Jump to content
Annons

Thomas G:son


Nightroad

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag vet inte om dom som faktiskt kom med i år är bra eller kassa låtskrivare i vardagslag men jag vet att den låten som jag sjöng på den skulle gott och väl ha haft en ganska stor chans att ta sig till finalen. Vi klarade oss fram till andra gallringen så det var lite svettigt ett tag om man skulle behöva stå där i TV och gasta 😕 eller ej. Peo som skrev låten skickade den till radiomannen som var här och fiskade efter ratade melodifestival låtar så vem?

Men jag tror nog att det finns ganska många här på forumet som mycket väl kan producera en låt som skulle stå sig om dom här samanhangen. Såg nåt inlägg om att så inte skulle vara fallet och det kan jag absolut inte hålla med om.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 183
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Nästa år kanske Bobby Ljunggren får med ja runt 7-8 låtar på sitt bolag

Tomas G:son bara 5 låtar

Kindbom 1-2 låtar

Ubeba 2 låtar

Orup måste få en chans igen med 1 låt

Niklas strömstedt blir festivalens Joker

ja vilka har vi mer

Jo Alexander Bard i kort kort med 1 låt

Lotta Engberg tror ja är sugen igen

Nanne Grönwall såklart

ja Linda Bensin

Jimmy )))))) ja

vilka mer ....?

Är de inte dax att Bert Karlsson sjunger ett eget bidrag ochså eller ?

va tog Östen med resten vägen , dom är ju otroligt bra hehe

bransta city släckers

mer da ?

La dolce vita va ju så söta , ja dom ochså

ja va finns de mer för skit ?

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm för guds skull inte Kickis Comeback... Hon hinner påbörja sommar turnén, supa ner sej, bli av med körkortet, åka in på torken lagom för att göra comeback i Februari... Det blir kalas för tidningarna att skriva om... Dom kan klippa och klistra ifrån tidigare år... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm för guds skull inte Kickis Comeback... Hon hinner påbörja sommar turnén, supa ner sej, bli av med körkortet, åka in på torken lagom för att göra comeback i Februari... Det blir kalas för tidningarna att skriva om... Dom kan klippa och klistra ifrån tidigare år... 😄

jo de är sant , kicki blir superbra

hon kan iaf sjunga , hon kanske låter

som Bonnie Tyler då till Feb ........

Link to comment
Dela på andra sajter

"Han lever nog ganska gott på det han gör, så denna tråd lär nog inte påverka hans framtid nämnvärt, =)"

Hur mycket tror ni han har tjänat egentligen? Vad får man om man lyckas skriva en låt som kommer med i Meodifestivalen ungefär? 😆

Vore kul att veta

EDIT: Varierar säkert mycket beroende på skivkontrakt, hur stor hit låten blir m.m.

Gled in på stims hemsida och kollade minutvärdena för musik i tv. kolla Här och för radio här.

Om räknar med alla reklam spotar, repriser och hur många gånger de går upp med låten under själva festivalen (samt alla program inför och sådant) så blir det nog en månadslön bara till kompositören, sedan har vi radiovändorna på svensktoppen och liknande, tror det håvar in storcash faktiskt, tror han hittat en riktigt bra födokrok där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Å när vi ändå är inne på melodifestivalen så måste jag få lätta mitt hjärta å säga att hela konceptet i mina ögon fått sig en ordentlig törn (å då låg det inte precis bra till från början). Jag råkade zappade förbi kanalen i helgen å hörde å såg till min fasa enutav de absolut sämsta låtarna jag hört i mitt liv, å då har jag hört på ganska mycket dynga kan jag säga. Nämligen...Björn Kjellman...va fan...allvarligt, vad gör han där?

Inget ont om Björn som skådis, tyckte han va bra i Zingo men min farmor är bättre artist än vad han är.

Låten orkar jag inte ens ge mig in på en analys av, det smärtar för mycket. Hans klädval???(om det var han som valde), han såg ut som en förväxt irländsk tomte (leprechaun) och rörde sig lika smidigt som ett träd. Han är ju för böveln skådespelare, han kunde väl inbillat sig att han va Robbie Williams åtminståne.

Skrattretande dålig, tänker nästan kräva tillbaka pengar för TV-avgiftern under de hemska minuterna låten pågick, det var inte underhållning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nämligen...Björn Kjellman...va fan...allvarligt, vad gör han där?

Han har ju varit hängivet schlagerfan hela sitt liv, det är klart att han tar chansen att uppfylla en av sina stora drömmar om han får den. Och han är ju dessutom snudd på folkkär så sämre artist kunde de ju hitta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag tror nog att det finns ganska många här på forumet som mycket väl kan producera en låt som skulle stå sig om dom här samanhangen.

Jag tror säkert också att det finns många här som kan producera låtar som kan stå sig i sammanhangen. Men om man nu tittar på G:son så kom under 10 % av hans inskickade låtar med i melodifestivalen i år, så det kanske inte räcker med att man skickar in EN låt som är tillräckligt bra. Det kanske är så att man behöver skicka in minst ett 10-tal låtar som håller hög klass för att ha chansen att komma med med en och jag undrar hur många av dom på forumet som skickade in låtar som skickade minst så många.

Sedan inte sagt att kontakter inte hjälper (och även framförandet på inspelningen), men det är lite orättvist att folk verkar tro att 100% av G:sons låtar glider på en räkmacka direkt in i finalen. Jag tror det också har att göra med att han har gjort en satsning på just melodifestivalen. Han skriver låtar som "passar" i sammanhanget och satsar på att få med dessa.

/Henning.

EDIT: Tappade bort ett ord....

Redigerat av henning
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag vill nog förtydliga mig lite när det gäller Gson jag är övertygad om att han är mycket duktig som låtskrivare producent etc. men jag tror inte hans bästa låtar hamnar i melodifestivalen.

På nåt sätt så tycker man ju att borde räcka att skicka in en bra låt från varje låtskrivare. I år var det ju över tre tusen bidrag inskickade och det måste ju vara jäkligt svårt att vara helt säker på att man får med de bästa bidragen ur en så stor flock låtar. Nånstans så börjar nog urvalsprocessen balla ur hur fokuserad och målmedveten man än må ha varit från början. Det är då som jag tror man börjar satsa på säkra kort. Skickar sen flera låtskrivare in 20 bidrag var då blir det ju riktigt jäkla svårt att vara opåverkad och neutral skulle jag tro. Men man får hoppas att folket som sitter i dessa jurys inte vet vem upphovsmannen eller artisten som ska framföra verket är. Vi får inte glömma att de flesta så kallade stora artister som vi har här hemma är ofta helt okända utomlands så vi har nog inte så stor nytta av att skicka en så kallad kändis om det är det som ska vara poängen. Men det är klart en viss scenvana är ju inte dumt om dom har 😄 men annars så är sverige knökfullt med talangfullt folk som borde få en chans tycker man ju.

Göran

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

"Urvalsprocessen" går med mycket stor sannolikhet till så här:

3000 bidrag skickas in till SVT av privatpersoner.

SVT skickar ut dessa bidrag till förlagen, som ska "sålla agnarna från vetet". SVT har ju inte resurser att sätta folk att lyssna igenom så många - så de har lagt ut det på entreprenad till de som konkurrerar med de inskickade bidragen... Hur smart är det att låta konkurrenter göra officiella bedömningar...?

Det är ungefär som om Volvo skulle göra en bedömning som framför mördande kritik mot senaste Saab-modellen och denna bedömning sedan - utan att någonsin ifrågasättas av någon - accepteras av alla bilköpare i hela landet, medan Saab aldrig ens får en chans att framföra klagomål mot bedömningen - utan bara snopet får se att Volvo säljer enormt mycket, tack vare att Volvos egen recension av sin egen nya modell är fantastisk, medan Saab:s försäljning går mot katastrofsiffror...

Vad händer då egentligen vid förlagens bedömning?

Varför är det alltid samma låtskrivare - och varför är det alltid låtskrivare som har varit signade hos dessa förlag under några år som "lyckas"?

Varför kommer det alltid in "jokrar" som precis är på gång och ska släppa skivor?

Frågorna hopas sig... 😳

Förklaringen är mycket enkel:

Förlagen får in ett antal bidrag från sina signade låtskrivare - och så skickar SVT ett par lådor fyllda med privatpersoners låtar - där man inte känner till identiteten på låtskrivarna, som man självklart gör med sina egna. Det är ju självklart att förlagen då vill att deras egna låtskrivare ska få komma fram - och då får privatpersonernas bidrag bara ligga utan att man ens lyssnar på dem. Klart som korvspad!

Det har alltså ingenting att göra med att de 32 bidragen som sorteras ut till finalerna, skulle vara bättre än alla de 3000 bidrag som privatpersonerna har skickat in - utan de råkar anses lämpligast bland ett par hundra som förlagens egna signade låtskrivare har lämnat in.

Detta skulle vara en intressant sak för Uppdrag Granskning att dra i, tycker jag. Då hade folk kanske fattat vilka enorma mängder musik det finns, som är så mycket bättre än det bottenskrap som alltid kommer upp i melodifestivalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta skulle vara en intressant sak för Uppdrag Granskning att dra i, tycker jag. Då hade folk kanske fattat vilka enorma mängder musik det finns, som är så mycket bättre än det bottenskrap som alltid kommer upp i melodifestivalen.

Hmm....

Varför inte skriva till dom direkt. Det hade varit skitkul att se Christer Björkman stå där med skägget i brevlådan! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta skulle vara en intressant sak för Uppdrag Granskning att dra i, tycker jag. Då hade folk kanske fattat vilka enorma mängder musik det finns, som är så mycket bättre än det bottenskrap som alltid kommer upp i melodifestivalen.

Hmm....

Varför inte skriva till dom direkt. Det hade varit skitkul att se Christer Björkman stå där med skägget i brevlådan! 😆

Lite svårt för SVT's uppdrag granskning att granska SVT's melodifestival...

Lite konstig situation där... Det har varit uppe på forumet förr... 😆😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen kunde man sammanfatta denna tråd med - Om G:son och alla övriga deltagare i melodifestivalen hade samma musiksmak som jag, och även övriga svenska folket som bestämmer - så hade det varit en jäkligt bra musikfestival...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite svårt för SVT's uppdrag granskning att granska SVT's melodifestival...

Lite konstig situation där... Det har varit uppe på forumet förr... 🙂😄

Varför skulle det vara det? Skillnaden mellan SVT och de kommersiella kanalerna i det fallet är att SVT faktiskt tillåter att program granskar och kritiserar SVT. Det har hänt förr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite svårt för SVT's uppdrag granskning att granska SVT's melodifestival...

Lite konstig situation där... Det har varit uppe på forumet förr...  🙂  😄

Attans, det får bli kalla fakta istället.... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite svårt för SVT's uppdrag granskning att granska SVT's melodifestival...

Lite konstig situation där... Det har varit uppe på forumet förr...  😕  😳

Attans, det får bli kalla fakta istället.... 😉

Tror att Josefsson med sitt skägg blir helt rakad då

ja man kan granska allt utom sin egen toa ......

tror ja de står på alla avtal svt medarbetare måste skriva på

innan dom får jobbet , slitgörat , att hålla sej på topp

annars spolas dom ner i toaletten väldigt snabbt .......

tror dom använder vakkum i tv-huset . slurp säger de ....

Men de går bra för Agneta Sjödin igen iaf , vilket underbart prg :-)

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite svårt för SVT's uppdrag granskning att granska SVT's melodifestival...

Lite konstig situation där... Det har varit uppe på forumet förr...  😉  😳

Varför skulle det vara det? Skillnaden mellan SVT och de kommersiella kanalerna i det fallet är att SVT faktiskt tillåter att program granskar och kritiserar SVT. Det har hänt förr.

Bara för att man tillåter en granskning betyder inte det att den är Oberoende

Det var mest det jag tänkte på 😕

Edit: stafvel

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte Carolas låt var rätt bra. Lyssna på hennes glissando innan tonartsbytet, inte många som klarar det!

Carola gör alla låtar till sina , även om de är lite halvtaskigt ifrån början

så har Carola förmågan att skaka liv i de mesta

Hon sa till Låten , res de upp , och helt plöstligt , så hör man

tonen ifrån höjden , som får håren att resas på svenssons huvven....

där ligger Ulf Ekman i lä , han kanske skulle skaffa sej en Fläkt

en stark BRIS , bibelnS rätt i samhället

Link to comment
Dela på andra sajter

😕

Jag hörde en lite lustig sak. Hon hade tydligen sagt i en intervju att det inte ska behövas en massa fyrverkerier och rök om låten är bra. Undrar hu man ska tolka det uttalandet, med tanke på att hon alltid tvunget ska en fläkt med...? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

😕

Jag hörde en lite lustig sak. Hon hade tydligen sagt i en intervju att det inte ska behövas en massa fyrverkerier och rök om låten är bra. Undrar hu man ska tolka det uttalandet, med tanke på att hon alltid tvunget ska en fläkt med...? 😳

medans andra är helt utfläckta

så använder Carola bara en vanlig fläkt

ja hon kan verkligen blåsa liv i allt ........

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Carola har aldrig tilltalat mej men en fantastisk sångare är ju Magnus Bäcklund som gick vidare i "andra chansen". Han vann ju första omgången av fame factory samt sjöng tidigare med Jessica Andersson som "Fame". Vilket tonomfång och kraft han har i rösten. Låter både som Tom Jones och Björn Skifs.

Redigerat av 91:an
Link to comment
Dela på andra sajter

anledningen till varför jag ansåg att carola var överlägsen nu i lördags var det fakto att hon började showen helt ensam, till skillnad från t.ex. rednex som är typ sju åtta pers på sen och en masa höbalar och gud vet allt. (Om man ska tala om en döfödd låt så är det ju rednex om någon, jag menar va farao har amerikansk country med melodifestivaler i sverige att göra)

Oftast, med få undantag, så brukar artisterna backas upp av stora körer och vice versa. Men här står Carola helt ensam i sin blåa klänning. Låten är halvbra men hon har en otroligt pondus, ja menar det är få som går ut i publiken och utnyttjar publiken till sin fördel. Sedan så kommer visserligen statister in i bilden men det är mitt i låten och man går mot höjdpunkten. Faktum var att det var underbart att se att Carola körde en genomtänkt scenshow också!

Nu är jag inget fan av Carola som kan tyckas utan jag skriver bara om hur hon uppträdde i lördags. Om hon hade uptträtt vekt så hade jag påpekat att hon hade gjort det.

Men jag vidhåller min ståndpunkt, de som enbart kritiserar och inte ser nånting positivt med melodifestivalen och allt vad det innebär, SE INTE PÅ DET!

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...