Jump to content
Annons

Hip Hop


niklas73

Recommended Posts

Annons

hur enkelt som helst.....bara slänga upp en loop, lägga nån enformig bas och läsa en text lixom.....inga svårighet alls......som att lira gura(plonka på några strängar kan ju vilken skitunge som helst) eller trummor(banka i takt liksom.....what's the deal?)

😉😳😉😄😆

Link to comment
Dela på andra sajter

😳

Jag var lite inne på att göra en hip-hop låt nån gång bara för att ha gjort det. Då skulle jag nog ha försökt mig på alla musikstilar (nåja, kanske inte precis alla då... 😉 )

Grejen är den att jag verkligen är PISSDÅLIG på att rappa, så om det blir nån sån låt så får jag ta en polare till hjälp.

Men annars verkar ju hip-hop vara ganska tacksamt att producera musiken till...ganska basic-grejor för det mesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

feffe (oregistrerad)

jag tror att det är svårt, har gjort en beat själv, kanske ska slänga upp den, det var lite bökigt med tanke på att jag aldrig gjort någon tidigare.. men det blir väll vad man gör den till? en del låtar är ju lite mer än än loop som man delar upp...

men men 🙂 är ju kul med musik, det ä rhuvudsaken

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur svårt kan det vara att göra Hip Hop egentligen? Bas trummor rap? Nån som testat? Vilka är problemen sas?

Det krävs först och främst en jävla känsla för vad som är hiphop och vad som inte är hiphop.. bara för att ett breakbeat går i 90 bpm betyder inte det att det är "hiphop" och "jävligt street" liksom.

Att förolämpa en musikstil pga av det låter simpelt, är inte det en aning ignorant? Urbanmusik är precis som alla andra musikstilar uppbyggd av vissa byggstenar som passas ihop för ett ändamål (klubben, radio, att bara lyssna till) och det är inte mindre skill att arra en hiphopbanger än att göra hårdrock. Thats it.

Redigerat av Mutto
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man bara proddar hiphop beats och street så har man väl samma problem, eller vardagliga konfrontationer, som vilken annan producent som helst. Samma om man skulle säga; att göra en rocklåt är väl inte så svårt? Klickig kagge, punchig snare, hård bas, elgura, strataljud, marshallstärkare.

Hiphop är också brett. Om det är så lätt att slänga upp lite bas o trummor, varför har ingen för flera år sedan gjort en "Drop it like its hot?"

Om hiphop är så basic varför har då The Roots en av världens mest aktiva trummisar inom den branschen (?uestLove) med sig?

Om det är så lätt? Varför har ni inte gjort en hiphop-balja och öser in miljoner på den?

Därför vilken musik man än jobbar med så krävs det en dedikerad känsla. Precis som Mutto säger.

The complexity is in the simplicity!

Link to comment
Dela på andra sajter

O

Om hiphop är så basic varför har då The Roots en av världens mest aktiva trummisar inom den branschen (?uestLove) med sig?

Om det är så lätt? Varför har ni inte gjort en hiphop-balja och öser in miljoner på den?

*suck*

Så jäkla trist när folk inte fattar ironi och sarkasm. Eller ännu värre, när dom fattar det men tar det på allvar...

Redigerat av binary78
Link to comment
Dela på andra sajter

kan vara lite givande läsning....sådär en måndagseftermiddag...

saxat från susning.nu

Ironi är en metod som användes av Sokrates under filosofiska diskussioner. Den gick ut på att i en dispyt låtsas anluta sig till den avvikande uppfattningen, men sedan genom olika gisslande frågor visa på ståndpunktens orimlighet.

Ironi är att med ord säga motsatsen till vad man egentligen tycker. Det talade språket säger motsatsen till det man menar, medan ansikte, miner och kroppsspråk avspeglar vad man egentligen menar. Douglas Adams hävdade att ironi är intelligenta människors möjlighet att göra en viktig poäng samtidigt som man har lite kul. Barn har däremot svårt för de [dubbla budskap]? som ironin innebär.

I modern betydelse är ironi en beteckning på att man låtsas spela med i en viss åsikt som man tycker är löjlig, att man på ett överdrivet sätt använder manér som är betecknande för en annan person eller grupp, vars hållning i någon fråga eller liknande man inte delar.

Link to comment
Dela på andra sajter

*********

Jag raderar inlägget, eftersom jag vet vilka konsekvenser det kommer få...

*********

Redigerat av binary78
Link to comment
Dela på andra sajter

Ironi är en metod som användes av Sokrates under filosofiska diskussioner. Den gick ut på att i en dispyt låtsas anluta sig till den avvikande uppfattningen, men sedan genom olika gisslande frågor visa på ståndpunktens orimlighet.

Ironi är att med ord säga motsatsen till vad man egentligen tycker. Det talade språket säger motsatsen till det man menar, medan ansikte, miner och kroppsspråk avspeglar vad man egentligen menar. Douglas Adams hävdade att ironi är intelligenta människors möjlighet att göra en viktig poäng samtidigt som man har lite kul. Barn har däremot svårt för de [dubbla budskap]? som ironin innebär.

Lagg. Alltså att förstå ironin i följande är inte svårt:

hur enkelt som helst.....bara slänga upp en loop, lägga nån enformig bas och läsa en text lixom.....inga svårighet alls......som att lira gura(plonka på några strängar kan ju vilken skitunge som helst) eller trummor(banka i takt liksom.....what's the deal?)

Men ironin i följande var minst sagt "otydlig":

Men annars verkar ju hip-hop vara ganska tacksamt att producera musiken till...ganska basic-grejor för det mesta.

Tro inte att vi är dumma i huvet, snälla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tro inte att vi är dumma i huvet, snälla.

Oj vad taskig jag var som råkade häva ur mig nåt så otroligt dumt att det mesta inom hip-hop är basic. Förlåt store mästare :rolleyes:

Faktum kvarstår ändå att inom många hip-hop låtar har man inte sångmelodier att tänka på, vilket gör det bra mycket enklare att sätta ihop ackord.

Har jag nånsin påstått att hip-hopare är dumma? Endast såna uttalanden från dig får mig att betvivla din, och bara din, kompetens/intelligens.

Redigerat av binary78
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingenting är svårt att göra. Att göra det bra, är en helt annan fråga.

Precis. Vem som helst kan ju göra ett dåligt beat och lägga dålig rap över det och kalla det hiphop, och vem som helst kan ta fyra ackord på en gitarr, sjunga en melodi (hur dålig den än är) och kalla det rock. Men dessa människor kommer ju oftast ingen vart.

Själv är jag sugen på att producera lite hiphop, har en kompis som har skivspelare och kan använda dem, och det är väl det enda som kan tänkas vara tekniskt svårt att utföra. Programmera trummor och spela synth/sampler går ju alltid. Men det gäller ju att göra det bra också, tvivlar lite på min förmåga att kunna göra bra hiphop, men jag har ju aldrig försökt... nu blev jag sugen. :rolleyes:

Edit: Givetvis är det inte världens enklaste grej att rappa, men jag pratar bara om att producera själva musiken. Duktiga mc's finns det gott om i eskilstuna.

Redigerat av surikatmamma
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vad taskig jag var som råkade häva ur mig nåt så otroligt dumt att det mesta inom hip-hop är basic. Förlåt store mästare 

Faktum kvarstår ändå att inom många hip-hop låtar har man inte sångmelodier att tänka på, vilket gör det bra mycket enklare att sätta ihop ackord.

Har jag nånsin påstått att hip-hopare är dumma? Endast såna uttalanden från dig får mig att betvivla din, och bara din, kompetens/intelligens.

Ok kompis, det finns ingen anledning att vara antingen nedlåtande eller angripa mig personligen. Sluta överreagera. Det är bara löjligt. Tror du missuppfattade mitt inlägg lite, och jag tror jag förstår varför. Menade inte att DU skulle sluta tro att "vi" var dumma i huvet, menade att "vi" inte behöver antingen kommentarer om att inte förstå ironi eller en lektion i vad ironi är. Jag är inte dum liksom.

Skitsamma. Nu slutar vi sabba tråden. Peace & love. 😱

Håller dock inte med riktigt om att det inte finns sångmelodi att tänka på i hiphop.. det är där en av de stora svårigheterna ligger. Just eftersom att det (ofta) inte finns så mycket instrumental melodi så måste du skapa melodin i enbart sång.. utan hjälp av musiken liksom. Svårt att få det levande.

Hiphop innehåller melodi, det är inte monotont. Iaf inte sån hiphop jag lyssnar på 😏 ..

btw.. jag är absolut inte hiphoppare 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktum kvarstår ändå att inom många hip-hop låtar har man inte sångmelodier att tänka på, vilket gör det bra mycket enklare att sätta ihop ackord.

Det är ju inte hur lätt som helst att göra en bra text och kunna framföra den med ett bra flow heller. Det är minst lika svårt som att göra en melodi, om inte svårare.

Lyssna på till exempel MF Doom, GZA, RZA och Aesop Rock. Föreställ dig att du ska göra det de gör och få det att låta bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktum kvarstår ändå att inom många hip-hop låtar har man inte sångmelodier att tänka på, vilket gör det bra mycket enklare att sätta ihop ackord.

Det är ju inte hur lätt som helst att göra en bra text och kunna framföra den med ett bra flow heller. Det är minst lika svårt som att göra en melodi, om inte svårare.

Lyssna på till exempel MF Doom, GZA, RZA och Aesop Rock. Föreställ dig att du ska göra det de gör och få det att låta bra.

Jaja, det som jag menade var (om det nu undgått någon) att producera MUSIKEN till VISSA låtar inom hip-hop inte är särskilt avancerat. Sen är det klart att det finns undantag, det finns det inom alla genrer.

Texten har jag aldrig nämnt. Jag kan knappt skriva texter, och där tycker jag inte att hip-hop är särskilt enkel alls. Snarare tvärt om.

Så...som mutto själv sa: nu slutar vi sabba tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så...som mutto själv sa: nu slutar vi sabba tråden.

Tråden sabbas väl mer om det inte blir några diskussioner? Så länge ingen börjar med omotiverade personangrepp så går det väl bra.

Och angående musiken i hiphop så kan det stämma att det inte finns melodier i vissa stilar, men iaf jag blir otroligt imponerad över hur vissa använder sig av samplingar. Ett bra men samtidigt dåligt exempel är nån låt med Jennifer Lopez där en saxofonsampling (tror det är saxofon iaf) går genom hela låten, med vissa variationer. I originallåten spelas dessa grejer bara en väldigt kort stund, ett eller två taktslag, så jag blir impad över att någon klippt ut just de få tonerna och loopat dem till att bära en hel låt. Att låten är skitdålig är en helt annan sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

Att göra bra beats kräver verkligen sin man/kvinna. Jag var med för några år sedan och gjorde beats till ett lokalt hiphopband i Lund (inga kändisar 😆) och det var minst lika jobbigt att få till bra som vad som helst i musikväg. Det är som blues eller rock, man måste verkligen "känna" rätt inom sig för att fixa känslan i det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att göra halvbra hiphop är nog klart enklare än att göra halvbra pop! Att göra bra är lika svårt! Samma sak med elektronisk musik.

Enbart genom att behärska teknik kan man då göra halv"bra" grejor medans så fort sångmelodier är inblandade krävs det musikalitet hela vägen.

En riktigt skicklig beatmakare/synthprogrammerare/popsnickrare är exakt samma person fast med lite olika frisyr samt klädesplagg 😆!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten så är ett av mina favoritordspråk "för att spela rock krävs det att man är en bra musiker, för att spela hiphop krävs bara en dålig uppväxt". Nästan lika bra som "det är ju bara att trycka på en knapp", fast med en härligt rasistisk underton.

Link to comment
Dela på andra sajter

men iaf jag blir otroligt imponerad över hur vissa använder sig av samplingar. Ett bra men samtidigt dåligt exempel är nån låt med Jennifer Lopez där en saxofonsampling (tror det är saxofon iaf) går genom hela låten, med vissa variationer. I originallåten spelas dessa grejer bara en väldigt kort stund, ett eller två taktslag, så jag blir impad över att någon klippt ut just de få tonerna och loopat dem till att bära en hel låt. Att låten är skitdålig är en helt annan sak.

Håller med. Låten du tänker på är Get right med JLO och faboulous.. har inte hört förlagan så jag vet inte hur kort samplingen faktiskt är, men jag kan tänka mig. Har faktiskt roat mig ganska mycket med att leta upp originalversioner av samplade beats, det är helt bisarrt ibland vad dom har plockat ut och gjort en hel låt av. Skill!

Kanye West är ju känd för att bara ha samplade beats.. har för mig att typ av 30 spår på hans senare album så var melodin i 29 av dom helt uppbyggd av samplingar. Osäker på siffrorna.. men principen stämmer, jag har kollat efter 🙂.. häftigt i sig, men samtidigt lite fegt att inte våga göra eget.. det är därför hiphopen står still. Vilket är trist. Hela hiphopscenen har parodierat sig själv ganska länge nu genom översamplade beats.

Tror det är därför många producenter gör så mycket minimalistiska beats nuförtiden, vilket faktistk är jävligt svårt tro det eller ej. Att sätta ihop en låt av enbart fem trumljud, en squarebas och röst är inte helt lätt. 🙂

Skulle vara kul om nån här försökte! Har hört en del beats här på forumet, men minimalistiskt är det dåligt av. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten så är ett av mina favoritordspråk "för att spela rock krävs det att man är en bra musiker, för att spela hiphop krävs bara en dålig uppväxt".

Om det nu inte var så att (i stort sett) samtliga hiphop-artister alla är precis samma gamla bortskämda medelklassungar som de alltid varit inom pop.

Må vara med varierande klädstil, hudfärg samt frisyr 😏! Rock är nog betydligt mer underklass än hiphop.

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Men annars verkar ju hip-hop vara ganska tacksamt att producera musiken till...ganska basic-grejor för det mesta.

Du kanske skulle ge dig in på rock istället, räcker med ett ackord, en vers och refräng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men annars verkar ju hip-hop vara ganska tacksamt att producera musiken till...ganska basic-grejor för det mesta.

Du kanske skulle ge dig in på rock istället, räcker med ett ackord, en vers och refräng.

suck... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det nu inte var så att (i stort sett) samtliga hiphop-artister alla är precis samma gamla bortskämda medelklassungar som de alltid varit inom pop.

Må vara med varierande klädstil, hudfärg samt frisyr 🙂! Rock är nog betydligt mer underklass än hiphop.

Det där tror jag inte en sekund på tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...