Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hmm...

Varje vecka som jag kollat pĂ„ Melodifestivalen sĂ„ har jag förundrats över hur mĂ„nga bidrag Thomas G:son har med. Årets upplaga bestĂ„r som bekant av 32 lĂ„tar. Av dessa 32 lĂ„tar har G:son varit inblandad i 6 lĂ„tar. Hur gĂ„r det till?

Det innebĂ€r alltsĂ„ att G:son stĂ„r för 18 % av bidragen. För att fĂ„ med sĂ„ stor andel lĂ„tar sĂ„ bör han sannolikt ocksĂ„ ha skickat in ca 18% av dom 3000 bidrag som skickades in till jurryn frĂ„n början. Detta blir alltsĂ„ ca 540 bidrag!!! DĂ„ stĂ€ller jag mig bara frĂ„gan... Har inte den killen nĂ„t liv? Han mĂ„ste alltsĂ„ skrivit och spelat in i genomsnitt 1,5 lĂ„tar per dag under ett Ă„rs tid. Hmm.... Melodifestivalen i mina ögon Ă€r inte lĂ€ngre nĂ„gon Ă€rofylld tĂ€vling. Vad har det blivit av det hela kan man undra? Varför inte döpa om tĂ€vlingen till "G:son festivalen" direkt? 🙂

Annons
  • Svar 183
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat

SjÀlvklart har han inte gjort 18% av 3000 lÄtar.

Han Ă€r istĂ€llet duktigare och har mycket bĂ€ttre kontakter Ă€n de andra 🙂

Postat

Han Ă€r istĂ€llet duktigare och har mycket bĂ€ttre kontakter Ă€n de andra 😉

...med en STOR övervikt pÄ ordet KONTAKTER, eftersom förlaget som han Àr knuten till Àr ett av de som vÀljer ut lÄtarna.

De 3000 lÄtarna frÄn vanliga privatpersoner som inte har förlagskontrakt, fÄr aldrig en chans, eftersom det inte ens lyssnas pÄ dem - men det kommer SVT och förlagen aldrig att erkÀnna.

MĂ„nga av hans (och mĂ„nga andras) bidrag lever dessutom i en grĂ€nszon som Ă€r farligt nĂ€ra plagiat - och det Ă€r ju lĂ€tt att göra lĂ„tar om man har gamla hits som utgĂ„ngspunkt och bara modifierar lite grand... 🙂

Postat

Jag fattar inte hur man orkar skicka in 65 bidrag. 😆

Snacka om att göra skrivandet till ett maskineri.

Postat
Varför inte döpa om tĂ€vlingen till "G:son festivalen" direkt? 😆

😄

DeltÀvling G:son

G:son 1

G:son 2

G:son 3

G:son 4

G:son 5

G:son 6

G:son 7

G:son 8

MiSt (oregistrerad)
Postat
Han Ă€r istĂ€llet duktigare och har mycket bĂ€ttre kontakter Ă€n de andra 😄

Duktig!?

Hans lÄtar Àr ju totalt vÀrdelösa!

.Viktor

Som alla andra lĂ„tar i melodifestivalen! 😆

Postat
Han Ă€r istĂ€llet duktigare och har mycket bĂ€ttre kontakter Ă€n de andra 😆

Duktig!?

.Viktor

HÄller faktiskt inte med. Han Àr grymt duktig pÄ att göra genrepastischer, vilket passar perfekt för melodifestivalen. DÀremot tycker jag sjÀlv att resultatet blir ganska trist, men det ligger inte i festivalens natur att vara nyskapande.

Postat

Duktig!?

.Viktor

HÄller faktiskt inte med. Han Àr grymt duktig pÄ att göra genrepastischer, vilket passar perfekt för melodifestivalen. DÀremot tycker jag sjÀlv att resultatet blir ganska trist, men det ligger inte i festivalens natur att vara nyskapande.

Jojo...Man kan ju frÄga sig om en person som kan göra bra kopior av kladdkriteteckningar gjorda av dagisbarn, Àr skicklig eller inte. Antar att det Àr en tolkningsfrÄga.

Postat

Varför sÀtter de inte nÄgon av sveriges universitet till att utveckla en algoritm för att generera schlagers istÀllet? SlÄr vad om att ingen skulle mÀrka skillnaden. Det skriker ju massproduktion om varenda lÄt.

Postat

Äh, gnĂ€llspikar. Carola-lĂ„ten var bra!

Postat

Duktig!?

Hans lĂ„ter faller inte mej i smaken heller, men om du pĂ„stĂ„r att han inte Ă€r bra pĂ„ det han gör sĂ„ Ă€r du rejĂ€lt vilsen 😄

Postat

Haha, blir ni provocerade av att jag gillade den?

Postat

Den var helkass - och hennes framförande var dessutom ovanligt dÄligt. Det Àr inte ofta man hör henna sjunga orent - men hÀr lyckades hon flera gÄnger i samma lÄt...

Hon vinner förstÄs finalen ocksÄ - Àven om det finns flera lÄtar som Àr betydligt bÀttre (eller ska man sÀga: "som Àr mindre dÄliga" i stÀllet...?).

Postat (redigerat)

Tjae, han har skrivit samma lĂ„t tio Ă„r i rad. Inte sĂ„ svĂ„rt 😆..

Har förövrigt bara sett en del av Melodifestivalen, och det var allra första delen. Tyckte det var vÀrre Àn vanligt, sÄ jag har inte orkat titta pÄ nÄgot annat delprogram Àn. Kanske ser finalen sen dock...

/Daniel

Edit: -d

Redigerat av D Vibe
Postat
Tjae, han har skrivit samma lĂ„t tio Ă„r i rad. Inte sĂ„ svĂ„rt 😆..

Har förövrigt bara sett den del av Melodifestivalen, och det var allra första delen. Tyckte det var vÀrre Àn vanligt, sÄ jag har inte orkat titta pÄ nÄgot annat delprogram Àn. Kanske ser finalen sen dock...

/Daniel

Du har inte missat mycket - för i de andra deltĂ€vlingarna har det bara blivit vĂ€rre... 😆

Postat

Även en blind höna kan hitta ett korn.

Alternativt; Ă€ven en kristen höna kan hitta Jesus. 😆

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Jag blir bĂ„de förtvivlad, förvĂ„nad och uppgiven varje gĂ„ng jag rĂ„kar hamna framför burken nĂ€r det Ă€r melodifestival uttagning. Det Ă€r ju iofs. inte heller nĂ„n större skillnad nĂ€r sjĂ€lva finalen gĂ„r (stora europeiska) samma konstiga urval som görs. Ganska bra Ă€ndĂ„ upp till riktigt bra lĂ„tar (i alla de gengrer som Ă€ndĂ„ slinker med fast det ska va schlagers) fĂ„r stryka pĂ„ foten mot rena skiten. Är mĂ€nskligheten i stort sĂ„ konstig jag menar de allra flesta av oss kan ju Ă€ndĂ„ höra om det Ă€r falskt och till och med otajt. Även folk som Ă€r nĂ€stan helt omusikaliska kan det hĂ€r ganska bra faktiskt. Det blir ju jĂ€kligt konstigt och jĂ€mför man med sportvĂ€rlden sĂ„ vore det som att skicka ivĂ€g Örkeljunga pizerians korphockeybockeylag (lĂ„ng ord det dĂ€r 😆 ) till nĂ€sta OS i stĂ€llet för Tre Kronor.

Carolas lĂ„t var helt enkelt förskrĂ€cklig 😆 och i gĂ„r fanns det bara en bra lĂ„t med (ingen schlager iofs. andra lĂ„ten tror jag det var en upptempo grej) men den tror jag inte ens gick till andra chansen 😄 .

Gson, ja jag förmodar att han Àr en jÀkel till lÄtskrivare och det Àr vÀl pÄ tiden att han visar det nu en jÀkla lÄng startstrÀcka pÄ den mannen. Men förmodligen sÄ skriver han vÀl till andra samanhang i normal lÀget och skrÀpet som blir över hamnar i melodifestivalen. Jag ser ingen annan förklaring i alla fall mÄste jag sÀga.

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Ja dĂ„ vore det skoj att fĂ„ veta hur det gĂ„r till med uttagningarna 😆 och hur din riktiga musik lĂ„ter för det Ă€r nog ingen som pĂ„ riktigt tvivlar pĂ„ att du faktiskt Ă€r bra pĂ„ ditt hantverk.

Postat
Han Ă€r istĂ€llet duktigare och har mycket bĂ€ttre kontakter Ă€n de andra 😉

Duktig!?

Hans lĂ„ter faller inte mej i smaken heller, men om du pĂ„stĂ„r att han inte Ă€r bra pĂ„ det han gör sĂ„ Ă€r du rejĂ€lt vilsen 😄

Inte alls!

Hans musik Àr inte av nÄgon kvalité överhuvetaget! Tycker du?

Dock erkÀnner jag: Han Àr grym pÄ att göra vÀrdelösa och ointressanta... eh... lÄtar.

.Viktor

Katla (oregistrerad)
Postat

Han Àr vÀl lite som Per Gessle. Ointressant musik med ointressanta texter som tydligen gÄr hem i stugorna. Han kÀnner rÀtt folk och gör "bra" ifrÄn sig (Gessle har bara pengar).

Orkar inte reta mig pÄ honom eftersom allt sÄnt hÀr jippo (frÄn schlager till oscarsgalan) handlar om pengar frÄn början till slut. Helt ointressant.

DĂ€remot borde han klippa sig. BĂ„garna pĂ„ huvudet Ă€r pinsamt höga. 😉

Postat
Han Àr vÀl lite som Per Gessle. Ointressant musik med ointressanta texter som tydligen gÄr hem i stugorna. Han kÀnner rÀtt folk och gör "bra" ifrÄn sig (Gessle har bara pengar).

Orkar inte reta mig pÄ honom eftersom allt sÄnt hÀr jippo (frÄn schlager till oscarsgalan) handlar om pengar frÄn början till slut. Helt ointressant.

DĂ€remot borde han klippa sig. BĂ„garna pĂ„ huvudet Ă€r pinsamt höga. 😉

Word

Postat

Han Ă€r istĂ€llet duktigare och har mycket bĂ€ttre kontakter Ă€n de andra 😆

...med en STOR övervikt pÄ ordet KONTAKTER, eftersom förlaget som han Àr knuten till Àr ett av de som vÀljer ut lÄtarna.

De 3000 lÄtarna frÄn vanliga privatpersoner som inte har förlagskontrakt, fÄr aldrig en chans, eftersom det inte ens lyssnas pÄ dem - men det kommer SVT och förlagen aldrig att erkÀnna.

MĂ„nga av hans (och mĂ„nga andras) bidrag lever dessutom i en grĂ€nszon som Ă€r farligt nĂ€ra plagiat - och det Ă€r ju lĂ€tt att göra lĂ„tar om man har gamla hits som utgĂ„ngspunkt och bara modifierar lite grand... 😉

Ja. PĂ„ tal om plagiat och att göra om kĂ€nda lĂ„tar. Roger Pontares lĂ„t Ă€r i grund och botten "We will rock you" med Queen. Sedan har han skrivit om lĂ„ten lite. Usch 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.