Jump to content
Annons

Mera New Wave


dede

Recommended Posts

Jaha, ännu ett kvaddat projekt som jag gärna vill ha hjälp med. Det finns bra grejer och dåliga som jag uppfattar det. Bland de bra är dödaebaskaggen (som av någon anledning är hårt panorerad till vänster), syntarna är snygga..........På minussidan min gitarr som jag inte fixar, avsaknad av sång, hur ska det sluta?

Hade postat i samarbetesforumet om det gått 😏

Mp3

Upphov; Jag

Längd; ca 3 min

Status: Skiss

Text; Ny text uppe nu!

Edit: Ny länk

Text;

Låt mig börja såhär

Jag känner inte dig

Mer än vid namn och kropp

Men nu ska jag trolla..............skapa

Nå´t jag aldrig visat dig förrut

Jag visar, så visa din själ

Och stoppa dessa gräl

Speglar som dreglar, raglar

och gråter till morgonen...

Ny dag.så vad fan

Nu gör jag om det

Andarna stiger upp

Jag gör om det

Jorden öppnar sig...

Sista spiken slår

I mina trasiga sår

Relearn09.mp3

Redigerat av dede
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag uppfattade inte riktigt om du ville ha kritik på detta. Du var lite vag...Men jag kör i vind...

Härligt skumma ljudlandskap som dyker upp då och då...Dock är det nog som du säger. Här krävs något mer. Detta låter som en bakgrund till en låt, men det är något som fattas. Som det är nu finns det ingenting att gripa tag i utan man kan bara luta sig tillbaka och låtsas att man rökte på.

Disharmoni i all ära, men partierna som manifesteras av kaossyntharna känns lite för ostrukturerade för att vara sköna. Kanske skulle funka som ett inslag men knappast som något att bygga en hel låt på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Pluffis, Tack för kritiken. Jo jag kanske är vag. För att jag inte vet vad jag vill?????. Grundiden är ju - vad jag tror du kallar kaossyntarna och baskaggeslaget. Allt är uppbyggt kring det- Men jag vet inte heller om det går att göra en låt utifrån det??????

Tänk: Simple Minds, Teardrop Explodes, Echoo and the Bunnymen, Sioxie and the Banshees...............

Antingen fär jag hjälp med detta eller så åker det in i garderoben med resten av liken! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm. 😎 dedär trummorna gillar inte jag alls.

Jag får nästan lite gåshud av alla dom där läskiga tonerna som härjar hit och dit.

Mysko låt, jag fattade inte riktigt dedär. 😄

Kör på! Det kan ju bli nåt spännande av den! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm. 😎 dedär trummorna gillar inte jag alls.

Jag får nästan lite gåshud av alla dom där läskiga tonerna som härjar hit och dit.

Mysko låt, jag fattade inte riktigt dedär. 😄

Kör på! Det kan ju bli nåt spännande av den! 😛

Tjena, berätta vad jag skas ändra+ 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm. 😄 dedär trummorna gillar inte jag alls.

Jag får nästan lite gåshud av alla dom där läskiga tonerna som härjar hit och dit.

Mysko låt, jag fattade inte riktigt dedär. 😆

Kör på! Det kan ju bli nåt spännande av den! 😎

Tjena, berätta vad jag skas ändra+ 😛

ingen aning 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter lite som gammal Gary Newman (Tubeway Army)

Varför inte göra låten lite rakare med distade dämpade gitarrer... Vore kul tycker jag.. Samtidigt som du behåller syntarna. Lyssna på "Me I disconnect with you eller varför inte Our friends electric med Tubeway Army...

Link to comment
Dela på andra sajter

mmm gillar låten ..

men inte virveltrumman..

den är totalt off-off beat..

😆

Lägg om den med off beat så ska du få text och melodi. 🙂

Redigerat av Marrexxx
Link to comment
Dela på andra sajter

mmm gillar låten ..

men inte virveltrumman..

den är totalt off-off beat..

😳

Lägg om den med off beat så ska du få text och melodi. 😆

OK! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar beatet och syntarna. Reverb på trummorna är ett måste annars står de i allt för stor kontrast till det andra och det låter inget kul. Speciellt virveln måste in i ljudbilden mer.

Jag gillar beatet och syntarna, men har svårt att skönja idén bakom alltihop. Just nu känns det inte som mer än ett beat och snygga syntar. En bra grundidé men var är melodin.. var är det man hänger upp det på? Kan du inte smälla dit en leadsynt så man får ihop delarna eller har du ingen melodislinga alls? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, då har jag fått lite att bita i. Ska börja med att titta över trummorna.

Eggis; Jag har inte en susning till melodisnutt :rolleyes: ....Vet knappt vad det är för harmonier heller.......hmmr. Strukturen är ju nog så enkel; A/B med en tänkt intensifiering på slutet. Fast det har jag ju i alla mina låtar så det börjar bli litet uttjatat. 😆 Att det ska vara så förbenat svårt att göra bra slut............

Nån som har några idéer om det? 😄

Idéen med den distade gitarren verkar mycket vettig, Bajenuffe1.

Link to comment
Dela på andra sajter

testade att lägga lite gitarr, du får väl lyssna om det kan vara något, provade 2 olika grejer. i 1,5 minuter av låten.

du får kanske en vision om hur det INTE ska låta om inte annat. :rolleyes:

dede_gitarr_test.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

testade att lägga lite gitarr, du får väl lyssna om det kan vara något, provade 2 olika grejer. i 1,5 minuter av låten.

du får kanske en vision om hur det INTE ska låta om inte annat. :rolleyes:

Jomen visst. om man spretar till det. Mindre bas och mer reverb förstås. Whawha är kanske inte fel. Mindre hela akord, bara köra två -tre toner? Och lite Hawkwindwhafuzzrytm där man kör utan att trycka ner banden? Bara tankar....

Kul med respons 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var bra....lekfullt och innovativt....schyssta ljud....är det gitarr som ligger relativt lågt med nå'n flanger på??? schysst...kanske vore tungre trummor på sin plats även om det här funkar också.....like it 😎😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite trälig virvel, torr som fnöske.

Låten känns aningen anonym eftersom det inte finns nån riktig hook. Typ en avig melodislinga som sätter sig.

Otäcka men fräcka synthar.

Hi-haten är lite för påträngande. Cymbalen till vänster alldeles för panorerad.

Jag hade nog föredragit ett rakare trumbeat.

Cool idé, men den behöver nåt mer. Jag tror att det skulle låta ball med några spattiga gitarrer, typ Gang of four. Men jag kan ha fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Karl det är jag som fegkör med flangergitarr. Jag kände mig för dålig för att spela ut. Ska det vara pukor här oxå kanske?

Jarnis, trummorna retar sig de flesta på. Ska fixa. Gang of Four låter väldigt våldsamt? Kan det funka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Fan, jag har slitit som en säl med det här: Ändå hörs kanske inte stor skillnad.,,

Grejen är att jag byte dator och uppgraderade Sonar. När jag sen importerar mina idéer såfunkar ju givetvis ingenting. Är det inte fel pluggar så är det fel sökvägar, saknas dittan o datan 😏

Nåväl jag tog matchen - hade varit lättare att göra nytt 😛 - och skickar upp denna version.

BMP: 127

Status: Ännu mera skis

Har ändrat trummorna från off-offbeat (virveln) till bara offbeat. ´Provat med lite pukspel. Ej klar. Snöade in en lång stund på min älskade dödsbaspuka som jag inte får rätt på.

Vad jag vill ha är:

Allmän kritik, goda råd.

Konkret hjälp, Instrument och eller sång. Riktig gitarr är ett måste. Tog bort min för jag tycker inte den duger 😏

Relearn07.mp3

Redigerat av dede
Link to comment
Dela på andra sajter

Jäkligt snyggt!!

Tycker egentligen inte att det behövs så särskilt mycker förändringar, men om JAG bestämde så skulle du byta trumljuden helt mot mer elektroniska (tokdistade?!) ljud, och så skulle det nog va trevligt med lite dist på basljudet också... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

det här kommer bli perfa.

det börjar smaka svenskt tidigt 80tal.

men håller med föregående talare.

fimpa samplade trumljud och släng in en klassisk 808 eller nått

gärna överdrivet elektroniskt och statiskt.

har lite problem med delayet på virveln, tycker att det spretar iväg för mycket

kanske bara en vanesak

kommer bli en finfin dänga 😉

Redigerat av mattebalja
Link to comment
Dela på andra sajter

Det har varit många synpunkter kring trummorna:

Danabacken: dedär trummorna gillar jag inte alls.

Marrexxx Virveltrumman....Lägg om den med off beat.....

Egghuvud: Jag gillar beatet (betyder det att virveln ska ligga kvar på off-offbeat?)

Karl: tyngre trummor

Jarnis: Rakare trumbeat

android: elektroniska tokdistade trumljud

mattebalja: fimpa samplade trumljud och släng in en klassisk 808

Tja jag jobbar väl vidare på det..Fast jag vet inte riktigt åt vilket håll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den musik du gör påminner mycket om circuit-bend-musik, fast du gör den med "obendade" ljud. jag tror att det är det man reagerar på. Alltså just att musiken är skum men ljuden är torra och oprocessade. Om du inte redan är insatt i vad circuit-bend är rekommenderar jag dig varmt att göra en google sökning, och Reed Ghazala i synnerhet. Jag har själv ett par kvaddade casio-syntar och en totalmanglad trummaskin som om man kan få riktigt bisarra rytmer och ljud ur =).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har varit många synpunkter kring trummorna:

Danabacken: dedär trummorna gillar jag inte alls.

Marrexxx Virveltrumman....Lägg om den med off beat.....

Egghuvud: Jag gillar beatet (betyder det att virveln ska ligga kvar på off-offbeat?)

Karl: tyngre trummor

Jarnis: Rakare trumbeat

android: elektroniska tokdistade trumljud

mattebalja: fimpa samplade trumljud och släng in en klassisk 808

Tja jag jobbar väl vidare på det..Fast jag vet inte riktigt åt vilket håll.

Du kan nog sammanfatta vår råden så här.

-Gör om trummorna, men lyd inte våra råd, Hitta på nåt eget!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tja det går framåt..............Strukturen stämmer nåt så när. Börjae bli smånöjd med trummornaoxå

Relearn09.mp3

Redigerat av dede
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...