Jump to content
Annons

DI och Preamp


Lee

Recommended Posts

Har kommit fram till ett jag behöver en eller flera DI boxar och en mick-preamp. Några tips på märken och annat? Jag har en del krafs redan men jag skall inte färga ert urval.

DI boxen behöver bara vara ren och snygg.

Preampens finns det tusen att välja på, färgande och ofärgande, men vad skulle vara ditt val? Själv har jag väl tänkt att färgning kan man lägga i efterhand, men jag är öppen för förslag.

Hade ni kunnat lägga till ett par mickar som jag skall kolla på vore det kanon. (Och ja Claes, jag skall kolla din site också. 🙂 )

Visst finns det en budget som skall hållas, men låt oss hålla den utanför tills vidare. Jag och andra kanske vill drömma om något större som ni pojkar i branschen tycker är självklart....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är mycket skitsnack om Behringer på det här forumet.. Men en DI box som jag kan gå i god för och har provat den i många situationer under många år är just en Behringer DI100 Det är svårt att hitta nåt mer prisvärt faktiskt.. 😄 Brukar själv använda den för att "lajna" bas på scen.

EDIT: Om micpreamp då.. Om du tänker lägga på färgning efteråt så kan jag med varmt hjärta rekomendera Mackie Onyx 800R som micpreamp om du tänker spela in digitalt.. 😎

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller ditt val av preamp-vad får den kosta?

jag har en APHEX 207 D till salu, den levererar det klaraste och mest ofärgade ljud jag hört hittills i prylar under 15.000:- klassen!

Den har dessutom en mkt smart mic-lim funktion som förhindrar dist redan innan gainsteget samt spdif för direkt till DAW inspelning=purism!!!

googla och kolla själv om den verkar intressant-maila mig... 😄

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag slår gärna ett slag för svenska Line Audio Design's aktiva DI-box och deras preamps DMP och OMP. Väldigt rena och lågbrusiga - men ändå billiga. 😎

Micar (jag slapp i alla fall hänvisa till testsiten denna gången... 😄 )?

Det beror ju mycket på budgeten och vad de ska användas till, men här kommer några som jag gillar av olika anledningar:

Studio Projects B1

Studio Projects T3

Violet Design Dolly

Violet Design Black Knight

Crowley and Tripp Naked Eye

Crowley and Tripp Studio Vocalist

Oktava MK012

Oktava MK319

sE Electronics Gemini

AEA R-84

Line Audio Design CM3

Det finns många andra trevliga modeller också - men så här på rak arm, är dessa sådana som jag verkligen kommer ihåg...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns många andra trevliga modeller också - men så här på rak arm, är dessa sådana som jag verkligen kommer ihåg...

Som jag nämnt tidigare använder jag en Blue Baby Bottle ofta. Tycker den är suverän.

Har Violet nån motsvarande modell?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns många andra trevliga modeller också - men så här på rak arm, är dessa sådana som jag verkligen kommer ihåg...

Som jag nämnt tidigare använder jag en Blue Baby Bottle ofta. Tycker den är suverän.

Har Violet nån motsvarande modell?

Jäpp - det är därför jag nämnde Dolly... 😏

Jag har själv en Babybottle - och de är i det närmaste identiska både till utseendet och ljudet - förutom att Dolly är vit... Jag har för mig att det finns någon liten skillnad i sound också - men det är inte mycket. En direkt jämförelse finns på testsiten, för att ha en referens när Sven inte hade sin vanliga gitarr till omgång 7...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...