Jump to content
Annons

Dubbning? WHAT?


onosoul

Recommended Posts

Finns det ingen plugg som gör att man lägger gitarren(tex) en gång,sedan kopierar man kanalen och lägger den här oidientifierade pluggen på ena spåret och då tidsförskjuter den här pluggen den ena gitarren både lite fram och tillbaka så att det låter som om man spelat gitarren 2 gånger(ja,man kan spela gitarren 2 gånger själv,men jag bara undrar)?..Låter kanske lite konstigt, men nån slags dubbningsplugg alltså,lite som Vocalign fast tvärtom,eller nu kanske jag är ute på cykelturen deluxe..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
PS. Tycker inte att era andra förklaringar var dåliga, ville bara känna mig lite pedagogisk för de som inte läst så mycket fysik/matte e. dyl. 🙂

Psst! Du har rätt men fel! Din andra kurva är ingen cosinus utan en minussinus. Cosinus och sinus ligger fasförskjutna 90grader, inte 180 😆

/Pedagogbengt

(prova på miniräknaren, sin(x)+cos(x) blir aldrig 0, sin(x)+(-)sin(x)=sin(x)-sin(x)=0)

Link to comment
Dela på andra sajter

opps.. skyller det på tidigare inlägg i tråden och på att jag inte hade fått i mig minimimängden av kaffe för dagen.. 🙂

Ursäkta min felakitghet, en vackrare dag kommer det åtgärdas (eventuellt)

men.. sin(x) + cos(x) kan visst bli 0, vid x = ((4*n -1) * pi) / 4 , n ett heltal.

(provade på miniräknaren 🙂)

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, här kommer lite uppdateringar...

en sinuskurva (vilken som helst bara den ENBART är beroende av x och inte innehåller någon konstant, alltså bara sin(x) :P):

 _     _     
/ \   / \    
   \_/   \_/

en annan sinuskurva (förskjuten 180 grader, blir sin(x+-180), dvs flyttad så att den startar i mitten (0) neråt i en "dal" istället för den första som börjar i mitten mot en topp):

    _     _
   / \   / \
\_/   \_/

skulle dessa sen spelas samtidigt skulle det bli denna kurva:

____________

dvs. att de släcker ut varandra helt och det blir tyst.

Skulle du bara kopiera sinuskurvan utan förskjutning skulle det leda till att den istället förstärks (amplituden blir den dubbla):

  _         _  
 / \       / \
/   \     /   \
     \   /     \   /
      \_/       \_/

(OBS! längden förändras inte, har zoomat in den lite :P)

hoppas kaffet var starkt idag 🙂

(usch va jobbigt det är att göra fina bilder i detta fönster, sattsar nog på paint nästa gång, eller google 🙂😉)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...