Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag Àr nybörjare och vill förstÄ och lÀra mig massor om musikteori sÄ att jag kan göra min hit och bli jÀtterik :-)

SkÀmt Äsido.

Det hÀr med kyrkotonarter...

Hur funkar det?

NÀr anvÀnds de?

NĂ€r man kollar i listor sĂ„ fĂ„r man tex en skala i C. DĂ„ Ă€r skalan FRÅN G, G mixolydisk eller nĂ„t.

Vilken tonart Ă€r det dĂ„? Är det fortfarande C? eller ska man tĂ€nka att det Ă€r i G dĂ„?

AnvÀnder man de olika skalorna för att man ska ha olika ackord till eller Àr det tvÀrtom?

Tacksam för alla svar eller lÀnkar som kan förklara.

Jag spelade med ett rockband för 10Är sen och de snackade om dessa skalorna hela tiden och nu nÀr jag försöker förstÄ fattar jag inget...

Annons
Postat

En del av 7akorden har sygit sig in i kyrkomusiken men dim-akroden lyser med sin frÄnvaro dÄ de fortfarande anses vara allt för snuskiga.

Postat
En del av 7akorden har sygit sig in i kyrkomusiken men dim-akroden lyser med sin frÄnvaro dÄ de fortfarande anses vara allt för snuskiga.

Lite som religös porr?

😛

Postat

Om du tar tex C-durskalan sÄ kallas den olika saker beroende pÄ vilken ton du börjar pÄ. Det Àr exakt samma toner i C-dur(ionisk/jonisk) som i: D-dorisk, E-frygisk, F-lydisk, G-mixolydisk, A-moll(eonisk/aeonisk), B-lokrisk(slÄ mig om jag skrev fel namn pÄ nÄn) men beroende pÄ vilken ackordsföljd man spelar sÄ kan man anvÀnda lite olika skalor. Orkar inte ta nÄt exempel bra just nu, det Àr sÄ bra vÀder att jag Àr pÄ vÀg ut genom dörren nu! Men nÄn annan kan sÀkert utveckla detta lite mera!

Postat
En del av 7akorden har sygit sig in i kyrkomusiken men dim-akroden lyser med sin frÄnvaro dÄ de fortfarande anses vara allt för snuskiga.

Lite som religös porr?

😛

heh, ja typ. antar ja

Postat
Om du tar tex C-durskalan sÄ kallas den olika saker beroende pÄ vilken ton du börjar pÄ. Det Àr exakt samma toner i C-dur(ionisk/jonisk) som i: D-dorisk, E-frygisk, F-lydisk, G-mixolydisk, A-moll(eonisk/aeonisk), B-lokrisk(slÄ mig om jag skrev fel namn pÄ nÄn) men beroende pÄ vilken ackordsföljd man spelar sÄ kan man anvÀnda lite olika skalor. Orkar inte ta nÄt exempel bra just nu, det Àr sÄ bra vÀder att jag Àr pÄ vÀg ut genom dörren nu! Men nÄn annan kan sÀkert utveckla detta lite mera!

Jag vÀntar till det regnar dÄ.

Tack sÄ lÀnge

Postat

Grejen Àr att en C-skala upphör att vara en C-skala om du anvÀnder G som utgÄngspunkt. DÄ Àr det nÀmligen en helt ny skala, alltsÄ G mixolydiskt. Det Àr kanske lÀttare att förstÄ om du ser alla kyrkotonarter som egna skalor i sig.

Postat (redigerat)

Ja.. det bÀsta Àr att först lÀra sig den rena durskalan och den rena mollskalan. Alla kyrkotonarter Àr ju varianter pÄ de tvÄ. En mixolydisk Àr t ex en durskala med liten 7:a. Och G dur har ett korsförtecken, nÀmligen F# som Àr den sjunde tonen (GABCDEF#) om du sÀnker sjuan sÄ fÄr du (GABCDEF) som av en hÀndelse rÄkar vara samma toner som C dur... och D Dorisk.. och A moll och E frygisk.. osv.

LÀr dig vilka toner som Àr Àndrade frÄn vanliga dur moll.

Ex.

Jonisk = Ren dur

Dorisk = Moll med höjd 6:a (höjd sext)

Frygisk = Moll med sÀnkt 2:a (sÀnkt sekund)

Lydisk = Dur med höjd 4:a (höjd kvart)

Mixolydisk = Dur med sÀnkt 7:a (sÀnkt septima)

Eolisk = Ren moll

Lokrisk = Moll med sÀnkt 2:a och sÀnkt 5:a (sÀnkt sekund och sÀnkt kvint)

Kan ha skrivit nÄt fel.. Àr lite trött och förkyld. Men jag tror det ska vara rÀtt.

LÀr dig dem som egna skalor. Leta ut en skala och sitt och lek med den mot en bordun (grundtonen helst) sÄ lÀr du dig snart höra karaktÀren hos de olika skalorna.. SjÀlv Àr jag extremt svag för Lydisk och Doriskt... mmmmm.....

Lycka till!

Redigerat av Tophe
Postat
Jonisk = Ren dur

Dorisk = Moll med höjd 6:a (höjd sext)

Frygisk = Moll med sÀnkt 2:a (sÀnkt sekund)

Lydisk = Dur med höjd 4:a (höjd kvart)

Mixolydisk = Dur med sÀnkt 7:a (sÀnkt septima)

Eolisk = Ren moll

Lokrisk = Moll med sÀnkt 2:a och sÀnkt 5:a (sÀnkt sekund och sÀnkt kvint)

tycker ocksÄ detta Àr bÀsta sÀttet att lÀra sig skalorna.

Postat

Key = C Ionian, Ionisk dur C, Cmaj7

E |-------------------------------------------------7--8*--10--8*---------|

B |-----------------------------------------8--10-------------------------|

G |-------------------------------7--9--10--------------------------------|

D |-------------------7--9--10*-------------------------------------------|

A |---------7--8--10------------------------------------------------------|

E |-8*--10----------------------------------------------------------------|

E |------------------------------------------------------10--12--13---8*----|

B |-------------------------------------------10--12--13*-------------------|

G |--------------------------------9--10--12--------------------------------|

D |----------------------9--10*--12-----------------------------------------|

A |------------8--10--12----------------------------------------------------|

E |--8*--10--12-------------------------------------------------------------|

Key = D Dorian, Dorisk Dm, Dm7,m9,11

E |------------------------------------------------------10*--12--13--10*----|

B |-------------------------------------------10--12--13---------------------|

G |--------------------------------9--10--12---------------------------------|

D |----------------------9--10--12*------------------------------------------|

A |-------------10--12-------------------------------------------------------|

E |-10*--12--13--------------------------------------------------------------|

E |----------------------------------------------------------12--13--15-10*--|

B |-----------------------------------------------12--13--15*----------------|

G |-----------------------------------10--12--14-----------------------------|

D |-----------------------10--12*--14----------------------------------------|

A |------------10--12--14----------------------------------------------------|

E |-10*--12--13--------------------------------------------------------------|

Key = C Dorian, Dorisk Cm, Cm7,m9,11

E |------------------------------------------------------------8--10--11---|

B |-----------------------------------------------8--10--11----------------|

G |-----------------------------------7--8--10-----------------------------|

D |-----------------------7--8--10----------------------------------------|

A |-------------8--10------------------------------------------------------|

E |-8--10--11--------------------------------------------------------------|

E |---------------------------

H |-------------------------

G |--------------------5----

D |-----------5-7-8--------

A |---5-6-8----------------

E |--8----------------------

Key = E Phrygian, Frygisk Em, Em7, Em7+5, Em11-9

E |-----------------------------------------------------12*--13--15--12*------|

B |------------------------------------------12--13--15-----------------------|

G |-----------------------------------12--14----------------------------------|

D |------------------------12--14*--15----------------------------------------|

A |-------------12--14--15----------------------------------------------------|

E |-12*--13--15---------------------------------------------------------------|

Key = F# Phrygian, Frygisk

E |--------------------------------------------------------3--5--7--2*--|

B |---------------------------------------------3--5--7*-----------------|

G |----------------------------------2--4--6-----------------------------|

D |-----------------------2--4*--5---------------------------------------|

A |------------2--4--5---------------------------------------------------|

E |-2*--3--5-------------------------------------------------------------|

Key = C Phrygian, Frygisk

E |--------------------------------------------------------4--6--8--3--4--|

B |---------------------------------------------4--6--8-----------------|

G |----------------------------------3--5--6-----------------------------|

D |-----------------------3--5--6---------------------------------------|

A |------------3--4--5---------------------------------------------------|

E |-3--4--5-------------------------------------------------------------|

E |-----------------------------------

H |------------------------------

G |--------------------------------

D |-----------------------8-10-----

A |----------8-10-11-----------------

E |--8-9-11--------------------

Key = F Lydian, Lydisk F, Fmaj7, Fmaj7-5

E |--------------------------------------0--1*--3--1*-----------------|

B |-----------------------------0--1--3-------------------------------|

G |-----------------------0--2----------------------------------------|

D |---------------0--2--3*--------------------------------------------|

A |-------0--2--3-----------------------------------------------------|

E |-1*--3-------------------------------------------------------------|

E |--------------------------------------------3--5--7--1*--------------|

B |-----------------------------------3--5--6*--------------------------|

G |---------------------------2--4--5-----------------------------------|

D |------------------2--3*--5-------------------------------------------|

A |----------2--3--5----------------------------------------------------|

E |-1*--3--5------------------------------------------------------------|

Key = C Lydian, Lydisk dream theater skala

E |-------------------------------------------------------------------7--8--10--12----------|

B |------------------------------------------------------7--8--10----------------------------|

G |------------------------------------------7--9--------------------------------------|

D |---------------------------7--9--10-------------------------------------------|

A |--------------7--9--10------------------------------------------------------|

E |-8*--10--------------------------------------------------------------|

Key = C Lydian, Lydisk andra period, lÄter bra pÄ maj7

E |-----------------------------------------------------------------------------8--10--12----------|

B |--------------------------------------------------------8--10--12----------------------------|

G |---------------------------------------------9--11-------------------------------------|

D |----------------------------9--10*--12-------------------------------------------|

A |---------------9--10--12----------------------------------------------------|

E |-8*--10--12------------------------------------------------------------|

E |-----------------------------------

H |------------------------------

G |--------------------------------

D |---------------------7-9-10----

A |----------7-9-10-----------------

E |--8-10---------------------

Key = G mixolydian, mixolydisk G7, 9,11,13

E |-------------------------------------1--3*--5--3*----------------------|

B |--------------------------------3--5-------------------------------|

G |------------------------2--4--5-------------------------------------|

D |---------------2--3--5*----------------------------------------------|

A |-------2--3--5------------------------------------------------------|

E |-3*--5--------------------------------------------------------------|

E |-------------------------------------------5--7--8--3*---------------|

B |----------------------------------5--6--8*--------------------------|

G |--------------------------4--5--7-----------------------------------|

D |------------------3--5*--7------------------------------------------|

A |----------3--5--7---------------------------------------------------|

E |-3*--5--7-----------------------------------------------------------|

E |-----------------------------------

H |----------------------------------

G |--------------------5------------

D |-------------5-7-8-------------

A |----5-7-8-------------------------

E |--8----------------------------

Key = A Aeolin, Aeolisk, vanlig jÀvla moll Am, Am7,m9,m11,

E |----------------------------------------5*--7--8--5*------------------|

B |--------------------------------5--6--8-------------------------------|

G |------------------------4--5--7---------------------------------------|

D |-------------------5--7*----------------------------------------------|

A |-----------5--7--8----------------------------------------------------|

E |-5*--7--8-------------------------------------------------------------|

E |---------------------------------------------7--8--10--------------|

B |-----------------------------------6--8--10------------------------|

G |---------------------------5--7--9---------------------------------|

D |------------------5--7*--9-----------------------------------------|

A |----------5--7--8--------------------------------------------------|

E |-5*--7--8----------------------------------------------------------|

E |-----------------------------------

H |------------------------------

G |-------------------5-------------

D |------------5-6-8---------------

A |----5-7-8----------------------

E |--8-----------------------------

Key = B Locrian, Lokrisk Bdim, Bm7-5, Bm7-5-9

E |---------------------------------------------7*--8--10--7*----------|

B |---------------------------------------8--10------------------------|

G |------------------------------7--9--10------------------------------|

D |--------------------7--9*--10---------------------------------------|

A |-----------7--8--10-------------------------------------------------|

E |-7*--8--10----------------------------------------------------------|

E |-------------------------------------------------8--10--12--7*-------|

B |---------------------------------------8--10--12---------------------|

G |------------------------------7--9--10-------------------------------|

D |--------------------7--9*--10----------------------------------------|

A |-----------7--8--10--------------------------------------------------|

E |-7*--8--10-----------------------------------------------------------|

Key = C Locrian, Lokrisk Cdim, Cm7-5, Cm7-5-9

E |---------------------------------------------------------------8*--9--11--8*----------|

B |--------------------------------------------------9--11------------------------|

G |-------------------------------------8--10--11------------------------------|

D |-----------------------8--10--11---------------------------------------|

A |-----------8--9--11-------------------------------------------------|

E |-8--9--11----------------------------------------------------------|

E |-----------------------------------

H |------------------------------

G |--------------------------------

D |-----------------------8-10-----

A |----------8-9-11-----------------

E |--8-9-11--------------------

hÀr Àr nÄgot jag knÄpade ihop nÀr jag sysslade med det till ett projekt.

Postat

HMMM nu fattade jag inget hÀr med den hÀr gitarren, tackar för försöket...

Jag spelar Keyboard, vilket jag har för mig Àr det bÀsta för att lÀra sig teorin dÄ man "ser" allt lite bÀttre..

Nu börjar jag ana ett mönster hÀr.

Men jag trodde sÄ hÀr:

Tog man C dur skalan rakt upp med alla vita tangenter sÄ var det ionian. och började man sedan pÄ D tonen och spelade samma vita tangenter rakt upp sÄ var det C dorian...

Men sÄ Àr det inte va?

Ska jag spela C dorian ska jag spela D dur skalan? C frygisk Àr E dur?

Tex....

Jag lÀser och kÀmpar ska ni veta.

Tackar Äterigen för era försök. NÀr jag fÄtt klÀm pÄ det har ska jag lÀgga ut en förklaring som förklarar allt det hÀr pÄ ett lÀtt sÀtt... om det gÄr.

Postat
Ska jag spela C dorian ska jag spela D dur skalan? C frygisk Àr E dur?

Du har förvÀxlat det. C dorisk Àr samma sak som Bb dur och C frygisk Àr samma sak som Ab dur.

Egentligen Àr det inte sjÀlva skalan Àr grejen utan mer ackorden man spelar över. Skulle du spela C dorisk över ett Bbmaj7 sÄ kommer det ÀndÄ lÄta som Bb dur. DÀrför ifall du vill ha den rÀtta effekten av skalan sÄ mÄste du spela ett Cm7.

Ta durskalan och börja med Cmaj7 och spela C dur över det ackord tills du börjar ana hur det lÄter. Sedan gÄr du vidare till Dm7 och spelar D dorisk(C dur) och upprepar samma sak. SÄ gÄr du igenom hela skalan tills du kommit tillbaka. Inte nog med att man förhoppningsvis börjar förstÄ teorin utan man lÀr sig höra skillnaderna pÄ modesen. Det Àr det som gör modesen till vad dom Àr, de smÄ tonÀbyten som Àndrar stÀmningen pÄ skalan.

HÀr Àr alla modes i C dur.

Cmaj7, C jonisk (dur)

Dm7, D dorisk

Em7, E frygisk

Fmaj7, F lydisk

G7, G mixolydisk

Am7, A aeolisk (ren moll)

Bm7b5, B lokrisk

Postat

Det gĂ„r att krĂ„ngla till det hĂ€r hur mkt som helst . . . 😎

Ok. Enklast Àr att förstÄ att:

Jonisk börjar pÄ första tonen i en dur-skala.

Dorisk börjar pÄ andra tonen

Frygisk den tredje

Lydisk den fjÀrde

Mixolydisk den femte

Aeolisk den sjÀtte

Lokrisk den sjunde

Dvs:

C-dorisk Àr Bb-dur skalan med början pÄ Bb-dur skalans andra ton (dvs C)

C-frygisk Àr Ab-dur skalan med början pÄ Ab-durs skalans tredje ton (dvs C)

Ett enkelt sÀtt att öva detta Àr att spela alla dur-skalor med början ifrÄn resp. skal-ton.

Dvs:

C-dur skalan börja ifrÄn C upp och ner.

sedan

frÄn D till D upp och ner (dorisk)

E till E upp o ner (frygisk)

Sedan ta Db-dur skalan och börja pÄ 1:a tonen, sedan 2:a tonen

Postat
HÀr Àr alla modes i C dur.

Cmaj7, C jonisk (dur)

Dm7, D dorisk

Em7, E frygisk

Fmaj7, F lydisk

G7, G mixolydisk

Am7, A aeolisk (ren moll)

Bm7b5, B lokrisk

Hmm rent solistiskt sÄ skulle jag aldrig spela en ren moll eller en frygisk Àver en Xm7 akord utan alltid hÄlla mig (nÄja) till den Doriska skalan.

Den frygiska Àr mer till att spela över dess X7 akord.

Dvs E-frygisk över E7 _om_ jag vill dÄ fÄr fram dess typiska spanska karaktÀr.

Lite samma med den Lydiska skalan, den Àr lite skön tvetydig i o m dess höjda kvart, det passar inte allt till att spela pÄ ett Xmaj7 akord.

Kyrkotonarter eller Modes som de heter pÄ Engelska Àr just det som det Engelska namnet sÀger: Modes dvs stÀmningar.

De Àr mer till för att skapa en stÀmning som inte dÄ dur-moll tonaliteten rÀcker till för.

Men som sagt . . . de kan anvĂ€ndas till för mycket . . . Ă€ven debatter om deras funktion 🙂

Postat
HÀr Àr alla modes i C dur.

Cmaj7, C jonisk (dur)

Dm7, D dorisk

Em7, E frygisk

Fmaj7, F lydisk

G7, G mixolydisk

Am7, A aeolisk (ren moll)

Bm7b5, B lokrisk

Hmm rent solistiskt sÄ skulle jag aldrig spela en ren moll eller en frygisk Àver en Xm7 akord utan alltid hÄlla mig (nÄja) till den Doriska skalan.

Den frygiska Àr mer till att spela över dess X7 akord.

Dvs E-frygisk över E7 _om_ jag vill dÄ fÄr fram dess typiska spanska karaktÀr.

Lite samma med den Lydiska skalan, den Àr lite skön tvetydig i o m dess höjda kvart, det passar inte allt till att spela pÄ ett Xmaj7 akord.

Kyrkotonarter eller Modes som de heter pÄ Engelska Àr just det som det Engelska namnet sÀger: Modes dvs stÀmningar.

De Àr mer till för att skapa en stÀmning som inte dÄ dur-moll tonaliteten rÀcker till för.

Men som sagt . . . de kan anvÀndas till för mycket . . . Àven debatter om deras funktion :rolleyes:

Är X valfri ton?

Postat

Jag mÄste kolla upp bland filerna; X-filerna . . .ha ha aj aj dÄligt skÀmt: stÀller mig 5min i bÄset.

đŸ˜±

Jo, X Àr vilket som helst.

i princip (enklast) sÄ spelar man dorisk över en Xm7 och mixolydisk över en X7 (9/13)

om man vill ha lite spanskt fÀrgning sÄ spelar du en frygisk över en X7.

börja dÀr sÄ kan du lÀgga till Lydisk/lokrisk/aeolisk/ sen.

nÀr du har fixat det sÄ kommer dÄ halvton/heltons skalan för X7aug typ: C7(b5#913)

sen heltonsskalan sen . . .

i jazzen sÄ anvÀnds II-V-I vÀndningen en hel del. dvs Dm7-G7-Cmaj7

dÄ spelar du D-dorisk - G-mixolydisk - C-jonisk dÀr alla tre Àr C-durs skalan fast med olika starttoner.

Om man har en lÄt med t.ex Dm7-G7-Cmaj7-Gm7-C7-Fmaj7-Fm7-Bb7-Ebmaj7 sÄ Àr det egentligen bara tre skalor du behöver hÄlla reda pÄ; C-dur, F-dur och Eb-dur.

IstÀllet för 9(!) olika skalor.

Postat
Hmm rent solistiskt sÄ skulle jag aldrig spela en ren moll eller en frygisk Àver en Xm7 akord utan alltid hÄlla mig (nÄja) till den Doriska skalan.

Den frygiska Àr mer till att spela över dess X7 akord.

Dvs E-frygisk över E7 _om_ jag vill dÄ fÄr fram dess typiska spanska karaktÀr.

Lite samma med den Lydiska skalan, den Àr lite skön tvetydig i o m dess höjda kvart, det passar inte allt till att spela pÄ ett Xmaj7 akord.

Frygisk Àr moll och det Àr helt galet att enl. jazzharmonilÀran spela frygisk skala över ett dominantackord. I sÄ fall spelar man altererad eller mixolydisk b2b6 (dÀr #9 fÄr spelas). Vid sus7b9 skulle man möjligens kunna fÄ ta till frygisk. Aldrig annars.

Lydisk skala anvĂ€nds nĂ€r ett majackord har subdominantisk karaktĂ€r (Fmaj7 i C-dur) Även om det kan lĂ„ta skitsjysst att spela lydisk över en tonika sĂ„ Ă€r det fel enl. reglementet.

Solistiskt gÄr det alldeles utmÀrkt att spela bÄde ren, harmonisk, melodisk, dorisk och frygisk moll. Allt beror pÄ ackordets funktion. Ett A moll nÀr lÄten gÄr i C-dur --> ren moll, Ett Amoll om lÄten gÄr i F-dur --> frygisk, Ett Amoll om lÄten gÄr i a moll --> harmonisk eller melodisk. Ett amoll om lÄten gÄr i G-dur (eller har en II-funktion) --> dorisk.

SÄ sÀger regelboken.

Men visst, alla skiter ju i reglerna ÀndÄ, fast det Àr bra att ha nÄgon sorts grundkoll att kunna luta sig tillbaka pÄ...

Postat

HMMMM

Det har var svÄrare Àn jag trodde :-)

Har allt kommit med nu?

Kan jag med all ovan information förstÄ detta nu eller har nÄgon nÄgot att tillÀgga?

Jag lovar att jag ska försöka anvÀnda detta och lÀra mig.

Ni Ă€r JÄTTESNÄLLA!!!! 😆

Postat

Tycker fortfarande att du ska strunta i att koppla tonarterna till nÄgon annan, t ex att G mixolydisk Àr samma skala som C dur. Det Àr inte samma skala, bara samma toner. Börja med att spela varje modus modalt. AlltsÄ att du inte byter skalor pÄ olika ackord, utan lÀr dig hur varje modus lÄter.

SÄ.. om du spelar D dorisk ska du INTE spela en C-durskala men börja pÄ tonen D. Utan du ska spela en D-mollskala och höja den 6:e tonen en halvton. Resultatet blir teoretiskt samma, men din förstÄelse av moduset blir helt annorlunda.

Jag minns att jag gjorde sÄ dÀr ocksÄ nÀr jag lÀrde mig skalorna först, men det blir snabbt ohÄllbart. "Om jag ska spela en Bb dorisk sÄ blir det samma som en Ab Jonisk... och vilka toner var det nu? Och Ät vilket hÄll ska jag tÀnka? Och om jag ska göra en lydisk.. dÄ ska jag alltsÄ hoppa 7 halvtoner upp och köra en durskala.. hmmm.. Bb... det blir en F durskala...en kvint alltsÄ... men just det ja, börja pÄ Bb"

Till slut blir det extremt invecklat och man lÀr sig inte riktigt de egna skalorna, utan man spelar bara rena dur/moll skalor över andra ackord och fÄr ofta svÄrt att inte byta grundton. Det Àr alltsÄ lÀtt att man sitter och spelar i C dur över ett F ackord istÀllet för att spela F lydisk... samma toner, olika skalor och helt olika sound.

UtgÄ ifrÄn moll/dur skalorna och höj/sÀnk de toner som det gÀller. DÄ kommer du behandla tonernas funktioner bÀttre.

Postat
Frygisk Àr moll och det Àr helt galet att enl. jazzharmonilÀran spela frygisk skala över ett dominantackord.

Ledsen, men det Ă€r det inte. 😄

Postat (redigerat)
Ja.. det bÀsta Àr att först lÀra sig den rena durskalan och den rena mollskalan. Alla kyrkotonarter Àr ju varianter pÄ de tvÄ. En mixolydisk Àr t ex en durskala med liten 7:a. Och G dur har ett korsförtecken, nÀmligen F# som Àr den sjunde tonen (GABCDEF#) om du sÀnker sjuan sÄ fÄr du (GABCDEF) som av en hÀndelse rÄkar vara samma toner som C dur... och D Dorisk.. och A moll och E frygisk.. osv.

LÀr dig vilka toner som Àr Àndrade frÄn vanliga dur moll.

Ex.

Jonisk = Ren dur

Dorisk = Moll med höjd 6:a  (höjd sext)

Frygisk = Moll med sÀnkt 2:a (sÀnkt sekund)

Lydisk = Dur med höjd 4:a (höjd kvart)

Mixolydisk = Dur med sÀnkt 7:a (sÀnkt septima)

Eolisk = Ren moll

Lokrisk = Moll med sÀnkt 2:a och sÀnkt 5:a (sÀnkt sekund och sÀnkt kvint)

Kan ha skrivit nÄt fel.. Àr lite trött och förkyld. Men jag tror det ska vara rÀtt.

LÀr dig dem som egna skalor. Leta ut en skala och sitt och lek med den mot en bordun (grundtonen helst) sÄ lÀr du dig snart höra karaktÀren hos de olika skalorna.. SjÀlv Àr jag extremt svag för Lydisk och Doriskt... mmmmm.....

Lycka till!

LĂ„ter som om du skulle gilla Balkan och RumĂ€nsk folkmusik,annars Ă€r det ett hett tips i dessa tongĂ„ngar,mkt suggestivt och bra-otroligt bra! 😄

EDIT:det finns inga regler egentligen,men det Àr en stor fördel med baskunskaper,alltid bra,skalor och harmonilÀra som man sedan bryter upp med inför nya eskapader och irrlÀror,bara det lÄter bra i lyssnarens öron!

Redigerat av Florian le Sage
Postat
Frygisk Àr moll och det Àr helt galet att enl. jazzharmonilÀran spela frygisk skala över ett dominantackord.

Ledsen, men det Ă€r det inte. 😏

jo! 😠 Man sĂ€ger aldrig att ett dominantiskt ackord har frygisk karaktĂ€r eftersom det Ă€r en omöjlighet nĂ€r durtersen finns med.

Postat
jo! 🙂 Man sĂ€ger aldrig att ett dominantiskt ackord har frygisk karaktĂ€r eftersom det Ă€r en omöjlighet nĂ€r durtersen finns med.

Nej det sĂ€ger "man" inte. vem Ă€r denna mystiska "man" som bestĂ€mmer? 😉

Jag Ă€r teorilĂ€rare, jazzmusiker ocksĂ„, jag sĂ€ger och pĂ„stĂ„r att t.ex E-frygisk till en E7 Ă€r helt i sin ordning. LĂ„t stĂ„! 😉

Speciellt (som var min exempel i ett tidgare inlÀgg hÀr) m man vill fÄ fram en spansk prÀgel pÄ det hela. Ett klassiskt jazzexempel Àr just Chick Coreas La Fiesta, dÀr solar man med E-frygisk över akorden: E, F, G. Vilket ger dÄ E7b9b13/Fmaj7b5/G9 feelingen - vilket har ett mycket starkare och mer dynamisk kraft Àn att anvÀnda t.ex mixolydisk pÄ dominantseptimaakorden. I Chick Coreas bilaga till sin lÄt sÄ anger han just "solo with E-phrygian".

En annan skala som Àr mycket anvÀndbart till en dominantseptimakord med alternerad kvint/nona/tretton Àr The Half tone/Whole tone scale som dÄ blir med E som utgÄngspunkt: E F G G# Bb B C# D E

Att just inte sola med durtersen över en dominantseptimakord ger en starkare (och skönare) bluesfeeling i mitt tycke. Men om jag hade en Bm7 - E7 - Amaj7 vÀndning att sola över sÄ skulle jag inte anvÀnda mig av en E-frygisk, utan mer dÄ B-dorisk/E-mixolydisk feeling i stÀllet.

Till syvende och sist sÄ beror det pÄ vilken sorts (genre) musik man spelar och pÄ vilket sÀtt man vill vÀcka kÀnslor hos lyssnaren.

Postat (redigerat)
jo! 😉 Man sĂ€ger aldrig att ett dominantiskt ackord har frygisk karaktĂ€r eftersom det Ă€r en omöjlighet nĂ€r durtersen finns med.

Speciellt (som var min exempel i ett tidgare inlÀgg hÀr) m man vill fÄ fram en spansk prÀgel pÄ det hela. Ett klassiskt jazzexempel Àr just Chick Coreas La Fiesta, dÀr solar man med E-frygisk över akorden: E, F, G. Vilket ger dÄ E7b9b13/Fmaj7b5/G9 feelingen - vilket har ett mycket starkare och mer dynamisk kraft Àn att anvÀnda t.ex mixolydisk pÄ dominantseptimaakorden. I Chick Coreas bilaga till sin lÄt sÄ anger han just "solo with E-phrygian".

Hur skiljer dom dÄ pÄ "spanskfrygisk" och frygisk skala pÄ engelska? Rent ordamÀssigt..

Redigerat av Bultage
Postat (redigerat)
jo! 😄 Man sĂ€ger aldrig att ett dominantiskt ackord har frygisk karaktĂ€r eftersom det Ă€r en omöjlighet nĂ€r durtersen finns med.

Nej det sĂ€ger "man" inte. vem Ă€r denna mystiska "man" som bestĂ€mmer? 😏

Jag Ă€r teorilĂ€rare, jazzmusiker ocksĂ„, jag sĂ€ger och pĂ„stĂ„r att t.ex E-frygisk till en E7 Ă€r helt i sin ordning. LĂ„t stĂ„! 😠

Speciellt (som var min exempel i ett tidgare inlÀgg hÀr) m man vill fÄ fram en spansk prÀgel pÄ det hela. Ett klassiskt jazzexempel Àr just Chick Coreas La Fiesta, dÀr solar man med E-frygisk över akorden: E, F, G. Vilket ger dÄ E7b9b13/Fmaj7b5/G9 feelingen - vilket har ett mycket starkare och mer dynamisk kraft Àn att anvÀnda t.ex mixolydisk pÄ dominantseptimaakorden. I Chick Coreas bilaga till sin lÄt sÄ anger han just "solo with E-phrygian".

En annan skala som Àr mycket anvÀndbart till en dominantseptimakord med alternerad kvint/nona/tretton Àr The Half tone/Whole tone scale som dÄ blir med E som utgÄngspunkt: E F G G# Bb B C# D E

Att just inte sola med durtersen över en dominantseptimakord ger en starkare (och skönare) bluesfeeling i mitt tycke. Men om jag hade en Bm7 - E7 - Amaj7 vÀndning att sola över sÄ skulle jag inte anvÀnda mig av en E-frygisk, utan mer dÄ B-dorisk/E-mixolydisk feeling i stÀllet.

Till syvende och sist sÄ beror det pÄ vilken sorts (genre) musik man spelar och pÄ vilket sÀtt man vill vÀcka kÀnslor hos lyssnaren.

Jag gÄr efter Ola Bengtsons regelverk. Mossigt och hemskt. men den bottnar i det man fÄr lÀra sig pÄ Berkley om jag fattat det hela rÀtt.

alltsÄ, hur saker lÄter (om det lÄter bra eller dÄligt alltsÄ) fÄr man absolut inte blanda in hÀr. Man kan ju i sÄ fall hÀvda att det gÄr alldeles utmÀrkt att spela kromatiskt över vadsomhelst (vilket det gör om man behÀrskar det), men det hör egentligen inte hit.

Eftersom man benÀmner skalor efter ackordet och dess funktion _KAN_ inte ett dominantackord (som innehÄller en durters) ha en frygisk klang. I sÄ fall ska ackordet heta F/E som bestÀmmer modaliteten E frygisk. Eller Emoll7 b13b9.

Chick Coreaexemplet Àr roligt. E7b9b13 har jag redan motiverat varför E frygisk inte Àr rÀtt,

Fmaj7b5 inehÄller inget C. Kalla det Fmaj7#11 sÄ Àr jag med.

G9 Àr helt riktigt.

Att det ÀndÄ _lÄter_ bra har inte att göra med om det Àr rÀtt eller fel.

edit: och att han just skriver "e-phrygian" kan ju bero pÄ att ingen hade fattat det annars...

Halv-hel anvĂ€nds aldrig med altererad 13 (det lĂ„ter tillochmed apa om man spelar en ren 13 nĂ€r andra spelar den altererad). Över altererade ackord spelar man superlokrisk skala.

Fast egentligen bryr man ju sig inte ÀndÄ. En bra melodisk linje Àr ju hundra gÄnger viktigare Àn att man spelar "rÀtt".

Anledningen till att jag stÄr pÄ mig Àr att trÄdstartaren ville ha koll pÄ kyrkotonarterna, och för att fatta poÀngen med dom Àr det tvunget att gÄ via traditionell jazzharmonilÀra. Lyssnar man pÄ nyare jazzmusik kommer man mÀrka att vÀÀldigt lite stÀmmer, och kyrkotonarterna Àr ganska ovÀsentliga dÄ.

Redigerat av VacUm
Postat (redigerat)

Men jag har aldrig pÄstÄtt att en X7 akord skulle ha en frygisk fÀrgning utan

"Den frygiska Àr mer till att spela över dess X7 akord.

Dvs E-frygisk över E7 _om_ jag vill dÄ fÄr fram dess typiska spanska karaktÀr."

[Om du VaCum har uppfattat mig sÄ sÄ Àr det bara att beklaga att jag har uttryckt mig pÄ ett sÀtt att du inte uppfattat pÄ vilket sÀtt jag har uttryckt mig pÄ. Dvs med humor och pedagogiskt.]

Vilket Àr ett tips för sjÀlva spelandet - solistiskt - och inte vad som finns i X7 (dominantseptimakord) eller vad som ett X7 akords funktion.

SĂ„ lĂ€gg inte ord i min mun tack 😠

Nu kĂ€nner inte jag Herr Ola Bengtsson eller Ă€r bekant med hans verk eller lektioner som han dĂ„ har inhĂ€mtat frĂ„n Berkley (som ligger i Californien), skolan (bland flera andra) jag har inhĂ€mtat mina kunskaper pĂ„ heter Berklee och ligger i Boston. Kanske ett östkust/vĂ€stkust grej? vad vet jag . . . 😠

Men vi har hamnat lÄngt ifrÄn frÄgestÀllningen bdatony började hela trÄden med vad Àr kyrkotonarter och hur anvÀnder jag dem.

Och en anvÀndning av den frygiska-skalan Àr just att anvÀndas nÀr man vill ha en spansk prÀgel pÄ sin melodi/solo. Du ser . . jag ger mig inte . . .

đŸ˜±

Redigerat av chrisB
Postat

sus b9-ackord kallas ibland X(phryg.) och anvĂ€nds som dominant (V)-substitut. Över detta ackord kan man improvisera med frygisk skala.

Exempel frÄn The Jazz Theory Book av Mark Levine. (fotat med min mobilkamera)

phryg1.jpg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.