Sonefors Postat 30 mars 2006 Postat 30 mars 2006 Jag Àr ute efter en analog masterings enhet för ca 10 000:-... Den ska göra underverk för mina produktioner... Vart hittar jag en sÄdan???... Mvh Sonefors
Sonefors Postat 30 mars 2006 TrÄdstartare Postat 30 mars 2006 Jag tÀnker nÀmligen radera alla mina waves piratkopior dÄ jag har dÄligt sammvete p.g.a att jag anvÀnder dom... Kanske ska jag köpa ett UAD kort för 10 000 istÀllet??? Mvh Sonefors
Claes Holmerup Postat 30 mars 2006 Postat 30 mars 2006 De flesta sÄdana burkar av rang, startar nog pÄ det dubbla ungefÀr - sÄ ett UAD-kort Àr sÀkert betydligt roligare... Det Àr ju mycket smidigare att ha sÄ mycket som möjligt i datorn och slippa krÄngla med kablar hit och dit.
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 30 mars 2006 Postat 30 mars 2006 Men rörena och optokompressorerna, dom fĂ„r man inte pĂ„ nĂ„n DSP... đ SjĂ€lv inskaffar jag en ART Pro VLA, och senare har jag en SPL Charisma 2 i kikaren. DĂ€r har du analogt för 1000⏠(pĂ„ T-butiken). Kolla dom tvĂ„, har fĂ„tt ganska bra ord sagda om sig. TC's Finalizer finns ju ocksĂ„ som outboard, men den lĂ€r vara ganska digital inuti tror jag. I sjĂ€lva verket Ă€r vĂ€l Finalizern och Master X-5 (pĂ„ powecore-kortet) samma algoritmer?
Sonefors Postat 30 mars 2006 TrĂ„dstartare Postat 30 mars 2006 Men rörena och optokompressorerna, dom fĂ„r man inte pĂ„ nĂ„n DSP... đ SjĂ€lv inskaffar jag en ART Pro VLA, och senare har jag en SPL Charisma 2 i kikaren. DĂ€r har du analogt för 1000⏠(pĂ„ T-butiken). Kolla dom tvĂ„, har fĂ„tt ganska bra ord sagda om sig. TC's Finalizer finns ju ocksĂ„ som outboard, men den lĂ€r vara ganska digital inuti tror jag. I sjĂ€lva verket Ă€r vĂ€l Finalizern och Master X-5 (pĂ„ powecore-kortet) samma algoritmer? Okej! Jag ska kika pĂ„ dessa... Men om man nu skulle köpa ett UAD-1 kort... Hur pass grymma Ă€r dessa simuleringar??? Ska jag köpa sĂ„ köper jag UAD-1 Ultra Pak, nĂ„gon hĂ€r som har detta eller har testat??? Mvh Fredrik
basshole Postat 30 mars 2006 Postat 30 mars 2006 ska du köpa UAD tycker jag du ska slÄ till pÄ flexipak. ca7200 kr hos thomann.de och dÄ fÄr du $500 att handla pluggar för pÄ uaudio.com. nÀmnas bör att UAD's 3 mastringspluggar (precision eq, precision multiband samt precision limiter) kostar runt $500 i paketpris. dessa 3 pluggar Àr för just mastering och ingÄr inte i ultrapak.
hegobald Postat 30 mars 2006 Postat 30 mars 2006 Ăhh.. VĂ€nta nu.. Analog masteringsenhet för cirkus 10.000:- Hmm.. rĂ„kar du hitta nĂ„n bra sĂ„ hör av dig till mig dĂ„ Ă€r jag MYYYCKET intresserad đ
Eliasson Postat 31 mars 2006 Postat 31 mars 2006 för runt 10 lax borde du fÄ tag pÄ en gammal fet 1/4 tums masterbandare. DÀr kan vi snacka kÀrlek nÀr man frÀser pÄ. Ingen som Àr intresserade av sÄdana lÀngre sÄ dÀrför kan man fynda billigt. Dammsug vendolin och du skall finna, min kÀre BollnÀsBroder!
Sonefors Postat 31 mars 2006 TrĂ„dstartare Postat 31 mars 2006 (redigerat) Okej! Tack för alla svar đ Jag har slĂ€ppt tanken pĂ„ en en Analog enhet... Ă ter till UAD-1... Jag ska som sagt, ta bort mina piratkopierade waves p.g.a att jag inte kĂ€nner mig seriös om jag anvĂ€nder dessa. SĂ„ nu ska jag troligen köpa ett UAD-1 Jag har mina 10 000:-, Ă€r det flexi pak jag ska köpa eller??? och som jag frĂ„gade tidigare, hur bra Ă€r simuleringen??? Mvh Fredrik Redigerat 31 mars 2006 av Sonefors
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 31 mars 2006 Postat 31 mars 2006 Som tidigare svarat: simulering Àr simulering.
Sonefors Postat 31 mars 2006 TrÄdstartare Postat 31 mars 2006 Som tidigare svarat: simulering Àr simulering. Har du UAD-1 eller?
Florian le Sage Postat 31 mars 2006 Postat 31 mars 2006 simulering Àr simulering-betyder just detta...hardware Àr ALLTID bÀst!!!
Neosus Postat 31 mars 2006 Postat 31 mars 2006 simulering Ă€r simulering-betyder just detta...hardware Ă€r ALLTID bĂ€st!!! đ
dbd Postat 31 mars 2006 Postat 31 mars 2006 Jag har UAD. Fantastiska pluggar om du jobbar i mjukvarumiljö. Har du ett analogbord sĂ„ kan du ju alltid lĂ€gga tredubbla priset pĂ„ en opto/VCA-kompressor och hĂ€vda att det lĂ„ter hĂ„rdvara efter att ha jĂ€mfört A/B 35 ggr (och dĂ„ Ă€r det troligen bruset som skiljer đ ... Men seriöst, ingen bryr sig.
Florian le Sage Postat 31 mars 2006 Postat 31 mars 2006 ingen bryr sig??? đ i vilken vĂ€rld menar du?
Sonefors Postat 31 mars 2006 TrÄdstartare Postat 31 mars 2006 (redigerat) simulering Àr simulering-betyder just detta...hardware Àr ALLTID bÀst!!! Sluta med din skepsis... Jag förstÄr att hÄrdvara Àr hÄrdvara, och det motstÄnd som hÄrdvara ger, Àr ett unikt sound i sig Men jag Àr ute efter ett högkvalitativt pluggpaket som ger mig alla möjligheter... SÄ svara pÄ mina frÄgor istÀllet för att se ner pÄ dom... Mvh Fredrik Edit: Hoppas Majken kommer hit och ger mig lite svar, han har ju trots allt testat UAD-1 Ultra Pak Redigerat 31 mars 2006 av Sonefors
Florian le Sage Postat 31 mars 2006 Postat 31 mars 2006 Sluta med din skepsis... Jag förstĂ„r att hĂ„rdvara Ă€r hĂ„rdvara, och det motstĂ„nd som hĂ„rdvara ger, Ă€r ett unikt sound i sig Men jag Ă€r ute efter ett högkvalitativt pluggpaket som ger mig alla möjligheter... SĂ„ svara pĂ„ mina frĂ„gor istĂ€llet för att se ner pĂ„ dom... oj dĂ„---snacka om att vara kĂ€nslig,mĂ„ste vĂ€l förtydliga mig: jag ser inte ner pĂ„ dina frĂ„gor-tvĂ€rtom försöker jag upplysa dig om fakta--- jag Ă€r inte skeptisk,varför skulle jag vara det-dĂ„ skulle jag vĂ€l knappast ha uttalat mig-eller hur! đ ibland undrar man vad man gör hĂ€r egentligen,sandlĂ„dementaliteten Ă€r alltjĂ€mt förhĂ€rskande...
Neosus Postat 31 mars 2006 Postat 31 mars 2006 Sluta med din skepsis... Jag förstĂ„r att hĂ„rdvara Ă€r hĂ„rdvara, och det motstĂ„nd som hĂ„rdvara ger, Ă€r ett unikt sound i sig Men jag Ă€r ute efter ett högkvalitativt pluggpaket som ger mig alla möjligheter... SĂ„ svara pĂ„ mina frĂ„gor istĂ€llet för att se ner pĂ„ dom... oj dĂ„---snacka om att vara kĂ€nslig,mĂ„ste vĂ€l förtydliga mig: jag ser inte ner pĂ„ dina frĂ„gor-tvĂ€rtom försöker jag upplysa dig om fakta--- jag Ă€r inte skeptisk,varför skulle jag vara det-dĂ„ skulle jag vĂ€l knappast ha uttalat mig-eller hur! đł ibland undrar man vad man gör hĂ€r egentligen,sandlĂ„dementaliteten Ă€r alltjĂ€mt förhĂ€rskande... ApropĂ„ sandlĂ„da... Varför anvĂ€nder du inte punkt och stor bokstav i dina inlĂ€gg? đ
Florian le Sage Postat 31 mars 2006 Postat 31 mars 2006 jo du grahn,det skall jag upplysa dig om,eftersom standarden pĂ„ övriga inlĂ€gg Ă€r likadan sĂ„ blir jag liksom smittad,om det nu Ă€r sĂ„ viktigt för dig,ibland skriver jag korrekt-iblamd inte,beroende pĂ„ humör,kĂ€nns det bĂ€ttre nu,trodde trĂ„den handlade pm nĂ„got annat men jag kanske Ă€r helpuckad... đ
Sonefors Postat 31 mars 2006 TrĂ„dstartare Postat 31 mars 2006 Sluta med din skepsis... Jag förstĂ„r att hĂ„rdvara Ă€r hĂ„rdvara, och det motstĂ„nd som hĂ„rdvara ger, Ă€r ett unikt sound i sig Men jag Ă€r ute efter ett högkvalitativt pluggpaket som ger mig alla möjligheter... SĂ„ svara pĂ„ mina frĂ„gor istĂ€llet för att se ner pĂ„ dom... oj dĂ„---snacka om att vara kĂ€nslig,mĂ„ste vĂ€l förtydliga mig: jag ser inte ner pĂ„ dina frĂ„gor-tvĂ€rtom försöker jag upplysa dig om fakta--- jag Ă€r inte skeptisk,varför skulle jag vara det-dĂ„ skulle jag vĂ€l knappast ha uttalat mig-eller hur! đ ibland undrar man vad man gör hĂ€r egentligen,sandlĂ„dementaliteten Ă€r alltjĂ€mt förhĂ€rskande... Vilken fakta har du gett mig? Att hĂ„rdvara Ă€r hĂ„rdvara och att simulering Ă€r simulering? Mvh Fredrik
Neosus Postat 31 mars 2006 Postat 31 mars 2006 jo du grahn,det skall jag upplysa dig om,eftersom standarden pĂ„ övriga inlĂ€gg Ă€r likadan sĂ„ blir jag liksom smittad,om det nu Ă€r sĂ„ viktigt för dig,ibland skriver jag korrekt-iblamd inte,beroende pĂ„ humör,kĂ€nns det bĂ€ttre nu,trodde trĂ„den handlade pm nĂ„got annat men jag kanske Ă€r helpuckad... đ Nej jag tyckte bara att det blev lite roligt nĂ€r du skrev "sandlĂ„dementalitet". đł
Florian le Sage Postat 31 mars 2006 Postat 31 mars 2006 om det Ă€r ett pluggpaket du Ă€r ute efter sĂ„ fattar jag inte varför du tvekar pĂ„ UAD-1 bevisligen bĂ€st i software kategorierna enligt alla Ă„sikter och reviews etc... men du började faktiskt trĂ„den med analoga önskemĂ„l,och för att ytterligare förtydliga cirkusen lite: det Ă€r inte mostĂ„ndet som du kallar det som gör att hardwareburkar alltid kommer att vara bĂ€ttre/handhavademĂ€ssigt och i den analoga domĂ€nen mkt mer kontrollerbara och vĂ€ljudande eftersom parametrarna Ă€r "pĂ„ riktigt" (vi kan diskutera detta i evighet och ingen kommer att ge sig,nu menar jag inte du Sonefors men föresprĂ„kare i de 2 olika lĂ€gren överhuvudtaget) mitt tips Ă€r att du köper UAD-1 och förmodligen blir jĂ€ttelycklig för de lĂ„ter faktiskt bra,har du dĂ€remot en kommersiell eller "riktig" studio sĂ„ lĂ€r du i första hand behöva hardware,enligt mig i alla fall! đ
Hans Postat 31 mars 2006 Postat 31 mars 2006 Hej! Jag Àr ute lite efter samma som du, Àven om jag hela tiden velat haft det "i datorn"! Mina kandidater har varit just UAD samt Àven TC-PW unplugged + Sony 6 Pack men nu verkar det som att vinnaren blir denna tingest
Florian le Sage Postat 31 mars 2006 Postat 31 mars 2006 kanske en vettig lösning,Ă„terigen-nĂ„gon som HĂRT den/vet om den verkligen Ă€r sĂ„ bra som man lockas att tro???
VacUm Postat 31 mars 2006 Postat 31 mars 2006 Hur Àr det med UAD och latency? Om man vill addkomprimera eller sÄ, kompenserar programmen det med sample accuracy dÄ?
joachime Postat 1 april 2006 Postat 1 april 2006 (redigerat) Hur Ă€r det med UAD och latency? Om man vill addkomprimera eller sĂ„, kompenserar programmen det med sample accuracy dĂ„? UAD-1 funkar med vanlig Plugin Delay Compensation. Cubase SX stödjer PDC pĂ„ bussarna frĂ„n och med version tvĂ„. Logic, har jag för mig, gör det frĂ„n och med version sju. Jag Ă€r osĂ€ker pĂ„ om Pro Tools gör det Ă€n. Om man saknar PDC i sin 'host' kan man anvĂ€nda de medföljande delaykompensations-pluggarna. Edit: Jo men det gör det ju! Pro Tools alltsĂ„. ADC heter det vĂ€l? đ Redigerat 1 april 2006 av joachime
joachime Postat 1 april 2006 Postat 1 april 2006 Jag har mina 10 000:-, Àr det flexi pak jag ska köpa eller???och som jag frÄgade tidigare, hur bra Àr simuleringen??? Jag anvÀnder UAD-1 och föredrar följande pluggar: 1176 LN LA-2A Pultec EQP-1A (bas och diskant) EMT Plate 140 UAD-pluggar jag Àr sugen pÄ: Roland Space Echo Precision Multiband UAD-pluggar jag klarar mig utan: Cambridge EQ (kirurgisk EQ med hÄrd diskant) Dreamverb (komplext reverb med mycket diskant) Nigel (resurskrÀvande högtalarsimulator) Precision Limiter (bra, men aningen dyr peak limiter) Roland CE-1 (lÄter fett, men det finns mÄnga billigare chorus) Roland Dimension D (se ovan) AppropÄ simulering. Enligt UAD sÄ handlar det om simulationer pÄ komponentnivÄ, dvs varje transistor, rör och kondings beteende Àr uppmÀtt. Jag har inte anvÀnt all motsvarande hÄrdvara. Men jag tycker t ex att 1176 lÄter övertygande likt. Plate 140 lÄter mycket som en plÄt.
dbd Postat 1 april 2006 Postat 1 april 2006 FortsÀtter pÄ Joachimes svar Dessa pluggarna anvÀnder jag hela tiden: Precision Limiter Precision Multiband Fairchild 670 Pultec EQP 1A Universal Audio 1176 LN Teletronix LA2A Dessa pluggarna kommer jag inte köpa Dreamverb Cambridge EQ Roland CE-1 Precision EQ (lÄter grymt, men jag gillar inte arbetssÀttet) Kan tillÀggas att jag uteslutande gör elektronisk musik (house och techno).
DrHans Postat 1 april 2006 Postat 1 april 2006 (redigerat) Ni som gillar 1176LN, vad tycker ni om 1176SE? EDIT: SKrev fel, klart det skall vara 1176 och inte 1776 Redigerat 1 april 2006 av hansjohnny
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.