Jump to content
Annons

En gång till (...eh...en gång till!)


Vad skall jag göra?  

24 röster

  1. 1. Vad skall jag göra?

    • Skrota skiten!
      1
    • Putsa på den HÄR versionen.
      2
    • Den är bra som den är.
      4
    • Den är fantastisk som den är.
      2
    • Utveckla den så får jag se vad jag tycker.
      3
    • Vore spännande att höra en ny version av denna!
      9


Recommended Posts

LÅTNAMN: En gång till

ARTIST/GRUPP: Pwayne

GENRE: Förslag?

LÅTLÄNGD: 3:04

KOMPOSITÖR: Pwayne

PRODUCENT: Pwayne

EV. MEDVERKANDE: Yessongs:Ägg, tambourin, leksaksklockspel, tramporgel

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 4,3 mb

STATUS: Det är frågan!

Låtlänk: EN GÅNG TILL

I efterdyningarna av den akustiska festivalen lägger jag ut mitt bidrag med följande fråga:

Jag påbörjade låten innan denna version snabbt kastades ner sista kvällen innan deadline för festivalen. Jag hade idéer om ett större arrangemang med elgitarrer, bas, trummor, stråkar stämsång m.m. och också ett stickparti men det rymdes inte på tre minuter.

Frågan då icon14.gif:

Är det över huvudet taget värt att lägga nån möda på denna låt. Är den bra eller kass? Är den bra som den är? Skall jag jobba vidare?

Så klart vet inte ni vad jag har för idéer i huvudet :rolleyes: men det vore kul med era synpunkter utifrån ovanstående fråga, men också vad ni tycker om den aktuella versionen, låt, mix, arr etc.

Fritt fram!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
starboy (oregistrerad)

Har ju redan sagt hur bra jag tycker detta är i festivaltråden.

Som sagt diggar jag hur låten bygger i dynamiken. Den effekten skulle kanske bli ännu större om man går på med trummor och bas en bit in, så att det blir ett härligt crescendo på slutet? För att behålla känslan av riktigt pop-snöre tror jag låten mår bäst av att inte bli så mycket längre.

Hur som helst kan jag bara rösta på alternativet att den är fantastisk redan nu.

Allvarligt talat tycker jag detta har grym radiopotential.

Redigerat av starboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gav den också högsta poäng... Helt klart en bra låt!

Om du mixtrar mer med den kanske du bara förstör ögonblickskänslan.

Fan din röst är ju jättelik någon kändisröst som jag nu inte kommer på vad han heter, var på tv för inte så många månader sedan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du fick full poäng av mig också, och det i ett riktigt starkt startfält. Det är en kanonlåt, men lägger du ner tid och energi på det är jag säker på att du kan göra det ÄNNU bättre. Har lite svårt att välja alternativ i gallupen, men jag röstar på ny version, så kanske man får två att välja mellan i pwayne-mappen. 😛

Kör på för tusan! Inga kor är heliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag ska inte säga att jag älskar den här låten men den är ett strålande exempel på hur mycket roligare en låt blir med en text på svenska, 🙂

Redigerat av Marrexxx
Link to comment
Dela på andra sajter

hej

helt klart är låten väl mixad, fast det är ju en smaksak. Det jag tycker bäst om är refrängen och sången på den men saknar helt klart lite mer trummor, behöver inte vara mycket men kagge och virvel och någon crash som börjar komma in under andra refrängen. Sedan så skall du köra vidare med ett annat spel, där ska du ha mer av klockspel och lite orgel eller vad det nu som ligger i bakgrunden. Där skulle helt klart gitarren ligga mer och bara spela långa ackord (man bryter av låten). Sedan så får trummorna bygga på för att allt kommer tillbaka till den tredje refrängen och sluta med nynnande och gitarrspelet! Då har du en väl uppbyggd låt och en låt med förhoppningsvis med mer ös.

FAST: om du bara vill åt det något mer sparsamma så har du uppnått det. Men prova gör en sådan version som jag skrev nyss om och lägg upp den, skulle bara vara så grymt kul att höra en sådan version också!

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

elgitarrer, bas, trummor, stråkar stämsång m.m. som t.ex piccolatrumpet och orkesterpukor vill jag inte höra på denna låt.

Snarare behåll den känslan som är. Om du vill pröva med små förändringar som t.ex. bara virvelkagge kommer in, inga andra trummor. En återhållsamt spelad bas kanske. Men framför allt inte mycket mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era synpunkter så här långt! 🙂 Fleraicon14.gif

Fan din röst är ju jättelik någon kändisröst som jag nu inte kommer på vad han heter, var på tv för inte så många månader sedan...

Ja du, kanske några citat från akustiska festivalen kan hjälp Dig?

Gillar annars inte den här typen av låtar. kommer bara att tänka på Lukas bror - fredrik och jag. Fråga mig inte för jag vet inte varför.
DiLeva-style, med lite mer "normal" röst...?
Winnerbäck vibbar. Behöver jag säga mer?
Detta är det närmaste man kommer en tidig Anders F Rönnblom
Jag tänker på en gång Patrik Isaksson. Jag vet inte om detta är en komplimang eller förolämpning mot artisten men det är i alla fall ett faktum
Och Putte Isaksson-möter-den-där-andra-som-jag-inte-kommer-på-just-nu.
Några takter räcker för att jag ska komma att tänka på Olle Ljungström.
härlig Olle-Ljungström-när-han-e-som-bäst känsla.

Nåt som passar??? 😆😎😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era synpunkter så här långt! 🙂 Fleraicon14.gif

Fan din röst är ju jättelik någon kändisröst som jag nu inte kommer på vad han heter, var på tv för inte så många månader sedan...

Ja du, kanske några citat från akustiska festivalen kan hjälp Dig?

Gillar annars inte den här typen av låtar. kommer bara att tänka på Lukas bror - fredrik och jag. Fråga mig inte för jag vet inte varför.
DiLeva-style, med lite mer "normal" röst...?
Winnerbäck vibbar. Behöver jag säga mer?
Detta är det närmaste man kommer en tidig Anders F Rönnblom
Jag tänker på en gång Patrik Isaksson. Jag vet inte om detta är en komplimang eller förolämpning mot artisten men det är i alla fall ett faktum
Och Putte Isaksson-möter-den-där-andra-som-jag-inte-kommer-på-just-nu.
Några takter räcker för att jag ska komma att tänka på Olle Ljungström.
härlig Olle-Ljungström-när-han-e-som-bäst känsla.

Nåt som passar??? 😆😆😆

Ha, ha!! 😄

Det är ju du som är Olle Ljungström annars är du hans voicalike, eller vad man säger... det var alltså han jag tänkte på.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt! Grym sångröst, och snyggt lirat på gitarren! 😠

Inte så mycket mer att säga. Bra jobbat, helt enkelt!

Tack Dana! Det värmer 🙂 .....särskilt med tanke på att en partition på datorn med alla projekt och samplebibliotek rök i eftermiddags...oåterkalleligt är jag rädd.....så putsa på denna blir svårt :rolleyes: .

Blir behålla eller göra nytt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Nä du den funkar bra så du kan va lugn men om du vill så kanske pilla lite med texten typ rim och sånt och kanske också då även med melodin i versen för att göra den riktigt riktigt superbra. Nu är den "bara" superbra 😄.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä du den funkar bra så du kan va lugn men om du vill så kanske pilla lite med texten typ rim och sånt och kanske också då även med melodin i versen för att göra den riktigt riktigt superbra. Nu är den "bara" superbra 😉.

Göran

Tack Göran!

Klart jag vill att den skall vara "riktigt, riktigt" superbra! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju du som är Olle Ljungström annars är du hans voicalike, eller vad man säger... det var alltså han jag tänkte på.

fast Olle kan ju inte sjunga, så där upphör likheterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju du som är Olle Ljungström annars är du hans voicalike, eller vad man säger... det var alltså han jag tänkte på.

fast Olle kan ju inte sjunga, så där upphör likheterna.

😉 ...men han kan uttrycka sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar i rätt kassa högtalare nu men jag gillar verkligen melodin med gitarr som ger mig lite U2-vibbar. Skulle lugnt klara sig med bara sång och gitarr, kanske ett

g-solo och braka loss med trummor och bas på sista versen men det kan vara overkill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten är bra som den är tycker jag, möjligen att sången är lite svajig på sina ställen. Men det är väl det som påminner om Ljungström, och vad spelar det för roll egentligen, det är ju känslan som är viktigast och den finns ju där! Bra tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Dana! Det värmer 😱 .....särskilt med tanke på att en partition på datorn med alla projekt och samplebibliotek rök i eftermiddags...oåterkalleligt är jag rädd.....så putsa på denna blir svårt 😳 .

Blir behålla eller göra nytt!

Jag lyckades med det omöjliga: Att rädda alla projekt så nu finna alla möjligheter kvar; putsa, lämna, utveckla eller göra nytt! 😕😕😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker absolut låten är bra nog att göra i ett "bandarrangemang". Med din sprillans nya Variax kan jag tänka mig en version åt The Byrds hållet: brytna ackord på 12-strängare, stämsång, tamburin, hela 60-tals köret. Eller kanske låta dig släppa fram dina uppdämda New Wave fantasier: halvdistade gitarrer och junosynthar dränkta i reverb. The sky is the limit 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju du som är Olle Ljungström annars är du hans voicalike, eller vad man säger... det var alltså han jag tänkte på.

fast Olle kan ju inte sjunga, så där upphör likheterna.

🙂 ...men han kan uttrycka sig!

har inte hört så mycket av honom... bara någon gång på tv och så. Med andra ord har jag svårt att uttala mig om hans sångkunskap 😆 .

Likheten finns och rösten i denna låten, om det nu är olle eller ej :rolleyes:, har både värme, känsla och förmåga att uttrycka sig 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Den var fin. Jag störde mig lite på att du sjunger Nyckelen, och inte nyckeln. hehe.

Grymt!

Jag vet... 🙂 ...lite tveksam själv...rytmik före "ändelse", blev lite malmöitiska typ: "Triangelen". Jag ändrar kanske i eventuell ny version.

Tack för synpunkten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar nada om jämförelsen med O.L. 😳

Detta är en låt som inte står i hans makt att kunna skriva ...ännu mindre sjunga.

Jag tycker den är kalas ...i synnerhet refrängen som equality tyckte U2 feeling....bra.....jag tycker du kan fortsätta bygga, det kan bli hur bra som helst...försök med ett instrumentalt stick eller nå't ditåt...verkligen bra och schyssta hugg i kompet i verserna för att sedan straight i refrängen..... 😉 en sån här låt börjar först leva efter tre verser IMO.... 🙂 och då bör det kanske vara sju verser totalt....bra :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar nada om jämförelsen med O.L. 🙂

Detta är en låt som inte står i hans makt att kunna skriva ...ännu mindre sjunga.

Jag tycker den är kalas ...i synnerhet refrängen som equality tyckte U2 feeling....bra.....jag tycker du kan fortsätta bygga, det kan bli hur bra som helst...försök med ett instrumentalt stick eller nå't ditåt...verkligen bra och schyssta hugg i kompet i verserna för att sedan straight i refrängen..... 😄 en sån här låt börjar först leva efter tre verser IMO.... 🙂 och då bör det kanske vara sju verser totalt....bra 😄

Sju verser?? Och jag som försöker korta ner eftersom jag alltid får kritik för att det är för långt!! Vem skall jag tro på, tro på, tro på när, tro på när allt är så här..... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

LÅTNAMN: En gång till

ARTIST/GRUPP: Pwayne

GENRE: Förslag?

LÅTLÄNGD: 3:04

KOMPOSITÖR: Pwayne

PRODUCENT: Pwayne

EV. MEDVERKANDE: Yessongs:Ägg, tambourin, leksaksklockspel, tramporgel

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 4,3 mb

STATUS: Det är frågan!

Låtlänk: EN GÅNG TILL

I efterdyningarna av den akustiska festivalen lägger jag ut mitt bidrag med följande fråga:

Jag påbörjade låten innan denna version snabbt kastades ner sista kvällen innan deadline för festivalen. Jag hade idéer om ett större arrangemang med elgitarrer, bas, trummor, stråkar stämsång m.m. och också ett stickparti men det rymdes inte på tre minuter.

Frågan då icon14.gif:

Är det över huvudet taget värt att lägga nån möda på denna låt. Är den bra eller kass? Är den bra som den är? Skall jag jobba vidare?

Så klart vet inte ni vad jag har för idéer i huvudet 😳 men det vore kul med era synpunkter utifrån ovanstående fråga, men också vad ni tycker om den aktuella versionen, låt, mix, arr etc.

Fritt fram!

Jag tycker att du ABSOLUT skall jobba vidare på den! Följ ditt hjärta...

That's it!

/ Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...