Jump to content
Annons

Följas åt


Recommended Posts

Nu påminns jag om varför jag inte gillar GA. 🙂

Annars låter det inte dumt. Låter som en P4-anpassad variant av Lambchop. Med en bättre trummis skulle detta gå i mål. 😱

😄😎 Ovanstående skrev jag innan jag lyssnat på Emsers version. Jag hade alldeles rätt. Är iofs inte helt förtjust i trumsoundet, men det är nog en smaksak. Ett lyft, som sagt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

karl: Göttar mig åt ditt som alltid helsympatiska inlägg. Glad att du gillar outrot. Lite skraj att det kan uppfattas som att det inte hänger ihop med resten. Emsers trumkomp fick basen att funka bättre. Skivkontr...nej för fasiken! Glad om jag kan hålla en hyffsad amatörnivå. 😄

jontee: Just avnjutit din sydstatscountry. Tack för den! Emser lyfte den här. Jag tror instrumenteringen, ssk basen, måste läggas om om det ska funka utan trummor.

chrille: Häftigt när ens låt hamnar i nåns mp3:a, får ett eget liv liksom. Tack som attan!

91:an: Tack för jag fick låna ditt expertöra. Pianots pentaackord(?) tycker jag ger den brytning jag vill ha mot de annars alltför konventionella harmisarna. Vill därför inte ta bort pianot då nåt i låtens karaktär skulle gå förlorad. Alltid svårt att få ak gitarr och piano att samsas men här antar jag att du menar att pianot krockar mot elgitarren? Kan hålla med om detta, därför försökt ransonera elguran till några enstaka responses. Skall försöka hålla fast vid svenskan men den förpliktigar mer än engelskan med sin omedelbarhet och exakthet.

bimbambop: Tackar särskilt! Emsers "tilltag" var det som fick allt på plats. Han får ta åt sig äran.

Signert: Tackar som ödmjukast! Ja, jag får nog anställa en trummis! 😉

Ska kolla in Lambchop. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

91:an: Tack för jag fick låna ditt expertöra. Pianots pentaackord(?) tycker jag ger den brytning jag vill ha mot de annars alltför konventionella harmisarna. Vill därför inte ta bort pianot då nåt i låtens karaktär skulle gå förlorad. Alltid svårt att få ak gitarr och piano att samsas men här antar jag att du menar att pianot krockar mot elgitarren? Kan hålla med om detta, därför försökt ransonera elguran till några enstaka responses.

Är piano och gitarr precis som du vill ha dem ska du naturligtvs inte ändra något. Jag var tvungen att lyssna ett par gånger på låten för att hitta något konstruktivt att ge tips om och det känns som att gitarr och piano spelar samma sak rytmmässigt vilket även GA-trummorna gjorde innan dom ersattes av emsers. Men ta det som en parantes, jag är såld på låten ändå! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Minus: sången distar, Cornelis Vreeswijk-komplex på sättet att sjunga.

Plus: Helt ok låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Nja vet inte om jag håller med om trummorna tycker nog att det funkade ganska bra som det va. Kankse iofs. en mixfråga (EQ och volym) och lite pill med trummorna (som ligger nu) saknas lite själ/varierat spel. Vill dock tillägga att man är på rätt väg minsann så keep on folks den här låten är bra som sagt. Med trummor som håller så bra klass som det här fast med dom första som mall så då jäklar ringer vi Radio Östergötland, Radio Match, Coola Favotiter o allt vad dom heter och kräver att dom spelar den.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Valdez: Tack som tusan Valdez! 😲

91:an: Aha, det kanske blev bättre med emsers trummor. Annars har jag väldigt lätt för att gröta till det. Schysst feedback Janne!

Thimmie: Gillar dina rättframma och kunniga recensioner. Komplex vet jag inte, inte medvetet iaf. Stämmer, sången distar nånstans, slarvigt! Kul att låten verkar funka ändå. 😮

Burnin Sven: Tack igen Göran! Radion..? He, låter nog för amatörmässigt för nåt sånt men med din schyssta pipa kanske... :rolleyes:😮

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Alltså vilken skillnad i gunget det blev 🙂. Kan ju inte något om trummor själv men öron har man ju. Det enda jag tycker blir lite dominant är slaget på 3, vad det nu är för instrument. Kanske sänka det en anings aning. Finns väl egentligen bara en sak med den här låten jag inte gillar, det är hur du sjunger "världen" precis i början, låter som du fick något i halsen precis där 😛.

Bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev ju ett helt annat tempo nu, men jag tycker det passar låten bättre. Fast breaket i slutet var nog lite för mycket. Om trumljudet vill jag nog säga att det kanske är lite väl komprimerat.

Jag gillar låten skarpt, ska väl tilläggas.

Och här kommer en såndär jobbig kommentar: stäm elgitarren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Nu snackar vi uj uj, helbra dra ner lite på volym och efterklangen på virveln bara + att det blir lite väl lite plats för sången ibland. Kort sagt lite småfix till och sen jävlar har du en livs levande hit. Riktigt bra, låten i sig är helt klart bland det bästa jag har hört här på forumet.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan trummor versionen:

Gillar verkligen att lyssna på den här. Text, låtens känsla och en helskön sång.

Men du ville ha kritik eller? Just de saker jag nämner lyriken och själva känslan i låten vilket inte minst beror på en bra melodi och en sånginsats som fraserar rytmiskt (oftast) och känsligt är mycket bra.

Det jag reagerar på är ak.gitarrkompet. Tycker det låter bra - mindre bra växelvis och det mest hela tiden. Det känns som ett slags påskjutande och bromsande pågår utan att något egentligen får säga sitt. Lite hackande/tuggande som dels inte riktigt sitter och dels undrar jag om det egentligen gör låten någon tjänst. Jag skulle hellre se lite mer flyt i kompet. Jag hade nog låtit en av gitarrarna stå för det mer figurativa spelet och den andra lägga en mer stadig och enkel grund. Det är främst versen jag pratar om.

Som det är nu så får sången bära låten, dess rytmik, flöde och stadga.

Det är främst kompfigurens sista ta-ta-ta-ta-ta-ta-ta-ta-ta-ta som spelas rätt "plain" samt det understundom lätt röriga i kompets alla beståndsdelar som jag tycker sänker låten från det höga max den kan nå.

Ja det är min upplevelse. Låten är fantstikt skön trots mina invändningar. Men jag hade nog starkt försökt att påverka dig mot en mer relaxat gitarrkomp - om jag hade chansen 😉

----

Emserversionen:

Jodå det går absolut att ha den här feelingen men då tycker jag defenitivt man måste ändra gitarrkomp på versen.

Redigerat av DåligtGehör
Link to comment
Dela på andra sajter

stajo: Håller med dig om trean. Ljudet från congas och virvel adderas här samtidigt som Fidden tycker det är för mycket kompresssion...hmm.

Fick kritik förut för lite attityd i min sång. Försökte råda bot på detta i denna och kanske slog det över på några ställen. 😳

karl: Var nog mer reverb på trummorna förut. Det kanske bidrog till den luftiga känslan?

Fidden: Skulle gärna ha haft nåt brass-ljud här istället a la Van Morrison men saknar sådana ljud. Men något break eller stick måste det väl vara? Blir så tjatigt annars. Elgitarren ja, ett kapitel för sig... Brukar annars vara väldigt noga med stämningen. Den här billiga elplankan köpte jag av en kompis för spottstyver för många år sedan och den går väl knappt att intonera. Är förmodligen hemmablind för dess tillkortakommanden under åren och då blev det så här. Autotuner kanske kan hjälpa?

Brennsven: Det är trean du menar också? Annars jättetack för uppskattningen, blir glad och lite ställd.

DG: Tack för som alltid hyperintressanta synpunkter! Vet dock inte om jag riktigt hänger med nu vad gäller gitarren. Låten vilar ju på en grund av ett gitarriff

som iofs kanske tjatas om för mycket. Tänker du dig ett plockkomp? Kanske är det pianots pentaackord som krockar, som 91:an var inne på? Vill inte gärna fimpa pianot eftersom nåt i karaktären skulle gå förlorat men pianot kanske skulle funka bättre ihop med gitarrplock. Svårt tänka på annat sätt när det gäller grundstommen. Har annars börjat tänka i mycket mer avskalade banor efter en konsert med Anna Ternheim och är lite trött på min gnäll-snäll-pop.

mange_andersson: Tror ändå inte sången distade vid inspelningen. Kan det för mycket kompression ge det intrycket?

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...