Jump to content
Annons

Bäst instegsprogrammet?


JJRockford

Recommended Posts

Bassisten i mitt band jobbar som musiklärare på en högstadieskola. Just nu har dom PC-datorer med Cubase SE, men det verkar som om det är lite för krångligt för eleverna. Vad tror ni, är det fel på eleverna, pedagogiken, eller är det faktiskt så att Cubase inte är något bra nybörjar-program. Har ju hört att t ex Garageband ska vara lättare, vad tror folket?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Garageband är säkert enklare, men det finns ju bara till Mac. Många verkar tycka att Tracktion är ett riktigt lätt program att komma igång med, och ändå tillräckligt kraftfullt. Billigare än Cubase SE dessutom, tror jag.

Edit: Det finns en del Tracktion-användare på forumet. Använd sökfunktionen så hittar du nog några trådar i ämnet. Har själv aldrig använt det.

Redigerat av Signert
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är för krångligt eller inte beror nog en del på elevernas motivation, skulle jag tro. Vad jag menar är att om det är ett gymnasium med inriktning på musik borde inte Cubase vara ett problem men är det ett mer generellt gymnasium så ser jag inte ens vilken nytta eleverna skulle ha av att kunna just Cubase. Hade ni haft Garage Band hade det nog varit bättre. Eller något annat program där man dra o släppa loopar på ett lätt sätt (jag säger inte vad jag tänker på nu... 😄).

Link to comment
Dela på andra sajter

Protools anses väl vara så enkelt att till och med musiker klarar av det, samtidigt som det utan tvekan är ett "proffsprogram".

Nackdelen är väl att kidsen inte kan öva hemma lika lätt som med andra program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Tracktion är utmärkt till ändamålet. Det har inte bara ett rent och lättanvänt gränssnitt utan det visar rent visuellt mycket bättre vad som händer med ljudet och hur det färdas från input till tracker till effekter till utgång. man jobbar ju hela tiden med objekt vilket borde göra det lite enklare att förstå. Samtidigt skiljer det sig inte för mycket från andra program så det är ju lätt att hoppa över vid ett senare skede.

Link to comment
Dela på andra sajter

En outsider:

Jag skaffade nyss Cakewalks Project5 V2 (www.cakewalk.com).

Skitkul och otroligt lättjobbat. Skall nog mer betraktas som ett instrument/komplement än en komplett sequenser för "riktiga produktioner"; lättheten ger begränsningar.

Det är lite bakvänt (tänk Ableton Live på tvären), men du är igång och låter på 3 minuter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen har jag aldrig gillat program med rötterna i gamla midi-sequencers som Cubase och Sonar. Det var först när jag upptäckte Acid som jag kom loss. Nu har jag även skaffat FL Studio som komplement för att tillverka synt och trumloopar. Reason verkar ju kul också fast jag har inte provat. GarageBand är vad jag förstått ganska likt Acid.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Skall man jobba med musik så är väl inte Cubase för svårt.

Felet med dagens ungdomar är att de är så jävla lata och förväntar sig att allt skall komma med en knapptryckning.

På högstadiet är ungarna mogna nog att jobba i cubase, fan de kan ju hacka vilken hemsida som helst - då kan väl inte Cubase vara för svårt??? Om man är intresserad av att göra musik vill säga. Det är nog där skon klämmer...

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall man jobba med musik så är väl inte Cubase för svårt.

Felet med dagens ungdomar är att de är så jävla lata och förväntar sig att allt skall komma med en knapptryckning.

För nån som inte pysslat med inspelning tidigare så är ju inte Cubase det mest intuitiva programmet precis.

Det beror ju på vad lektionerna går ut på. Vill man utbilda folk i Cubase finns det ju inte så många alternativ precis, men om man vill ge eleverna en chans att prova på inspelning och musikproduktion så finns det ju mycket bättre val. Tracktion och Garageband tex.

Det är klart att Cubase är lätt och logiskt för den som inte jobbat med annat. Jag tycker själv att det är ett ganska omständigt och ologiskt gränssnitt, och jag brukar ändå ha lätt att sätta mig in i olika program snabbt. Fast det är ju en klar förbättring från VST iaf, för det var ett praktexempel på dålig UI-design 😕

Sen får man ju inte glömma bort läraren heller. Inget illa om Rockfords polare, men läraren gör ju en stor skillnad på hur intresserade eleverna är och hur snabbt de lär sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

håller med nemo lite här, jobbade själv som bildlärare med filminriktning för ett tag sedan (vik.) och vi körde redigeringen i ett asenkelt program-Pinnacle-den största svårigheten var just att eleverna antingen har så jävla bråttom och är otåliga att komma igång så att när de snubblar blir det lärarens fel etc, eller så tycker det att allt är så svårt bara för att de helt enkelt inte KAN lyssna fast de är 15 år, det bara är så idag, vet inte vad det beror på, finns självklart alltid en viss procents undantag i varje klass som lyssnar och greppar det man försöker lära ut, men det är i stort en attitydfråga och ett tidens tecken, denna otålighet och oförmåga att ta in det läraren säger, deras klassföreståndare och andra lärare vidhöll också detta men de är så vana/skadade av sin samtid och yrket att de bara maler på...en annan tycker ju det är helsnett och undrar vilken planet ungarna bor på idag...

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Jag har testad acid - programmet alltså - på 14åringar och det diggade de helvilt. Låt dem leka och testa själva vad man kan göra. Måla ut färdiggjorda trumloopar och kombinera med banjos etc. Finns som gratisversion någonstans på soundforge´s hemsida. Om kidsen inte känner att de har någon anledning att lära sig programmet får man ge dem en. Men på gymnasiet, och i en musikklass, dessutom, borde väl cubase inte vara något problem. Bara man inte gör det för svårt. Koppla in en mic och låt dem trycka på rec och gör inget stort projekt av det. Sen kommer resten av sig själv - hur gör man det här och det här.

jaja, det var mina 100 poäng pedagogik det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bassisten i mitt band jobbar som musiklärare på en högstadieskola. Just nu har dom PC-datorer med Cubase SE, men det verkar som om det är lite för krångligt för eleverna.

Pesonligen tror jag att det är bättre att lära ut i Cubase eller Logic då dessa är dom mest spridda programmen inom musikbranchen , Bortsett Protools vilket ändock inte är relevant för högstadie elever.

Med dom grundläggande kunskaperna dom förhoppningsvis kan få med sig från skolan har dom en bra start om dom vill jobba med musik mer proffesionellt.

Så jag tror att en kombination av elevernas otålighet samt kanske pedagogiken är skälet till att dom anser att det är krångligt.

Om utbildningen är mer " På skoj " kan ju Traction , FL Studio , Reason vara bättre alternativ kanske.

Sen tror jag att det är viktigare att lära dom grundläggande musikkunskaper tex instrument , harmonilära m.m m.m än användandet av program.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen tror jag att det är viktigare att lära dom grundläggande musikkunskaper tex instrument , harmonilära m.m m.m än användandet av program.

Precis. Och just därför kan det vara vettigare att använda ett program som inte har för mycket funktioner utan är mer straight forward.

Lär man sig principerna bakom musikproduktion på en dator så kan man med lätthet hoppa mellan program i ett senare skede. De lär ju knappast gå ner på någon djupare nivå hos högstadieelever?

FL Studio skulle jag verkligen inte rekommendera i det syftet däremot. Det gränssnittet är väldigt svårt för nybörjare att ta till sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

På högstadiet handlar det ju knappast om någon djupare utbildning, speciellt inte inom musik. Utan mer om att eleverna ska få testa olika "områden" och se om det är något de är intresserade av. Själv började jag t ex spela gitarr p g a musiklektionerna i 8:an. Läraren var ju inte någon virtuos, men för mig och några andra så räckte det ju att visa några ackord så var man fast. Antar att det tänkt att vara samma här. En stor majoritet av eleverna kommer ju säkert ändå aldrig att syssla med programmen någonsin mer, än mindre jobba med proffesionellt. Men ju enklare det är, dessto lättare borde det ju i a f vara att få dom något sånär intresserade.

Tack för alla svaren, ska skicka tråden till han med basen.

Vet ni förresten vad man kastar efter en bassist som håller på att drunkna? Hans basförstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet ni förresten vad man kastar efter en bassist som håller på att drunkna? Hans basförstärkare.

Bäst idag!!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

säg till din polare att be eleverna (som är intresserade) att gå in på www.majken.se. Nybörjarmaterial på svenska i Cubase. Guldgruva för nybörjaren.

Fast som det står på sidan. Materialet får inte användas som undervisningsmaterial mm. Bara låta elever få adressen dit.

högstadieungar är ju ointresserade i allmänhet, så är det ju lite "coolt" att inte fatta ett skit 😕

har just gått ett år på gymnasiet och ojj vad intresset öka 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Vet ni förresten vad man kastar efter en bassist som håller på att drunkna? Hans basförstärkare.

Bäst idag!!! 😉

Vi tar en annan:

Vet ni hur det gick när bassisten låste in nycklarna i bilen?

-Det tog en trekvart för honom att få ut trummisen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...