Jump to content
Annons

Om när jag skulle köpa en Mp3 Spelare


DrHans

Recommended Posts

Historien om när jag köte en mp3spelare.

Kanske dock bara uppskattas av andra audiofiler och teknikb*gar ( men det är väl det gott om här) 😏

Jo, jag skulle iallfall köpa en mp3spelare för att spela in lite liveupptagningar direkt från PA:t.

Alltså behöver jag en med line ingång.

Jag kollade upp lite olika specar innan för att kolla vad som fanns.

Sen åkte jag till lite olika affärer och pratade med ett par butiksanställda.

I butik 1: Jag berättade vad jag skulle ha den till och han rekomenderade deras egna märke. När jag ville veta mer om produkten sa han att han inte hade någon info om den alls och kunde inte ta reda på det heller eftersom det var deras eget märke. Han visste inte var den var gjord och visste inte vart han skulle kunna ringa för att få tag i info om sin produkt. Manualen och kartongen gav ingen info om inspelningsupplösning etc.

Jag gick därifrån.

Butik 2: På skylltarna på produkterna i den här affären fanns inte så mycket info att hämta förut bra,bättre & bäst. På vilket sätt dom var bättre eller bäst framkom inte. Jag frågade om inspelningskvaliteér på dom olika spelarna men dom fortsatte tjata om uppselningskvalité. Då jag prompt ville veta vad det var för skillnad i inpelningskvalité så fick jag höra att inspelningskvalité enkom berodde på källan. Om den kodar i 8kbps eller 320kbps var inte så noga. Jag försökte förklara att det är som att säga att det inte spelar någon roll om en kamera har 4pixlar eller 6megapixlar, utan det bara skulle bero på hurvida motivet var fint eller inte. Dom förstod inte mig utan tyckte nog mest att jag var en besvärlig kund.

Butik 3: Jag frågade efter en Mp3 med inspelningsmöjlighet genom "line in". Fick svaret alla har "line in" genom USB. Kändes lite som att bli påprackad en spis när man skulle ha ett kylskåp.

Butik 4: Försäljaren lyssnade på vad jag skulle ha den till. Öppnade förpackningen och märkte att den första spelaren nog inte var rätt. Öppnade en annan sort och läste och kollade upp allt jag ville veta. Han kunde inte allt från början men han erkände det och kollade upp det. Bra kille. Där hittade jag en bra spelare som jag tror kommer funka fint.

Vågar säga att det var Teknikmagasinet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja det är inte lätt att vara "dum" kund i dagens läge inte... Om man kunde köpa aktier i konsumentverket så skulle det nog vara en säker placering 😏

EDIT: Med det menar jag att de flesta kunder inte är lika pålästa som Doctor Hans 😄

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju helt sjukt, gjorde i princip samma med videokamera... ingen som kunde ge ngt svar, de hänvisade bara till hemsidor och sådant... "varför skall jag då gå till just eran butik och inte handla på internet då" frågade jag en som blev rätt så arg... men det är ju befogat, man går ju till en butik för att bli bemötta av folk som kan, inte för att få pepparkakor och kaffe (fast det emottages tacksamt dock). Och som du säger, man vill ju ändå att de har såpass så mycket tillgång till info så att de kan svara på frågorna efter lite ansträngning.

Så, skriv nu ut namnen på de andra butikerna också. =) Blir lite nyfiken.

jag har gjort liknande grejer i musikaffärer i stockholm, då har jag helt enkelt uteslutit att visa att jag har ngn som helst koll... detta för att jag har elever och liksom vill veta hur de blir bemötta som okunniga kunder. Det finns en kedja i Stockholm som jag avråder alla att gå och handla på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så, skriv nu ut namnen på de andra butikerna också. =) Blir lite nyfiken.

Gissa butik 1, 2 & 3 😏

Elgiganten, Siba och Onoff. 😄 Expert är också en bubblare till min lista.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så, skriv nu ut namnen på de andra butikerna också. =) Blir lite nyfiken.

Gissa butik 1, 2 & 3 😏

1) Siba

2) El-giganten

3) OnOff

Bye the way vad blev det för spelare?

Funktioner, pris etc Nyfiken för eventuellt eget köp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det roliga är att de inte har råd med kompetent personal i butiker eftersom det är sån konkurens, de måste lura sig till kunderna istället med cyklar av dålig kvalitet och pengarna tillbaka-policy om svergie tar VM-guld m.m. Kompetens säljer, men reklam säljer bättre!

Personligen så vill jag inte ha med personalen att göra nånstans då det är mycket bättre att få konkret info på nätet, sen väljer jag det som verkar bäst och köper den där det är lättast och billigast utan några frågor. Orka åka runt och stoltsera med sitt knowhow bland massa butiksmiffon. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bye the way vad blev det för spelare?

Funktioner, pris etc Nyfiken för eventuellt eget köp!

Iriver Ifp-799

Jag betalade 1399:-, fanns lite billigare på webhallen men då hade jag fått pröjsa soppa och biltullar så det hade inte lönat sig. Fick två års garanti på Teknikmagasinet.

Man kan spela in direkt från line ingången upp till 320kbps via mickingången var det lite lägre vill jag mig minnas men det lär nog kvitta då det säkert inte är någon toppmick på den.

Finns lite inställningar man kan göra som att ställa in involymen och om sen skall skapa nytt track i pauser ( kan vara bra om man skall rippa en cd rakt in i spelaren så man slipper få allt på ett spår ). Den har en massa funktioner som jag inte orkat läsa ännu skall gå igonom den lite bättre. Verkar ändå som om den är tänkt att använda för inspelning.

länk till lite info om spelaren

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Vadå Computer City har ett eget märke? Det visste jag inte! Finns det datorer och kameror som heter Computer City?

Att tvåan var OnOff var ju solklart.

By the path, ett tag var jag inne på att köpa en liten bärbar MD...

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är skrämmande när de som jobbar i butiken inte har någon som helst koll, eller ens kan tänka sig kolla å kundens vägnar vad det är kunden frågar om. Alla kan ju givetvis inte ha koll på allt, och den debatten har vi nog redan haft några gånger här på forumet. Men att inte kunna tänka sig hjälpa till utan bara pracka sina inprogrammerade säljargument ner i halsen på folk, det är underligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en kedja i Stockholm som jag avråder alla att gå och handla på...

And the answer is JAM!

jam säger du? VARFÖR måste vi få veta! 🙂

jag har haft rätt bra förtroende för dom, trots att jag inte handlat där mycket. Å andra sidan så vare en jäkel som jag inte fatta hur han tänkte. Jag och bandet skulle köpa trumsetspack. Det blev ett JJlabs. ( det som de påstår är bättre än shures 20 000 kronors-pack, trots att det kostar 2000 🙂 )

Men det underliga var att när vi sa att vi hade ett par TSM kondensatormickar som vi hade tänkt att använda istället för packets överhäng. Då sa han att deras JJlabs häng var mycket bättre.

??? Vi hade inte ens nämnt vilka TSM mickar det var vi hade!! idiot 😳

Det var min story, vad är din??

/adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en kedja i Stockholm som jag avråder alla att gå och handla på...

And the answer is JAM!

Vadå... känner du mig eller har du haft liknande erfarenheter? Iof sig inte så många kedjor där förutom det nu mer och mer rådande 4sound...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en kedja i Stockholm som jag avråder alla att gå och handla på...

And the answer is JAM!

Vadå... känner du mig eller har du haft liknande erfarenheter? Iof sig inte så många kedjor där förutom det nu mer och mer rådande 4sound...

Nä, jag har länge fört en hatkampanj mot JAM. Jag tycker att de är så rusikgt dåliga så man blir mörkrädd. Ointresserade, okunniga och framförallt otrevliga.

Det känns bara som en massa wannaberockers som står och är bittra bakom disken.

Adama, jag startade en hel tråd i ämnet som fick en hel del svar. Kolla in den.

Link to comment
Dela på andra sajter

.

Nä, jag har länge fört en hatkampanj mot JAM. Jag tycker att de är så rusikgt dåliga så man blir mörkrädd. Ointresserade, okunniga och framförallt otrevliga.

Haha Jag har jobbat på JAM Sthlm.

Men jag var nog inte närvarande då "beställa in" skämtet ägde rum 😕

Redigerat av karllinus
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en kedja i Stockholm som jag avråder alla att gå och handla på...

And the answer is JAM!

Vadå... känner du mig eller har du haft liknande erfarenheter? Iof sig inte så många kedjor där förutom det nu mer och mer rådande 4sound...

Nä, jag har länge fört en hatkampanj mot JAM. Jag tycker att de är så rusikgt dåliga så man blir mörkrädd. Ointresserade, okunniga och framförallt otrevliga.

Det känns bara som en massa wannaberockers som står och är bittra bakom disken.

Adama, jag startade en hel tråd i ämnet som fick en hel del svar. Kolla in den.

Det var inte nådigt vad sågade de blev, jag tycker dock att jag blivit rätt trevligt bemött, men blitt rädd för ignoransen och okunnandet... vill inte gärna rekommendera ngn nybörjare att gå dit... dock så finns det ju ett värde i en butik som pressar priserna som de gör (eller gör de verkligen det?), för ofta är det helt sjuka överpriser. Och iof sig, det är bara aukustiska gitarrer jag har lite koll på, så det är för mig själv också, skall jag köpa mik eller ngn slags effekt måste jag lita på att dem jag pratar med i butiken är reko säljare.

Ska ta ett exempel på det. Jag kan köpa klassiska gitarrsträngar från usa eller en grossist/internet butik i tyskland för 50SEK setet, eftersom jag jobbat lite i butik vet jag att ketym är 30% off till handlarna... likförbannat kostar samma set 100-160SEK i butik... så då är det ju bra att ngn visar på detta. Skall man hålla priserna nere kanske man inte har råd att hålla kvar de mest meriterade säljarna. Detta gäller f.ö alla instrument vad jag förstått... ok momsskillnaden i tyskland, men det är ju så förbenat mycket billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bye the way vad blev det för spelare?

Funktioner, pris etc Nyfiken för eventuellt eget köp!

Iriver Ifp-799

Jag betalade 1399:-, fanns lite billigare på webhallen men då hade jag fått pröjsa soppa och biltullar så det hade inte lönat sig. Fick två års garanti på Teknikmagasinet.

Gött, iRiver är genomtänkta maskiner. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det här fenomenet är välkänt, de personer som anställs anställs inte för att de kan mycket om teknik utan för att de har fina frisyrer och kostym...Säljer man teknisk utrustning måste man väl ha ett hum om hur den fungerar, eller åtminstone kunna ta reda på det...

Jag skulle en gång hjälpa min far köpa en videokamera främst för inspelning av konserter och undrade då om det gick att stänga av den inbygda kompressorn som låter apa på musik, jag fick till svar att man kunde välja mellan 12 och 16 bitar....suck pust stön...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det här fenomenet är välkänt, de personer som anställs anställs inte för att de kan mycket om teknik utan för att de har fina frisyrer och kostym...Säljer man teknisk utrustning måste man väl ha ett hum om hur den fungerar, eller åtminstone kunna ta reda på det...

Jag skulle en gång hjälpa min far köpa en videokamera främst för inspelning av konserter och undrade då om det gick att stänga av den inbygda kompressorn som låter apa på musik, jag fick till svar att man kunde välja mellan 12 och 16 bitar....suck pust stön...

:rolleyes:

Håller med... tragiskt när de inte kan något!

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spinner vidare på butikssnacket. Var på NetOnNets lagershop i Borås häromdagen, snackade med en tv-säljare och blev glatt överraskad av att han visste vad han snackade om.

Gav ärliga svar, talade i korrekta tekniska termer och var trevlig. Det var länge sedan jag kunde snacka med en säljare på teknikfreak-nivån. 😉😆😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Teknikmagasinet är faktiskt den butik med bäst service tycker jag som många av er andra också. Men Elgiganten är ju helt otroligt dåliga. Jag skulle köpa en mp3 spelare jag med. Först stod jag och väntade under "Vänta här tills vi blir lediga"-skylten. Stod där i 40 JÄVLA minuter. Jag gick till kassan för 2:a gången och bad om att få hjälp. Dom hänvisade mig till en annan likadan skylt fast andra sidan lokalen. Gick raka vägen till en säljare som stod flinade fult och snackade telefon. Jag sa: Ursäkta? Han svarade: Ahh, vänta.

Varpå jag fick vänta i 5 minuter till. Sen lade han på efter flertal minuter av: AA, fan vi får fan ta och ses nån gån, aa fett kul sist blablabla...Jag ställde min fråga: Han sade att han inte visste nånting om mp3 spelare och han hänvisade mig till en annan snubbe som var upptagen med en annan kund. Med respekt för den andra kunden avbröt jag inte deras dialog. Tillsist fick jag hjälp! Äntligen!

Det visade sig då att inte en enda! av de mp3 spelare som hängde på väggen fanns på lager. Inte en enda!! inte ens Ipod.

Om jag vore terrorist skulle Elgiganten vara första målet. Handlar aldrig där igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...