Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Kopiera en vinyl i 8 steg

Är det nĂ„n som har testat? 😕

Jag Ă€r nyfiken, men kĂ€nner mig lite skeptisk. Borde inte de tunnaste spĂ„ren bli svĂ„ra att kopiera? Dvs. diskanten skulle pĂ„verkas? 🙂

Originalguide @ Die Zeit

Engelsk översÀttning @ QJ.net Gadgets

01_380.jpg02_380.jpg

03_380.jpg04_380.jpg

05_380.jpg06_380.jpg

07_380.jpg08_380.jpg

09_380.jpg

Fler bilder:

a.jpg

b.jpg

c.jpg

d.jpg

e.jpg

f.jpg

Redigerat av Linus
Annons
Postat

Mycket jobb! Undrar om man kÀnner att det Àr vÀrt det efterÄt... Man ska ju VARA vÀldigt förtjust i just vinylformatet i sÄ fall.

Postat (redigerat)

Borde det inte bli baklÀnges? AlltsÄ att "dalarna" blir till "berg"?

Edit: Oj vad dum jag Ă€r. 😎

Redigerat av surikatmamma
Postat

Linus, det mÄste vÀl krÀva att gjutmassan Àr helt fri frÄn luftbubblor. En tanke Àr vÀl att man borde göra det pÄ ett vibrerande underlag för att fÄ en sÄ perfekt gjutmall som möjligt och Àven en sÄ perfekt avgjutning som möjligt.

Men jag har lÀst rapporter om att Sony Àr piratkopierarna pÄ spÄren. Man har börjat tillverka kopieringsskyddade skivor som Àr helt slÀta. AlltsÄ finns det inte lÀngre nÄgra spÄr att gjuta av, förvisso inga spÄr att lyssna pÄ heller men det ansÄg Sony vara ett lÄgt pris för att skydda artisterna.

/Majken

Postat
Men jag har lÀst rapporter om att Sony Àr piratkopierarna pÄ spÄren. Man har börjat tillverka kopieringsskyddade skivor som Àr helt slÀta. AlltsÄ finns det inte lÀngre nÄgra spÄr att gjuta av, förvisso inga spÄr att lyssna pÄ heller men det ansÄg Sony vara ett lÄgt pris för att skydda artisterna.

😕

Postat

/Majken

😕😄😳

Postat

😕

Big LOL

Postat
Linus, det mÄste vÀl krÀva att gjutmassan Àr helt fri frÄn luftbubblor. En tanke Àr vÀl att man borde göra det pÄ ett vibrerande underlag för att fÄ en sÄ perfekt gjutmall som möjligt och Àven en sÄ perfekt avgjutning som möjligt.
Ja, det fĂ„r ju inte bli nĂ„gra kornigheter eller luftbubblor i silikonen 😕

Kanske skulle sĂ€tta ramen pĂ„ en centrifugerande tvĂ€ttmaskin sĂ„ det nĂ„r ner i spĂ„ren dĂ„? 😄

Jag hörde att BMG skulle lÀgga in medvetna fel i skivorna. Det har kommit flera rapporter frÄn besvikna Concorde och Stanton-kunder vars pickuper inte klarar den extremt stereobreda bastonen pÄ 10 Hz. NÀr man spelar skivan med inkompatibel pickup kommer ljudet att hacka till var 3:e sekund eftersom nÄlen hoppar.

Technics och Shure Àr medvetna om situationen och samarbetar nu med BMG för att ta fram en pickup som klarar att spela skivan 3 gÄnger innan nÄlen gÄr av. Sedan mÄste man besöka webshopen och bestÀlla en ny licens dvs nÄl.

Postat

Vad kommer myndigheterna att sĂ€ga om det hĂ€r!? För att inte sĂ€ga musikerna! 😕

Postat
Vad kommer myndigheterna att sÀga om det hÀr!?

Det blir nog kassettavgift pÄ silikonspruta januari 2007.

Postat
Undrar om man kan fÄ silikonbröst med sin favvolÄt pÄ.

Begreppet plattbystad fick nog precis en ny innebörd i sĂ„ fall va? 😆

Postat
Undrar om man kan fÄ silikonbröst med sin favvolÄt pÄ.

Begreppet plattbystad fick nog precis en ny innebörd i sĂ„ fall va? 🙂

😆

Postat

Skulle misstÀnka att det bara blir en ensidig skiva att döma av bilderna ovan. Dvs sidan som du har upp fÄr inga spÄr, och alla bubblor. Men still... kvalitén lÀr ju inte vara super.

Postat (redigerat)

Kul projekt! Jag glömmer aldrig den israeliske killen som helt seriöst skannade in vinylskivor och utvecklade ett program som agerade "digital nÄl" genom att lÀsa av bilderna. Han lade Àven upp ljudexempel pÄ sin sajt. Allt ligger kvar, hoppa in pÄ

Digital Needle [www.cs.huji.ac.il/~springer]

Ljudexemplen lĂ„ter vĂ€l inte lysande, men med en modern skanner istĂ€llet sĂ„... đŸ˜Č

EDIT: Swisch-ljuden Ă€r ett resultat av den ojĂ€mna belysningen - han fick trassla ihop fyra separata inlĂ€sningar eftersom ljus frĂ„n vissa vinklar gjorde att bildlĂ€saren kunde lĂ€sa djupare ner i spĂ„ren. Är det inte underbart?

Redigerat av Olsberg
Postat
Jag glömmer aldrig den israeliske killen som helt seriöst skannade in vinylskivor och utvecklade ett program som agerade "digital nÄl" genom att lÀsa av bilderna.

Hihi, den dĂ€r killen kommer jag ocksĂ„ ihĂ„g! đŸ˜Č

Postat

vansinnigt, men kul...jag föreslÄr en grej:

vilka artister/musikmakare vill seriöst pressa vinyl (var ju uppe i en trÄd igÄr om detta)

varför inte gÄ samman och lÀgga ihop en sansad volym (förutsatt att det handlar om nÄgorulnda sammansatt material som matchar) i Tjeckien, jag kan ta pÄ mig att kolla vettiga hak/priser etc---OBS detta Àr enbart för hardcore fans och vÀnner=lyx-utgÄva som vara i alla tider!

Oslagbart skönt eller?!? 🙂

(blire det för mÄnga intresserade och för mycket spridda stilar fÄr vi göra en serie...)

200-500 ex... đŸ˜Č

Postat
Jag glömmer aldrig den israeliske killen som helt seriöst skannade in vinylskivor och utvecklade ett program som agerade "digital nÄl" genom att lÀsa av bilderna.

Hihi, den dĂ€r killen kommer jag ocksĂ„ ihĂ„g! 🙂

Man undrar vad lite gaussisk oskĂ€rpa hade kunnat göra för diskanten đŸ˜Č

Postat

glöm inte bort den gode Nikola Tesla, hmm mkt skumt alltihop-han "försvann" visst och allt brann ner, ritningar etc-han satt ju inne med lösningar pĂ„ magnetism som uteslöt behovet av olja och sĂ„nt skit...konstigt att han blev undanröjd... đŸ˜Č

Postat

/Majken

Den var ny. Jag hörde annars om att de lade in hack i skivorna som gjorde att skivorna inte kunde spelas upp i vanliga lp-spelare, bara i sonys egna.

Det andra var att de la in ett rootkit som installerade sig i förstÀrkaren, och som gjorde att sony kunde avlyssna all musik som du spelade upp. Kom ljudet inte frÄn phonoingÄngen utan line-ingÄngen frÄn kassett - och att det hackade - dÄ tror jag man Àr rökt.

Postat
glöm inte bort den gode Nikola Tesla, hmm mkt skumt alltihop-han "försvann" visst och allt brann ner, ritningar etc-han satt ju inne med lösningar pĂ„ magnetism som uteslöt behovet av olja och sĂ„nt skit...konstigt att han blev undanröjd... 😏

Ja, hans riktiga utsvÀvningar har det hÄllts ganska tyst om fram tills dess att det skrevs en biografi om honom för nÄgra Är sedan.

Vansinigt sköna grejer han gjorde. Radiostyrde en stor fÀrja runt 1890, minns jag fel?

Postat

Hihi, den dĂ€r killen kommer jag ocksĂ„ ihĂ„g! 😎

Man undrar vad lite gaussisk oskĂ€rpa hade kunnat göra för diskanten 😏

SjĂ€lv undrar jag om dpi kan stĂ€llas i direkt motsvarighet till samplingsfrekvensen 😳

Postat (redigerat)

Jag ska ringa polisen i morron 😳

Gunnar Eldebrink,jag kĂ€nner hans dotter,vi har gökat 😏

Redigerat av fogden2000

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.