Jump to content
Annons

Windows Vista / Office 2007 Beta 2


hackeman

Recommended Posts

Har införskaffat en Thinkpad T60p genom jobbet just för att testa Vista och Office 2007. Har kört Beta 2 ett tag nu, och det funkar klart bättre än tidigare versioner, men långt ifrån som på räls. Hänger sig, blådumpar och buggar lite här och var. Blådumpar ska dessutom vara mer sällan i Vista pga hur arkitekturen ser ut. 😳

Drivrutiner löste sig för de flesta prylarna på just den här laptopen, bortsett från Fingerprint-inloggning. Hittade förvisso Biometric drivers för TouchChip Fingerprint Coprocessorn, men mjukvara för att regga och logga in med sina fingeravtryck verkar inte finnas ännu. Funkade skitbra i Windows XP dock. Cool grej faktiskt.

Funderade lite på att trycka in Cubase SX bara för att se vad som händer, men känns som slöseri med tid. Om de mest basala apparna strular lär ju tunga studioprogram göra det ännu mer. 🙁

Nån mer som kör? Kanske t.o.m testat med nåt studioprogram ovanpå? Intryck? Problem?

Bra sajt om Vista är t.ex: http://www.alltomvista.se

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hehehe windows är ju bara för kasst. Alla känner ju till Blue screen of death!

Inte nog med att det finns blå skärm när operativet är kasst. Nu med Vista så ska det även finnas Red screen of death. Vad innebär då detta? JO, om man få blå skärm så ska felet vara ungefär som nu. Men om man då får röd skärm, ja då är det ett allvarligt fel! 😉

Jag trodde det var ett skämt första gången jag fick höra det. Men här har ni källan:

http://news.com.com/2061-10805_3-5703006.h...03006&subj=news

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade mycket i mitten på 90-talet men kom (precis som så många andra) fram till att tiden ofta var bortslösad. Visst är det kul att testa och vara lite pilot, men man får ha betatestare som jobb om man ska trycka in uttalat instabila program i datorn.

Det är ofta illa nog när programmen är skarpa 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte följt eller testat något som har med det s.k. Vista att göra. Men MS behöver lära sig att göra ett OS - och de som utvecklar mjukvara till deras OS att göra applikationer - som inte kräver at du är admin för att kunna använda applikationerna. Lite nya käcka s.k. features är mindre viktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade mycket i mitten på 90-talet men kom (precis som så många andra) fram till att tiden ofta var bortslösad. Visst är det kul att testa och vara lite pilot, men man får ha betatestare som jobb om man ska trycka in uttalat instabila program i datorn.

Håller med. Men det här är mitt jobb, och det är jobbets dator. Min testdator. 😉

Har faktiskt inte heller kört MS betor de senaste åren, men det har varit alldeles för abstrakt och administrativt arbete alldeles för länge nu så jag var bara tvungen att göra något hands-on för att inte totalt sväva iväg bland molnen.

Flyger man för länge finns det f-n ingenstans kvar att landa. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte följt eller testat något som har med det s.k. Vista att göra. Men MS behöver lära sig att göra ett OS - och de som utvecklar mjukvara till deras OS att göra applikationer - som inte kräver at du är admin för att kunna använda applikationerna. Lite nya käcka s.k. features är mindre viktigt.

Det där har alltid varit ett problem, ja. Det blir klart bättre efterhand, och följer man Microsoft's Guidelines eller använder rätt installationspackare på rätt sätt, så blir det rätt. I teorin iaf. Sysslar inte med sånt där längre.

Problemet är ju ofta att de som utvecklar och administrerar själva har admin axx på sina burkar och fattar inte att de måste testa hos vanliga corporate users innan de lanserar och implementerar (öht att få utvecklare att tänka sig in i slutanvändarens sammanhang är som bekant en utmaning).

Förresten, åtminstone till för ett antal år sedan var ALLA användare på MS Corp local admin på sina burkar, och det innebar ett h*lvete för oss som sedan skulle fixa "silent installs" till 10,000-tals användare världen över. Shit vad man fick tweaka o scripta på den tiden. Gaaaamla goda tiden. 😉

Men Microsoft är bättre på det numera. Däremot finns det ju 3-part-vendors som inte är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Flyger man för länge finns det f-n ingenstans kvar att landa. 😉

Never let me down again, som en viss grupp sjöng när de flög högt... Gissar att det kan gälla även för en och annan Windows-användare/administratör.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Hacke! Ni använder väl inte biometrisk inloggning på ett så stort företag.. 😕De är för lätta att lura.

Jag klurade ett tag på hur jag skulle lösa det här med säkerhet.. Och särskillt då personal lallade i väg och hämtade kaffe med sina datorer vidöppna för insyn.

Så.. Vi hade en kaffeautomat som man betalade med smartcard i.. Den modifierade jag men en RFID läsare (global ingen säkerhet men användarna var tvunga att ha med sig sin RFID-nyckel för att få kaffe, detta lärde användarna att alltid ha sin RFID-bricka på sig då dom lämnade datorn).. Sen hade jag RFID läsare vid skrivbordsdatorn/terminalen med unik ID för varje terminal.

Sen som grädde på moset så tvingade jag användarna att använda så snuskiga, perversa och felstavade lösenord som möjligt.. Varför kanske du undrar? Jo.. Dom kommer garanterat ALDRIG att våga tala om vad dom har för lösenord till nån kollega eller annan utomstående.. Och dessutom kollar dom ALLTID över axeln så ingen ser vad dom skriver innan dom loggar in.. För att dom skäms för lösenordet.. :rolleyes: (funkar i teorin i alla fall och i min betatest)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat perspektiv på dina rekommendationer, Hego:

Hade en kollega som tappade en digital nyckel och behövde (faktiskt) ge sitt lösenord till datoradmin så att kan kunde komma in i sin e-post igen. Han struntade till slut i allt - datorteknikern var en kvinna och hon var inblandad i lösenordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat perspektiv på dina rekommendationer, Hego:

Hade en kollega som tappade en digital nyckel och behövde (faktiskt) ge sitt lösenord till datoradmin så att kan kunde komma in i sin e-post igen. Han struntade till slut i allt - datorteknikern var en kvinna och hon var inblandad i lösenordet.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat, och än så länge är jag nöjd. Rent och snyggt! Nya utforskaren känns mycket trevligare utseendemässigt än den gamla. Och det flyter på lika snabbt och smidigt som XP.

Ska testaköra mer innan jag ger nått betyg, men än så länge verkar det klart lovande!

Hehehe windows är ju bara för kasst. Alla känner ju till Blue screen of death!

BSOD? Det försvann ju så gott som totalt efter Windows 98... Har fått sådär två, tre gånger sedan Windows 2000 släpptes. Ett förlegat gnällargument som inte håller längre. Som att gnälla på att "volvo är ju bara för kasst! Alla känner ju till att växelspaken på en Duett -58 var nästan en meter lång!"....

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehehe windows är ju bara för kasst. Alla känner ju till Blue screen of death!

BSOD? Det försvann ju så gott som totalt efter Windows 98... Har fått sådär två, tre gånger sedan Windows 2000 släpptes.

Har fått BSOD * 3 än så länge på Vista Beta 2. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått BSOD ett flertal gånger med XP. De flesta efter att jag satt in mitt emu 0404-ljudkort. 😄

EDIT: Är lite full... så stavfel var oundvikligt!

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...