Jump to content
Annons

recalculation, jitter etc vid bouncning


Valle

Recommended Posts

Till er hot-shots där ute... en fråga angående bouncning.

Vilka nämnvärda risker finns det för oönskad s.k. recalculation, jitter etc av resultatfilen vid en enkel bouncning?

Som vi vet så sker vissa omräkningar om man så endast skulle göra en mindre förändring i amplituden/ljudstyrkan. Men min fråga gäller en simpel sammanfogning av två originalfiler, utan någon som helst tillkommande process. (Som närliggande exempel kan vi ta "Majkens" tips i Studio 02-2006, tipsrutorna 2-4.)

Kan vi alltså lita på att våra program (Cubase, Pro Tools, Samplitude etc) verkligen skapar en ny ljudfil helt utifrån originalfilerna, utan att tillföra egna godtyckliga "förändringar" i ljudbilden?

MVH//

Valle

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

OK, nu när jag läser mitt ursprungliga inlägg, så här i efterhand, så framstår det kanske som lite väl luddigt. Och "sammanfoga" var ett korkat ordval.

Men vi säger så här istället...

Program:

Det bör inte spela någon roll, eftersom det handlar om en simpel "object bouncing", eller snarare bouncningsprocessens algoritmer. Men för ordningens skull kan vi väl säga Samplitude Professional 8.2.

Scenario:

Du skapar ett nytt projekt med endast ett spår (track), och på detta spår infogar du en godtycklig ljudfil (som helt enligt reglerna blir ett objekt på track'en). Inga effekter läggs till, volymregeln samt panoreringen lämnas helt orörda. Allt ska vara helt "torrt".

Låt oss nu säga att du - bara för sakens skull - vill "bounca" spåret/objektet om och om igen - sjutusenåttahundra gånger - där varje bouncning ersätter det befintliga objektet.

Jag undrar:

Den första (initiala) bouncningen i scenariot utgår som vi konstaterat från en helt torr ljudfil, utan några som helst medräknade effekter eller förändringar i ljudbilden. Men är det så, att det ändå sker någon form av faktisk "recalculation" av ljudfilens digitala data (som är i färd att bouncas)? Dvs, påverkas resultatet (negativt) för varje bouncning? Eller kopieras den digitala datan helt enkelt rätt av?

Jag är på det klara med att en viss "recalculation" måste ske om effekter och andra förändringar i ljudbilden ska följa med bouncningen. Men min fråga gäller alltså ett helt torrt spår, där inte ens volymregelns eller panoreringens läge ska räknas med.

Varför jag undrar vad jag undrar:

Jag är bara nyfiken.

MVH//

Valle

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tro att det sker en matematisk operation varje gång du bouncar - och att det inte bara blir en ren kopiering. Programmet vet ju inte att du bara vill kopiera, utan det måste ta hänsyn till alla eventuella ytterligare spår som ska mixas. Det skulle ju vara mer komplicerat att göra flera olika algoritmer för mixdown (och dessutom någon rutin som detekterar vad som verkligen finns i de aktiva spåren...) än att alltid använda en och samma, även om det bara rör sig om ett enda spår.

Om du gör det ett fåtal gånger, har jag svårt att tänka mig att det blir hörbart alls - men om det rör sig om 100 gånger, så blir det nog väldigt tydligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi nu tänker oss att du använder Samplitude 8.2 (som jag gör) så finns det rätt sällan anledning att bounca förrän det är dags för slutlig mix.

Jag jobbar i stor sett uteslutande med att låta originalfilen ligga kvar orörd. All behandling görs sen oförstörande, dvs effekter med mera läggs på i mixen. Även om jag mixat och trixat och blandat och haft mig, så ändras inte originalfilen som läses in fräsch varje gång. Jag har faktiskt personligen aldrig en enda gång behövt bounca spåren före slutlig mix i Sam. Om man mastrar spår från flera olika projekt (VIP kallas de i Sam), så blir det ju en bounce förstås, men den kan gå i 24 bitar eller 32 bitars upplösning.

Rent teoretiskt så är jag rätt övertygad om att det blir en påverkan av varje bounce, men praktiskt sett spelar det nog mycket liten eller ingen roll vid 24 bitars upplösning.

Gunnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till: "trombonisten"

Du har, enligt min åsikt, helt rätt i att det sällan finns anledning att bounca filer/tagningar förrän det är dags för slutmix. Jag är också helt införstådd med principerna när det gäller oförstörande vs. förstörande ljudfilsbehandling.

Min fråga handlade dock bara om hur bouncning (så som jag beskriver processen ovan) rent tekniskt påverkar ljudet/filen. Sen om det i praktiken spelar någon roll eller inte... ja, spelar ju inte heller någon roll. Jag var bara nyfiken.

Men tack ändå, för din input!

MVH//

Valle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...