Jump to content
Annons

Hårddiskinspelning


heman

Recommended Posts

Hej

Jag är ny här på forumet såväl som när det gäller hårddiskinspelning. Sökte runt lite men hittade inte riktigt vad jag letade efter.

Det ligger till så här, jag har en bärbar dator som jag har installerat cubase sx3 på och jag tänkte använda denna till att spela in musik. Jag ska spela in i sång, gitarr, bas och trummor. Det jag undrar över är således vilken ytterligare utrustning jag behöver (det ska gärna gå att spela in samtidigt)? Antar att det första jag behöver är ett lämligt ljudkort som är externet, vilka sådana kan ni rekommendera? vilka mickar ska jag ha? behöver jag en mixer? andra grejer?

Budgeten för detta projekt ligger på max 10 000, hoppas ni kan komma med lite tips och idéer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
I C O N (oregistrerad)

:rolleyes:

Du har alltså investerat i ett program för sju-åttatusen men har inte en aning om vilket ljudkort du behöver?!?!?! 🙂

Musikaffärerna blir tydligen bara sämre och sämre vad det gäller support och goda råd???

Link to comment
Dela på andra sajter

Var har du fått det ifrån då?

Folk här köper sin programvara. Och är inte sugna på att hjälpa snyltare, på våran bekostnad.

herregud! de övriga pengarna jag hade tänkt att inverstera i utrustning räknas inte då? skit samma... jag går ner till musikaffären och frågor dom, säger jag att jag tänker spendera pengar på utrustning från deras affär så skiter dom i om jag så stulit cubase från en femåring

Link to comment
Dela på andra sajter

herregud! de övriga pengarna jag hade tänkt att inverstera i utrustning räknas inte då? skit samma... jag går ner till musikaffären och frågor dom, säger jag att jag tänker spendera pengar på utrustning från deras affär så skiter dom i om jag så stulit cubase från en femåring

Fast steinberg får ju inga pengar oavsett hur mycket hårdvara du köper. (om du inte köper deras hårdvara då)

Hursomhelst: Presonus Firepod, Focusrite Saffire Pro och M-Audio Project Mix skulle nog passa bra till dig. Den senare ligger lite över din budget visserligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, jag borde lära mig att läsa inlägg helt och hållet. Ska du ha micar i priset också så får man ju inga så bra ljudkort precis. Visserligen skulle du ju kunna börja med något av de billiga trummicspaketen och skaffa bättre micar efterhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var har du fått det ifrån då?

Folk här köper sin programvara. Och är inte sugna på att hjälpa snyltare, på våran bekostnad.

herregud! de övriga pengarna jag hade tänkt att inverstera i utrustning räknas inte då? skit samma... jag går ner till musikaffären och frågor dom, säger jag att jag tänker spendera pengar på utrustning från deras affär så skiter dom i om jag så stulit cubase från en femåring

Den här diskussionen har funnits förr. =)

Många tänker som du och tycker det är helt ok, det finns jättebilliga LE (tror det står för light edition) som följer med ljudkort och sådant som är mer än tillräckliga för det du skall använda... det bästa med att köpa är väl kanske inte att du gynnar ngt företag som kämpat ihop programvaran utan också att du får bra support. Lätt kan köpa senaste uppgraderingarna et cetera.

För den summan du angett får du samtliga saker du behöver för att kunna spela in OCH musikprogrammet.

Cubase SL: c:a 3000:-

Mikar: Trummikar och några "bra att ha" c:a 3500

Ljudkort: Resten.

=)

Jag höftar lite prismässigt. tänkte i mikväg de där jjlabpaketen och ngn shuremic. Ljudkortet skall då vara externt, och vet inte om du har firewire, men det blir ungefär sådär. Det gjordes ju tester på ett ljudkort i senaste numret av Studio som också var ett litet mixerbord, detta kanske är ngt att kolla in (tidningen är i rummet där min sambo sover)?

Dra inte, sälla dig till skaran trevliga nissar (och köp dina program, vet att det är en stor kostnad, men jag lovar att du känner dig nöjd, det är en bra satsning).

Link to comment
Dela på andra sajter

Var har du fått det ifrån då?

Folk här köper sin programvara. Och är inte sugna på att hjälpa snyltare, på våran bekostnad.

eru seriös? läste ett inlägg av dig i ett annat forum där du verkade lite lack för att folk inte höll sig till ämnet. och så kapar du själv tråden på det där sättet. skärp dig för fan.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag går ner till musikaffären och frågor dom, säger jag att jag tänker spendera pengar på utrustning från deras affär så skiter dom i om jag så stulit cubase från en femåring

snacka med musikaffär kanske inte är det bästa, dom säger ju precis vad som helst för att du ska lägga ner varje slant av din 10 000 kronorsbudget hos dom.

kolla runt lite på forumet istället. liknande frågor har säkert ställts tidigare. synd att du inte fick några seriösa svar när du själv ställde den. / adama

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, ska kolla runt lite mer... presonus firepod som rainydays rekommenderade verkar vara värd att undersöka. JJlab micarna ska jag också kolla upp. Det här blir nog bra i slutänden :rolleyes: hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite onödigt att köra med Cubase SX3 om du är nybörjare då du antagligen inte kommer att gräva i ens en 1/3 av grejorna i det programmet . Men du väljer självklart själv. Jag råder dig också att lägga en del av pengarna på ett Cubase SL istället.

Förutom JJlabs så kanske TSM eller ADK har något i mikrofonväg för dig? De är hyfsat billiga och låter bra i förhållande till sitt pris IMO. Lycka till med inspelningarna! :rolleyes:

Redigerat av Airwolf
Link to comment
Dela på andra sajter

När man är nybörjare, så räcker t o m Cubase SE (SX är definitivt overkill...), som inte är dyrare än ca 1500:-. Köp det tillsammans med annat, så får du säkert ett bra paketpris.

När det gäller mikrofoner, så kan du hämta diverse ljudexempel på min testsite. Det finns som sagt billiga modeller från ADK, GA Project, TSM, JJLabs och Studio Projects, som fungerar utmärkt. Min egen favorit i budgetklassen är Studio Projects B1 - som vissa säljer till ett mycket bra paketpris ihop med preampen VTB-1... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, ska kolla runt lite mer... presonus firepod som rainydays rekommenderade verkar vara värd att undersöka. JJlab micarna ska jag också kolla upp. Det här blir nog bra i slutänden 😄 hehe

kolla upp jjlabs trummickspaket för 2000 kr. kör dom själv. asbra.

köp nåt stereopar kondensator som överhäng (studio project B1?), aukustiska instrument, sång, gitarrstärkare mm. (överhängen i packet kanske inte är de bästa). Sen kan du använda en av pukmickarna till att micka stärkare (gitarr/bas). baskaggemicken till basstärkarkare funkar också kanon.

Ljudkort. EMU 1820 är ett kanonkort som jag själv använder.

Sen köper du någon begagnad mixer som kan köra minst 7 mickar samtidigt som separata spår.

hamnar väl på ca: 10 000+

/adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Var har du fått det ifrån då?

Folk här köper sin programvara. Och är inte sugna på att hjälpa snyltare, på våran bekostnad.

Jag kör nästan bara piratgrejer. 😄

Men jag skaaa köpa Reason när ekonomin tillåter.

Ohoj kapten 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl iof så att man klarar sig på ett enklare cubase om man inte har några speciella behov men att t ex. inte kunna ha mer än ett automatiseringsspår i det enklare versionerna tycker jag är rent av klent.

Redigerat av Dream Exp.
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
ok, ska kolla runt lite mer... presonus firepod som rainydays rekommenderade verkar vara värd att undersöka. JJlab micarna ska jag också kolla upp. Det här blir nog bra i slutänden 😛 hehe

kolla upp jjlabs trummickspaket för 2000 kr. kör dom själv. asbra.

köp nåt stereopar kondensator som överhäng (studio project B1?), aukustiska instrument, sång, gitarrstärkare mm. (överhängen i packet kanske inte är de bästa). Sen kan du använda en av pukmickarna till att micka stärkare (gitarr/bas). baskaggemicken till basstärkarkare funkar också kanon.

Ljudkort. EMU 1820 är ett kanonkort som jag själv använder.

Sen köper du någon begagnad mixer som kan köra minst 7 mickar samtidigt som separata spår.

hamnar väl på ca: 10 000+

 

/adama

klockrent, tack så mycke... kollade på jam.se och där har dom tre olika trummick paket från jjlabs. Ett som gick lös på 4000 vilket kanske är lite för mycket men det fanns ett annat som hette DK7SR som kostade 1400, det var kanske det du menade? Jag kollade också lite efter studio project B1 och den verkar vara omtyckt på de flesta ställena så den ska jag nog slå till på i sånna fall. EMU 1820 hittade jag inte nånstans men jag ska kolla upp det.

 

Edit: eftersom jag har en bärbar dator, skulle det inte funka med ett PCMCIA kort och en mixer eller är dessa kort jätte mycket sämre än ett externt för samma pris?

Redigerat av heman
Link to comment
Dela på andra sajter

ok, ska kolla runt lite mer... presonus firepod som rainydays rekommenderade verkar vara värd att undersöka. JJlab micarna ska jag också kolla upp. Det här blir nog bra i slutänden 😕 hehe

kolla upp jjlabs trummickspaket för 2000 kr. kör dom själv. asbra.

köp nåt stereopar kondensator som överhäng (studio project B1?), aukustiska instrument, sång, gitarrstärkare mm. (överhängen i packet kanske inte är de bästa). Sen kan du använda en av pukmickarna till att micka stärkare (gitarr/bas). baskaggemicken till basstärkarkare funkar också kanon.

Ljudkort. EMU 1820 är ett kanonkort som jag själv använder.

Sen köper du någon begagnad mixer som kan köra minst 7 mickar samtidigt som separata spår.

hamnar väl på ca: 10 000+

 

/adama

klockrent, tack så mycke... kollade på jam.se och där har dom tre olika trummick paket från jjlabs. Ett som gick lös på 4000 vilket kanske är lite för mycket men det fanns ett annat som hette DK7SR som kostade 1400, det var kanske det du menade? Jag kollade också lite efter studio project B1 och den verkar vara omtyckt på de flesta ställena så den ska jag nog slå till på i sånna fall. EMU 1820 hittade jag inte nånstans men jag ska kolla upp det.

 

Edit: eftersom jag har en bärbar dator, skulle det inte funka med ett PCMCIA kort och en mixer eller är dessa kort jätte mycket sämre än ett externt för samma pris?

okej då förstår jag. bärbar. men det finns samma seri kort till bärbara. ett internt och en extern del till.

 

http://www.emu.com/products/welcome.asp?category=505&

 

trummickspaketet verkar inte finnas kvar längre (fast jag har bara snabbspånat på jam.se). synd, för det var bra. men kolla begagnat.

 

När du köper ett EMU kort får du troligen med Cubase VST. tänkte på pratet längre upp. Fast jag förstår inte varför det skulle vara negativt med ett program som är "för bra" för en själv, sålänge man inte petar på sånt man inte vet vad det är/ håller på med. 😱.

lycka till / adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan förstå folks ilska över piratkopierat material och att folk inte har lust att hjälpa nån som snott varan. Men! Nu är det faktiskt så att det var ju inte Cubase han ville ha hjälp med så kan inte bara folk hålla sig till frågan eller vara tysta. Piratkopieringens vara eller icke vara finns det tillräckligt med trådar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan förstå folks ilska över piratkopierat material och att folk inte har lust att hjälpa nån som snott varan. Men! Nu är det faktiskt så att det var ju inte Cubase han ville ha hjälp med så kan inte bara folk hålla sig till frågan eller vara tysta. Piratkopieringens vara eller icke vara finns det tillräckligt med trådar om.

Självklart har du rätt där, men det känns inte så kul att ha finansierat hans cubase och det tär på ens ekonomi.

Nästan så jag ser fram emot att få problem och nyttja supporten till max.

Men nu släpper vi detta. Vill inte vara sur när det finns så mycket musik som vill bli gjord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan förstå folks ilska över piratkopierat material och att folk inte har lust att hjälpa nån som snott varan. Men! Nu är det faktiskt så att det var ju inte Cubase han ville ha hjälp med så kan inte bara folk hålla sig till frågan eller vara tysta. Piratkopieringens vara eller icke vara finns det tillräckligt med trådar om.

Självklart har du rätt där, men det känns inte så kul att ha finansierat hans cubase och det tär på ens ekonomi.

Nästan så jag ser fram emot att få problem och nyttja supporten till max.

Men nu släpper vi detta. Vill inte vara sur när det finns så mycket musik som vill bli gjord.

man kan ju diskutera frågan från en annan synvinkel också.

Vilken vilja är starkast.

Kunna göra bra musik eller vara laglig?

Sålänge cubase SX kostar 7000 kr så kommer jag aldrig kunna ha råd med det.

Att det finns så mycket piratprylar har nog dragit igång denna hemmastudioindustrin rejält, och i slutändan tjänar steinberg på att intresset ökar så mycket även bland privatpersoner. Folk som köper syntar, ljudkort, och även byter från piratmjukvara till köpt mjukvara t.ex.

Men jag kan även förstå att folk som har köpt mjukvaran blir lite smålacka på såna som tankar.

Men back to work.

Heman!

Hur är rummet du tänkt spela in trummor, sång, gitarr osv? Aukustiken tänker jag på då.

/adama

Redigerat av adama
Link to comment
Dela på andra sajter

Till att börja med ska vi använda grejerna i en vanlig replokal som iof är avsed för att kunna spela in i men akustiken är väl inte jätte bra, det vi i första hand är ute efter är bara att få ner våra låtar på en skiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan förstå folks ilska över piratkopierat material och att folk inte har lust att hjälpa nån som snott varan. Men! Nu är det faktiskt så att det var ju inte Cubase han ville ha hjälp med så kan inte bara folk hålla sig till frågan eller vara tysta. Piratkopieringens vara eller icke vara finns det tillräckligt med trådar om.

Självklart har du rätt där, men det känns inte så kul att ha finansierat hans cubase och det tär på ens ekonomi.

Nästan så jag ser fram emot att få problem och nyttja supporten till max.

Men nu släpper vi detta. Vill inte vara sur när det finns så mycket musik som vill bli gjord.

man kan ju diskutera frågan från en annan synvinkel också.

Vilken vilja är starkast.

Kunna göra bra musik eller vara laglig?

Sålänge cubase SX kostar 7000 kr så kommer jag aldrig kunna ha råd med det.

Att det finns så mycket piratprylar har nog dragit igång denna hemmastudioindustrin rejält, och i slutändan tjänar steinberg på att intresset ökar så mycket även bland privatpersoner. Folk som köper syntar, ljudkort, och även byter från piratmjukvara till köpt mjukvara t.ex.

Men jag kan även förstå att folk som har köpt mjukvaran blir lite smålacka på såna som tankar.

Men back to work.

Heman!

Hur är rummet du tänkt spela in trummor, sång, gitarr osv? Aukustiken tänker jag på då.

/adama

Eftersom det troligen kommer att ligga på det priset så kanske du bör betänka att köpa LE versionen. Använder du däremot hela programmet fullt ut kanske det som skall betänkas är att köpa det... det är ju mindre än en hyfsad gitarr, och du har mycket användning för det gissar jag, då är det ju lite underligt att inte köpa det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Till att börja med ska vi använda grejerna i en vanlig replokal som iof är avsed för att kunna spela in i men akustiken är väl inte jätte bra, det vi i första hand är ute efter är bara att få ner våra låtar på en skiva.

jag skulle påstå att aukustiken är bra mycket viktigare än vilket ljudkort du använder. Så om du inte vill köpa aukustikmaterial (kostar ca: 250:- /kvm) så häng upp tyger/madrasser som bara den. sno mormors gamla mattor och häng upp dom. Taket, speciellt ovanför trummorna är svinviktigt. (Hur nu det ska gå till?)

Antar att det är heltäckningsmatta där, men om inte, så släng ut så tjocka mattor du kan hitta. Om du tänkt lägga ner 10 000 spänn på utrustning, så lägg ner tid eller pengar på aukustiken också.

kollade du EMU kortet jag länkade dig till längre upp? för laptop.

/adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...