Jump to content
Annons

Hemmastudio


steflund

Recommended Posts

Hej.

Jag går i funderingar att investera i lite bättre utrustning hemma, men är lite tveksam vas jag behöver. För närvarande har jag en PowerBook 1,5Ghz, 1gig ram med logicpro. Jag vill köra vidare med logic och därmed mac.

Det jag vill kunna göra är spela in el-gitarr och sång hemma, samt kunna fara iväg och spela in då jag spelar i kyrkor (och göra pålägga av stråk, blås och kör) samt sedan kunna mixa detta hemma (alltså cirka 25-40 spår audio samt mjukvarusynthar och rätt så massa pluggar misstänker jag). Dessutom har jag väl som ambition att komponera till film i hemmet (för att sedan spela in det både på riktigt och "fejk"). Trummor ämnar jag spela in i andra studios... så jag behöver inte kunna spela in mer än 8 kanaler samtidigt (om jag ngn gång skulle ha hel orkester så räcker det väl med 8 om man tar i?).

Så frågan är alltså, vad för utrustning föreslår ni att jag skall införskaffa utifrån era erfarenheter, säg att jag kanske i slutändan vill lägga cirka 80-100.000 på hela paketet (inkl. dator, då mac). Jag misstänker att det är lite, men det är nog det högsta jag kan sträcka mig till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har grävt lite själv åtminstone, tänkte inte färga era förslag med det materiel jag hittills hittat... men här kommer det.

Ljudkort: Hammerfall MULTIFACE II

Mixerbord: ONYX 1620

Micpreamp: Mackie Onyx 800r

Mikrofoner: Stereopar (ADK), shure 57, shure 58... Ngt mer eller invändningar?

Dator: Mac Dual 2,3 Ghz med kanske då 4 Ghz ram. Vad är det förresten för skillnad mellan ECC SDRAM occh utan detta?

Gitarreffekt: Vox ToneLab SE Tube Driven Modeling Floorboard Processor

Är det ngt livsviktigt jag saknar här... eller ngt som rent är dåligt val?

Link to comment
Dela på andra sajter

RME Multiface och Mackie Onyx 1620. Det känns lite tårta på tårta eftersom båda kan användas som audiointerface. Dessutom så blir det totalt 16 Onyx-preamps ifall du skaffar både 800r och 1620.

Och om 8 mikrofoningångar är tillräckligt så finns det massvis av ljudkort att välja bland.

Förresten tänker du köra på en bärvar eller stationär dator?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du max behöver 8 ingångar enligt dig själv så tycker jag du kan köra på ett Onyx 1620 med FW-ljukortet som tillval. Då streamar du ju 16 kanaler direkt till datorn via firewire som du även kan använda på din bärbara.

Lägg mer pengar på mikrofoner och kanske ett par monitorer om du inte redan har det?

Onyx 800r känns helt meningslöst i min mening ifall du inte ska spela in 16 xlr-kanaler ofta?

Link to comment
Dela på andra sajter

RME Multiface och Mackie Onyx 1620. Det känns lite tårta på tårta eftersom båda kan användas som audiointerface. Dessutom så blir det totalt 16 Onyx-preamps ifall du skaffar både 800r och 1620.

Och om 8 mikrofoningångar är tillräckligt så finns det massvis av ljudkort att välja bland.

Förresten tänker du köra på en bärvar eller stationär dator?

Jag tänker köpa stationär samt använda min bärbara då jag måste iväg. Så jag har tänkt att den ska vara både en fast studio och portabel, därför fick jag för mig att micpreamen skulle vara bra... Ngn annan uppsättning att föreslå? Ja, egentligen kanske jag inte ens behöver mixerbordet, eller preampen?

Jag har mest glidit runt och kollat olika varianter på nätet och snackat med kompisar... då jag befinner mig i Spanien ska jag inte handla ngt här, tänkte hugga direkt jag kommer tillbaka till Sverige i Juli, så jag har inte tittat på en fysisk grej ännu... tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker du borde tänka om angående micvalet. förstår inte varför du ska ha en 58 i studiomiljö. 57 och 58 är båda dynamiska mickar som är ganska lika. Du kanske borde kolla på en kondingmick. Du skriver inte vad det är för adkmickar men hur som helst kan du nog få bättre.

jag tycker du ska kolla på studio project b1 som är en stormembranare för ca 995 kr. Har inte hört allt för många missnöjda användare. som stereomickar tycker jag du bör ha ett par småmembranare. många gillar line audio cm2. det finns nu en uppföljare som heter cm3 (nähä). de kostar 995 kr styck.

sm57a är alltid bra att ha.

För lyssning kan du ju kolla claes sida 😳

lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja mikar är ju ett kapitel för sig. Jag behöver åtminstone ett bra stereopar (omni). Shure mikarna är väl ngt man bara ska ha liksom (har jag fått för mig). Jag behöver nog ngn rätt riktad rackare då hemmastudio just kommer att vara hemma, och ytan jag kommer att ha att tillgå kommer att vara ett hörn av min kommande 1:a.

Jag har nog tänkt att mikarna får kosta cirka 10.000 SEK ungefär... så det är väl ungefär ett hyfsat stereopar (Neumann har jag väl inte råd med?). Varför just småmembranare?

Kanske skall konsultera classe! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Studio Projects B1 är skitbra som sagt, och en sm57 funkar ju till bra till uppmickning av gitarrstärkare. Ett stereopar Line Audio CM3 ska vad jag hört låta väldigt bra och jag tror du kan få ett par såna för 1800. Så du kommer ju undan med ganska mycket mindre än 10 000! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarreffekt: Vox ToneLab SE Tube Driven Modeling Floorboard Processor

Tänkte kommentera på det enda jag har lite erfarenhet av. 😉

Jag rekommenderar att du köper en Boss GT-8 istället för en Tonelab. Jag testade Tonelaben så sent som för några dagar sedan, och även om den låter bra, har den inte så många alternativ, inte så många bra ljud. GT-8:an har mycket fler olika ljud och inställningar, och de flesta håller mycket högre kvalitét än Tonelaben. Billigare är den dessutom, tror jag. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Studio Projects B1 är skitbra som sagt, och en sm57 funkar ju till bra till uppmickning av gitarrstärkare. Ett stereopar Line Audio CM3 ska vad jag hört låta väldigt bra och jag tror du kan få ett par såna för 1800. Så du kommer ju undan med ganska mycket mindre än 10 000! 😳

Men jag VILL betala 10.000. 🙂

Tack för tipsen... jag är inte så inne på prylar överhuvudtaget egentligen, så jjag skall stöta occh blöta allt om sägs. Måste dock erkänna att jag har en fetish för snygga prylar. Gärna tunga också. 😉

Det skulle vara kul att se ngn lista (asocieras till personen ngn) exakt vad denne skulle köpa för utrustning för 80.000 och motivera detta.

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarreffekt: Vox ToneLab SE Tube Driven Modeling Floorboard Processor

Tänkte kommentera på det enda jag har lite erfarenhet av. 😉

Jag rekommenderar att du köper en Boss GT-8 istället för en Tonelab. Jag testade Tonelaben så sent som för några dagar sedan, och även om den låter bra, har den inte så många alternativ, inte så många bra ljud. GT-8:an har mycket fler olika ljud och inställningar, och de flesta håller mycket högre kvalitét än Tonelaben. Billigare är den dessutom, tror jag. 🙂

Jag har provat både Boss GT8 och Pod XT ordentligt och måste säga att såvida man inte vill leka med tusen effekter eller vill spela supermetal utan vill ha bra klassiska gitarrljud så är Tonelab överlägsen. Har använt min Tonelab SE på en massa grejer och i efterhand är det omöjligt att höra vad som är uppmickad stärkare och vad som är Tonelab.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarreffekt: Vox ToneLab SE Tube Driven Modeling Floorboard Processor

Tänkte kommentera på det enda jag har lite erfarenhet av. 🙂

Jag rekommenderar att du köper en Boss GT-8 istället för en Tonelab. Jag testade Tonelaben så sent som för några dagar sedan, och även om den låter bra, har den inte så många alternativ, inte så många bra ljud. GT-8:an har mycket fler olika ljud och inställningar, och de flesta håller mycket högre kvalitét än Tonelaben. Billigare är den dessutom, tror jag. 🙂

Jag har provat både Boss GT8 och Pod XT ordentligt och måste säga att såvida man inte vill leka med tusen effekter eller vill spela supermetal utan vill ha bra klassiska gitarrljud så är Tonelab överlägsen. Har använt min Tonelab SE på en massa grejer och i efterhand är det omöjligt att höra vad som är uppmickad stärkare och vad som är Tonelab.

Jag lyssnade igenom en site som hade massor med ljudfiler på sina varor. Där tyckte jag att tonelab lät riktigt bra faktiskt. Sedan har jag också pratat med en bekant som sa att floorboard modellen av senaste poden är riktigt bra OM man köper ngn extra ljudbank. Så det är kanske värt att kolla upp... dock tycker jag det är lite surt att man måste köpa till ngt för att det skall funka fullt ut. Men, så är det kanske med allt.

Dessutom är ju tonelaben riktigt snygg... och ser ut att väga mycket! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarreffekt: Vox ToneLab SE Tube Driven Modeling Floorboard Processor

Tänkte kommentera på det enda jag har lite erfarenhet av. 🙂

Jag rekommenderar att du köper en Boss GT-8 istället för en Tonelab. Jag testade Tonelaben så sent som för några dagar sedan, och även om den låter bra, har den inte så många alternativ, inte så många bra ljud. GT-8:an har mycket fler olika ljud och inställningar, och de flesta håller mycket högre kvalitét än Tonelaben. Billigare är den dessutom, tror jag. 🙂

Jag har provat både Boss GT8 och Pod XT ordentligt och måste säga att såvida man inte vill leka med tusen effekter eller vill spela supermetal utan vill ha bra klassiska gitarrljud så är Tonelab överlägsen. Har använt min Tonelab SE på en massa grejer och i efterhand är det omöjligt att höra vad som är uppmickad stärkare och vad som är Tonelab.

Jag lyssnade igenom en site som hade massor med ljudfiler på sina varor. Där tyckte jag att tonelab lät riktigt bra faktiskt. Sedan har jag också pratat med en bekant som sa att floorboard modellen av senaste poden är riktigt bra OM man köper ngn extra ljudbank. Så det är kanske värt att kolla upp... dock tycker jag det är lite surt att man måste köpa till ngt för att det skall funka fullt ut. Men, så är det kanske med allt.

Dessutom är ju tonelaben riktigt snygg... och ser ut att väga mycket! =)

Ja stor å tung är den verkligen, vad för typ av musik sysslar du mest med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar klassisk gitarr samt en hel del kammarmusik, dessutom spelar jag metal och leker med ngt som jag tror skulle kunna beskrivas som lounge-musik (dock bara för mitt höga nöjes skull)... när en liten dröm att fippla med filmmusik, jag har också ett litet projekt som är ngt slags triphop/pop.... m.m Och allt detta har jaa välk tänkt jobba med i hemmastudion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med "pure" menar du att det låter på riktigt va? Jag behöver en bra pryl som man sedan kan använda live och få lika bra ljud.... å då verkar det vara en av de bättre (till rimliga kostnader då såklart)

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är två ljudexempel som jag gjort tidigare på min Tonelab SE, bara tvåå haffsigt spelade exempel som ja rattade fram i all hast.

Gibson L6-S med en modellerad Fender Blackface: Clean

Fender Telecaster med en modellerad Marshall Plexi: Dist

Båda är direktinspelade genom mitt fw-kort (Presonus Firebox) och är inte behandlade på något sätt i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder mig av Line 6 Guitarport, den utnyttjar samma ljud och effekt-paket som Pod XT Live gör.. även om jag personligen tycker att den är ovärdelig i en hemstudio för min egen del så tror jag nästan att jag skulle satsat på en Tonelab om jag var i ditt ställe.. Om du däremot tänkt lira asschysst black/death-metal och vill ha 15 stärkare man verkligen kan kräma skiten ur när det kommer till dist så skulle jag föreslå Line 6.. men i övrigt är jag nog lite kritisk..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörru phobos, tack för att du hinkade upp filerna. Jag tycker att det låter "äkta". JAg blir mer och mer övertygad om att det blir denna. Måste ju testa själv såklart också.

Ilvaesen: Du har inte testat den där add-ons prylen också? Det skall tydligen förbättra rätt mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

tjena steflund

kul att du har tänkt fixa till en studio och du har satt en hög nivå på din budget. Du var lite tveksam i början om 80 - 100 000 skulle räcka, med dator inräknad, och jag lovar att det kommer räcka.

när det gäller vad för slags utrustning du skall köpa så skulle jag säga så här, det kan du skriva en hel c-uppsats om nästan och alla har olika svar och lösningar. 😕

själv har jag också gått och funderat på detta, även om jag inte själv i dags läget inte ska bygga upp en studio, men jag längtar till den dagen. Och då har jag som funderat på hur ska man då tänka, vilka grejer behöver man.

Det första man ska tänka på är vad som man ska spela in och hur mycket bör allt kosta, och detta har du ju helt klart för dig och då är det ju grymt bra. Men sen så måste man tänka på olika avvägningar. Hur mycket skall du lägga ner på akustiken i rummet, det lär nog behövas och hur mycket vill du lägga ner på mikrofoner och på det andra, t.ex. monitorer. T.ex. så skulle jag lätt lägga ut 10 000 på riktigt bra monitorer då du vill mixa musik som spelats in i kyrka och då är det bra om monitorerna kan spegla den känslan på ett bra sätt. i den nivån har du olika att välja mellan och jag skall inte rekommendera någon utan det är bättre om du pejlar in någon som du tycker om. Genelec, Mackie, Adam är tre olika exempel som bör införskaffas.

Då du har satt ribban högt vad gäller budget så kommer du se att du kommer kunna mixtra ihop olika typer av utrustning som kommer att få till det som du vill, så det handlar mycket om HUR du vill att du ska arbeta. T.ex., vill du sitta mixa med ett mixerbord av något slag eller vill du köra utan. Ska du mestadels köra analogt eller digitalt. Sådana frågor ska man ställa sig. Om man sedan har fått sig en klar bild så kan man börja plocka in grejer som kommer göra grejen.

Du säger att du ska ha en stationär dator hemma och en bärbar som du far omkring med. Det låter bra det men om jag vore dig så skulle jag tänkt så här istället, bättre att satsa på en ny och bra bärbar då dagens bärbara klarar så otroligt mycket. Sedan kan du ju alltid ha en gammal dator där du har hårddiskarna och sedan när du är hemma så kör du nätverk mellan dem. Så istället för att ha två datorer som är snabba så kör med en bärbar, du vinner nog mycket på det.

Det är rätt tänkt med mikrofonerna, gitarr en SM57 t.ex., vanlig sång med 58 an och så ett kit med mikrofoner för trummor. Skaffa in några kondingar också då du är mycket i kyrkor. Säg att max 20 000 för mikrofoner och sedan kollar du vad du får, här har du ju möjlighet att kunna blanda några riktiga bra och fina mikrofoner med några i de lägre prisklasserna, för säg 1000 spänn som i dag inte låter så dåliga.

Sedan måste du lägga upp 5000 för kablar och hörlurar och stativ och dylikt. I ditt fall ska du köra med multikabel då det är bekvämast att ha det så.

Därefter så är du ju bra med ett ljudkort som stöder firewire och midi och har minst 8 in. Här skulle jag föreslå m-audio projekt mix då du får preamps, kontrollenhet och styrenhet i ett för ett rimligt pris, inklusive ett ljudkort. Men om inte så ska du satsa på separata micförstärkare och ett ljudkort, hammer fungerar absolut. 10 000 minst.

OCh sedan så måste du lägga ut pengar för program och sådant, även för ett midiklaviatur och roliga ljud och effekter. 10000 där också.

Min poäng är att dela in budgeten i poster och försök laborera med utrustningen så att du får precis allt du behöver och du kommer även få veta hur mycket kalaset kommer att kosta. sedan vad du köper är ju en smaksak.

Om du har några frågor så finns det många som vill besvara dem.

MVH ANders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörru phobos, tack för att du hinkade upp filerna. Jag tycker att det låter "äkta". JAg blir mer och mer övertygad om att det blir denna. Måste ju testa själv såklart också.

Ilvaesen: Du har inte testat den där add-ons prylen också? Det skall tydligen förbättra rätt mycket.

Yes.. köpte till "Metal"-paketet.. och senare också "FX".. det senare följer med XT-Live som standard.. det var riktigt roligt, men jag sålde faktiskt tillbaks mitt (med en liten förtjänst pga dollarkursen 😆 ) ..det var inte så användbart i praktiken för mig eftersom jag inte är någon guru på leadgitarr..

Metal-paketet är riktigt coolt och mycket prisvärt om du frågar mig. Sen finns det ett "vintage"-paket som har ännu bättre rykte, men det har jag inte testat.

Ärligt talat så kan jag inte i alla fall säga att "detta låter precis som förstärkaren de försöker emulera", men jag kan nästan alltid säga att det låter riktigt bra. Sen får man välja om det är viktigast att det låter bra, eller om det måste vara "rätt" stärkare 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

<<<mr_chess>>>

Det där med akustik har jag faktiskt inte alls tänkt på, finns det inget slags filter man kan sätta bakom miken då man spelar in hemma som ska ta bort oönskade ekon bakifrån? Hemma skall jag snudd på bara lägga sång och gitarrenn ska in direkt i inselningsmediat (därför jag behöver en bra förstärkarssimulator/processor-pryl).

Hur många mikrofoner kan man tänkas behöva? Jag tänkte ett bra stereopar, samt 2-3omni till för att kunna förstärka vissa ställen (bas och vissa blåsfrekvenser försvinner väl ofta?)... shuremikarna tänkte jag väl ha som ngn slags backup bara! =)

Tur att du nämnde kablage, stativ och dyl. Strålande. Det hade jag nästan glömt bort. Jag måste väl ha en uppsättning hyfsade lurar misstänker jag (kanske 4)... får bli lite billigare än de jag har (Sennheiser HD280pro)

Jag har inte hört så mycket om m-audio... men jag har gluttat runt på forum och får för mig att det ofta är tjorv. Ska kolla in nogrannare. Det där med separat micpreamp... det är väl bra att ha en riktigt bra rackare på sidan och i princip inte köra ljudkortens egna... det känns som att det borde vara bättre prylar i en separat enhet?

Jag har redan LogicPro7. Men midi-keyboard skall definitiv in i budgeten... där behövs det inte så stora grejjor då jag är en mästare på matrixen! =)

Gällande dator... min gamla g4 lånade jag ut och polaren fipplade med den röda lilla knappen på baksidan så generatorn brann... ajaj. Jag tänkte nog faktiskt investera i en ny g5 med kanske 4gig i ram då jag ska jobba med ganska stora projekt. Så bara det går ju på c:a 35000. Dessutom måste jag ha två skärmar till detta. Så min budget är helt plötsligt inte så stor. Den bärbara jag har ska jag låta vara som den är och få vara lekledare vid "externa" projekt. Jag ska bara spela in digitalt hade jag tänkt.

<<<<illvaesen>>>>

Får man höra ngt du spelat in?

Link to comment
Dela på andra sajter

<<<mr_chess>>>

Det där med akustik har jag faktiskt inte alls tänkt på, finns det inget slags filter man kan sätta bakom miken då man spelar in hemma som ska ta bort oönskade ekon bakifrån? Hemma skall jag snudd på bara lägga sång och gitarrenn ska in direkt i inselningsmediat (därför jag behöver en bra förstärkarssimulator/processor-pryl).

Hur många mikrofoner kan man tänkas behöva? Jag tänkte ett bra stereopar, samt 2-3omni till för att kunna förstärka vissa ställen (bas och vissa blåsfrekvenser försvinner väl ofta?)... shuremikarna tänkte jag väl ha som ngn slags backup bara! =)

Tur att du nämnde kablage, stativ och dyl. Strålande. Det hade jag nästan glömt bort. Jag måste väl ha en uppsättning hyfsade lurar misstänker jag (kanske 4)... får bli lite billigare än de jag har (Sennheiser HD280pro)

Jag har inte hört så mycket om m-audio... men jag har gluttat runt på forum och får för mig att det ofta är tjorv. Ska kolla in nogrannare. Det där med separat micpreamp... det är väl bra att ha en riktigt bra rackare på sidan och i princip inte köra ljudkortens egna... det känns som att det borde vara bättre prylar i en separat enhet?

Jag har redan LogicPro7. Men midi-keyboard skall definitiv in i budgeten... där behövs det inte så stora grejjor då jag är en mästare på matrixen! =)

Gällande dator... min gamla g4 lånade jag ut och polaren fipplade med den röda lilla knappen på baksidan så generatorn brann... ajaj. Jag tänkte nog faktiskt investera i en ny g5 med kanske 4gig i ram då jag ska jobba med ganska stora projekt. Så bara det går ju på c:a 35000. Dessutom måste jag ha två skärmar till detta. Så min budget är helt plötsligt inte så stor. Den bärbara jag har ska jag låta vara som den är och få vara lekledare vid "externa" projekt. Jag ska bara spela in digitalt hade jag tänkt.

<<<<illvaesen>>>>

Får man höra ngt du spelat in?

Det finns en sorts "skärm" från sE Electronics, som i ditt fall kanske skulle vara lämplig att sätta bakom micen för att dämpa. Den är ganska dyr, men kan hjälpa till om man har besvärlig akustik...

När det gäller småmembranare, så är mitt förstahandsval Oktava MK012. Line Audio Design CM3 är också ett bra val, men MK012 är trevligare, eftersom det går att byta mikrofonkapsel på dem och välja mellan cardioid, hypercardioid eller omni. 😄

Som Mr Chess snackade om, så kanske du behöver lyssning också? Jag vill inte göra för mycket reklam i detta forumet, så du kan ju kvista över till VST-forum och ta en liten titt på ADAM-dealar och mässpriser... 😏

Preamps tycker jag att du ska överväga LIne Audio Design OMP (om du behöver 8 preampar...), eftersom den är både lågbrusig och ofärgad till ett vettigt pris.

Ska du ha mer bett i sången och har råd med det, så titta på Summit Audio 2BA-221, som är en helt underbar preamp. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Med "pure" menar du att det låter på riktigt va? Jag behöver en bra pryl som man sedan kan använda live och få lika bra ljud.... å då verkar det vara en av de bättre (till rimliga kostnader då såklart)

Precis! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Claes<<<

För mig får du göra reklam! 🙂 Summit som du föreslog var ju inte så enormt dyr... jag får känslan av att det är en bra sak att lägga kräm (=pengar) på. Tycker du jag behöver en extern kompressor också? Eller räcker det jag har i Logic?

Du får mer än gärna stapla upp allt du tycker jag behöver. =)

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

Claes<<<

För mig får du göra reklam! 🙂 Summit som du föreslog var ju inte så enormt dyr... jag får känslan av att det är en bra sak att lägga kräm (=pengar) på. Tycker du jag behöver en extern kompressor också? Eller räcker det jag har i Logic?

Du får mer än gärna stapla upp allt du tycker jag behöver. =)

Tycker du att 2BA-221 ryms i budgeten, så kan du gärna komplettera den med TLA-50 - en härlig rörkompressor från Summit.

Själv brukar jag visserligen inte spela in med kompressor, utan backar hellre i inspelningsvolym och gör bearbetningar senare, men det är ju en smaksak hur man vill jobba.

När det gäller kompressor i datorn, om man väljer att inte köra med en hårdvaruburk, tycker jag att Sonalksis har de klart trevligaste. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

hej hej

som du ser så har Claes redan börjat visa upp olika prylar som kan inköpas och där finns ett x antal till som låter på sina sätt. nu vet jag inte vad de prylarna kostar exakt, t.ex. micpreampen, utan när det gäller sådana saker måste man tyvärr se hur mycket budgeten räcker till och allt handlar ju så klart om priotering.

du skriver att du har sett på en G5 för 35 000!!!, för det första ingår det inte typ två skärmar i det priset? herregud vad mycket pengar! är du verkligen säker att du måste lägga upp 35 000 på en dator? Du skriver att du tänker göra stora saker men det håller inte riktigt som för förklaring. Det du pratar om är en dator som dels ska klara av att spela upp typ 100 kanaler i minst 96 kHz 32 floating samt där du matar in fruktansvärda stora mängder med effekter. Överdrivet 🙂

Jag antar att du tänkte hålla på med projekt på en 30 till 40 kanaler, ganska vanligt i en mix situation. Om du kör vanligt 24/48 så kommer du se att med en dator på "bara" 20 000 klarar av detta galant. Det som drar mycket "energi" av datorn är om du använder många pluggar och då krävs det mycket ram. Själv har jag en egenplockad PC som inte ens har gått på 20 000 och har kollat i protools hur det funkar och jag lovar, den fungerar och jag kan även då plugga in nog många pluggar än vad man vanligtvis använder.

Jag skulle inte ha några invändningar om du tänkte införskaffa dig en dator på ca 20 000 - 25 000 (inkl. två skärmar) och då har du där möjlighet att lägga de överblivande 10 000 (om du hade tänkt köpa den där datorn som du föreslog) på nånting mycket viktigare nämligen micpreamps och mikrofoner.

men valet är upp till dig 😆

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Den musiken jag gör och ämnar fortsätta med är väldigt överdriven, så en överdriven dator är nog bra. Det är ju inte så att det är ett självändamål med att kunna spela in många kanaler, men senast vi spelade in blev det bortåt 60 kanaler, och eftersom jag inte har råd att fixa hel orkester varje gång så blir det en hel del pålägg (tyvärr). Dessutom så tänkte jag att det väl är bra med marginal. Tänker jag helt fel? Jag hade inte tänkt behöva uppgradera så mycket mer än småsaker under tiden.

Skrämarna ingår inte i det priset. Men jag börjar fundera på att hinka in minnena på andra ställen än direkt från Apple, där sparar jag in rätt massor.

Om jag bara ser till hur arren ser ut så ligger dessa på mellan 20-30 kanaler, då bara midi. Eftersom jag har kör, fullt komp, brass, blås/stråk m.m så springer det iväg. Det går ju att jobba mer "effektivt", men samtidigt är det ju begränsande... tyckte det var skitjobbigt då vi spelade in skivan på adat och det var 7-8 kassetter per låt. Och då var det små arr mot nu på de flesta spåren. Och jag är görless på freeze då jag jobbar, känner mig helt begränsad att sitta antingen med dåliga ljud eller måsta freeza.

Vad är det för grejjer som du tycker att jag hellre skulle lägag krut på?

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

tjena

för det första så är det lite svårt för mig att veta exakt vad du ska spela in och hur mycket det ska vara 😉

som du beskriver det så låter det absolut som om du ska spela in en massa kanaler då du tänker arra för en hel orkester, har jag rätt elr? det är modigt av dig och hoppas det går bra med det. och utifrån detta läge så förstår jag också att du känner att du behöveren dator med lite mer klös än vanligt. nu är jag ingen expert på det här med datorer men som jag ser det så sitter "klöset" i ramminnet. i min dator har jag 1 gB ramminne och även om jag nu har 1 processor på 3.0 ghz så kommer nog inte min dator att fixa just 60 kanaler, som i ditt fall. men i ett sådant läge där man vet att ska spela in många kanaler och använda många lite pluggar på detta så givetvis så skall man utöka ramminnet till minst 2 Gb om inte max, dvs. 4Gb. Och om jag skulle göra det med min burk så skulle nog den med stor sannolikhet klara av just 60 kanaler.

det jag vill säga är att bara för att man vet att man ska spela in många kanaler och behöver en dator med mycket klös så betyder det ju inte per automatik att man ska köpa en dator för över 30 000, snarare handlar om hur man på bästa sättet optimerar sin dator mot detta, exempelvis att bygga in mer ramminne än vanligt, köra med 2 processorer. då menar jag att med det tänket så kan man se att det går att fixa en dator som klarar det du vill fast för ett betydligt lägre pris, säg just 10 000. En ny G5 mac ligger på dryga 23 000, mellanmodel och den klarar säkerligen allt som du begär.

dvs. att bara för at du köper en dator som budget mässigt ligger på en 10 000 kronor lägre i pris så betyder det inte per automatik att du får en dator med så lite klös i att du inte klarar av det du ska göra.

mvh Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

forts.

och det här är min poäng. Det GåR att köpa en dator som absolut inte kostar 35 000 kr och som klarar allt som du begär. Visst så lär du få en dator som klarar av allt som du vill och mycket mer än du vill för just 35 000 men som jag ser det så slösar du lite med pengar då du kan lägga pengarna på nånting annat.

du frågade även vad det kunde vara. mitt svar blir att det är bara att läsa i mitt första svar där jag radade upp olika saker som du bör skaffa. exakt burk och kostnad är en smaksak men exempelvis bra monitorer. då har du dels fått dig en ny dator som klarar allt som du vill samt riktigt bar monitorer, än om du hade lagt ner allt krut på själva datorn.

du skrev nånting om midi, att du arbetar lite med midi. då antar jag bara att du tänker dig vst instruments och sådant. och sedan vill du kanske hålla på med effekter och pluggar av olika slag, sådant som används för att mixa. Då måste jag komma med ett jättebra förslag som är värd att ta till sig.

genom att du vet att du ska spela in många kanaler så vet du ju att det krävs både kraft och klös i datorn, speciellt om du ska ha allt i en enda dator. Men tricket ligger i att du använder två datorer och kör nätverk mellan. Jag skrev det när det gäller en laptop och en dator. Varför man ska använda två datorer är att i den ena datorn kan du lägga alla dina audiofiler och i den andra lägger du dina arbetsfiler, vst och dylikt. På sådant sätt så kommer du kunna utnyttja din dators krafter ännu mer, vilket lär behövas. Och med ett vanligt 100 Mb nätverk så kommer det skyfflas data nog snabbt för dig. Givetvis skall den nya och bra datorn ha hand om alla audiofiler.

Ett annat sätt man kan tänka på rent generellt när det gäller att underlätta för datorn så att den inte behöver jobba ihjäl sig är att man kör externa burkar. dvs, istället för softpluggar som tar mycket kraft så kan du köra ut dem i externa reverb burkar för några tusen, t.ex. TC electronics, och då kommer den att ta upp all kraft och då kan datorn utnyttja sin kraft för det den ska göra, dvs. spela upp ljuden.

det finns som sagt många lösningar och man kan skriva en hel c-uppsats i detta ämne. ska med spänning följa hur det går dig 😉

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...