Nightroad Postat 12 mars 2006 Postat 12 mars 2006 Hmm... Varje vecka som jag kollat pĂ„ Melodifestivalen sĂ„ har jag förundrats över hur mĂ„nga bidrag Thomas G:son har med. Ă rets upplaga bestĂ„r som bekant av 32 lĂ„tar. Av dessa 32 lĂ„tar har G:son varit inblandad i 6 lĂ„tar. Hur gĂ„r det till? Det innebĂ€r alltsĂ„ att G:son stĂ„r för 18 % av bidragen. För att fĂ„ med sĂ„ stor andel lĂ„tar sĂ„ bör han sannolikt ocksĂ„ ha skickat in ca 18% av dom 3000 bidrag som skickades in till jurryn frĂ„n början. Detta blir alltsĂ„ ca 540 bidrag!!! DĂ„ stĂ€ller jag mig bara frĂ„gan... Har inte den killen nĂ„t liv? Han mĂ„ste alltsĂ„ skrivit och spelat in i genomsnitt 1,5 lĂ„tar per dag under ett Ă„rs tid. Hmm.... Melodifestivalen i mina ögon Ă€r inte lĂ€ngre nĂ„gon Ă€rofylld tĂ€vling. Vad har det blivit av det hela kan man undra? Varför inte döpa om tĂ€vlingen till "G:son festivalen" direkt? đ
nurfen Postat 12 mars 2006 Postat 12 mars 2006 SjĂ€lvklart har han inte gjort 18% av 3000 lĂ„tar. Han Ă€r istĂ€llet duktigare och har mycket bĂ€ttre kontakter Ă€n de andra đ
henning Postat 12 mars 2006 Postat 12 mars 2006 Njae, inte riktigt 450 bidrag men tydligen iaf ca 65 bidrag som jag skrev i inlÀgg i melodifestivaltrÄden... Undras hur mÄnga av dom 59 lÄtar som inte kom med i Är kommer att skickas in nÀsta Är igen...? /H.
Claes Holmerup Postat 12 mars 2006 Postat 12 mars 2006 SjĂ€lvklart har han inte gjort 18% av 3000 lĂ„tar. Han Ă€r istĂ€llet duktigare och har mycket bĂ€ttre kontakter Ă€n de andra đ ...med en STOR övervikt pĂ„ ordet KONTAKTER, eftersom förlaget som han Ă€r knuten till Ă€r ett av de som vĂ€ljer ut lĂ„tarna. De 3000 lĂ„tarna frĂ„n vanliga privatpersoner som inte har förlagskontrakt, fĂ„r aldrig en chans, eftersom det inte ens lyssnas pĂ„ dem - men det kommer SVT och förlagen aldrig att erkĂ€nna. MĂ„nga av hans (och mĂ„nga andras) bidrag lever dessutom i en grĂ€nszon som Ă€r farligt nĂ€ra plagiat - och det Ă€r ju lĂ€tt att göra lĂ„tar om man har gamla hits som utgĂ„ngspunkt och bara modifierar lite grand... đ
tbruce Postat 12 mars 2006 Postat 12 mars 2006 Jag fattar inte hur man orkar skicka in 65 bidrag. đ Snacka om att göra skrivandet till ett maskineri.
Wille Postat 12 mars 2006 Postat 12 mars 2006 Varför inte döpa om tĂ€vlingen till "G:son festivalen" direkt? đ đ DeltĂ€vling G:son G:son 1 G:son 2 G:son 3 G:son 4 G:son 5 G:son 6 G:son 7 G:son 8
ViktorDenStore Postat 12 mars 2006 Postat 12 mars 2006 Han Ă€r istĂ€llet duktigare och har mycket bĂ€ttre kontakter Ă€n de andra đ Duktig!? Hans lĂ„tar Ă€r ju totalt vĂ€rdelösa! .Viktor
tomazopantera Postat 12 mars 2006 Postat 12 mars 2006 Ha! Kul trÄd... Har snubben toupe eller Àr det hans riktiga hÄr?
MiSt (oregistrerad) Postat 12 mars 2006 Postat 12 mars 2006 Han Ă€r istĂ€llet duktigare och har mycket bĂ€ttre kontakter Ă€n de andra đ Duktig!? Hans lĂ„tar Ă€r ju totalt vĂ€rdelösa! .Viktor Som alla andra lĂ„tar i melodifestivalen! đ
Signert Postat 12 mars 2006 Postat 12 mars 2006 Han Ă€r istĂ€llet duktigare och har mycket bĂ€ttre kontakter Ă€n de andra đ Duktig!? Hans lĂ„tar Ă€r ju totalt vĂ€rdelösa! .Viktor HĂ„ller faktiskt inte med. Han Ă€r grymt duktig pĂ„ att göra genrepastischer, vilket passar perfekt för melodifestivalen. DĂ€remot tycker jag sjĂ€lv att resultatet blir ganska trist, men det ligger inte i festivalens natur att vara nyskapande.
Pluffo Postat 12 mars 2006 Postat 12 mars 2006 Han Ă€r istĂ€llet duktigare och har mycket bĂ€ttre kontakter Ă€n de andra đ Duktig!? Hans lĂ„tar Ă€r ju totalt vĂ€rdelösa! .Viktor HĂ„ller faktiskt inte med. Han Ă€r grymt duktig pĂ„ att göra genrepastischer, vilket passar perfekt för melodifestivalen. DĂ€remot tycker jag sjĂ€lv att resultatet blir ganska trist, men det ligger inte i festivalens natur att vara nyskapande. Jojo...Man kan ju frĂ„ga sig om en person som kan göra bra kopior av kladdkriteteckningar gjorda av dagisbarn, Ă€r skicklig eller inte. Antar att det Ă€r en tolkningsfrĂ„ga.
rainydays Postat 12 mars 2006 Postat 12 mars 2006 Varför sÀtter de inte nÄgon av sveriges universitet till att utveckla en algoritm för att generera schlagers istÀllet? SlÄr vad om att ingen skulle mÀrka skillnaden. Det skriker ju massproduktion om varenda lÄt.
Pluffo Postat 12 mars 2006 Postat 12 mars 2006 Ăh, gnĂ€llspikar. Carola-lĂ„ten var bra! Ăven en blind höna kan hitta ett korn.
DĂ„ligtGehör Postat 12 mars 2006 Postat 12 mars 2006 (redigerat) Ăh, gnĂ€llspikar. Carola-lĂ„ten var bra! Du Ă€r kĂ€r i Carola, du Ă€r kĂ€r i Carola đ Redigerat 12 mars 2006 av DĂ„ligtGehör
nurfen Postat 12 mars 2006 Postat 12 mars 2006 Han Ă€r istĂ€llet duktigare och har mycket bĂ€ttre kontakter Ă€n de andra đ Duktig!? Hans lĂ„tar Ă€r ju totalt vĂ€rdelösa! Hans lĂ„ter faller inte mej i smaken heller, men om du pĂ„stĂ„r att han inte Ă€r bra pĂ„ det han gör sĂ„ Ă€r du rejĂ€lt vilsen đ
repslagarjonas Postat 12 mars 2006 Postat 12 mars 2006 Det som var bra med Carolas lĂ„t var flĂ€kten! đ ... men ska det rĂ€cka med en flĂ€kt för att gĂ„ vidare i melodifestivalen? đ
Claes Holmerup Postat 12 mars 2006 Postat 12 mars 2006 Ăh, gnĂ€llspikar. Carola-lĂ„ten var bra! Den var helkass - och hennes framförande var dessutom ovanligt dĂ„ligt. Det Ă€r inte ofta man hör henna sjunga orent - men hĂ€r lyckades hon flera gĂ„nger i samma lĂ„t... Hon vinner förstĂ„s finalen ocksĂ„ - Ă€ven om det finns flera lĂ„tar som Ă€r betydligt bĂ€ttre (eller ska man sĂ€ga: "som Ă€r mindre dĂ„liga" i stĂ€llet...?).
D Vibe Postat 12 mars 2006 Postat 12 mars 2006 (redigerat) Tjae, han har skrivit samma lĂ„t tio Ă„r i rad. Inte sĂ„ svĂ„rt đ.. Har förövrigt bara sett en del av Melodifestivalen, och det var allra första delen. Tyckte det var vĂ€rre Ă€n vanligt, sĂ„ jag har inte orkat titta pĂ„ nĂ„got annat delprogram Ă€n. Kanske ser finalen sen dock... /Daniel Edit: -d Redigerat 12 mars 2006 av D Vibe
Claes Holmerup Postat 12 mars 2006 Postat 12 mars 2006 Tjae, han har skrivit samma lĂ„t tio Ă„r i rad. Inte sĂ„ svĂ„rt đ.. Har förövrigt bara sett den del av Melodifestivalen, och det var allra första delen. Tyckte det var vĂ€rre Ă€n vanligt, sĂ„ jag har inte orkat titta pĂ„ nĂ„got annat delprogram Ă€n. Kanske ser finalen sen dock... /Daniel Du har inte missat mycket - för i de andra deltĂ€vlingarna har det bara blivit vĂ€rre... đ
Hellpig Postat 12 mars 2006 Postat 12 mars 2006 Ăh, gnĂ€llspikar. Carola-lĂ„ten var bra! Ăven en blind höna kan hitta ett korn. Alternativt; Ă€ven en kristen höna kan hitta Jesus. đ
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 12 mars 2006 Postat 12 mars 2006 Jag blir bĂ„de förtvivlad, förvĂ„nad och uppgiven varje gĂ„ng jag rĂ„kar hamna framför burken nĂ€r det Ă€r melodifestival uttagning. Det Ă€r ju iofs. inte heller nĂ„n större skillnad nĂ€r sjĂ€lva finalen gĂ„r (stora europeiska) samma konstiga urval som görs. Ganska bra Ă€ndĂ„ upp till riktigt bra lĂ„tar (i alla de gengrer som Ă€ndĂ„ slinker med fast det ska va schlagers) fĂ„r stryka pĂ„ foten mot rena skiten. Ăr mĂ€nskligheten i stort sĂ„ konstig jag menar de allra flesta av oss kan ju Ă€ndĂ„ höra om det Ă€r falskt och till och med otajt. Ăven folk som Ă€r nĂ€stan helt omusikaliska kan det hĂ€r ganska bra faktiskt. Det blir ju jĂ€kligt konstigt och jĂ€mför man med sportvĂ€rlden sĂ„ vore det som att skicka ivĂ€g Ărkeljunga pizerians korphockeybockeylag (lĂ„ng ord det dĂ€r đ ) till nĂ€sta OS i stĂ€llet för Tre Kronor. Carolas lĂ„t var helt enkelt förskrĂ€cklig đ och i gĂ„r fanns det bara en bra lĂ„t med (ingen schlager iofs. andra lĂ„ten tror jag det var en upptempo grej) men den tror jag inte ens gick till andra chansen đ . Gson, ja jag förmodar att han Ă€r en jĂ€kel till lĂ„tskrivare och det Ă€r vĂ€l pĂ„ tiden att han visar det nu en jĂ€kla lĂ„ng startstrĂ€cka pĂ„ den mannen. Men förmodligen sĂ„ skriver han vĂ€l till andra samanhang i normal lĂ€get och skrĂ€pet som blir över hamnar i melodifestivalen. Jag ser ingen annan förklaring i alla fall mĂ„ste jag sĂ€ga.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 12 mars 2006 Postat 12 mars 2006 Ja dĂ„ vore det skoj att fĂ„ veta hur det gĂ„r till med uttagningarna đ och hur din riktiga musik lĂ„ter för det Ă€r nog ingen som pĂ„ riktigt tvivlar pĂ„ att du faktiskt Ă€r bra pĂ„ ditt hantverk.
Lilleman Postat 12 mars 2006 Postat 12 mars 2006 Det kanske Ă€r jag som Ă€r G:son? Jaha, dĂ„ har vi spelat tillsammans... đ
ViktorDenStore Postat 12 mars 2006 Postat 12 mars 2006 Han Ă€r istĂ€llet duktigare och har mycket bĂ€ttre kontakter Ă€n de andra đ Duktig!? Hans lĂ„tar Ă€r ju totalt vĂ€rdelösa! Hans lĂ„ter faller inte mej i smaken heller, men om du pĂ„stĂ„r att han inte Ă€r bra pĂ„ det han gör sĂ„ Ă€r du rejĂ€lt vilsen đ Inte alls! Hans musik Ă€r inte av nĂ„gon kvalitĂ© överhuvetaget! Tycker du? Dock erkĂ€nner jag: Han Ă€r grym pĂ„ att göra vĂ€rdelösa och ointressanta... eh... lĂ„tar. .Viktor
Katla (oregistrerad) Postat 12 mars 2006 Postat 12 mars 2006 Han Ă€r vĂ€l lite som Per Gessle. Ointressant musik med ointressanta texter som tydligen gĂ„r hem i stugorna. Han kĂ€nner rĂ€tt folk och gör "bra" ifrĂ„n sig (Gessle har bara pengar). Orkar inte reta mig pĂ„ honom eftersom allt sĂ„nt hĂ€r jippo (frĂ„n schlager till oscarsgalan) handlar om pengar frĂ„n början till slut. Helt ointressant. DĂ€remot borde han klippa sig. BĂ„garna pĂ„ huvudet Ă€r pinsamt höga. đ
ViktorDenStore Postat 12 mars 2006 Postat 12 mars 2006 Han Ă€r vĂ€l lite som Per Gessle. Ointressant musik med ointressanta texter som tydligen gĂ„r hem i stugorna. Han kĂ€nner rĂ€tt folk och gör "bra" ifrĂ„n sig (Gessle har bara pengar). Orkar inte reta mig pĂ„ honom eftersom allt sĂ„nt hĂ€r jippo (frĂ„n schlager till oscarsgalan) handlar om pengar frĂ„n början till slut. Helt ointressant. DĂ€remot borde han klippa sig. BĂ„garna pĂ„ huvudet Ă€r pinsamt höga. đ Word
Nightroad Postat 12 mars 2006 TrĂ„dstartare Postat 12 mars 2006 SjĂ€lvklart har han inte gjort 18% av 3000 lĂ„tar. Han Ă€r istĂ€llet duktigare och har mycket bĂ€ttre kontakter Ă€n de andra đ ...med en STOR övervikt pĂ„ ordet KONTAKTER, eftersom förlaget som han Ă€r knuten till Ă€r ett av de som vĂ€ljer ut lĂ„tarna. De 3000 lĂ„tarna frĂ„n vanliga privatpersoner som inte har förlagskontrakt, fĂ„r aldrig en chans, eftersom det inte ens lyssnas pĂ„ dem - men det kommer SVT och förlagen aldrig att erkĂ€nna. MĂ„nga av hans (och mĂ„nga andras) bidrag lever dessutom i en grĂ€nszon som Ă€r farligt nĂ€ra plagiat - och det Ă€r ju lĂ€tt att göra lĂ„tar om man har gamla hits som utgĂ„ngspunkt och bara modifierar lite grand... đ Ja. PĂ„ tal om plagiat och att göra om kĂ€nda lĂ„tar. Roger Pontares lĂ„t Ă€r i grund och botten "We will rock you" med Queen. Sedan har han skrivit om lĂ„ten lite. Usch đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.