Jump to content
Annons

KRK RoKIT RP5


Dream Exp.

Recommended Posts

Hejsan.

Är det någon som har något att säga om KRK RoKit RP5? Hittade dem på musikaffären och det stod att ordinarie pris var 9990:-. Kom senare fram till att det inte stämde över huvud taget. Då är frågan: Är de bra för sitt pris ;2150kr/par?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hejsan.

Är det någon som har något att säga om KRK RoKit RP5? Hittade dem på musikaffären och det stod att ordinarie pris var 9990:-. Kom senare fram till att det inte stämde över huvud taget. Då är frågan: Är de bra för sitt pris ;2150kr/par?

en god vän till mig har dessa, och det är ett fruktansvärt drag i dessa små saker! jag blev helt chockad när jag hörde dom! det är värt det definitivt enligt min mening!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tyckte inte Rokit serien lät så bra, inte bättre eller sämre än någon annan monitor i den prisklassen. Lyssna, om du gillar dem köp!

KRK V serien tycker jag riktigt bra om. Smaksak...

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså jag ahr varit och lyssnat på dem och jag tyckte om ljudet men jag vet inte riktigt vad jag letar efter. Jag vet ju att man ska sträva efter rak frekvenskurva men det var svårt att avgöra. De lät dock väldigt rent och fint. Vet inte riktigt om det var så mycket tryck i basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt ett par KRK RokIt RP5. Jag har inte hunnit använda dem sådär överdrivet mycket sedan inköpet två månader sedan, men mitt första intryck är att de var värda pengarna. Jag är inget proffs, men jag lyckades ändå välja ut dessa bland många andra. Jag tycker inte de låter burkigt (jag är allergisk mot burksound).

Link to comment
Dela på andra sajter

Är de bra för sitt pris ;2150kr/par?

Det där är väl ändå styckpris..? Har fö suttit lite med de större RP8, och tyckte det var helt ok. Angående basen så tycker jag det är svårt att få bra tryck med 5-tummare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan.

Är det någon som har något att säga om KRK RoKit RP5? Hittade dem på musikaffären och det stod att ordinarie pris var 9990:-. Kom senare fram till att det inte stämde över huvud taget. Då är frågan: Är de bra för sitt pris ;2150kr/par?

Tjena!

Det där är styckpris... du får dubbla den summan.

Jag har sådana monitorer. Tycker de fungerar bra! Bor i lägenhet och vill inte ha alltför hög bas pga av min fortsatta framtid i samma område, dessutom så använder jag hörlurar som komplement. (dämed är det dock inte sagt att basen är dålig, men det är ju naturligtvis mer tryck i större högtalare) Den kombinationen fungerar bra med de monitorerna om du frågar mig.

Vad gäller monitorer i allmänhet så är rummet och placeringen viktigt för ljudet. Så om du köper värstingmonitorer så vill det i slutändan ändå till att du lyckas placera dem bra i sin miljö. Jag har provat lite olika placeringar av mina monitorer och även små förflyttningar kan göra riktigt stor skillnad i ljudet. hörde tex inte basen när jag hade placerat dem på fel sätt till att börja med.

Men jag rekommenderar dom! lite småcoolt dessutom med den gula woofern.

Ha d gött

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter och lyssnar på ett par just nu, och det jag kan säga är att det låter helt underbart. 😄

Ärligt och tydligt, både i diskanten, mellanregistret och basen.

Förut tyckte jag att de kunde kännas lite överdrivna i basen och lite för klena i den riktigt djupa basen. Men nu när jag har lyssnat på dem mera (tomten kom med dem i vintras) så tycker jag inte detta är något problem. Man lär sig hur de fungerar genom att lyssna mycket på dem.

Jag rekommenderar dem väääldigt varmt! =)

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte lyssnat ingående på RP5, men jag har deras storebröder RP8 och är mycket nöjd. RP5 har fin bas för sin ringa storlek tycker jag. Har du råd så är ju V-serien överlägset bättre, men den kostar ju också därefter.

Rak frekvenskurva tycker jag är något överskattat. Visst högtalarna ska ju inte ha ett gigantiskt leende på läpparna, men så länge det inte är något extremt så spelar det ingen större roll. Man lär ju sig monitorerna efterhand ändå, det är viktigare med ett klart och tydligt ljud med tight bas. Framförallt är det viktigt att man orkar sitta och lyssna på dem i timmar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...