Linus Postat 29 maj 2006 Postat 29 maj 2006 (redigerat) Kopiera en vinyl i 8 steg Ăr det nĂ„n som har testat? đ Jag Ă€r nyfiken, men kĂ€nner mig lite skeptisk. Borde inte de tunnaste spĂ„ren bli svĂ„ra att kopiera? Dvs. diskanten skulle pĂ„verkas? đ Originalguide @ Die Zeit Engelsk översĂ€ttning @ QJ.net Gadgets Fler bilder: Redigerat 29 maj 2006 av Linus
lundberg Postat 29 maj 2006 Postat 29 maj 2006 Mycket jobb! Undrar om man kÀnner att det Àr vÀrt det efterÄt... Man ska ju VARA vÀldigt förtjust i just vinylformatet i sÄ fall.
surikatmamma Postat 29 maj 2006 Postat 29 maj 2006 (redigerat) Borde det inte bli baklĂ€nges? AlltsĂ„ att "dalarna" blir till "berg"? Edit: Oj vad dum jag Ă€r. đ Redigerat 29 maj 2006 av surikatmamma
Pazo Postat 29 maj 2006 Postat 29 maj 2006 Borde det inte bli baklĂ€nges? AlltsĂ„ att "dalarna" blir till "berg"? Edit: Oj vad dum jag Ă€r. đź đđ
Jaxxor Postat 29 maj 2006 Postat 29 maj 2006 Soft! Men pÄ bilderna ser det ju ut som om bara en sida av vinylen kommer med... eller?
Majken Postat 29 maj 2006 Postat 29 maj 2006 Linus, det mÄste vÀl krÀva att gjutmassan Àr helt fri frÄn luftbubblor. En tanke Àr vÀl att man borde göra det pÄ ett vibrerande underlag för att fÄ en sÄ perfekt gjutmall som möjligt och Àven en sÄ perfekt avgjutning som möjligt. Men jag har lÀst rapporter om att Sony Àr piratkopierarna pÄ spÄren. Man har börjat tillverka kopieringsskyddade skivor som Àr helt slÀta. AlltsÄ finns det inte lÀngre nÄgra spÄr att gjuta av, förvisso inga spÄr att lyssna pÄ heller men det ansÄg Sony vara ett lÄgt pris för att skydda artisterna. /Majken
Pazo Postat 29 maj 2006 Postat 29 maj 2006 Soft! Men pÄ bilderna ser det ju ut som om bara en sida av vinylen kommer med... eller? jao...
surikatmamma Postat 29 maj 2006 Postat 29 maj 2006 Men jag har lĂ€st rapporter om att Sony Ă€r piratkopierarna pĂ„ spĂ„ren. Man har börjat tillverka kopieringsskyddade skivor som Ă€r helt slĂ€ta. AlltsĂ„ finns det inte lĂ€ngre nĂ„gra spĂ„r att gjuta av, förvisso inga spĂ„r att lyssna pĂ„ heller men det ansĂ„g Sony vara ett lĂ„gt pris för att skydda artisterna. đ
Violiner Postat 29 maj 2006 Postat 29 maj 2006 Men jag har lĂ€st rapporter om att Sony Ă€r piratkopierarna pĂ„ spĂ„ren. Man har börjat tillverka kopieringsskyddade skivor som Ă€r helt slĂ€ta. AlltsĂ„ finns det inte lĂ€ngre nĂ„gra spĂ„r att gjuta av, förvisso inga spĂ„r att lyssna pĂ„ heller men det ansĂ„g Sony vara ett lĂ„gt pris för att skydda artisterna. /Majken đđđł
ThomasJ Postat 29 maj 2006 Postat 29 maj 2006 Men jag har lĂ€st rapporter om att Sony Ă€r piratkopierarna pĂ„ spĂ„ren. Man har börjat tillverka kopieringsskyddade skivor som Ă€r helt slĂ€ta. AlltsĂ„ finns det inte lĂ€ngre nĂ„gra spĂ„r att gjuta av, förvisso inga spĂ„r att lyssna pĂ„ heller men det ansĂ„g Sony vara ett lĂ„gt pris för att skydda artisterna. đ Big LOL
Linus Postat 29 maj 2006 TrĂ„dstartare Postat 29 maj 2006 Linus, det mĂ„ste vĂ€l krĂ€va att gjutmassan Ă€r helt fri frĂ„n luftbubblor. En tanke Ă€r vĂ€l att man borde göra det pĂ„ ett vibrerande underlag för att fĂ„ en sĂ„ perfekt gjutmall som möjligt och Ă€ven en sĂ„ perfekt avgjutning som möjligt.Ja, det fĂ„r ju inte bli nĂ„gra kornigheter eller luftbubblor i silikonen đKanske skulle sĂ€tta ramen pĂ„ en centrifugerande tvĂ€ttmaskin sĂ„ det nĂ„r ner i spĂ„ren dĂ„? đ Men jag har lĂ€st rapporter om att Sony Ă€r piratkopierarna pĂ„ spĂ„ren. Man har börjat tillverka kopieringsskyddade skivor som Ă€r helt slĂ€ta. AlltsĂ„ finns det inte lĂ€ngre nĂ„gra spĂ„r att gjuta av, förvisso inga spĂ„r att lyssna pĂ„ heller men det ansĂ„g Sony vara ett lĂ„gt pris för att skydda artisterna.Jag hörde att BMG skulle lĂ€gga in medvetna fel i skivorna. Det har kommit flera rapporter frĂ„n besvikna Concorde och Stanton-kunder vars pickuper inte klarar den extremt stereobreda bastonen pĂ„ 10 Hz. NĂ€r man spelar skivan med inkompatibel pickup kommer ljudet att hacka till var 3:e sekund eftersom nĂ„len hoppar. Technics och Shure Ă€r medvetna om situationen och samarbetar nu med BMG för att ta fram en pickup som klarar att spela skivan 3 gĂ„nger innan nĂ„len gĂ„r av. Sedan mĂ„ste man besöka webshopen och bestĂ€lla en ny licens dvs nĂ„l.
Hellpig Postat 29 maj 2006 Postat 29 maj 2006 Vad kommer myndigheterna att sĂ€ga om det hĂ€r!? För att inte sĂ€ga musikerna! đ
Linus Postat 29 maj 2006 TrÄdstartare Postat 29 maj 2006 Vad kommer myndigheterna att sÀga om det hÀr!? Det blir nog kassettavgift pÄ silikonspruta januari 2007.
tbruce Postat 29 maj 2006 Postat 29 maj 2006 Undrar om man kan fĂ„ silikonbröst med sin favvolĂ„t pĂ„. đ
bengan_gbg Postat 29 maj 2006 Postat 29 maj 2006 Undrar om man kan fĂ„ silikonbröst med sin favvolĂ„t pĂ„. Begreppet plattbystad fick nog precis en ny innebörd i sĂ„ fall va? đ
tbruce Postat 29 maj 2006 Postat 29 maj 2006 Undrar om man kan fĂ„ silikonbröst med sin favvolĂ„t pĂ„. Begreppet plattbystad fick nog precis en ny innebörd i sĂ„ fall va? đ đ
Violiner Postat 29 maj 2006 Postat 29 maj 2006 Men det rör vĂ€l sig om singlar i sĂ„ fall. TvĂ„ LP i det perspektivet skulle nog bli ganska uppseendevĂ€ckande... đ
Neko Postat 29 maj 2006 Postat 29 maj 2006 Linus, det mÄste vÀl krÀva att gjutmassan Àr helt fri frÄn luftbubblor. En tanke Àr vÀl att man borde göra det pÄ ett vibrerande underlag för att fÄ en sÄ perfekt gjutmall som möjligt och Àven en sÄ perfekt avgjutning som möjligt. Skulle misstÀnka att det bara blir en ensidig skiva att döma av bilderna ovan. Dvs sidan som du har upp fÄr inga spÄr, och alla bubblor. Men still... kvalitén lÀr ju inte vara super.
Björn Olsberg Postat 29 maj 2006 Postat 29 maj 2006 (redigerat) Kul projekt! Jag glömmer aldrig den israeliske killen som helt seriöst skannade in vinylskivor och utvecklade ett program som agerade "digital nĂ„l" genom att lĂ€sa av bilderna. Han lade Ă€ven upp ljudexempel pĂ„ sin sajt. Allt ligger kvar, hoppa in pĂ„ Digital Needle [www.cs.huji.ac.il/~springer] Ljudexemplen lĂ„ter vĂ€l inte lysande, men med en modern skanner istĂ€llet sĂ„... đČ EDIT: Swisch-ljuden Ă€r ett resultat av den ojĂ€mna belysningen - han fick trassla ihop fyra separata inlĂ€sningar eftersom ljus frĂ„n vissa vinklar gjorde att bildlĂ€saren kunde lĂ€sa djupare ner i spĂ„ren. Ăr det inte underbart? Redigerat 29 maj 2006 av Olsberg
Linus Postat 29 maj 2006 TrĂ„dstartare Postat 29 maj 2006 Jag glömmer aldrig den israeliske killen som helt seriöst skannade in vinylskivor och utvecklade ett program som agerade "digital nĂ„l" genom att lĂ€sa av bilderna. Hihi, den dĂ€r killen kommer jag ocksĂ„ ihĂ„g! đČ
Florian le Sage Postat 29 maj 2006 Postat 29 maj 2006 vansinnigt, men kul...jag föreslĂ„r en grej: vilka artister/musikmakare vill seriöst pressa vinyl (var ju uppe i en trĂ„d igĂ„r om detta) varför inte gĂ„ samman och lĂ€gga ihop en sansad volym (förutsatt att det handlar om nĂ„gorulnda sammansatt material som matchar) i Tjeckien, jag kan ta pĂ„ mig att kolla vettiga hak/priser etc---OBS detta Ă€r enbart för hardcore fans och vĂ€nner=lyx-utgĂ„va som vara i alla tider! Oslagbart skönt eller?!? đ (blire det för mĂ„nga intresserade och för mycket spridda stilar fĂ„r vi göra en serie...) 200-500 ex... đČ
Björn Olsberg Postat 29 maj 2006 Postat 29 maj 2006 Jag glömmer aldrig den israeliske killen som helt seriöst skannade in vinylskivor och utvecklade ett program som agerade "digital nĂ„l" genom att lĂ€sa av bilderna. Hihi, den dĂ€r killen kommer jag ocksĂ„ ihĂ„g! đ Man undrar vad lite gaussisk oskĂ€rpa hade kunnat göra för diskanten đČ
Florian le Sage Postat 29 maj 2006 Postat 29 maj 2006 glöm inte bort den gode Nikola Tesla, hmm mkt skumt alltihop-han "försvann" visst och allt brann ner, ritningar etc-han satt ju inne med lösningar pĂ„ magnetism som uteslöt behovet av olja och sĂ„nt skit...konstigt att han blev undanröjd... đČ
Björn Olsberg Postat 29 maj 2006 Postat 29 maj 2006 Men jag har lÀst rapporter om att Sony Àr piratkopierarna pÄ spÄren. Man har börjat tillverka kopieringsskyddade skivor som Àr helt slÀta. AlltsÄ finns det inte lÀngre nÄgra spÄr att gjuta av, förvisso inga spÄr att lyssna pÄ heller men det ansÄg Sony vara ett lÄgt pris för att skydda artisterna. /Majken Den var ny. Jag hörde annars om att de lade in hack i skivorna som gjorde att skivorna inte kunde spelas upp i vanliga lp-spelare, bara i sonys egna. Det andra var att de la in ett rootkit som installerade sig i förstÀrkaren, och som gjorde att sony kunde avlyssna all musik som du spelade upp. Kom ljudet inte frÄn phonoingÄngen utan line-ingÄngen frÄn kassett - och att det hackade - dÄ tror jag man Àr rökt.
Björn Olsberg Postat 29 maj 2006 Postat 29 maj 2006 glöm inte bort den gode Nikola Tesla, hmm mkt skumt alltihop-han "försvann" visst och allt brann ner, ritningar etc-han satt ju inne med lösningar pĂ„ magnetism som uteslöt behovet av olja och sĂ„nt skit...konstigt att han blev undanröjd... đ Ja, hans riktiga utsvĂ€vningar har det hĂ„llts ganska tyst om fram tills dess att det skrevs en biografi om honom för nĂ„gra Ă„r sedan. Vansinigt sköna grejer han gjorde. Radiostyrde en stor fĂ€rja runt 1890, minns jag fel?
Linus Postat 29 maj 2006 TrĂ„dstartare Postat 29 maj 2006 Jag glömmer aldrig den israeliske killen som helt seriöst skannade in vinylskivor och utvecklade ett program som agerade "digital nĂ„l" genom att lĂ€sa av bilderna. Hihi, den dĂ€r killen kommer jag ocksĂ„ ihĂ„g! đ Man undrar vad lite gaussisk oskĂ€rpa hade kunnat göra för diskanten đ SjĂ€lv undrar jag om dpi kan stĂ€llas i direkt motsvarighet till samplingsfrekvensen đł
fogden2000 Postat 29 maj 2006 Postat 29 maj 2006 (redigerat) Jag ska ringa polisen i morron đł Gunnar Eldebrink,jag kĂ€nner hans dotter,vi har gökat đ Redigerat 29 maj 2006 av fogden2000
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.