Jump to content
Annons

It all turns GRÖTIGT!


Emmmir

Recommended Posts

Hallå!

Help ME!. Har hållit på med inspelningar och mastring etc. i över ett år nu. Men mina inspelningar låter grötiga. Jag är verkligen sämst på att formulera mig, men jag skall försöka göra mitt bästa.

Med "grötigt" menar jag att allting låter som en enda klump. Det jag är ute efter är en s.k. bred ljud bild. Jag har frågat runt till vänner och så, det svar jag fått är att jag ska hålla på och mixa med en massa frekvenser och sådant. Jag förstår verkligen ingenting av sånt. Så snälla hjälp, vad ska jag göra ?, Hur undviker man det?. Jag har provat och spela in med olika grejer, bla. en Peavey 5150 top, när jag lirar in med den så låter inte ljudet lika grötigt, men det är när jag spelar in med min POD XT som det låter grötigt, och det är den jag för det mesta spelar in med.

Riktigt Tacksam för svar! 🙂

MvH/ Emmmir!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Enklast är det om du kan lägga upp ljudfiler så att man kan lyssna på dem.

Men.

Se till att alla inte spelar i samma område. T.ex att gitarerna inte spelar samma akord i samma position. Ha olika stärkarinställning per dubbning. Om du har gitarr och keyboard; se till att de inte spelar samma toner i samma oktav.

När man eq:ar så gäller samma sak (i princip) se till att du inte har samma eq för de olika gitarrerna, mm. Var inte rädd och skär bort freq-områden, panorera gitarrer och inte trummor (smaksak, men max 30% L R på overheads t.ex)

Rita upp på ett papper hur du har de olika instrumenten; panorering, volym, etc

Sedan tänk hur du vill ha det.

A<>B din mix mot en låt som du gillar i liknande genre.

Sedan vill jag bara fråga: låter det som havre- eller vetegröt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Andra grejor för att få bort "gröten" i mixen kan vara att se över kompressorinställningarna (så man samlar ihop ljuden lite mer...jag har också svårt att uttrycka mig 😆 )

Eq och filter hjälper till att "rensa" ljudbilden ganska mycket, och där kan jag tipsa om Computer Musics nybörjarguide.

Computer music har massvis med guider och hjälpfiler. Adressen dit är http://www.computermusic.co.uk/tutorial/features.asp

Kolla även Studios mixologi-serie om eq och kompressor. Dom hjälpte mig enormt mycket. Bra formuleringar och lättförståelig pedagogik där...

EDIT: Glömde nämna att om du kollar på nybörjarguiden om eq som jag länkade för ovan, glöm då inte att kolla sidan två (länken längst ner på sidan). Där finns en bra lathund till olika viktiga frekvenser för olika instrument.

Redigerat av binary78
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för guidsen binary78, dom är super =) Men Kryckan, vad menar du med att jag skall städa upp i bottenträsket? 😳 och vad menar du chrisB med:

"Var inte rädd och skär bort freq-områden" - Huh ?!

Utav detta förstår jag inte så mycket 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skära är viktiga saker. När du börjar skära och gröpa ut bland frekvenserna så lämnar du plats för andra instrument.

Tex basen kan låta jättebra solo som den är och kan låta bra i mixen med. Men troligtvis så kan du skära bort och gröpa ur på mindre viktiga frekvenser och på så sätt få plats för andra ljud. Där instrumenten slåss om samma utrymme och plats så blir det grötigt. Med bottenträsket menar han bas=låga frekvenser, skulle jag tro.

Basen slåss med gitarrena och baskaggen. Så lyssna på dem ihopp. Kan du skära i basen så att kaggen kommer fram. Kan du skära i kaggen så att basen kommer osv. Skär botten på gitarrerna så att basen får fri plats. Om du hittar dom viktiga frekvenserna dom ger basen den karraktär du vill ha så kanske du kan skära just där på gitarrena så att dom slipper slåss om samma utrymme.

Skär också topp på gitarrena för att lämna fri lejd åt cymbalerna osv.

Tänk på var instrumenten låter på frekvenskurvan.

Har du flera ljud som låter lika? Jobba på separationen mellan instrumenten. Små skillnader i EQinställningar på dubbade gitarrer gör susen även på låg och högpass filtrena. Hur många gitarrdubbar har du? Olika panoreringar ger separation samt att du kan tidsförskjuta dem olika, ( inte så det börjar låta otajt ).

Även fast du spelat dom flera gånger ( för det hoppats jag att du gjort, du skall aldrig dubbla spår i datorn, utan spela in dem flera gånger istället. Träna tills det sitter ordentligt) kan man tidsförskjuta dem olika så att dom inte träffar örat samtidigt.

Bättre än att EQ:a fram seperation är förstås att spela in med så olika uppsättning som möjligt.

Hajjar du lite vad jag försöker säga eller är jag som vanligt för luddig? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...