Jump to content
Annons

Följas åt


Recommended Posts

LÅTNAMN: Följas åt

ARTIST/GRUPP: e

GENRE: akustisk pop

LÅTLÄNGD: 03:45

KOMPOSITÖR: e

PRODUCENT: e

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 5.3 megabyte

STATUS: ?

LÅTLÄNK: uppladdad till forums server men nortonvänlig uppladdning kommer H Ä R !

Efter diverse utflykter till utrikiskt tungomål tillbaka till moderzmålet. Deppo-läppo-text kanske men med hopp, förhoppningsvis, men var kritiska plze! 😄

edit: Ny version --------->...igen! Nu med bättre nylongurka (vänster kanal). Några som vill ha bort trummorna :rolleyes: och trumlös version finns ca 10 inlägg längre

ner ----------->Glöm versionen nedan lyssna istället här på EMSERS TRUMMOR Plötsligt föll allt på plats 😛😄:rolleyes:

Senaste version i inlägget 061103.

foljas_at_060528.mp3

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Då säger jag äntligen på svenska igen 😛...

Har stora förväntningar!

Spontant känns det bra och glatt trots en deppo text fast jag uppfattar det inte så.

Återkommer när jag låtit den snurra några varv, men den ser ut att hamna högt på listan. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Schyssta akkegitarrer å sväng. Nån otajthet där kring 00:40 som jag reagerar lite på. Skön elgura som ligger fint lite långt borta. Bra text å välskriven, skön låt. Personligen är det nåt med rummet på sången som jag inte helgillar men har för dålig koll för att kunna beskriva vad det är.. :rolleyes: Stormgillar outropartiet fast skulle starkt rekommendera att ta bort trumfillet alldeles i slutet som kommer å sticker upp helt oprovocerat! 😛 Bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

stajo: Tack! Jag vet vad du vill jag skall leva upp till... 🙂😆 Kul att du är engarerad!

Richie76: Försökt fixa det fillset som gör magplask vid 00:40. Hoppas det är bättre nu? Försökt att ha en enhetlig rumsklang på gitarr, sång och piano... Fillet på outrot fick vara kvar, vet inte men tänkte det skulle markera att det är "slut på låten" på nåt sätt... 😆😆 Tack för feedback.

milton: Groove Agent. Jag vet, bara konventionella harmisar på denna men ville ha det mer straight forward, tror jag. Eller också förmådde jag inte lyfta det mer än så, he! 😆 Kul att du lyssnade. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, inte vet jag om det är åldern som sätter in men jag gillar verkligen sån här laidback visrock på svenska. Vilken skön låt!

Kanske skulle sången upp ett litet, litet snäpp, jag tycker sången och texten skall vara riktigt tydlig i sånt här, men annars är det klockrent.

Bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

har snurrat lite nu...

Soundet är skönt en härlig stereokänsla samt ger en som bimbambop säger laidback känsla. Texten är också som vanligt bra.

Tycker den saknar lite en stark refräng, alltså ett riktigt klimax, den känns lite jämn fast det räcker ju långt ändå och alla låtar behöver ju inte ha det. Därför blir inte strukturen i låten så tydlig, om nu den behöver vara det :rolleyes:.

En skön melodi är det !

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

bimbam: Tack kompis! Ja, inte skrev man såna här texter i 20-årsåldern. 😲😕 "Visrock" tycker jag är en väldigt bra benämning! Vill gärna skriva låtar som också går att lira med bara en gitarr som komp men inte säker på att det funkar... Ska se över ljudnivån på sången som kanske är lite för varierande i denna version. Har några textförändringar på gång så jag kanske prackar på er en ny version.

stajo: Tack för surr! Ja, refrängen är ju: "Då vill jag fråga dig om vi, om vi kan följas åt." Svårt att tänka i andra banor nu. Däremot kan jag tycka att ett break hade varit på sin plats. Kanske melodiskt för enahanda nu? Blev ju endast en halvmessyr med outrot.

edit: Tiken, grammatiken

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Master Peo (oregistrerad)

Proffsigt! Kan knappast bli bättre! Personlig, originell text och melodi, som du framför på ett sätt, som griper tag i lyssnaren. Alla förslag till förändringar torde inte göra låten bättre, bara ändra dess karaktär och då är vi inne på området tycke och smak. Den här sången är så bra, att den borde funka även med ett enkelt guitar-komp. Kan t.om. vara så, att lite av intensiteten i framförande går lite förlorad genom den innehållsrika bakgrundsmusiken ... men det är närmast en fråga om, vilken sinnesstämning lyssnaren befinner sig i för tillfället.

Well done!

Peo

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att jag får bäst grepp om låten i de korta partierna som inte har trummor. Bra låt, men jag får känslan av att trummorna inte ger nåt stöd till övriga instrument utan bara rullar på för sig själv.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mäster Peo: Man blir glad av sådan kritik! 🙂 Förstår hur du menar att kompet kan "ta över." Hmm... Tusen tack!

martin: Trummorna tycker jag står för det rockdriv som jag vill ha i låten. När jag lyssnade igenom låten utan trummor upptäckte jag att jag hade spelat fel på ett par ställen eller rättare sagt jag hade använt en gitarrloop felaktigt. Tyckte det var något som inte stämde... 🙂 Lägger upp en trumlös version och en ny med trummor båda med rätt gitarr om någon skulle orka.

folj_utan_trummor.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! För det första så är det jä____t skönt att lyssna på låtar med svensk text, tycker jag. Bara detta är värt ett plus.

Skön låt 🙂 ...men det är nåt med trummorna som "föstör" 🙂 . Jag kan tyvärr inte säga hur...men nåt är det. Kanske ska vara mer "jazziga". Jag "kände igen" trummorna väl, är själv en användare av Groove Agent men känner att de ibland inte räcker till.

/Christer

Link to comment
Dela på andra sajter

Christer: Hallåj! Tack för fin feedback. Verkligen! Ville få ett rockligare stuk på denna och jag har använt congas i mina senaste låtar. Jag är rätt kass på trumprogrammering. Kan det inte vara att "igenkänningsfaktor GA" förstör trumversionen för dig da!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med, utan trummorna är det mycket trevligare. Fast det kan bli ännu bättre, tycker det händer lite för mycket som inte riktigt passar ihop i instrumenteringen. Bas, gitarr och piano passar inte riktigt ihop liksom, vilket är synd för låten är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

martinm: Men jag vill göra en rocklåt ju! Kan jag inte få det!? 😱😆

Fidden: Linköping? Fin stad... Klart att man kan nog inte spela basen på samma sätt med som utan trummor men pianoliret vill jag för allt i världen inte ändra, tycker det ger karaktär åt låten (alltså på sångverserna). Tack för feedback.

Harmonica mike: Ja, vad säger man? Fasen vad glad jag blir! 😆 Tack så jättemycket.

Plitade ner texten om den inte går fram:

När världen omkring dig rämnar av bekymmer

Och nattens svala tystnad din vila aldrig rymmer

När sorgen inte avbryts av en stillsam gråt

Då vill jag fråga dig om vi, om vi kan följas åt

 

 

När grannen pekar finger åt alla fel du gjort

Och han som sa ”jag ringer” stack till okänd ort

Och ingen tröst du finner fast du spelar låt på låt

Då vill jag fråga dig om vi, om vi kan följas åt

 

 

Det sägs det finns en mening med allt som sker

Man har man då vandrat i vårt kvarter?

Då vinden vill väl när marssolen ler

Så se upp för den istapp, som faller ner

 

 

När koltrastens visa förklingar i moll

Och han som var din broder står vänd åt annat håll

Och du gör dig hellre illa än att du säger förlåt

Då vill jag fråga dig om vi, om vi kan följas åt

 

 

Minns vi samlade ved på en vindpinad strand

Och tände en eld på det som hade flutit iland

Vi gav varandra löften i värmen från den brand

Som aldrig nånsin slocknar trots att jag släppte din hand

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Christer: Hallåj! Tack för fin feedback. Verkligen! Ville få ett rockligare stuk på denna och jag har använt congas i mina senaste låtar. Jag är rätt kass på trumprogrammering. Kan det inte vara att "igenkänningsfaktor GA" förstör trumversionen för dig da!?

Ha, du har nog rätt där 😏 , det är nog igenkänningsfaktorn som spökar lite...men jag tycker ändå låten fick ett klart lyft utan trummor. Om jag ändå skulle välja att ha med trummor så fick det nog bli lite "tunnare" trummor liggandes i bakgrunden om du förstår vad jag menar.

Det är kul att ge lite feedback 🙁 .

Jag är också helkass på programmering, så du är i gott sällskap 😛 .

Det skulle va kul att höra en version med congas iallafall 🙁 , jag tror det blir helskönt.

Jag läste precis texten och den är hur bra som helst och då ska den ju få en framskjuten placering - eller...

Christer

Redigerat av Mp3chrille
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det är dags att byta favolåtskrivare från Linköping nu. Vad heter han nu den där mannen (han med hovet) som det skrivs om i blaskan ibland, bor väl i Stockholm nu. Nåväl gillade aldrig den mannens musik riktigt och som sagt Equalitys låtar tycker jag får ta över från och med nu, hör ni det Aftonbladet och Expressen!

Angående trummorna (och det är klart att det ska va trummor i den här låten): det är bara lite hits för mycket ibland, lite spökslag eller vad det heter som ska bort annars så måste jag säga att det va attans så bra du kan få det där GA att funka. Outrot kan iofs. fixas till lite och helst så vill jag nog att den slutar lite mer traditionellt men jag förstår att det kan vara lurigt att fixa det i GA. Kort sagt skitbra låt och det låter oxå jäkligt bra, sången låter fint som fan och liret lagom live aktigt eller hur man ska säga.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Har följt utvecklingen av låten. Sista (senaste) versionen med Emsers trumkomp höjer låten riktigt mycket! 😎 Det blev riktigt fint. Låten tuffar på rätt skönt och det är bra att det kommer lite pianosolo som bryter av. Är däremot inte riktigt förtjust i det där trumfillet efter solot. Helkonstigt i mina öron.

Slutet känns också abrubt och lite onaturligt att det slutar med ett solo om du förstår.

Fin text också om än lite gammaldags i sina ordvändningar.

På det store hela bra och jag kommer nyfiket att följa utvecklingen. Du är ju nu så produktiv så jag hinner inte med att lyssna på allt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mp3chrille: Yes, emser fixade det med bravur! 😄

Burnin Sven: Du ä välan för snäller nurå... 😄 Har man skrivit en låt som Elegi är man värd en jättepublik. Som sagt emsers kanontrumpålägg löste mina knutar. Jätteglad för din kritik!

emser: 😆 Fy f..en vilken feeling du har! Plötsligt föll alla pusselbitar på plats 😆😆😉 !! Vilket maffigt tryck det blev! Nästan lite reggae över det hela. Bugar djupt. På slutet låter det som bowlingkäglorna faller ner (eller är det istappar) efter några lyssningar tycker jag idén är jättefyndig.

Kanske kunde några congasslag få fortsätta och fada ut med outrot som låter lite isolerat nu??

Harmonica mike: Kan bara hålla med, emser is da man!

Grannen: Tack för nyttiga kommentarer! Kan hålla med om att vissa ordföljder blev styltiga men vad gör man inte för få ett rim i hamn? Den skrivna texten (några inlägg högre upp) är något annorlunda och bättre i ordvalen tycker jag. Låtens uppbyggnad med solo på slutet har jag inte tänkt så mycket på. Med obegränsat med tid kanske jag hade vidareutvecklat outrot till ett rejält break och lagt på en vers som slut men man får passa på att använda lediga helger och mer tid stod inte till buds denna gång.

martinm: YES! 😄 Får försöka hitta min rocklåt i en annan tid på en annan plats 😛 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ju hört låten förrut och tycker texten är kalas....i klass med riktigt bra svenskt samhällspoesi typ Mikael W...melodierna och hamisarna följer ditt vanliga mönster och funkar hur bra som helst och outrot är lysande( att du gödslar med sådana tongångar på ett outro måste betyda att du har gott om bra material) jag vill minnas att jag tyckte att basen inte riktigt funkade när jag hörde den första gången men nu funkar den kalas...du sjunger bättre för varje låt du lägger ut också.....är det skivkontrakt på gång månne?

best, karl 😏😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt! Vilken låt! Vilken feeling!

Med de nya trummorna OCH congas 😱 så fick ju låten en annan stämning...passar perfa. Denna version hamnar i "sparamappen" :rolleyes: för vidare transport till mp3-spelaren.

/Mp3chrille

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter mycket bra som vanligt, och emsers trummor passar fint, känns som programmerade för låten. Har inte lyssnat utan trummor men det var det första som slog mej då jag hörde stycket med GA-trummor att - behövs dom verkligen? Hur låter låten utan pianot? Nu låter det som gitarr och piano konkurrerar lite. I en sån här låt skulle ett vanligt akustiskt gitarrkomp fungera bra tror jag, skulle bli bra kontrast vid övergången till slutets melodispel. Och fortsätt dikta på svenska, det gör du jäkligt bra och utför det lysande, här åker tummen upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...