Jump to content
Annons

A wonderful world


Recommended Posts

LÅTNAMN: A wonderful world

ARTIST/GRUPP: Illusion

GENRE: Dancepop

LÅTLÄNGD: 4:04

KOMPOSITÖR: Lindgren/Glimmerlo

PRODUCENT: ej producerad än

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STATUS: Demo

Jag har gjort ett försök att skriva till någon annan för en gångs skull...

Nu tänkte jag "testköra" den här på forumet för å kolla om det är en hit eller inte?

HÄR KOMMER DEN FÖRSTA OM-MIXNINGEN, (blir säkert fler)

KOMMER ÄVEN EN REMIX INOM KORT

Mvh

/ Stefan

Illusion_Wonderful_World_edit.mp3

Redigerat av MUSIKANTEN
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

oj, oj, har du lyssnat på rakt över disk) Clabbes gamla radiop? Han skulle älska det här! Allt är ju klockrent 80-tal, soundet rakt igenom.

Det är verkligen skitsnyggt! Men du har ett stort problem! Du är minst 20 år försenad! Det här håller inte idag, men om du lägger en modern mix på låten, bas trummor så kanske den kan bli lite av en sån där hat-kärleklåt som alla står och skrålar o dansar till på fyllan.

Gött mos

/FredAsp

Link to comment
Dela på andra sajter

oj, oj, har du lyssnat på rakt över disk) Clabbes gamla radiop? Han skulle älska det här! Allt är ju klockrent 80-tal, soundet rakt igenom.

Det är verkligen skitsnyggt! Men du har ett stort problem! Du är minst 20 år försenad! Det här håller inte idag, men om du lägger en modern mix på låten, bas trummor så kanske den kan bli lite av en sån där hat-kärleklåt som alla står och skrålar o dansar till på fyllan.

Gött mos

/FredAsp

Tack Fred

Hmmm, modern mix, säger du... hehehe, man e ju helt lost in space, trodde det var inne med 80-tal..

Well well, back to the drawingboard..

/ Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men nog är det hitpontential kanske.. Och visst låter det 80-tal.. Men 80-tal är inne nu. :rolleyes: Däremot är jag inte så väldigt förtjust i sidechaining-pumpet. Känns som det börjar bli lite uttjatat. Melodin är fantastisk men jag skulle önska att texten och sången vore lite mer catchy.. Lite högre och kanske dubbad och stämma på nåra viktigare ställen..

Sen kan du ju slänga in en break och göra ett tonartsbyte så har du en kandidat till nästa års schlagerfestival 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men nog är det hitpontential kanske.. Och visst låter det 80-tal.. Men 80-tal är inne nu. 😱 Däremot är jag inte så väldigt förtjust i sidechaining-pumpet. Känns som det börjar bli lite uttjatat. Melodin är fantastisk men jag skulle önska att texten och sången vore lite mer catchy.. Lite högre och kanske dubbad och stämma på nåra viktigare ställen..

Sen kan du ju slänga in en break och göra ett tonartsbyte så har du en kandidat till nästa års schlagerfestival 😆

Alltid lika intressant att lägga upp en låt på forumet, du säger att 80-tal e inne..

text o sång mer catchy? trodde det var tillräckligt catchy.. faaeen då får det ju bli

Barbie barbie girl 😳 om det skall bli mer catchy, eller...

Lite högre säger du, menar du i tonhöjd eller volymen på sången?

Dubb ligger det faktiskt på redan..

Tack för dina tips

/ Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Shaidar (oregistrerad)
Jo men nog är det hitpontential kanske.. Och visst låter det 80-tal.. Men 80-tal är inne nu. 😱  Däremot är jag inte så väldigt förtjust i sidechaining-pumpet. Känns som det börjar bli lite uttjatat. Melodin är fantastisk men jag skulle önska att texten och sången vore lite mer catchy.. Lite högre och kanske dubbad och stämma på nåra viktigare ställen..

Sen kan du ju slänga in en break och göra ett tonartsbyte så har du en kandidat till nästa års schlagerfestival  😄

Alltid lika intressant att lägga upp en låt på forumet, du säger att 80-tal e inne..

text o sång mer catchy? trodde det var tillräckligt catchy.. faaeen då får det ju bli

Barbie barbie girl 😳 om det skall bli mer catchy, eller...

Lite högre säger du, menar du i tonhöjd eller volymen på sången?

Dubb ligger det faktiskt på redan..

Tack för dina tips

/ Stefan

Håller med om det där med ett break - fyll den helst med en massa whå whå whååås och trummor. Inget annat. Kör sen på med sista refrängen, med den schlagermässiga tonartsbytet - Då blir det världsklass 😆

*spelar låten en gång till och shejkar låss*

Redigerat av Shaidar
Link to comment
Dela på andra sajter

/ Stefan

Håller med om det där med ett break - fyll den helst med en massa whå whå whååås och trummor. Inget annat. Kör sen på med sista refrängen, med den schlagermässiga tonartsbytet - Då blir det världsklass 🙁

*spelar låten en gång till och shejkar låss*

Ett break alltså.. trummor å en massa whååås..

ska den gå till schlagerfestivalen får jag nog inte lägga upp den här...

ska kolla på ett break.

Danke schööööön

/ Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ja det är det få det att pumpa lite mindre bara det är väl det enda utöver det är det en hit jävlar i det helt enkelt. Bra så som fan.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj! Det låter bra! Bra sväng! Dock tycker jag att det är för lite bas både i kick och basgången. Dessutom tycker jag sången låter lite väl rakt upp i nyllet.

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)

Jättebra.

Kanske bör Du se över mixen ngt.

Har en känsla av att det går att får mixen lite "klarare", bättre separation av de ingående elementen.

Men catchy så det räcker tycker jag låten är.

Mkt bra jobbat!

/cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

låten är skitcool... och jag tycker att det är jättekul att allt låter åttiotal.

prodden är bra...

fast mixen är dock ingen hit. Om man ska se det ur ett hitperspektiv så kanske du ska ha en tydligare sånghook som sticker ut mer. För jag antar att du ändå har satsat på att försöka skriva en "hit"... 😄 Fast hockey körerna är hittiga så det förslår.

Men du bör kolla över hela mixen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era tips och åsikter.

Verkar som text o melodi funkar i alla fall..

Jag kommer att lämna bort låten för mixning/remix... efter era inlägg ang mixen så blir det nog bäst så 😏

Tack ännu en gång för era synpunkter

Mvh

/ Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Astor Q (oregistrerad)

Lyssnar för andra gången...stuffar...stuffar...STUFFAR!!! 😱

Mer whååå åt folket!

Lägg på ett par körer i refrängen, höj låten en halvton + lite övriga tips som redan nämnts så kommer jag studsa omkring i lägenheten ännu mer! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar för andra gången...stuffar...stuffar...STUFFAR!!! 😠

Mer whååå åt folket!

Lägg på ett par körer i refrängen, höj låten en halvton + lite övriga tips som redan nämnts så kommer jag studsa omkring i lägenheten ännu mer! =)

Körer skall det bli så småning om...

menar du att jag skall höja i slutet, eller hela låten?

/ Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt och relativt bra produktion.

Dock skulle jag nog dra mixen mer åt Dance/Club hållet med mera filtersveep på

tex bas och sång samt tydligare mix mellan bas och kagge.

Möjligtvis kanske något element sidechainad med kaggen för lite mer pumpande rytm.

Sedan skulle jag höja gitarr partierna eller vad det nu är i versen.

Jo en grej till , På dina extremt effekterade claps skulle jag lägga en clap som är helt torr för att förstärka rytmen lite mera.

Men i övrigt en stark låt som helt klart har potential...

Keep up the good work Stefan....

M.v.h

Piccazzo

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt och relativt bra produktion.

Dock skulle jag nog dra mixen mer åt Dance/Club hållet med mera filtersveep på

tex bas och sång samt tydligare mix mellan bas och kagge.

Möjligtvis kanske något element sidechainad med kaggen för lite mer pumpande rytm.

Sedan skulle jag höja gitarr partierna eller vad det nu är i versen.

Jo en grej till , På dina extremt effekterade claps skulle jag lägga en clap som är helt torr för att förstärka rytmen lite mera.

Men i övrigt en stark låt som helt klart har potential...

Keep up the good work Stefan....

M.v.h

Piccazzo

Tack Picazzo

Mååååååånga goda mixningsråd, to much för min neanderthal-hjärna, därför kommer någon annan att mixa låten.

Behåller nog bara leadsången..

Hoppas kunna lägga upp den här igen när den är om-mixad.

Mvh

/ Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

jo du har gjort en 80-tals pastisch av bästa märke,

Det doftar duran-duran-wham-och Cyndi Lauper. Sen kan jag väl säga för att den midjekorta kavajen ska sitta exakt, kunde man väl tänka sig lite mer gate-på virvlekaggen, äkta slap-bas och en riktig krispig Strata med chorus. Men det går ju lätt att fixa. 😉

Men det så till frågan om det är en hit. Och där är jag inte lika säker.

För att en sån här låt ska funka krävs massor av kärlek till musiken, humor och personligt uttyck.

Och trots att det låter så "rätt" så saknar jag faktiskt din personliga tolkning av 80-talets engelska main-stream pop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha, det är ju klockrent 😎

Lägg ner lite mer tid på mixen bara, om du nu väljer att sköta det själv alltså...

Jag gillar verkligen det här, sen är jag torsk på 80-tal också. Fläskiga klockor, hehe 🙂

Är det Cyndi du har samplat dina körer från? 🙂

För övrigt, klart det är en hit, kör på!

/ M

Link to comment
Dela på andra sajter

Och trots att det låter så "rätt" så saknar jag faktiskt din personliga tolkning av 80-talets engelska main-stream pop.

Hade jag velat ha en "personlig" tolkning, så hade jag förmodligen sjungt låten själv.. 😉

Tack för ditt inlägg

Mvh

/ Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha, det är ju klockrent 😱

Lägg ner lite mer tid på mixen bara, om du nu väljer att sköta det själv alltså...

Jag gillar verkligen det här, sen är jag torsk på 80-tal också. Fläskiga klockor, hehe 😆

Är det Cyndi du har samplat dina körer från? 🙂

För övrigt, klart det är en hit, kör på!

/ M

Tack M

Vete faeen vad samplingen kommer i från, själv trodde jag att det kunde vara

"Selfcontrol" med Laura Branningan..

Har redan "släppt" mixen till någon annan, lika bra 😉

/ Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Svänger riktigt bra. Basen är fräck både ljud och spel - fast det är för mycket pump på den eller på allt kanske det är?

Syntstaccatoinslag (vilket ord) överlag för volymstarka och ibland lite väl mycket. Särskilt i refrängen tar syntmassorna udden av sången.

Känns bra och luftigt i en annars rätt tät ljudbild när det vid 1:27 det blir sparsamt. Kunde det inte bara fått vara perc, bas och sång lite längre där?

Break eller en utlyckt åt något håll? Ja gärna men "... med en massa whå whå whååås och trummor." Ja jag vet inte jag. Först fattade jag inte vad som menades. Tänkte på en fotbollspublik, sen en grupp fulla människor som skriker det typiskt svenska "ååhh ååhhåhhåå ååååhhhaaa". Men ok det är körerna som redan ligger i låten. Men jag avstår gärna från mer av dem. Inte fel i stilen kanske men de är med så att det räcker och blir över... redan.

Skit i roboten - inflationen är redan hög.

Men framförallt svängigt som tusan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och trots att det låter så "rätt" så saknar jag faktiskt din personliga tolkning av 80-talets engelska main-stream pop.

Hade jag velat ha en "personlig" tolkning, så hade jag förmodligen sjungt låten själv.. 😉

Tack för ditt inlägg

Mvh

/ Stefan

Du missade poängen, eller sa uttryckte jag mig otydligt. Det var en kommentar om frågan om det är en hit du gjort. 🙂

Tänk på låtarna i Grease. De förmedlar en känsla av 50-tal och 50-talsmusik inte genom att vara skrivna, spelade, sjunga och arrade som man gjorde då, Utan genom att de på olika sätt influeras, lånar och tolkar element från 50-tals musik Och det är så hits skapas! 😎

Tank pa att det finns ett otal band som mer eller mindre framgångsrikt spelar tidstypisk och autentisk rock´n roll, skriver låtar som är helt rätt och kanske skulle haft hit-potential 1957, så når de sällan utanför kretsen av folk som gillar stora jänke-bilar.

:rolleyes:

Så det är bara att bestämma dig, om du vill bli en kultfigur bland människor som kör runt i Siroccos och Sierror , klär sig i pastellfargade klader med axelvaddar och berusar sig på spanskt lantvin, eller om du vill gora hits. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...