Jump to content
Annons

Hemmastudio


steflund

Recommended Posts

I datorkostnaderna jag angav så var just 4Gig ram inkluderat, detta kostar på Apple drygt 7000SEK. Dessutom är deras max 16Gb ram, men det kostar sjuhelsikes mycket. Även deras 3årsgaranti är innräknat i det priset samt FinalCutexpress. Så egentligen kostar själva datorn inte 35.000. Jag funderar nu på om jag skall köpa ramminnena annorstädes då jag läst på många ställen att macs minnen är väldigt dyra.

Ja, jag har sett att Logic stödjer det där att samköra två datorer (det kanske alla program gör?) och hade initialt bara tänkt hotta upp min gamla G4 som jag lånat till en polare medans jag nu är i Spanien, men han svitchade den röda lilla knappen på baksidan (kommer inte ihåg anledningen) och satte i nätsladden och *puff" så brann datorn. Dessutom är det så mycket som är utdaterat i den så det känns som en rejäl satsning borde ske på datorfronten.

Gällande storleken i mina låtar, jag har valt att orkestrera de mest flippade låtarna mest, eftersom de kommer vi troligen inte att spela live, så då kan vi köra live med nästan "normal" sättning (och lite playback... haha).

Jag hinkar upp ngt i demosektionen så snart som jag drar igång (drygt tre månader kvar), för jag kommer att behöva all experthjälp jag kan få i uppställning mikning kalibrering och allt man kan komma på! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hej

måste säga att det känns bittert att få sin G4 med lite material bortbränd. Har varit i nästan samma situation, fast då dog hårddisken och hade tyvärr ingen kopia på materialen. Så nånting lär man sig ju alltid.

Hmmm .... jag undrar om du har tänkt nånting på att lägga lite stålar på själva rummet. Bara ett par tusenlappar bara där kommer nog göra susen och då tänker jag på t.ex. lite akustikplattor typ bakomför monitorerna som man kan hänga upp. Små medel helgar ändamålet som det heter 😏

Men som sagt, om du har spikat budgeten till 100 000 och där ett köp av en ny dator tar mycket av pengarna så blir det lite tight. En sak man kan göra är att man köper lite sämre och billigare saker i första skedet och allt eftersom byter ut grejerna med bättre saker. Då kommer det ju inte bli bästa kvalitén i början men man kan inte få allt i början utan man får nog bygga på sin arsenal med tiden också. Och då tänker jag främst på monitorer, mikrofoner och dylikt.

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

måste säga att det känns bittert att få sin G4 med lite material bortbränd. Har varit i nästan samma situation, fast då dog hårddisken och hade tyvärr ingen kopia på materialen. Så nånting lär man sig ju alltid.

Hmmm .... jag undrar om du har tänkt nånting på att lägga lite stålar på själva rummet. Bara ett par tusenlappar bara där kommer nog göra susen och då tänker jag på t.ex. lite akustikplattor typ bakomför monitorerna som man kan hänga upp. Små medel helgar ändamålet som det heter 😳

Men som sagt, om du har spikat budgeten till 100 000 och där ett köp av en ny dator tar mycket av pengarna så blir det lite tight. En sak man kan göra är att man köper lite sämre och billigare saker i första skedet och allt eftersom byter ut grejerna med bättre saker. Då kommer det ju inte bli bästa kvalitén i början men man kan inte få allt i början utan man får nog bygga på sin arsenal med tiden också. Och då tänker jag främst på monitorer, mikrofoner och dylikt.

MVH Anders

Ja, jag tänkte det, den listan jag lade upp i början av tråden landar på cirka 75.000, och det som kommit till nu gör väl att jag är kring 90.000... så akustikplattor är väl ett bra alternativ att ösa cash på. Jag kommer ju att fixa det mesta hemma i en mini-lägenhet så det måste ju vara ganska diskreta medel, för man måste ju kunna bo också.

Det där med kvalitet, om jag köper datorn, ljudkort, för-förstärkaren och ngn bra mic så är det ju redan där rätt bra prylar, monitorer på detta och det är ju faktiskt en komplett studio egentligen. Och då är vi bara uppe i 60.000 ungefär.

För om man har rätt bra ljud in så går det ju att trolla litegrand. Kanske är där jag skall börja och sedan bygga på vartefter jag märker att jag behöver... mixerbord är ju bekvämt, men samtidigt finns ju allt i datorn.

Man kanske ska köpa ngn härlig låda att ha datorn i?

Link to comment
Dela på andra sajter

gäller fetischen kvinnor med?  😳

Det förstnämnda kanske som regel! =)

hehe

Jag har tyvärr inga tips, bara dålig humor 😆

hoppas du får ihop något bra!

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

gäller fetischen kvinnor med?  😆

Det förstnämnda kanske som regel! =)

hehe

Jag har tyvärr inga tips, bara dålig humor 🙂

hoppas du får ihop något bra!

mvh

Hehe, jag har urusel humor själv... törs inte ens vädra den på detta forum, för då blir jag nog bannad som tusan.

Ja, jag hoppas också att det blir ngt bra av detta, finns inte så många alternativ egentligen tycker jag, måste bli bra då musiken kräver det. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Det har gått ett tag och mycket funderingar, som det ser ut nu så kommer jag att bli delägare med en gammal kompis som håller på att bygga ihop en studio, eller snarare förbättra en redan befintlig. Så då fortsätter jag med mini-studion hemma och ödslar energi på en riktig studio. Då det ändå handlar om så stora summor (kanske inte för många här, men för mig är det en enorm satsning) så är det bättre att göra det på riktigt. Hoppas det går vägen.

Jag är mer musiker än studio-tekniker känns det som, så är eran hjälp ovärdelig, kommer att måsta hårdplugga nu. Era tips behövs framöver i enorma lass.

Vad sägs om det enormt underbara namnförslaget som just slog mig på studion: "Studio Studion"... 🙂

Puss på er alla. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja man tackar... det får man väl hoppas, som tur var kommer jag att ha lite tid över för studiogrottning kommande år, ska dessutom dra igång och spela in ett ap-maffigt projekt, så jag misstänker att jag kommer att gå på alla möjliga nitar iom detta projekt... dvs lära mig en del. Ngn slags "studio-diary" kommer att dokumenteras, om det känns tufft nog kommer jag hinka upp länken här också! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...