Jump to content
Annons

Midieditering


MJInc

Recommended Posts

Efter något års uppehåll har jag nu äntligen uppgraderat Reason och för stunden övergett Cubase SL. Och det som nu slår mig som märkligt är att jag inte finner vare sig någon mute eller glue möjlighet när jag editerar midinoter i pianorullsfönstret. Har jag glömt bort något vitalt eller är det så att dessa för mig mycket användbara funktioner inte finns i Reason??

Tacksam för lite upplysning.

//Micke...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
kolla i help och sök

....skulle manualerna vara lätta att söka i och beskriva allt från den nivån man befinner sig skulle behovet av forum vara helt obefintlig. Dessutom är det väl trevligt att dela med sig av de erfarenheter man har? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

...att jag inte finner vare sig någon mute eller glue möjlighet när jag editerar midinoter i pianorullsfönstret.

Du kan mute:a hela midispåret till vänster om pianorullen.

Glue finns inte i Reasons sequencer. Den tråkiga lösningen är att radera den andra noten, ta tag i den första och förlänga till längden du önskar.

Ett annat alternativ är att du fortsätter jobba med dessa midispår i Cubase och sätta önskad Reasonsynt/sampler som output på Cubase midispår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glue finns inte i Reasons sequencer. Den tråkiga lösningen är att radera den andra noten, ta tag i den första och förlänga till längden du önskar.

Tack, då är det som jag befarade. Workarounds är alltså det som gäller...

Tycker det är märkligt att två så grundläggande funktioner inte finns i ett så pass avancerat musikprogram där musikskapandet till stor del bygger på midieditering.

Fast finns ju så mycket annat bra som väger upp som tur är. 🙂

//Micke...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att funktionerna är grundläggande och jag har själv aldrig haft behov av dem ens i Cubase,

men alla jobbar vi på olika sätt. 😠

Skicka ett mail till Propparna och föreslå att funktionen implementeras.

Själv saknar jag Quantize Length mer... 🙂

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att funktionerna är grundläggande och jag har själv aldrig haft behov av dem ens i Cubase,

men alla jobbar vi på olika sätt.  😄

Skicka ett mail till Propparna och föreslå att funktionen implementeras.

Själv saknar jag Quantize Length mer...  😕

Jo, det hänger nog mer på vana.

Kom på att jag även saknar den grundläggande sax-funktionen! 😛😛😕

Blir nog till att skriva det där brevet.... 😎

//Micke...

Link to comment
Dela på andra sajter

Miditering? ...försök slapna av bara.

Just nu är det rödvin å väntan på melodifestivalen, det är väl avslappnat? :rolleyes:😄

//Micke...

ja, tills de börjar sjunga *brrrrr* Men Ukraina gick o titta på 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...