Jump to content
Annons

Thomas G:son


Nightroad

Recommended Posts

Hmm...

Varje vecka som jag kollat på Melodifestivalen så har jag förundrats över hur många bidrag Thomas G:son har med. Årets upplaga består som bekant av 32 låtar. Av dessa 32 låtar har G:son varit inblandad i 6 låtar. Hur går det till?

Det innebär alltså att G:son står för 18 % av bidragen. För att få med så stor andel låtar så bör han sannolikt också ha skickat in ca 18% av dom 3000 bidrag som skickades in till jurryn från början. Detta blir alltså ca 540 bidrag!!! Då ställer jag mig bara frågan... Har inte den killen nåt liv? Han måste alltså skrivit och spelat in i genomsnitt 1,5 låtar per dag under ett års tid. Hmm.... Melodifestivalen i mina ögon är inte längre någon ärofylld tävling. Vad har det blivit av det hela kan man undra? Varför inte döpa om tävlingen till "G:son festivalen" direkt? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 183
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Självklart har han inte gjort 18% av 3000 låtar.

Han är istället duktigare och har mycket bättre kontakter än de andra 😉

...med en STOR övervikt på ordet KONTAKTER, eftersom förlaget som han är knuten till är ett av de som väljer ut låtarna.

De 3000 låtarna från vanliga privatpersoner som inte har förlagskontrakt, får aldrig en chans, eftersom det inte ens lyssnas på dem - men det kommer SVT och förlagen aldrig att erkänna.

Många av hans (och många andras) bidrag lever dessutom i en gränszon som är farligt nära plagiat - och det är ju lätt att göra låtar om man har gamla hits som utgångspunkt och bara modifierar lite grand... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

MiSt (oregistrerad)
Han är istället duktigare och har mycket bättre kontakter än de andra 😄

Duktig!?

Hans låtar är ju totalt värdelösa!

.Viktor

Som alla andra låtar i melodifestivalen! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Han är istället duktigare och har mycket bättre kontakter än de andra 😆

Duktig!?

Hans låtar är ju totalt värdelösa!

.Viktor

Håller faktiskt inte med. Han är grymt duktig på att göra genrepastischer, vilket passar perfekt för melodifestivalen. Däremot tycker jag själv att resultatet blir ganska trist, men det ligger inte i festivalens natur att vara nyskapande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han är istället duktigare och har mycket bättre kontakter än de andra 😄

Duktig!?

Hans låtar är ju totalt värdelösa!

.Viktor

Håller faktiskt inte med. Han är grymt duktig på att göra genrepastischer, vilket passar perfekt för melodifestivalen. Däremot tycker jag själv att resultatet blir ganska trist, men det ligger inte i festivalens natur att vara nyskapande.

Jojo...Man kan ju fråga sig om en person som kan göra bra kopior av kladdkriteteckningar gjorda av dagisbarn, är skicklig eller inte. Antar att det är en tolkningsfråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han är istället duktigare och har mycket bättre kontakter än de andra 😄

Duktig!?

Hans låtar är ju totalt värdelösa!

Hans låter faller inte mej i smaken heller, men om du påstår att han inte är bra på det han gör så är du rejält vilsen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, gnällspikar. Carola-låten var bra!

Den var helkass - och hennes framförande var dessutom ovanligt dåligt. Det är inte ofta man hör henna sjunga orent - men här lyckades hon flera gånger i samma låt...

Hon vinner förstås finalen också - även om det finns flera låtar som är betydligt bättre (eller ska man säga: "som är mindre dåliga" i stället...?).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjae, han har skrivit samma låt tio år i rad. Inte så svårt 😆..

Har förövrigt bara sett en del av Melodifestivalen, och det var allra första delen. Tyckte det var värre än vanligt, så jag har inte orkat titta på något annat delprogram än. Kanske ser finalen sen dock...

/Daniel

Edit: -d

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjae, han har skrivit samma låt tio år i rad. Inte så svårt 😆..

Har förövrigt bara sett den del av Melodifestivalen, och det var allra första delen. Tyckte det var värre än vanligt, så jag har inte orkat titta på något annat delprogram än. Kanske ser finalen sen dock...

/Daniel

Du har inte missat mycket - för i de andra deltävlingarna har det bara blivit värre... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, gnällspikar. Carola-låten var bra!

Även en blind höna kan hitta ett korn.

Alternativt; även en kristen höna kan hitta Jesus. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag blir både förtvivlad, förvånad och uppgiven varje gång jag råkar hamna framför burken när det är melodifestival uttagning. Det är ju iofs. inte heller nån större skillnad när själva finalen går (stora europeiska) samma konstiga urval som görs. Ganska bra ändå upp till riktigt bra låtar (i alla de gengrer som ändå slinker med fast det ska va schlagers) får stryka på foten mot rena skiten. Är mänskligheten i stort så konstig jag menar de allra flesta av oss kan ju ändå höra om det är falskt och till och med otajt. Även folk som är nästan helt omusikaliska kan det här ganska bra faktiskt. Det blir ju jäkligt konstigt och jämför man med sportvärlden så vore det som att skicka iväg Örkeljunga pizerians korphockeybockeylag (lång ord det där 😆 ) till nästa OS i stället för Tre Kronor.

Carolas låt var helt enkelt förskräcklig 😆 och i går fanns det bara en bra låt med (ingen schlager iofs. andra låten tror jag det var en upptempo grej) men den tror jag inte ens gick till andra chansen 😄 .

Gson, ja jag förmodar att han är en jäkel till låtskrivare och det är väl på tiden att han visar det nu en jäkla lång startsträcka på den mannen. Men förmodligen så skriver han väl till andra samanhang i normal läget och skräpet som blir över hamnar i melodifestivalen. Jag ser ingen annan förklaring i alla fall måste jag säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ja då vore det skoj att få veta hur det går till med uttagningarna 😆 och hur din riktiga musik låter för det är nog ingen som på riktigt tvivlar på att du faktiskt är bra på ditt hantverk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han är istället duktigare och har mycket bättre kontakter än de andra 😉

Duktig!?

Hans låtar är ju totalt värdelösa!

Hans låter faller inte mej i smaken heller, men om du påstår att han inte är bra på det han gör så är du rejält vilsen 😄

Inte alls!

Hans musik är inte av någon kvalité överhuvetaget! Tycker du?

Dock erkänner jag: Han är grym på att göra värdelösa och ointressanta... eh... låtar.

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

Han är väl lite som Per Gessle. Ointressant musik med ointressanta texter som tydligen går hem i stugorna. Han känner rätt folk och gör "bra" ifrån sig (Gessle har bara pengar).

Orkar inte reta mig på honom eftersom allt sånt här jippo (från schlager till oscarsgalan) handlar om pengar från början till slut. Helt ointressant.

Däremot borde han klippa sig. Bågarna på huvudet är pinsamt höga. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Han är väl lite som Per Gessle. Ointressant musik med ointressanta texter som tydligen går hem i stugorna. Han känner rätt folk och gör "bra" ifrån sig (Gessle har bara pengar).

Orkar inte reta mig på honom eftersom allt sånt här jippo (från schlager till oscarsgalan) handlar om pengar från början till slut. Helt ointressant.

Däremot borde han klippa sig. Bågarna på huvudet är pinsamt höga. 😉

Word

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart har han inte gjort 18% av 3000 låtar.

Han är istället duktigare och har mycket bättre kontakter än de andra 😆

...med en STOR övervikt på ordet KONTAKTER, eftersom förlaget som han är knuten till är ett av de som väljer ut låtarna.

De 3000 låtarna från vanliga privatpersoner som inte har förlagskontrakt, får aldrig en chans, eftersom det inte ens lyssnas på dem - men det kommer SVT och förlagen aldrig att erkänna.

Många av hans (och många andras) bidrag lever dessutom i en gränszon som är farligt nära plagiat - och det är ju lätt att göra låtar om man har gamla hits som utgångspunkt och bara modifierar lite grand... 😉

Ja. På tal om plagiat och att göra om kända låtar. Roger Pontares låt är i grund och botten "We will rock you" med Queen. Sedan har han skrivit om låten lite. Usch 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...