning till iPod (för ett tag sedan) hade en 80% marknadsandel borta i USA.

iPod + iTunes är helt enkelt en uppskattad kombination. Jag ogilla iTunes i början, trots att jag är mac-användare, men har blivit upp över öronen förälskad – sökfunktionen regerar, jag kan dela musik med grannarna (samma nätverk), och den är stabil som en cementblandare.

Konvertering vid överföring till spelaren är inget jag märkt av. Alls faktiskt. Det är inte så att den skriver om filhuvudena medan ljudet är det samma (som t.ex. wav & aiff är samma ljud, med olika filhuvuden)? Har svårt att tro den gör en riktig konvertering, det borde ta längre tid än vad det gör...och höras....men men, jag kan ha fel.

Om du ändå vill undvika iTunes, kolla in iRiver som Linus sa. Good luck!

Redigerat av milton
Link to comment
Dela på andra sajter

får nog också ställa mig i "Hejja-iPod-iTunes"-ledet. Tycker att det funkar alldeles utmärkt.. sen den (eventuella) förändringen som blir i musiken, är då inget man märker av, eftersom att man ändå går omkring med iPoden å då äre ju ändå en massa annat ljud runtomkring som "stör" mycket mer... Enligt min åsikt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag instämmer med Linus. iRiver gör bra spelare och är väldigt öppna i sitt tänkande.

Sen får du tänka på att vissa spelare funkar som en vanlig mass storage device trots att de levererar ett program till den, alla kräver inte att man hackar sönder filerna först 😱 De tänker väl att det ska ge mervärde eller något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, det finns en anledning till iPod (för ett tag sedan) hade en 80% marknadsandel borta i USA.

iPod + iTunes är helt enkelt en uppskattad kombination.

Tror du verkligen att det är den största anledningen till iPodens populäritet?

Jag skulle snarare påstå att det är pga aggressiv marknadsföring, bland annat i musikvideos. Och den (då) utstickande designen med vita lurar etc. gjorde att folk kunde särskilja den lättare.

Tack var deras marknadsföring så har mp3-spelare i stort sett blivit synonymt med iPod. Så vad köper folk när de ska köpa en mp3-spelare? Det som alla andra har, det som deras tuffa idoler använder, det enda märke de känner till. För det måste ju vara det bästa? Det handlar inte om någon mjukvara eller teknisk överlägsenhet. Känner inte folk till något annat så har de inte särskilt mycket att jämföra med heller.

Det är precis likadant med Line 6 och deras Pod. De har använt nästan precis samma marknadsföringsmetoder. Vill minnas att någon nyligen benämde V-ampen som hans "blåa pod" i en annan tråd för ett tag sen tex 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du verkligen att det är den största anledningen till iPodens populäritet?

Jag skulle snarare påstå att det är pga aggressiv marknadsföring, bland annat i musikvideos. Och den (då) utstickande designen med vita lurar etc. gjorde att folk kunde särskilja den lättare.

Tack var deras marknadsföring så har mp3-spelare i stort sett blivit synonymt med iPod. Så vad köper folk när de ska köpa en mp3-spelare? Det som alla andra har, det som deras tuffa idoler använder, det enda märke de känner till. För det måste ju vara det bästa? Det handlar inte om någon mjukvara eller teknisk överlägsenhet. Känner inte folk till något annat så har de inte särskilt mycket att jämföra med heller.

Det är precis likadant med Line 6 och deras Pod. De har använt nästan precis samma marknadsföringsmetoder. Vill minnas att någon nyligen benämde V-ampen som hans "blåa pod" i en annan tråd för ett tag sen tex

Nej det tror jag inte, bra marknadsföring har varit nyckeln till framgången. Produkterna i sig är inte tekniskt överlägsna.

Men, marknadsföringen hade inte lyckats utan fungerande produkter bakom,

och det var vad jag ville säga med mitt inlägg: iPod+iTunes funkar j-vligt bra.

Men nu var det ju inte det tråden handla om...

Redigerat av milton
Link to comment
Dela på andra sajter

Allt går att sälja med mördande reklam. Men bortsett från det, jag ogillade iTunes skarp innan, men har nu skaffat en iPod, tvingat mig lära iTunes och vad jag växlade fort... Katalogiseringssystemet är helt underbart smidigt. Helt klart frälst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm.. Itunes har sina fördelar.. Och som Trombonisten nämnde tidigare.. Ett bra sätt att "märka" sina låtar på dessutom.

Jämför man WMP och Itunes så väljer jag Itunes.. men det är en j**la massa annan dret som installeras på datorn med Itunes.. Och som hamnar i startupen på datorn.. Sånt hatar jag 😆 .

Men som tidigare nämnts så finns ju Anapods och på frammarsh även SongBird..

Fast ska du ha det som i ursprungsfrågan (progamvarufritt) då gäller Linus alternativ med Iriver.. Funkar som vanliga USB-minnen .. Bara att dra och släppa mp3, ogg, wma filer så lirar det sen.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, egentligen finns det ingen anledning att ha en separat MP3-spelare längre.

Jag har en SE W810i med 4 GB minne, och den funkar som en dröm. Bra ljud, man kopplar sina lurar till en mik så man har handsfree med vilka lurar man vill, batteritiden är bra och den väger dessutom "ingenting".

Någon som vill köpa min Creative Zen Touch 20 GB? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Dehär med att Itunes konverterar e ju lite outstuderat från min sida.. Om jag förstått det rätt så funkar inte musikfiler som man lägger över direkt från vanliga utforskaren. Vad Itunes egentligen gör är ett mysterium (nån sa något om header å Id3tag tror jag, verkar inte helt osannolikt)

Brorsan installerade Itunes på min dator, då började den fiffla med startuppen och ligga i bakgrunden.. hatar sånt.. Måste man tillåta det eller kan man mygla bort det och fortfarande ha en fungerande Itunes?

får kika till domdär songbird och anapod en snabbis.

edit : funkande är inget ord.

edit2 : Man kan altså skita i Itunes totalt å använda AnaPod istället?

Redigerat av Coffeemidget
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, egentligen finns det ingen anledning att ha en separat MP3-spelare längre.

Jag har en SE W810i med 4 GB minne...

Mjae, jag lyssnar på min W800 vart jag går. Det låter okej i mina snäckor, och miljön runt mig låter en hel del också.

I en tyst miljö kan man höra kvantiseringsbruset forsa från telefonen... 🙂

Men när jag vill lyssna i lugn och ro med bra lurar svänger jag direkt över till min Hi-MD. Det är stenhård skillnad i ljudkvalitet mellan dem!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, egentligen finns det ingen anledning att ha en separat MP3-spelare längre.

Jag har en SE W810i med 4 GB minne, och den funkar som en dröm. Bra ljud, man kopplar sina lurar till en mik så man har handsfree med vilka lurar man vill, batteritiden är bra och den väger dessutom "ingenting".

Någon som vill köpa min Creative Zen Touch 20 GB? 🙂

Jag är benägen att hålla med där. Funderade länge på att köpa en iRiver men det blev aldrig av. Jag har haft en SE k750i och nu en Qtek 8310 men jag trodde att ljudet i en MP3-spelare skulle vara mycket bättre... testade en iRiver hos en polare i helgen o det var inte så värst mycket bättre ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...