Jump to content
Annons

”ordning o reda på hårddisken”


Kalle i Kalmar

Recommended Posts

En till fråga i ämnet ”ordning o reda på hårddisken”.

Kalle o jag har en hårdisk med en partition på 8 Gb där vi sparar våra Cubase-projekt, ”på gång”. När Kalle har ”grejer” på gång vill han flytta mina mappar.

För att få ordning ( på den partitionen ) har jag skaffat oss var sin DVD +RW skiva. Min tanke var att formatera skivorna så att vi skulle kunna använda dom som ”disketter” alltså inte ”bränna” utan ”drag and drop”. Formateringen är gjord med Nero 6, InCD version 4,3,20,1.

När vi gjort denna ”procedur”, flyttat en mapp till DVD skivan och sen tillbaka ingen, har vi i många fall, men inte alla, fått störningar på audiofiler.

Är handhavandet helt felaktigt? Om vi ska använda DVD skivor, är det ett måste att ”bränna”? Eller är det bara hårddiskar som gäller?

Med vänlig hälsning

”Kalle i Kalmar” och hans pappa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Billigare i längden att skaffa en till större hårddisk där man kan "temporärlagra" sina filer/musik. Kan faktiskt bli lite småfel då man använder DVD-RW, vet inte varför men även jag upplever problem där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, låter underligt tycker jag. Kan det möjligtvis vara så att Nero väljer att bränna skivan som en "audio-cd" till skillnad från en cd med ljudfiler på. I såna fall skulle felen kunna uppstå när ljudfilerna läses av från skivan igen.

Verkar förvisso lite långsökt men det är det enda jag kan tänka mig. Felkorrektionslagret på en cd eller dvd om det rör sig om hela ljudfiler ska generellt sett göra så att filerna läses av perfekt eller inte läses av alls. På cd-audio är dock felkorrektionen betydligt enklare vilket skulle kunna förklara att fel uppstår.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Jag upplever också många fel när det gäller RW-skivor. Jag tror att de är billiga konstruktioner som inte alls håller vad de lovar... När jag bränner till R-skivor är det inga problem alls.

Bättre att köpa till hårddisk - inte så dyrt som man kan tro. Och garanterat snabb access till projekt och så.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
Postat (redigerat)

🙂 Hej Forumet!

Måste bara få bekänna en liten pinsamhet.

Orsaken till att det strulat med lagring på DVD-skivor är:

När vi började att jobba med EQ:n i mixologin testade jag en mängd olika pluggar, en del var demos och andera gratispluggar. Alltihop sparades på DVD:n. Ungefär tre veckor senare kopierar jag over filerna på hårdisken. Och problemen infann sig på min DVD men inte Kalles.

Efter att ha rensat bort all demo-pluggar upphörde stulet. Ja, ja Ni förstår säkert var felet var.

”Majken” tar sig säkert för panna och tänker; ”går det verkligen att göra sådana grodor?!”.

Lärdommen är; hitta inte på en massa egna ”varianter” utan gör som ”Majken” och grabbarna på redaktionen säger, så blir det bra!

Och vi ska inte ringakta många kompitenta ”veteraners” erfarenhet heller.

Vänliga hälsningar

Kalle i Kalmar och hans pappa

🙁

Redigerat av Kalle i Kalmar
Link to comment
Dela på andra sajter

familjen kalle & pappa, stick ut till siba på giraffen o införskaffa en usd disk, en extern dvs. kostar inte så mkt där har jag för mig!

Jonas, fd. kalmare.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jeps, bespara er från huvudvärk. 10 dvd-skivor med bränningsarbetet och huvudvärken och skatten kostar lika mycket som 250GB tillägsskiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jodå, det har vi resonert om, tilläggskiva altså.

Men vi jobbar ännu så länge i det "lilla formatet" och DVD skivor rullar skapligt.

Hälsningar

Kalle i Kalmar och han pappa

Peter på redaktionen har under en månads tid haft två hårddiskar som rasat. Material som försvunnit och som inte går att få tillbaka, trots ihärdiga räddningsprocedurer.

Hanterar man dvd rätt och i rätt syfte så finns det inte mycket som slår dem. Än. Även om det tar mer till att göra backuper eller arkiveringar.

Till er andra som har problem med rw: bränner man med förnuft (alltså inte för snabbt), och med en bra brännare så går det smärtfritt. Läsfel inträffar om man är ovarsam eller har dåliga media. Men korrupta filer kommer aldrig utan att man blir varnad om det. precis som Majken är inne på så är det felkorrigeringens uppgift att se till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Peter på redaktionen har under en månads tid haft två hårddiskar som rasat. Material som försvunnit och som inte går att få tillbaka, trots ihärdiga räddningsprocedurer.

Två hårddiskar? Oj, jag har visst missat en av krascherna hör jag 🙂 - Men den externa disken var ju charmig. Gnisslade och blev sisådär 80 grader varm när man körde den.

Min första hårddisk nånsin var ju på väg att ge vika häromdan. Den fungerar förvisso precis som den ska fortfarande, men den ger ett otäckt ljud ifrån sig och är ungefär tio grader varmare än den borde. Nåja, den fick gå i tidig pension helt enkelt 😉

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lägger till en notis om att kvalitet kan variera ordentligt mellan olika dyes (i ytskiktet) på DVDR.

Gör du backup, lägg några kronor på en märkesskiva som håller.

Egna videoinspelningar och enklare databackuper sparar jag på vita Princo-skivor som jag hamstrade in billigt i hundrapack från WeSellCD för länge sedan.

Dessa skivor funkar bra såväl i Pioneer-spelaren som Sony-brännaren, medan NEC-brännaren har skitsvårt för att läsa skivorna utan crc-fel.

Mina värdefulla filer (egna låtar, sessions och dokumentbackup) sparar jag på TDK DVD-R (baserade på Taiyo Yuden dye) eller Traxdatas skivor (baserade på Ritek G04) från Clas Ohlson.

De kostar då 10-12 spänn per skiva - men jag har aldrig haft problem i någon läsare, skivorna blir inte lätt repiga och livslängden är god.

Link to comment
Dela på andra sajter

Egna videoinspelningar och enklare databackuper sparar jag på vita Princo-skivor som jag hamstrade in billigt i hundrapack från WeSellCD för länge sedan.

Kanske dags att åter ta en titt på wesellcd? Priserna har sjunkit sedan förra året och bra märkesskivor kostar nu under 4kr/skivan.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Peter på redaktionen har under en månads tid haft två hårddiskar som rasat. Material som försvunnit och som inte går att få tillbaka, trots ihärdiga räddningsprocedurer.

Hur gamla var de diskarna egentligen? Och vilken modell?

Jag tycker det är ytterst sällan som diskar falerar inom 3 år. Undantaget är väl IBM Deskstar som torde vara den sämsta hårddiskserie som tillverkats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Peter på redaktionen har under en månads tid haft två hårddiskar som rasat. Material som försvunnit och som inte går att få tillbaka, trots ihärdiga räddningsprocedurer.

Hur gamla var de diskarna egentligen? Och vilken modell?

Jag tycker det är ytterst sällan som diskar falerar inom 3 år. Undantaget är väl IBM Deskstar som torde vara den sämsta hårddiskserie som tillverkats.

Den ena var ganska exakt ett år (råkade ut för en oväntad smäll så det var inte märkligt att den dog - men även det kan hända) och den andra knappt två år och hade inte råkat ut för något.

Majken, du kanske minns vilken som satt i den externa Porsche-designade historien?

Den andra satt i en bärbar, tror det var en Toshiba. Måste återkomma med modell.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

Jag har aldrig haft data som försvunnit eller inte kunnat läsas, jag har heller aldrig råkat ut för diskar som rasat där ingen bakcup funnits varför? jo jag gör backup, jag vet vad jag gör och sist men inte minst jag gör inget dumt utan att ha kollat upp vad det skulle ha för konsekvenser, varför skriver jag detta? jo så att alla som sitter och tror en massa utan att göra sig säkerhetskopior först ska få sig en tankeställare och sedan förstå att det är bara en själv det handlar om inget annat, om man inte gjort backup vad händer jo HÅRDDISKEN RASAR och vad innebär det då?`jo en massa skit så lär er nån gång för fan!

GÖR BACKUP!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den ena var ganska exakt ett år (råkade ut för en oväntad smäll så det var inte märkligt att den dog - men även det kan hända) och den andra knappt två år och hade inte råkat ut för något.

Majken, du kanske minns vilken som satt i den externa Porsche-designade historien?

Den andra satt i en bärbar, tror det var en Toshiba. Måste återkomma med modell.

Dedär LaCie-diskarna är visserligen kända för att strula, mycket på grund av deras dåliga kylning.

Jag förstod det som du ville påpeka att hårddiskar var ett dåligt backupmedia? Eller jag kanske missförstod.

Och visst, hårddiskar är ju ganska känsliga varelser. Men som jag ser det så ger smidigheten mycket säkerhet också.

Om jag kan spegla min hårddisk automatiskt för att ständigt hålla en backup istället för att bemöda sig med att backupa på x antal dvd-skivor som man inte orkar med att göra alla gånger, så tycker jag att det tillför ganska mycket för säkerheten.

Fast på det allra viktigaste, mitt "levebröd", tar jag backup både på en speglad disk (flera mil härifrån) och på en skiva dagligen. Försvinner det så försvinner min inkomst, och det vill jag inte råka ut för 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...